Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Babsiej
#1381374
Ik zie door de bomen het bos niet meer eigenlijk  :biggrin2:

Ik begin nu net met barfen, geef nu carnibest.
moet je nu echt bijhouden hoeveel procent ze van alles krijgen of als je gewoon een beetje afwisselt is het dan ook goed?

Ik wil in ieder geval bij herby gaan bestellen en bij kiezebrink mee bestellen.

Hert/ree vlees fijn gesneden per kilo

Is dit zonder bot?

Eendenvleugels zonder veren per kilo

Kippenkarkas met veel vlees per kilo

Kippenlever per kilo

Runder hart per kilo

Konijnvoorbenen per kilo

Struisvogelvlees fijn gesneden per kilo

Parelhoen bevleesd karkas per stuk ca 400gram

Dit wil ik gaan bestellen bij herby en dan nog prooitjes bij kiezebrink.

Is dat wat ? En wat voor prooitjes dan ? Kuikentjes krijgen ze al  ;D

Groetjes Barbara
Door Mevroi Kruim
#1381424
Hoi, welkom in het Barfbos  :biggrin2:

Bij barf moet je idd niet maar een dotje doen maar toch echt iig beginnen met een menu te maken waarin alles ongeveer (steekt niet op een gram) in de goeie verhoudingen voorkomt. Ga je bv veel te veel of veel te weinig van een onderdeel voeren dan krijg je op den duur geheid problemen.

Hert/ree is spiervlees zonder bot
Eendenvleugels zijn behoorlijk hard, geen beginnersbot voor katten. Kippennekken zijn beter om mee te beginnen, en kippenruggen/karkassen kunnen de meeste katten ook wel aan, al dan niet platgemept en/of geknipt of gesneden.
Ook parelhoen is eerder voor de gevorderde barfkat en niet om mee te beginnen. Ik zou ip daarvan kwartel bestellen, en/of konijn. De voorbenen zijn meestal goed te knagen voor katten.

Qua prooidieren moet je denken aan muizen, raten, hamsters, gerbils, dat werk.
Door Babsiej
#1381440
Dank je wel !  :biggrin2:

Kippenvleugels etc uit de supermarkt enzo eten ze ook is het dan nog niet goed?  :D

Hoe kom je er precies achter hoeveel voldoende is, hoeveel keer per week moet je iets geven ?

Kwartels wil ik best geven maar begreep dat dat gewoon hele prooien zijn, en dat is de volgende stap pas die sla ik in deze nog even over  ;D

Groetjes
Barbara
Door Babsiej
#1381456
Dus dat zou dan worden :

140 gram per dag uitgaande van 4 kilo kat.

En dan 70 gram vlees/bot
28 gram vlees
21 gram organan

En dan kom ik nog wat tekort?  ::)
Door Henkje
#1381469
De kwartels bij herby hebben geen veren en ook de darmen zijn eruit. Ze hebben wel nog een klein hartje. De meesten hebben ook geen hoofd. Ze zijn erg lekker volgens mijn katten.
Door Too
#1381471
140 gram zou voor mijn 4 kilo kat veel te veel zijn, 80/90gr is voldoende maar dat verschilt natuurlijk per individu.
Kijkt even aan je kunt altijd bijstellen.
Jij hebt nakies, toch? Die hebben idd meer nodig dan de bolle pluis die hier woont.

50% vleesbot 70gr
35-40% spiervlees 50
10-15% orgaan 20


Als ze kippenvleugels de baas kunnen moet de rest ook niet al te veel problemen geven, zolang t goed bevleesd is, je kunt in geval van twijfel een mep met de hamer geven.

Die kwartels zijn sowieso niet eng... gewoon kale minikipjes

Herby heeft [staat niet op de site] parelhoenboutjes samen met kwartel veruit favoriet hier
Door Babsiej
#1381484
Oke dank je wel !

Ik zat in ieder geval redelijk in de goede richting :biggrin2:

En wat is vleesbot? gewoon bot met vlees erom zoals kipkluiven en dan allemaal soorten vlees?

Spiervlees is oa eendennekken begrijp ik ? Oh en hert ree lees ik hier ook.. dat ga ik in ieder geval bestellen dus das goed  ;D

En van organen mag weer maar 30% van die 20 gram lever zijn begreep ik ?
Door Henkje
#1381491
het is vrij logisch:
vleesbot is vlees én bot. het ideaalst als het 50-50 is. Dit zijn dus eendennekken, karkassen etc.
spiervlees is vlees waar géén bot in zit en ook geen orgaan is, dus reevlees, snippers

Je moet op het oog voeren. Too's katten kunnen met 90 gram per dag af, dan vallen die van mij om. Ze beginnen weer een dikke vacht te krijgen en rennen de hele dag door, ze krijgen zo'n 160 gram per dag. Ik merk dat ze nu nog iets meer nodig hebben.
Door Too
#1381500
;D ;D het barf-bos, zou nog maar een [paar] keer de menu's en instructies doorlezen [staan hierboven als sticky].. ik heb ook tijden zitten pieren voordat t eigen werd.

Vleesbot is idd bot met vlees eraan, 50% bot/50%vlees nekken, vleugels ed komen idd goed in de richting
Spiervlees is al t vlees dat t skelet bij elkaar houdt,
orgaan dat wat binnen t karkas zit

Lever: ik zou idd maximaal 1/3 van hoeveelheid orgaan aan lever geven
of
3% van t totaal... hart, lever, nier, maag zijn allemaal nuttige onderdelen
Door Babsiej
#1381528
Super dank jullie  :biggrin2:

Ben idd alles lekker aan t lezen en moet zeggen hier en daar begint er wel iets te vallen ..
Maar is het niet makkelijker om bijv te zeggen 2x in de week orgaan en dan 70gram per keer? ... 20 gram per dag afmeten wordt ook weer so what  ::)
Door Henkje
#1381547
organen werken redelijk laxerend. Dus je moet dan even kijken hoe ze reageren.
ik geef maandag hart, woensdag lever, vrijdag nier en zaterdag maag (ongeveer)
Door Too
#1381550
.... zie t lezen werpt vruchten af ;), zo doe ik t iig wel!

2 maaltjes per dag waarvan 1 vleesbot en de ander wisselt spiervlees of orgaan, dametjes kunnen dat prima handelen [geen platte poep oid]

Een lekker vet visje -in z,n geheel- [sardien, [hors]makreel, panharing] is trouwens ook erg lekker en gezond
Door ibbi
#1381669
ik zou als spiervlees ook rundersnippers en paardenvlees aanraden. vooral paard is erg lekker voor ze.
struisvogel vind ik te duur. 
de patrijsboutjes staan ook op de website nu - en vallen erg in de smaak.  al zit er maar weinig bot in voer ik ze toch meestal als vleesbot. 
zalmmix bestel ik ook altijd, voor degenen die niet zo van de hele vissen zijn.
van orgaan bestel ik hartjes, niertjes, lever - bij voorkeer van konijn of eend, en kippemaagjes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1381720
is dat voor beginnende barfers niet te sterk van smaak? sien moest bv ook wel wennen aan de smaak van kwartel. was maar een paar uur, maar toch.
ot eet dingen gewoon wel of gewoon niet.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door