Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door _Sandra_
#1374914
Hallo allemaal,

ik ben al een hele tijd niet eer op het forum geweest. Veel geleerd over honden door een opleiding en de BARF zakte daardoor weg.

Toch weer mijn belangstelling gewekt... is er inmiddels geen Nederlands boek te vinden?

En over het splinteren van botten. Ik hoor verschillende dingen: Alleen botten van gevogelte splinteren, ook rauwe botten van gevogelte splinteren, alleen gekookte botten van gevolglte splinteren. Steeds weer dat gevogelte.
Ik meen dat jullie juist zeggen dat alle gekookte botten splinteren en alle rauwe botten niet? Klopt dat?

Groet
sandra
Laatst gewijzigd door _Sandra_ op wo 30 sep 2009, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1374978
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,2303.0.html
Hier een link naar boektitels over rauwe voeding.
Ik weet dat Lizzy ook zelf met een boek bezig is om uit te geven, maar wanneer die precies uitkomt is nog niet duidelijk.

Over botten.
Rauwe botten zijn altijd flexibel, ook van gevolgelte.
test het maar eens door zelf te voelen, je voelt het verschil als je een rauw bot breekt en een gekookt bot.
Als botten verhit verandert de structuur ervan en gaan ze splinteren.
Botten van grotere dieren zoals rund, zijn door de grote gewoon te hard om te geven,
daar kunnen wel scherpe stukken afbreken, of je hond breekt z'n tanden erop of het veroorzaakt een verstopping omdat teveel en te hard bot in 1x gegeven wordt.
Door _Sandra_
#1375183
Okee bedankt, heb ik nog één vraag.

Ik wil graag het boek van Ian Billinghurst of van Mogens Eliasen kopen.
Maar ik vroeg me af welke jullie het beste vinden of hanteren. Ik heb namelijk deze verhoudingen van hun voedingswijze gevonden en die wijken nogl ver van elkaar af.

Namelijk:
Van Ian Billinghurst:
Het dieet bestaat uit:
60% rauwe vlees botten (80% vlees en 20% bot)
15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en supplementen

En van Mogens Eliasen:
1/3 rauw vlees en orgaanvlees (bijvoorkeur vuile pens)
1/3 rauwe gepureerde groentes
1/3 rauwe botten en dierlijk vet
Hier voeg je aan toe vitamines, kruiden en olieen.

Hoe hoort het nu te zijn?

Groetjes
Sandra
Door Lizzy
#1375207
_Sandra_ schreef: Okee bedankt, heb ik nog één vraag.

Ik wil graag het boek van Ian Billinghurst of van Mogens Eliasen kopen.
Maar ik vroeg me af welke jullie het beste vinden of hanteren. Ik heb namelijk deze verhoudingen van hun voedingswijze gevonden en die wijken nogl ver van elkaar af.

Namelijk:
Van Ian Billinghurst:
Het dieet bestaat uit:
60% rauwe vlees botten (80% vlees en 20% bot)
15% - 20% rauwe groentepuree en fruit
10% - 15% orgaanvlees
5% - 10% tafelrestjes en supplementen

En van Mogens Eliasen:
1/3 rauw vlees en orgaanvlees (bijvoorkeur vuile pens)
1/3 rauwe gepureerde groentes
1/3 rauwe botten en dierlijk vet
Hier voeg je aan toe vitamines, kruiden en olieen.

Hoe hoort het nu te zijn?

Groetjes
Sandra
Op zich is er niet 1 regel/wet. De ene hond doet het beter op percentages x en de ander op y. Ik houd er inmiddels mijn eigen percentages op na. Namelijk: 50% vleesbot (en dan moeten de vleesbotten wel ruim bevleest zijn hoor, dus minimaal voor de helft uit vlees bestaan), 10% a 15% groenten, 15% a 20% orgaanvlees (inclusief pens) en de rest spiervlees en vis. Ik tel extra's zoals eieren niet mee. Maar goed, je hebt dus best wat speling hoor, qua percentages. Globaal gezien kun je voeren:

40% a 50% vleesbot (ik vind minder dan 40% maar zo zo en meer dan 50% reageren de meeste honden niet goed op).
5% a 15% groenten (ik vind 0% niet zo maar meer dan 15% ook niet zo).
10% a 20% orgaanvlees, inclusief pens (ik vind dat je jonge honden wel meer dan 10% moet geven).
En de rest spiervlees.

Dus je ziet, best aardig wat marge!

Je kunt vissenkoppen geven als vleesbot en hele vissen hoef je niet mee te tellen. Die kun je aftrekken van het geheel of als tussendoortje geven. Visvlees kun je rekenen tot spiervlees. Eitje, gemalen rauwe noten, zeewier, zuivel, etc.: dat tel ik niet mee, dat geef ik er gewoon bij.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1375434
Nee niet bang voor de graten.
Die zijn, net zoals alle andere rauwe botten van dieren flexibel.
Door _Sandra_
#1380346
Ow, omdat er zoveel mensen zijn die waarschuwen voor die graten. Dat er mensen in gestikt zijn en zo? gaat dat dan niet?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door