Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1382032
Ik vroeg mij af hoe jullie porties maken. Dan heb ik het er niet over hoe jullie dingen in 2e of 3e snijden, hakken of knippen.
Maar gewoon hoe??

Ik heb nu dus voor iedere hond voor iedere dag 'complete' maaltijden geportioneerd. Dus 50% vleesbot, 20% orgaan en 20%spiervlees allemaal samen in een zakje en zo in de vriezer, de groentes krijgen ze in de vorm van tafelrestjes, maar daar komt snel verandering in.
Ik hoef dus alleen nog maar te kijken welk zakje voor wie is (heb er blaadjes met de naam in geduwd)laten ontdooien en in de voerbak doen (en het blaadje er uit halen  :D )

Omdat ik met verschillende gewichten zit (1 is 60kilo, 1 is 17kilo en de ander is 20kilo, maar die laatste mag wat extra krijgen) lijkt het mij erg ingewikkeld om het anders te doen, al zou ik niet weten hoe ik het anders moet doen.

Is dit erg ingewikkeld hoe ik portioneer? Heeft iemand tips voor portioneren. En hoe in de toekomst met karkassen? Of hele dieren? (denkt aan een hele kip)
Door Too
#1382045
Geef je door ervaring wijs geworden elke dag alles?
Wellicht is t de meest handige manier; je hoeft nu maar 1x met aandacht te portioneren en niet dagelijks te denken en wegen

Ik heb makkelijk praten hoor 80/90gr per poes/dag  ;), dat is dus een zakje vleesbot en een zakje overig [orgaan danwel spier] per dag t grootste stuk gaat naar de spicht de rest naar de nurks.
Door **Jolanda**
#1382070
Too schreef: Geef je door ervaring wijs geworden elke dag alles?
Wellicht is t de meest handige manier; je hoeft nu maar 1x met aandacht te portioneren en niet dagelijks te denken en wegen

Ik heb makkelijk praten hoor 80/90gr per poes/dag  ;), dat is dus een zakje vleesbot en een zakje overig [orgaan danwel spier] per dag t grootste stuk gaat naar de spicht de rest naar de nurks.
Nee hoor, heb maar heel weinig barf-ervaring. Ik gaf naast kvv wel eens een sardientje, makreel of kippenbout, maar sind een kleine week zitten de honden nu eindelijk volledig op barf. Ik zou echt niet weten hoe ik het anders moet doen. (inmiddels ben ik er wel achter dat ik iets minder orgaan moet geven, de ontlasting is niet zo mooi als met de kvv en lijkt nu zelfs een heel klein beetje op brokkenpoep)
Door Esther Q
#1382108
Mijn vriezer was in 3en gedeeld. Links lagen de vleesbotten, in het midden het spiervlees en rechts het orgaan. Alles in porties (op het oog, maar je kunt ook wegen) die per dag gegeven konden worden. Groente gaf ik er af en toe vers of gekookte overblijfselen van het eten bij, maar die vroor ik niet in en gaf ik ook niet altijd. De rest ging op gevoel. De ene dag dit, de andere dag dat. Soms kreeg hij wat meer, soms wat minder, net afhankelijk van hoe groot de vleesbotten waren bv.
Door Nynke
#1382145
ik maak niet echt porties "per persoon"  het spul gaat in de vriezer per soort, dus spiervlees per pondje, orgaan per half pond en vleesbot ook ongeveer per pond.

Ik haal dan uit de vriezer wat een leuke combi vormt, dus bijv. een zak kwartelkarkasjes, een zakje paardevlees en een zakje orgaan en dat verdeel ik per maaltijd tussen de honden. Ze eten bij mij alledrie ongeveer 250 gram per dag, dus als alle voer op is, haal ik weer andere dingen uit de vriezer.

Groente eten ze bij mij niet echt graag, dus dat meng ik met smuldier pens compleet en daar eten ze 2 keer van  :)
Door Bennie
#1382149
Ik voer  op  het oog, dus alles gaat per pond de vriezer in. Orgaan idd per minder. Muv de pens.
Laatst gewijzigd door Bennie op do 08 okt 2009, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anthraciet
#1382173
Ik verpak alles per kilo van hetzelfde soort 8)

Bij mij gaat er 3 kilo per dag doorheen en ik wissel het gewoon een beetje af.
De ene dag krijgen ze dus in verhouding iets meer orgaan en de andere dag iets meer bot of spiervlees.
Gemiddeld kom ik dan wel goed uit, ik heb in ieder geval nog geen klachten gehoord :biggrin2:
Door Xada
#1382209
Ik vries vlees apart van de groente in. Alles in dagporties maar 1 zakje vlees en 1 zakje groente voor alle honden. Als het ontdooit is verdeel ik 's morgens de groente met zuivel en 's avonds het vlees. Het vlees knip ik dan in stukken en weeg wat ze nodig hebben. Blijft er over, dan krijgt Wamão dat omdat die veel te mager is. Met brokken at hij eigenlijk niet, maar nu eet hij alles en als hij klaar is kijkt hij of er bij de rest nog iets te bietsen is.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1382359
Ik begon met een weekmenu.
En daarin geprobeert zo simpel als mogelijk na te denken.
Hier onder een voorbeeld:
ma: 500 vleesbot + 500 spiervlees
di: 500 vleesbot + 500 spiervlees
wo: 700 vis + 300 groente
do: 400 orgaan + 600 pens
vrij: 700 vleesbot + 300 spiervlees
zat: 700 spiervlees + 300 vleesbot
zon: 400 orgaan + 600 vleesbot

Zo hoef ik het vleesbot en spiervlees bijna niet portioneren, dat gaat per kilo de vriezer in.
Behalve dat ik wel portie's maak 600vleesbot.
Orgaan gaat dan in portie's van 400gr
Pens in portie's van 600gr.
En groente in 300gr.
Is even puzzelen  :D maar dan hoef ik er daarna niet meer aan te denken.

Nu doe ik het wel iets losser.
Het orgaan, pens en groente wel in portie's.
Heb daar bakjes voor waar ongeveer, 200gr, 400gr of 600gr in gaat.
Sommig spiervlees portioneer ik ook in wat kleinere portie's.
Vleesbot gaat er zo in.
En smullen maar  :biggrin2:
Door wenche
#1382389
Ik portioneer alles op gewicht... Momenteel eten de dame en heer evenveel, dus 500 gr vleesbot, 125 gr orgaan en 250 gr spiervlees.. deze 3 gaan daarna samen in 1 zak of bak met een kleurtje in de vriezer... Naast de vriezer hangt een briefje met de kleuren, corresponderend met de dagen...
Dit doe ik vooral voor vriendjelief... Die vind het allemaal een beetje lastig...

Voor de katten meng ik de hoeveelheden die ze krijgen in de blender en stop het per 200 gr (dus voor 2 katten, 1 dag) in een bakje of zakje en die krijgen ook een kleurtje weer corresponderend met het kleurtje van de honden...

Zo hoeft vriendjelief bv op donderdag 1x een grote groene (voor 2 honden) en 1x een kleine groene (voor 2 katten) te pakken en te verdelen... (gelukkig ziet hij wel het verschil tussen bot, spier en orgaan ;)...
Gebruikersavatar
Door kira
#1382840
Ik pak hier eens per week alles uit de vriezer (dat is dan 8500 gram bot, x vlees, x orgaan, x lever). Dan pak ik per hond wat die nodig heeft voor 7 dagen (2 honden hebben het zelfde menu, alleen eet 1 van die twee alleen maar heel beperkt qua soorten). Dat gooi ik dan in de weegschaal bak (dus dat is dan 3 kilo bot, x vlees, x orgaan, x lever) en dat verdeel ik dan op het oog in 7 zakken (ik probeer dan eerst al 't bot in 7 zakken te verdelen en dan de rest). Vervolgens doe ik dat dan voor 3 honden oh ja en voor 1 kat. En dat gaat in de koelkast en dan is het iedere dag een zak uit de bak van de bewuste hond (er zijn er 2 die een emmer hebben met hun zakken, en theemuts heeft de groentelades in bezit). Toen het van de zomer zo heet was, deed ik van de 7 maaltijden er 4 terug in de vriezer en dan een briefje erbij, zak van de snackbar is hond die, zak van de welkoop van hond die etc. En zo maak ik dus eens per week 't eten en verder krijgen ze dan iedere dag een zak die de ene keer wat voller is als de andere keer. En zo doe ik dat dan eens per 2 weken voor Dame en Br*khond, daar maak ik dan 28 portie's van. Die gaan naar mijn ouders, die vriezen dat in, mijn moeder pakt iedere dag een nieuwe zak uit de vriezer. Dame krijgt witte zakjes, Br*khond blauwe zakjes.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door