Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door chrisc
#138068
Onze dwergschnauzer (bijna 7 jr. oud) had over 2,5 maand epileptsiche aanvallen. De DA schreef het medicament Gardenal voor, die wij mits het respecteren van een afbouwperiode, ongeveer 1 maand toegediend hebben. De DA was akkoord om te stoppen.
Nu verkeert ons hondje in een cluster van aanvallen, en moeten wij Gardenal in verhoogde dosis toedienen om de aanvallen te "doorbreken".
De DA heeft al laten verstaan dat wij constant dit geneesmiddel zullen moeten toedienen.
Dit geneesmiddel heeft uiteraard de gekende schadelijke bijwerkingen. Wij zouden willen overstappen naar betaalbare en effectieve alternatieve middelen.
Welke homeopathische middelen werken effectief? Rekening houdend dat wij in West-Vlaanderen (België) geen weet hebben van homeopathische DA'n. Momenteel voeren wij ons hondje met brokken (Hills) en op de verpakking staan geen BHA's, BHT's en ethoxyquin. Is dit dan één v/d betere brokkenvoeding? Ons hondje (mannelijk geslacht) windt zich erg op in de "loopse" periode. Kan dit er iets mee te maken hebben? En wat ertegen te doen? Wij zijn fervente Frankrijkreizigers en moeten ons hondje ook steeds behandelen met anti-teken spray (Frontline), die naar onze bescheiden mening toxisch is. Zijn er hiervoor alternatieven? Met héél veel dank voor praktische, bruikbare en verantwoorde adviezen!
Laatst gewijzigd door chrisc op do 05 aug 2004, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#138078
Als je deze website doorgespit hebt dan zijn veel van je vragen beantwoordt.

http://www.epilepsie.trimsalonlothlorien.nl

Producten zoals Frontline zijn behoorlijk uit den boze bij epilepsie, maar kijk ook uit met sommige onschuldig lijkende etherische oliën, want ook die kunnen een aanval triggeren.
Door 202spots
#138080
Hi Cris..
Ik heb ook 'n hond met seizures gehad,en weet hoe je voeld...
Gooi op de eerste plaats die Hills en de vuilnisbak,
het is echt 't slechtste wat je kan voeren!

Veel honden hebben minder vaak of helemaal geen seizures meer nadat ze op versvlees voeding worden gezet...dus daar kan je alvast mee beginnen.

Ik weet eerlijk gezegd niet of er 'n homeopaties middel is dat zal helpen....Tannetje is 'n DA en ook lid hier, mischien ziet ze je berichtje.

Meestal moet je de medicijn blijven geven en juist wanneer je er mee stopt...dan heb je 'n hogere kans dat de seizures in ergere mate terug komen,zo nu ook met de clusters..
Wanneer er clusters zijn dan MOET je medicijn geven .

Misschien kan je de DA vragen om 'n schildklier test te doen,het gebeurd vaak dat door 'n schildkierafwijking de seizures beginnen,wanneer de hond medicijn voor de schildklier krijgt,dan gebeurd het dat de seizures nooit meer terug komen.

Ik weet niet hoe je Engels is?
Maar op deze site is heel veel te lezen.
http://www.canine-epilepsy.com/
en deze nederlandstalige group kan je ook info vinden en vragen stellen
http://groups.yahoo.com/group/Honden-met-epilepsie/
Er kan veel gedaan worden hoor,en hopelijk vind je voor jou hond de juiste behandelings wijze,
en ik hoop dat je in ieder geval de versvleesvoeding 'n kans wil geven,en dan ook de schildklier functie d.m/v bloedtest laat onderzoeken.
Take Care..

chrisc schreef: Onze dwergschnauzer (bijna 7 jr. oud) had over 2,5 maand epileptsiche aanvallen. De DA schreef het medicament Gardenol voor, die wij mits het respecteren van een afbouwperiode, ongeveer 1 maand toegediend hebben. De DA was akkoord om te stoppen.
Nu verkeert ons hondje in een cluster van aanvallen, en moeten wij Gardenol in verhoogde dosis toedienen om de aanvallen te "doorbreken".
De DA heeft al laten verstaan dat wij constant dit geneesmiddel zullen moeten toedienen.
Dit geneesmiddel heeft uiteraard de gekende schadelijke bijwerkingen. Wij zouden willen overstappen naar betaalbare en effectieve alternatieve middelen.
Welke homeopathische middelen werken effectief? Rekening houdend dat wij in West-Vlaanderen (België) geen weet hebben van homeopathische DA'n. Momenteel voeren wij ons hondje met brokken (Hills) en op de verpakking staan geen BHA's, BHT's en ethoxyquin. Is dit dan één v/d betere brokkenvoeding? Ons hondje (mannelijk geslacht) windt zich erg op in de "loopse" periode. Kan dit er iets mee te maken hebben? En wat ertegen te doen? Wij zijn fervente Frankrijkreizigers en moeten ons hondje ook steeds behandelen met anti-teken spray (Frontline), die naar onze bescheiden mening toxisch is. Zijn er hiervoor alternatieven? Met héél veel dank voor praktische, bruikbare en verantwoorde adviezen!
Gebruikersavatar
Door Binno
#138088
Hallo, welkom Chrisc,
Een alternatief voor Frontline zou eventueel ook Biokill-spray (niet giftig) kunnen zijn dat op verschillende plaatsen te koop is in België. Voor meer informatie kan je eens op hun site kijken...(www.biokill.be)
En als je besluit versvoer te gaan geven ipv brokken, wat voor je hond idd. veel gezonder zou zijn: Duck (liefst de 'compleet' versie zoals bvb Duck uitmuntend...) is gemakkelijk te krijgen in België (www.ducknatuurvoeding.com)
de andere merken zullen misschien iets moeilijker te vinden zijn.
Sukses! ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#138253
Binno schreef: Hallo, welkom Chrisc,
Een alternatief voor Frontline zou eventueel ook Biokill-spray (niet giftig) kunnen zijn dat op verschillende plaatsen te koop is in België. Voor meer informatie kan je eens op hun site kijken...(http://www.biokill.be)
Dat is uitsluitend een omgevingsspray.
Door lekker kort
#138455
Ik krijg hier wel honden met epilepsie in pension, de ene heeft wel medicatie de ander niet, zeker als hij in staat van opwinding is , kan hij makkelijker een aanval krijgen, sommige honden hebben weer alleen van die diazepaninjectors bij zich die je bij een aanval in de anus leeg moet spuiten om de volgende serie aanvallen op te vangen.

Ik hoop dat je de goede oplossing voor je hond vind.

Groet Fritz.
Gebruikersavatar
Door Binno
#138487
Angelique schreef:

Dat is uitsluitend een omgevingsspray.
Nee hoor, ook voor de hond zelf !
Omdat wij in het begin ook twijfelden :-\ hebben we raad gevraagd aan de fabrikant en aan de fokker van onze hond. We gebruiken trouwens de Biokill spray nu ook op onze honden in plaats van Frontline.
Ze raden aan het te vernevelen over de hond (dus niet echt nat gaan spuiten) en elke week of twee weken te herhalen, zeker als de hond veel zwemt of gewassen word want het is niet zo waterbestendig als Frontline. Hetzelfde product kan idd. ook in de mand van de hond gebruikt worden of op het tapijt... :D ;)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#138538
Als je hond op 7-jarige leeftijd is begonnen met epilepsie moet er eerst gecontroleerd worden of er niet iets anders aan de hand is. Er zijn verschillende ziektes die epilepsie-achtige aanvallen kunnen veroorzaken. Hiervoor is een uitgebreid bloedonderzoek nodig.
Gardenol ken ik niet, zal wel de belgische merknaam zijn. Kun je zien wat de naam is van de stof die er in zit?

Als de epilepsie aanvallen te maken hebben met opwinding vanwege loopse teven dan is Bufo een goed homeopathisch middel. Verder is het heel moeilijk om met zo weinig gegevens een homeopathisch vast te stellen. Daarvoor is een uitgebreid consult nodig. Volgens mij zijn er best Belgische homeopathische dierenartsen. Misschien dat de Belgen op de lijst er een paar weten.
Door 202spots
#138919
Lisa schreef: Gardenal = fenobarbital
Phenobarbital is wel een van de meest voorgeschreven medicijnen voor epilepsy,en het is ook een van de goedkoopste dacht ik.
Tannetje... word er nu ook niet vaker Potassium Bromide voorgeschreven? (Vloeibaar vorm)
Door Timmy
#138978
chrisc schreef: Onze dwergschnauzer (bijna 7 jr. oud) had over 2,5 maand epileptsiche aanvallen. De DA schreef het medicament Gardenal voor, die wij mits het respecteren van een afbouwperiode, ongeveer 1 maand toegediend hebben. De DA was akkoord om te stoppen.
Zeven jaar is ietwat "te oud" om echte epilepsie te ontwikkelen. Daarnaast is meerdere aanvallen over 2,5 maand als "start" ook veel te veel. Nader onderzoek lijkt mij (zoals al eerder gezegd) voor nu het meest noodzakelijke.
chrisc schreef:Nu verkeert ons hondje in een cluster van aanvallen, en moeten wij Gardenal in verhoogde dosis toedienen om de aanvallen te "doorbreken".
Gardenal is absoluut geen geschikt middel om een cluster te doorbreken; daarvoor duurt het te lang voordat het werkt. Valium (diazepam) is daar geschikter voor. Indien nodig kan Gardenal wel in combinatie met diazepam gebruikt worden om een cluster aan te pakken. Voor meer info daarover kun je het Valium protocol op de website die Angelique noemde raadplegen.
chrisc schreef:Welke homeopathische middelen werken effectief? Rekening houdend dat wij in West-Vlaanderen (België) geen weet hebben van homeopathische DA'n.
Een waarschuwing is hier misschien wel op z'n plaats: ga NOOIT zonder deskundige hulp aan de slag met alternatieve medicijnen bij een hond met epileptiforme aanvallen. In het slechtste geval werk je daarmee een status in de hand, met alle (wellicht dodelijke) gevolgen van dien. Overleg ook altijd met je dierenarts als je iets gaat of wilt veranderen!
Persoonlijk raad ik je aan om nader onderzoek te laten verrichten: bloedonderzoek, neurologisch onderzoek, enz.
chrisc schreef:Momenteel voeren wij ons hondje met brokken (Hills) en op de verpakking staan geen BHA's, BHT's en ethoxyquin. Is dit dan één v/d betere brokkenvoeding?
Hills bevat 'in de EG goedgekeurde antioxidanten. Dit zijn dus BHA en BHT. Ik zou dus direct stoppen met Hills en overstappen op een meer natuurlijke voeding (brokken of liever nog versvleesvoeding).
chrisc schreef:Ons hondje (mannelijk geslacht) windt zich erg op in de "loopse" periode. Kan dit er iets mee te maken hebben?
Dat komt nog wel eens voor, echter niet vaak. Wat je er tegen zou kunnen doen, kun je beter met Tannetje overleggen.
chrisc schreef:Wij zijn fervente Frankrijkreizigers en moeten ons hondje ook steeds behandelen met anti-teken spray (Frontline), die naar onze bescheiden mening toxisch is. Zijn er hiervoor alternatieven?
Het best is gewoon niets te gebruiken en je hond elke avond nakijken op teken. Iets meer werk, maar effectiever dan welke spray of druppel dan ook (zolang je de teken binnen 24 uur verwijderd is er weinig gevaarlijks aan). Wil je toch iets doen, dan zijn Advantage druppels minder gevaarlijk dan Frontline, maar je kunt ook iets alternatiefs gebruiken. Echter raad ik aan om daarnaast toch je hond elke avond op teken te controleren.

Gr.
Linda
Door Timmy
#138980
202spots schreef:word er nu ook niet vaker Potassium Bromide voorgeschreven? (Vloeibaar vorm)
Dory, KBr is in Nederland nog steeds niet de eerste keus AED. Het moet bij de apotheek gemaakt worden en dat is vaak kostbaarder dan de PB van de dierenarts. Daarnaast is het ook een beetje uit de tijd geraakt hier en het kost wat moeite om de dierenartsen weer een beetje die richting in te duwen. Zelf heb ik het in de praktijk waar ik werkte weer (met succes) geintroduceert, dus ik hoop dat er meer dierenartsen zijn die het weer willen gaan voorschrijven.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door Sonja
#139717
Binno schreef: Hallo, welkom Chrisc,
Een alternatief voor Frontline zou eventueel ook Biokill-spray (niet giftig) kunnen zijn dat op verschillende plaatsen te koop is in België. Voor meer informatie kan je eens op hun site kijken...(http://www.biokill.be)
Ik heb net met zo'n bus biokill in m'n handen gestaan. Het mag dan biologisch afbreekbaar zijn, maar dat afbrekingsproces begint pas enkele weken na gebruik. Gedurende die eerste weken doodt het allerhande soorten vervelende beestjes. Verder moet je het buiten bereik van kinderen houden en schijnen koudbloedige beestjes er ook niet goed tegen te kunnen. Mijn conclusie is dus dat dit goedje wel degelijk giftig is, anders gaan de beessies namelijk niet dood. Het gif is alleen afbreekbaar. Dat is natuurlijk gunstig, maar het blijft voor mij wel gif.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#139720
Binno schreef:

Nee hoor, ook voor de hond zelf !
Omdat wij in het begin ook twijfelden :-\ hebben we raad gevraagd aan de fabrikant en aan de fokker van onze hond. We gebruiken trouwens de Biokill spray nu ook op onze honden in plaats van Frontline.
Ze raden aan het te vernevelen over de hond (dus niet echt nat gaan spuiten) en elke week of twee weken te herhalen, zeker als de hond veel zwemt of gewassen word want het is niet zo waterbestendig als Frontline. Hetzelfde product kan idd. ook in de mand van de hond gebruikt worden of op het tapijt... :D ;)
Dan mogen ze hun tekst op de website wel eens wat verduidelijken. ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door