Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1378794
Bij de hond van mijn vriendin, een JR van 10 jaar oud, zijn ernstige nierproblemen geconstateerd. Exacte waardes weet ik niet, maar wel is haar verteld dat als ze niets zou doen, het met een paar weken gebeurd kan zijn. Nu stond de hond al op KVV, en natuurlijk adviseerde de DA speciale dieetbrokjes/-zakjes. Maar mijn vriendin wil graag op vers blijven, dus nu heb ik aan de hand van het artikel van Lizzy wat in de BARF-bieb staat, het volgende menu in elkaar gedraaid. Wie wil er even naar kijken?

Hondje weegt 4 kilo en is aan de magere kant, dus ik ben uitgegaan van 5%, wat dus neerkomt op 200 gram per dag, 1400 gram per week.

20% vleesbotten - 280 gram - om te beginnen alleen kippenekjes, later eventueel ander gevogelte
25% groentes - 350 gram
20% pens - 280 gram
5% overig orgaan - 70 gram - eendehartjes, kippelevertjes, konijneniertjes
5% vetten - schapevet en visolie (alleen omega 3)
20% spiervlees - 280 gram - rund, paard, kalkoen
5% eieren/zuivel - 70 gram

Maandag: 100 gram kippenekjes, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Dinsdag: 100 gram pens, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Woensdag: 100 gram kippenekjes, 50 gram groente, 35 gram hartjes en een schep volle yoghurt
Donderdag: 100 gram pens, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Vrijdag: 80 gram kippenekjes, 50 gram groente, 1 ei en 35 gram levertjes/niertjes
Zaterdag: 80 gram pens, 50 gram groente en 70 gram spiervlees
Zondag: 60 gram spiervlees, 50 gram groente en een schep volle yoghurt

Iedere dag een beetje schapenvet, visolie (alleen omega 3, géén omega 6) en Solidago

Is dit wat?
#1378972
[quote="*Natasja*"]
Bij de hond van mijn vriendin, een JR van 10 jaar oud, zijn ernstige nierproblemen geconstateerd. Exacte waardes weet ik niet, maar wel is haar verteld dat als ze niets zou doen, het met een paar weken gebeurd kan zijn. Nu stond de hond al op KVV, en natuurlijk adviseerde de DA speciale dieetbrokjes/-zakjes. Maar mijn vriendin wil graag op vers blijven, dus nu heb ik aan de hand van het artikel van Lizzy wat in de BARF-bieb staat, het volgende menu in elkaar gedraaid. Wie wil er even naar kijken?

Hondje weegt 4 kilo en is aan de magere kant, dus ik ben uitgegaan van 5%, wat dus neerkomt op 200 gram per dag, 1400 gram per week.

20% vleesbotten - 280 gram - om te beginnen alleen kippenekjes, later eventueel ander gevogelte
25% groentes - 350 gram
20% pens - 280 gram
5% overig orgaan - 70 gram - eendehartjes, kippelevertjes, konijneniertjes
5% vetten - schapevet en visolie (alleen omega 3)
20% spiervlees - 280 gram - rund, paard, kalkoen
5% eieren/zuivel - 70 gram

Maandag: 100 gram kippenekjes, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Dinsdag: 100 gram pens, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Woensdag: 100 gram kippenekjes, 50 gram groente, 35 gram hartjes en een schep volle yoghurt
Donderdag: 100 gram pens, 50 gram groente en 50 gram spiervlees
Vrijdag: 80 gram kippenekjes, 50 gram groente, 1 ei en 35 gram levertjes/niertjes
Zaterdag: 80 gram pens, 50 gram groente en 70 gram spiervlees
Zondag: 60 gram spiervlees, 50 gram groente en een schep volle yoghurt

Iedere dag een beetje schapenvet, visolie (alleen omega 3, géén omega 6) en Solidago

Is dit wat?
[/quote]

Ja, ik vind het wel wat. Goede afwisseling. Prima percentages. Prima om eerst alleen kippennekjes te geven hoor. Eventueel (als de kleine JR geen diarree krijgt), kan ze nog olijfolie geven ter aanvulling/afwisseling. Maar visolie en schapenvet (liefst rauw) is prima. Solidago is een goede aanvulling. Ik vind de Solidago Forte tabletten van A Vogel echt perfect.

Ik hoop dat hij het nog lang goed blijft doen hierop. Ze kunnen je verbazen hoor, ik heb dat eerder gezien!
#1378997
[quote="Lizzy"]
Ja, ik vind het wel wat. Goede afwisseling. Prima percentages. Prima om eerst alleen kippennekjes te geven hoor. Eventueel (als de kleine JR geen diarree krijgt), kan ze nog olijfolie geven ter aanvulling/afwisseling. Maar visolie en schapenvet (liefst rauw) is prima. Solidago is een goede aanvulling. Ik vind de Solidago Forte tabletten van A Vogel echt perfect.

Ik hoop dat hij het nog lang goed blijft doen hierop. Ze kunnen je verbazen hoor, ik heb dat eerder gezien!
[/quote]

Ja, het is sowieso even afwachten hoe het hondje het op deze dagmenu's gaat doen, eventueel kan ik altijd nog de porties vleesbot(jes) kleiner maken, zodat ze iedere dag vleesbot kan geven. Het hondje heeft geen beste tanden meer, vandaar dat het eerst met (platgeslagen) kippenekjes zal moeten.

Heb jij nog een tip voor de olijfolie, qua merk? Ik zal de tip van de Solidago van A. Vogel doorgeven. Welke dosering moet ze dan aanhouden, halve kinderdosering ofzo?
#1379392
[quote="*Natasja*"]
Ja, het is sowieso even afwachten hoe het hondje het op deze dagmenu's gaat doen, eventueel kan ik altijd nog de porties vleesbot(jes) kleiner maken, zodat ze iedere dag vleesbot kan geven. Het hondje heeft geen beste tanden meer, vandaar dat het eerst met (platgeslagen) kippenekjes zal moeten.

Heb jij nog een tip voor de olijfolie, qua merk? Ik zal de tip van de Solidago van A. Vogel doorgeven. Welke dosering moet ze dan aanhouden, halve kinderdosering ofzo?
[/quote]

Nee hoor, gewoon de eerste beste extra vergine olijfolie. Wel liefst met een wat milde smaak. Bertolli is lekker :biggrin2:. Het laxeert wel behoorlijk hoor, vet. Dus dat is wel om rekening mee te houden. Ik zou gewoon 1 tablet per dag geven van de Solidago. Voor mensen is de dosering 2 tabletten per dag en voor de hond is 1 tablet prima.
Door Xada
#1379634
Een hond met nierproblemen mag toch niet veel fosfor in zijn eten hebben? In vlees van grote dieren (oa. koe, paard etc.) schijnt meer fosfor te zitten volgens mijn DA. Mijn twee honden die een nietdieet hebben, krijgen dus alleen vogels en soms schapevlees.
#1379763
[quote="Xada"]
Een hond met nierproblemen mag toch niet veel fosfor in zijn eten hebben? In vlees van grote dieren (oa. koe, paard etc.) schijnt meer fosfor te zitten volgens mijn DA. Mijn twee honden die een nietdieet hebben, krijgen dus alleen vogels en soms schapevlees.
[/quote]

Wat ik heb begrepen uit het artikel uit de bieb, geldt dat te veel fosfor alleen voor de botten van grote dieren, niet voor het vlees zelf.
Door Xada
#1379858
Dat zou ik zelf niet weten, dus je kunt daar gelijk in hebben. Maar mijn DA zei het ook voor het vlees. Hij staat open voor barf, maar heeft er nog niet mee gewerkt. Toen hij mijn honden weer zag (voor en nadat ik op barf ben overgegaan) vond hij ze er zeer goed uitzien en wou graag informatie over het  voeren van vers vlees.
Ik wil zelf niet het risico lopen dat ze teveel fosfor binnen krijgen en voer dus geen grote dieren.
#1379877
Dit gaat niet op voor het spiervlees zelf. Ik geef even een overzichtje van de diverse vleessoorten en hun fosfor gehalte per 100 gram:

100 gram rundvlees bevat 194 mg fosfor.
100 gram paardenvlees bevat 185 mg fosfor.
100 gram schapenvlees bevat 194 mg fosfor.
100 gram eend bevat 187 mg fosfor.
100 gram gans bevat 184 mg fosfor.
100 gram kip bevat 200 mg fosfor.
#1382458
onze oudste hond Leentje heeft ook een nierprobleem, met salidago, Ipakitine en een aangepast dieet van pens, kippennekken of karkassen
af en toe een klein stukje spiervleers, groente en nog wat rijstevlokjes, wat extra vet, omega 3, hebben we het probleem onder controle. Ze is vrolijk, loopt haar rondje nog mee ondanks haar leeftijd van 14 jaar. Haar bloed en urine laten we niet meer controleren, we kijken hoe zij zich voelt.
#1408141
[quote="*Natasja*"]
Heel goed nieuws: gisteren is er opnieuw bloed geprikt (hondje zit nu 4 weken op vers) en de waardes zitten allemaal keurig binnen de grenzen!  :D
[/quote]

Kijk! Dat is mooi zeg!
#1408205
Mijn vorige hond(avatar) had het volgens mij Da ook last van zijn nieren,dus ik over op het dieetvoer(CKD) nou hij kreeg toch een lelijke vacht hiervan en ook kotsen.

Na hier toen wat te hebben gelezen en raad gevraagd ben ik overgestapt op vers,en binnen 2 weken zag je zijn vacht weer mooi gaan glimmen en kotsen deed ie ook niet meer.Ook ben ik de Solidago gaan gebruiken,toen zijn waardes weer werden gecheckt,was de Da stom verbaasd dat ze zo netjes waren.

Cairo is bijna 14 jaar geworden,mooie leeftijd voor een grote hond(x doberman)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door