Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mir
#1379850
Ik wil dit toch eens als topic op het forum zetten en eens jullie mening horen.
Ik ben gestopt met het geven van barf en ook een aantal merken versvoer (m.n. die merken waar het vlees in brokken is gesneden, zoals bandit)  Ik vind het zelf bijzonder spijtig, want had mij voorgenomen om te beginnen met kvv en langzamerhand te gaan barfen. Maar ik heb gemerkt dat barf en ook dat soort van versvoer waar ik het over heb gehad, akira's gedrag verandert. Niet alleen tijdens het eten, maar ookdaarna. Alsof dit voer iets in hem losmaakt waardoor hij fel, en hyperig wordt.  Hij lijkt ahw 'overprikkelt'. Ik heb gemerkt dat er een duidelijke relatie bestaat tussen voer/eten en dat gedrag.  Dit gedrag is dusdanig ongewenst omdat het al tot verscheidene incidenten heeft geleid (bijten, bijna bijten) Zou het kunnen dat het een óerras 'is,( Shiba inu) dat  dit 'natuurlijke'voer een reaktie oproept die te  vergelijken is met zoals een dier moet hebben als hij moet overleven in de natuur? In ieder geval ben ik zelf 2 maanden geleden begonnen met geven van kvv van de merken enrgique, duck. En er is een heel duidelijk verschil. Het eten vindt hij lekker, maar hij eet rustig en blijft ook na die tijd rustig.  We hebben geen incidenten meer meegemaakt . En op dit moment (altijd wel) heeft dat de hoogste prioriteit. al blijf ik ervan overtuigt dat aan barf veel voordelen zitten.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring?  Of wel eens zoiets gehoord.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1380190
ik heb wel eens wat gehoord over dit gedrag door rundvlees..
honden die hyper en sjagrijnig werden..

is t je niet opgevallen of het met verschillende diersoorten erger of minder werd?
Door Antonia
#1380228
mir schreef: Ik wil dit toch eens als topic op het forum zetten en eens jullie mening horen.
Ik ben gestopt met het geven van barf en ook een aantal merken versvoer (m.n. die merken waar het vlees in brokken is gesneden, zoals bandit)  Ik vind het zelf bijzonder spijtig, want had mij voorgenomen om te beginnen met kvv en langzamerhand te gaan barfen. Maar ik heb gemerkt dat barf en ook dat soort van versvoer waar ik het over heb gehad, akira's gedrag verandert. Niet alleen tijdens het eten, maar ookdaarna. Alsof dit voer iets in hem losmaakt waardoor hij fel, en hyperig wordt.  Hij lijkt ahw 'overprikkelt'. Ik heb gemerkt dat er een duidelijke relatie bestaat tussen voer/eten en dat gedrag.  Dit gedrag is dusdanig ongewenst omdat het al tot verscheidene incidenten heeft geleid (bijten, bijna bijten) Zou het kunnen dat het een óerras 'is,( Shiba inu) dat  dit 'natuurlijke'voer een reaktie oproept die te  vergelijken is met zoals een dier moet hebben als hij moet overleven in de natuur? In ieder geval ben ik zelf 2 maanden geleden begonnen met geven van kvv van de merken enrgique, duck. En er is een heel duidelijk verschil. Het eten vindt hij lekker, maar hij eet rustig en blijft ook na die tijd rustig.  We hebben geen incidenten meer meegemaakt . En op dit moment (altijd wel) heeft dat de hoogste prioriteit. al blijf ik ervan overtuigt dat aan barf veel voordelen zitten.
Heeft een van jullie een soortgelijke ervaring?  Of wel eens zoiets gehoord.
Ik geef je een heel eerlijk antwoord en het kan zijn dat het een antwoord is dat je niet wilt horen.

Ja, ik heb het wel vaker gehoord. Tot op de dag van vandaag geloof ik er echter bar weinig van. Ik kan me er iets bij voorstellen dat sommige dieren (en mensen) sterker reageren op bepaalde voedingsstoffen of diersoorten. Maar dat heeft niets te maken met het formaat van de gesneden stukken vlees.
Door Mevroi Kruim
#1380267
Er zijn eerder onderwerpen geweest over gedragsverandering tgv (of iig volgend op) barf gaan voeren. Veruit de meeste honden worden rustiger en evenwichtiger, de hiperdepieperaars kalmer en de slome dodo's energieker. Als je de zoekfunctie gebruikt kun je die nog wel vinden.

En verder neig ik sterk naar Antonia's standpunt. Ik ken honden die tegen het plafond vlogen van brokken (snelle koolhydraten, kleurstoffen, geurstoffen etc) die op vers stukken beter gaan maar omgekeerd, nee.
Door yvette_van_alert
#1380491
Een allergie op een bepaalde voedingsstof kan een gedragsverandering te weeg brengen met als bij mensen zoals Antonia ook al zei. Je kan kijken waar de verschillen zitten en door een voor een die zaken toe te voegen kijken waar het probleem zit. Vind je dat niet de moeite waard dan blijf gewoon op het voer wat je wel bevalt.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1380667
alleen al het gemiep met de brokken voorheen , niet altijd alles opeten .
nu eten ze graag en met liefde t vlees op , dat weer continuietijd brengt in het welzijn van de hond (geestelijk en lichamelijk )
en voor t baasje is het ook geestelijk beter :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door corina
#1380933
Het grote verschil denk ik in je menu, is dat je geen koolhydraten voert met barf. Met kvv wel. Ik heb gelezen in het boek "de hondentherapeut"van Inge Pauwels dat koolhydraten zorgen voor de aanmaak van tryptofaan in het bloed. Tryptofaan is een bouwstof voor serotonine.  Ilana Reiser ondekte dat agressieve honden een lage serotonine gehalte hebben. Serotonine is een neurotransmitter in de hersenen
Dat je hond rustiger eet als hij kvv krijgt, kan ook komen dat hij het minder lekker vind. Hier laten ze Duck staan, moeten ze niet. Maar dat zijn ook barfers ;)
Door Lizzy
#1381048
L-Tryptofaan is de grondstof voor serotonine en serotonine is weer de grondstof voor melatonine. Toch? En volgens mij is een tryptofaan een essentieel aminozuur, dat wil zeggen dat het lichaam het zelf niet aan kan maken, het moet met de voeding binnen komen. En de natuurlijke bronnen voor tryptofaan zijn: Kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1381061
Lizzy schreef: L-Tryptofaan is de grondstof voor serotonine en serotonine is weer de grondstof voor melatonine. Toch? En volgens mij is een tryptofaan een essentieel aminozuur, dat wil zeggen dat het lichaam het zelf niet aan kan maken, het moet met de voeding binnen komen. En de natuurlijke bronnen voor tryptofaan zijn: Kwark, melk, vlees, kalkoen, vis, bananen.
En natuurlijk de Denkadog antistress-brokjes  :animal_rooster:
Door Mevroi Kruim
#1381091
Er is een onderzoek uit 2000 naar de invloed van proteinen in het dieet en supplementeren met tryptofaan op dominantie agressie, territoriale agressie en hyper-activiteit bij honden. (DeNapoli et al. in JAVMA, Augusutus 2000). Daarin hebben ze het enorme aantal van 33 honden met deze vormen van agressie, verdeeld over 3 groepen van 11, afwisselend dieten met weinig tryptofaan en weinig eiwit, hoog tryptofaan en laag eiwit, laag tryptofaan en hoog eiwit en hoog allebei gevoerd. De resultaten waren vaagjes: bij dominantie-agressie zou het kunnen zijn dat laag eiwit en/of extra tryptofaan uitmaakt; voor territorial agressie leek laag eiwit plus hoog tryptofaan een beetje uit te maken.
Gezien de aantallen is de statistiek wiebelig, en dat nog afgezien van het probleem van juist diagnostiseren van met name dominantie-agressie. Eigenlijk stelt het dus allemaal geen drol voor.
Door Bennie
#1382154
Ik kan me heel goed voorstellen dat een hond die eerder een slechte brok met weinig voedingsstoffen kreeg, gedragsveranderingen vertoont wanneer die ineens gezond eten krijgt! Hij krijgt energie, vindt het lekkerder, dus zal het harder verdedigen etc. Ik vind dit zeer positieve veranderingen tov een ingekakte brokkenhond, als ik je berichtje zo lees is je hond wakker geworden! Dat je hond rustiger is geworden na de switch kan met stofjes te maken hebben, maar het kan er ook mee te maken hebben dat de nieuwe situatie inmiddels voor jullie eigen is en jullie de juiste dingen hebben gedaan om het wakkere gedrag in goede banen te leiden :).
Door Lil
#1382271
Nou, ik ken iemand met een oerhond die ook barft. Sterker nog de hond komt uit Spanje en heeft een jaar (misschien langer?) zijn eigen eten verzorgt en dus ook vogels en konijnen gevangen én gegeten.... en dat met concurentie in de buurt en vooral geleerd te hebben dat mensen je mishandelen....

natuurlijk toen deze hond na de brok opeens barf kreeg werd hij "agressief". Hij meende immers dit voer te moeten verdedigen. Brok verdedigde hij niet, dat was niet te kanen en hij was er erg ziek van en verteerde het helemaal niet. Niet het voer de schuld geven, maar zorgen dat het gedrag van je hond verbeterd. Met deze hond is het heel snel heel erg goed gegaan. Hij moest leren dat hij zijn voer niet hoefde te verdedigen en daarna heeft hij geleerd dat agressie niet mag. Ging allemaal heel snel en 'redelijk' gemakkelijk. Maar ik zie het niet als een voerprobleem, maar als een gedragsprobleem.

Verder kan het natuurlijk zijn dat je een eliminatiedieet moet volgen als je hond voor iets allergisch is. Als ik mijn neefje die lief, zacht en rustig is een handje mm's geef, dan weet ik dat hij zo wild wordt dat hij iemand in elkaar zou slaan. Ik heb dit ook wel eens bij een hond gezien, maar geloof niet dat het van vlees kwam maar juist van een onnatuurlijk ingrediënt.
Door Esther Q
#1382598
Wij hebben hier 22 poolhonden (malamutes, husky's en samojeden). Deels krijgen ze barf en deels krijgen ze brokken. Bij barf zijn ze veel feller op hun voedsel en veel strijdlustiger. Dat ebt na het eten nog een tijdje na, wat te zien is aan veel zoekgedrag naar overgebleven voedselresten en machogedrag onderling. Een akkefietje zit dan in een klein hoekje en ook naar mij als mens toe zijn ze laten we zeggen meer geïnteresseerd (misschien heeft ze nog een kipje ergens bij zich verstopt?)
We hebben ook twee jachthonden, bij wie ik een strikte overgang heb meegemaakt tussen brokken en kvv/barf. Ik had bij beide de indruk dat ze zeg maar iets opleefden. Afgaande op mijn eigen ervaring vermoed ik dus zo dat de ware conditie/energie van je hond bovenkomt. Dat kun je als iets positiefs zien. Dat je hond daardoor iets lastiger wordt (meer aandacht vraag, meer training ed.) dat kan natuurlijk. Maar het blijft altijd moeilijk vind ik dit soort gedragsverschillen en onze interpretaties. We zien vaak wat we willen zien, en onbewust sturen we het gedrag ook nog :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door