Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#1378699
Hallo, ik ben 'nieuw' hier (sommigen kennen me nog wel als Boefke denk ik) en ik heb een vraag over de voedingswaarde van varkenspens. Is die vergelijkbaar met die van runderpens? (Ik weet dat de meesten hier geen varkensvlees voeren en ook ben ik bekend met Aujeszkie.) Ik kwam alleen Tieneke tegen in een oud topic van 2006 over varkenspens, maar niets over de voedingswaarde. Iemand een idee of dit zeg 1 of 2 maal wekelijks als volledige maaltijd kan dienen?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1378709
Too schreef: .......is een varken een herkauwer?? Da's nieuw voor mij
Ja dat vroeg ik me ook af  ::)
Varkensmaag bestaat wel natuurlijk.
Waarom wil je dat gaan voeren?
Door Esther Q
#1378751
Oh jé, ik stel geloof ik een hele domme vraag :-[ afijn, maag bedoel ik dan. Natuurlijk is een varken geen herkauwer. Mijn vraag is of iemand weet wat de voedingswaarde is van zo'n varkensmaag?
Door Anne in Zweden
#1378853
Aangezien je hier omringd wordt door mensen die onder geen beding hun hond varkensvlees geven, denk ik dat het even kan duren voordat je antwoord krijgt op je vraag...

Ik heb geprobeerd erop te googelen, maar vond daar niets. Misschien dat je buurtslager iets meer weet?
Door Lizzy
#1378999
Angelique schreef: Als je zeker weet dat het orgaan van een aujeski-vrij varken komt dan kan het best een aanvullig zijn op een eitje :biggrin2:
Proest :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Welkom terug Esther. Ik denk dat je varkensmaag (van een niet Aujesky varken) kunt vergelijken met magen van andere niet herkauwers. Zoals kippenmaagjes bijv.

Dit bevat 100 gram varkensmaag:

Calories 163.00
Protein (g) 16.85
Fat Total (g) 10.14
Carbohydrate (g) 0.00
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.00
Calcium (mg) 11.00
Iron (mg) 1.01
Magnesium (mg) 11.00
Phosphorus (mg) 130.00
Potassium (mg) 140.00
Sodium (mg) 75.00
Zinc (mg) 1.85
Copper (mg) 0.17
Manganese (mg) 0.04
Selenium (mg) 31.10
Vitamin C (mg) 0.00
Thiamin (mg) 0.05
Riboflavin (mg) 0.20
Niacin (mg) 2.48
Vitamin B6 (mg) 0.03
Folate - Total (mcg) 3.00
Food - Folate (mcg) 3.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 3.00
Vitamin B12 (mcg) 0.30
Vitamin A (IU) 0.00
Retinol (mcg) 0.00
Vitamin E (mg) 0.04
Vitamin K (mcg) 0.00
Fat - Saturated (g) 4.03
Fat - Monounsaturated (g) 3.59
Fat - Polyunsaturated (g) 0.89
Cholesterol (mg) 223.00
Door Esther Q
#1379355
Hihi, die viel te verwachten natuurlijk. Jammer genoeg zijn er al vele maanden geen eieren meer.
Bedankt voor de analyse Lizzy.
En Anne in Spanje, dank voor de moeite. Wij wonen in Estland en hier is het lastig communiceren om allerlei redenen.
Door Anne in Zweden
#1379382
Lizzy schreef:
Dit bevat 100 gram varkensmaag:

Calories 163.00
Protein (g) 16.85
Fat Total (g) 10.14
Carbohydrate (g) 0.00
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.00
Calcium (mg) 11.00
O gaaf! Varkensmaag past in mijn nieuwe suikervrije dieet! Mjam!
Door Esther Q
#1379663
Wel, net op tijd hier mijn vraag kunnen stellen, want vanmorgen zijn we naar de slachter geweest en het is hier dringen en snel beslissen op het moment. We dachten daar varkensmagen te kunnen krijgen en wilden ivm de prijsvaststelling de voedingswaarde weten, maar helaas toch geen magen beschikbaar. Het gaat slecht hier economisch en magen worden nu door de mensen zelf gegeten. Maar: een grote verrassing die ons heel vrolijk stemt, de slachterij slacht ook koeien en er is pens! Jippie! Dat wordt blijkbaar niet gegeten door de bevolking hier, dus mogen wij het wekelijks komen halen :biggrin2: Wij gaan nu een feestje vieren!
Door Anne in Zweden
#1379671
Jemig, zit je dan zo ver buiten Tallinn, dat zelfs mensen moeite hebben hun maaltijden bij elkaar te krijgen?

Maar wel prettig dat je nu echte pens aan je hondjes kunt voeren, in plaats van varkensmaag  :buck2:

Feestvier ze!
Door Esther Q
#1379682
Hoi Anne, wij zitten helemaal in het zuiden, tegen de grens met Letland. Maar dat mensen moeite hebben om aan hun maaltijd te komen heeft niet zoveel met Tallinn te maken, maar met de economische instorting hier. Ook in Tallinn zijn veel mensen hun werk kwijt geraakt en de soc.voorzieningen zijn waardeloos :-\ Geen geld voor mooie biefstukjes, dus kopen ze 'afval'vlees bij slachterijen en afgekeurde producten. En wij krijgen natuurlijk pas voor onze hondjes, als mensen het echt niet willen hebben :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door