Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1382449
Ik vroeg me af of jullie toevallig weten of jagers hun geschoten wild ook wel eens verkopen.

Ik weet namelijk waar een jager woont en wilde daar eens vragen of als hij eens wat wild over heeft mij wilt bellen.

En welke stukken vlees/orgaan van wild worden niet voor menslijke consumptie gebruikt maar is goed genoeg om aan de honden te voeren?
Door nikèdog2000
#1382450
ik neem ook dingen over van jagers
meestal halen ze alleen de borstfilee eraf
en voor de rest zijn het komplete prooi dieren met veren kop en alles erop en er aan
Door **Jolanda**
#1382453
Oke, nou maakt mij dat niet zo veel uit, als het maar een leuk prijsje heeft heb ik er best wat plukwerk voor over ;) :)

Weet je toevallig ook hoe dat met grotere/andere dieren zit? Reeen, hazen ect?
Door Xada
#1383077
De meeste jagers verkopen wel vlees. Dat kan van alles zijn. Dus je zult gewoon even aan zo'n man moeten vragen en als hij niets heeft kun je gelijk om adressen van andere jagers die in de buurt wonen vragen.
Door **Jolanda**
#1383088
Ik ben vanmiddag bij de jager geweest. Mevr was thuis, maar meneer de jager was...juist ja aan het jagen, haha.
Ik heb gevraagt blabla. Nou, het zou best mogelijk zijn, want nu snee hij indd het borstfilet er af en de rest liet hij in de bossen achter (voor vossen e.d.)
Moet zaterdag terug langs gaan, dan is meneer de jager thuis en kan ik het hem zelf vragen.
Door **Jolanda**
#1383132
Xada schreef: Ik hoop voor je dat het wat wordt.  Succes voor zaterdag.
Anders ik wel  :)
Dankje...enne ik zal gelijk adressen/telefoonnummers vragen van andere jagers, wie weet kan ik medebarfers ook gelukkig maken  ;) :)
Door Xada
#1383289
Er is ook een tijdschrift voor jagers. Misschien kun je daar ook nog informatie in vinden. Het blad wordt uitgegeven door de KNJV (koninklijke nederlandse jagers vereniging). Ik weet niet waar je woont, maar overal in Nederland heb je groepjes waar jagers bijelkaar komen. Misschien kun je ook afspreken dat als ze jagen en een hert of ander dier schieten, ze het ergens verstoppen kunnen waar jij het later weg kan halen. Want een ree weegt aardig meer dan alleen het borstfilet.
Door **Jolanda**
#1383328
Nou, inmiddels zie ik af van ree omdat ik de botten voor een groot deel toch niet kan gebruiken, en om nou een ree te gaan schoonmaken in mijn keuken (zie al helemaal voor me dat het dier op de grond ligt, bloedspetters tegen muren, kastjes en koelkast)

Als meneer jager mij kan vertellen waar andere jagers wonen of telefoonnummers heeft ben ik al tevrede  ;)
Twijfel er zelfs over of ik niet ga vragen of ik eens een dagje mee mag gaan  :) Lijkt me best wel eens leuk om mee te maken  :D

Mevrouw vertelde me dat hij gisteren op jacht was voor iemand anders, dus alles wat hij gisteren schoot zou voor iemand anders zijn. Ik ga eens vragen hoeveel dat kost als hij voor mij een dagje gaat jagen en of dat berekend word in uren, afgeschoten wild of of. En hoeveel er ongeveer op een dag geschoten word.

Moet alleen even een vriend om hulp vragen, die is slager dus zou me best kunnen leren hoe ik diertjes schoon moet maken.
Door Xada
#1383412
Als je een dier wil schoonmaken is het het handigst dat je het ophangt. En er komt eigenlijk geen bloed meer uit een dier dat al even dood is.
Als je een dagje mee wilt met de jagers, weet dan goed waarmee je omgaat. Het kan er nog wel eens ruw aan toe gaan en dan niet alleen voor de dieren, maar ook bij en tussen de jagers. Maakt natuurlijk ook verschil of je man of vrouw bent en hoe groot de groep jagers is. Verder is het wel heel leuk om eens mee te maken.
Door **Jolanda**
#1383445
Nou wat mannen betreft ben ik wel wat gewent  ;) Ik schrik dus niet zo snel als zij ruw zijn.

Voor afgeschoten dieren ben ik niet bang, hihi, en als het te ruw gaat met dieren die nog leven na een schot, kijk ik gewoon de andere kant op en probeer dan maar te denken; weer wat vlees voor de honden.

Eerst maar eens afwachten of ik uberhaubt wel mee mag en ik hoop nog wat verhaaltjes te horen van de jager, misschien dat ik me dan wel bedenk, haha

Ik heb maar een klein keukentje dus plaats voor op te hangen heb ik niet en in de stal heb ik ook geen plaats  :( Ik zal het dus op het aanrecht moeten doen en met kleinere diersoorten.
Door **Jolanda**
#1383472
Geen idee. Ik meen wel gelezen te hebben dat wild minimaal 10dagen ingevroren moet worden.
Maar ik zal de jager ook nog eens vragen over ziektes, parasieten en wormen.
Door Liz
#1383498
Vinden jullie dat dan echt niet erg voor die dieren door afgeschoten worden? :-[ Ben ik nu enige die zo gek is hier? ::) Lijkt mij vreselijk om die beestjes te zien lijden... Alleen voor een stukje vlees... Ik weet het niet hoor. Jagers zijn mijn beste vrienden niet (mede omdat ik een keer bijna van m'n paard afgeschoten ben door een jager, die daar helemaal niet mocht jagen ("ik dacht dat er een ree liep" >:(), mijn paard lijkt ook enorm op een ree, hij is groot en zwart ::) ).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door