Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jotoma
#1377678
Hallo allemaal,

Ik ben enigzins nieuw op dit forum! Ik ben José, heb een kat (Fez, 1,5 jaar) en poes (Brownie, 3 jaar) en ben zins 4 weken bezig met vers vlees.
Op dit forum ben ik al een aantal maanden aan het lezen, en omdat mijn poes de behoefte aan spelen en activiteit niet meer had, maar ook een enorm gevoelige maag heeft, hebben mijn vriend en ik besloten op Carnibest over te gaan.

Ik zal in het proberen kort te houden, mij zelf kennende lukt dit niet  ;D Maar hopelijk hebben jullie advies voor mij.

Onze katten aten altijd RC indoor (zij komen ook niet buiten) bij Fez ging dit prima, Brownie had volgens mij nog nooit eerder een brok gezien want haar broertje overleed in het asiel aan leververvetting, zij at de brok in eerste instantie ook niet. Omdat zij likte aan brokjes, uiteindelijk heel veel naar binnen kreeg en het weer uitspuugte zijn wij haar snoezepoes gaan geven (best premium met 70% tonijn toch?). Snoezepoes beviel enorm, vind ze heerlijk en bleef ook binnen. Doordat wij in 1e instantie dachten dat brok beter was dan natvoer, hebben wij haar door heel veel mengen en geduld over gekregen op brok. Van het asiel had zij een hele vette vacht, na de rc werd dit een stuk beter. Wel hadden beide katten spontaan stinkende ontlasting en wouden zij het niet meer begraven (fez hadden wij een half jaar eerder dan Brownie).
Van RC bleef Brownie nog wel eens spugen, gekookte kip als cadeautje geven ging weer wel prima, maar mocht zij per ongeluk een kruimel van een toastje binnen krijgen dan kwam dit er meteen uit.

Oke, lang verhaal kort, we proberen carnibest. Fez moest even wennen (leren kauwen), maar vind het heerlijk. De stank en hoeveelheid ontlasting is weg, hij is heerlijk speels en zelfs aanhankelijker geworden (hij was dit al, tot Brownie kwam, toen werd hij wat stoerder en was een aai van de baas niet meer nodig, nu wel hoera!). Voor Brownie hebben we het gemengd met Snoezepoes, want ook zij likte maar snapte het verder niet. Toen de snoezepoes minder gaan mengen met CB tot ze het uiteindelijk ook zonder snoezepoes at. Nu het probleem.. zij spuugt het weer uit. Ik heb gelet op te snel eten, kleine porties geven, met kokend water, magnetron en weer mengen met snoezepoes.
Maar dit mocht allemaal niet baten, zij blijft spugen. De eerste keer lijkt de hele portie CB er uit te komen, daarna spuug ze nog 3 tot 4 keer..
Ik heb met de DA gebeld, die adviseerde om te ontwormen of op hypo allergeen brok over te gaan.. maar ja, wij willen van de brok af..
Na al dat gespuug ben ik maar gestopt met CB en geef haar nu alleen snoezepoes, ze spuugt totaal niet meer.. gister heb ik haar ontvlooid en maandag ga ik ontwormen.. ik ben dus niet naar de DA gegaan omdat het spugen opgehouden is.
Wie heeft tips voor mij of een idee waar de oorzaak van dit spugen ligt?

Alvast bedankt! Groet, José

Ps. de reden waarom ik ook graag CB wil blijven geven is omdat ook haar ontlasting minder is geworden, zij is heerlijk speels en ze lijkt veel vrolijker en actiever. Het lijkt niet zo, het is volgens mij ook echt zo. Ook wil Fez nog wel eens stoeien, zij meestal niet en dat loopt uit tot een gevecht waarbij zij altijd het slachtoffer is. Nu geeft ze zelfs een klap terug of ze gaan gewoon samen spelen, achter elkaar aan rennen.. dat was echt nooit zo! En dat wil ik eigenlijk ook wel zo houden. Ik geef trouwens natuurvoer, brownie is een kleine 5 kilo, maar heeft al genoeg aan 65 gr. op 1 dag. Meer eet ze gewoon niet, dus niet denken dat ik mijn katten mishandel  ;) Ik heb namelijk wel geprobeerd om meer te geven, maar ook dan komt het spuugprobleem weer om de hoek kijken.
Door ibbi
#1377748
hallo en welkom op het forum!

goed hoor dat je je eigen weg volgt en niet op 't laatste advies van de DA bent ingegaan, want inderdaad je wilt juist van de brokken af!

ik heb met 1 kat gehad dat hij steeds spuugde van de CB - gewoon uit boosheid, meneer lustte het niet graag en wilde liever brok/blik. we zijn heel langzaam toch steeds hele kleine beetjes CB door zijn blikvoer gaan voeren. eerst 2 weken alleen blik, dan 2 weken een half theelepeltje erdoor, enz.  iedere keer terug bij af.... maar uiteindelijk is het gelukt om half om half gemengt met blik te eten.
tot ik Bibi ging voeren en dat ging vrijwel zonder probleem gelijk goed. 

andere merken kvv proberen wil dus nog wel eens helpen! Bibi, Bandit, Carnivoer, probeer eens rustig verschillende merken uit. 
en probeer misschien eens wat rauwe kipfilet, runderlapje, kippennekje, als er iets tussen zit wat ze lekker vind kan ze zo aan de smaak van het rauwe vlees wennen.

succes... enne gewoon volhouden hoor!  bij sommige katten duurt het maanden... maar als ze eenmaal om zijn.... ze moeten nog zoveel jaar mee denk ik dan maar, dus het is de moeite waard  :)
Door Happy Tail
#1377775
wellicht valt de "pure"cb niet goed. je kan ook gewoon eens een ander merk proberen zoals net al voorgesteld. er zijn legio merken en ook voor katten goede kvv varianten.
Door Jotoma
#1378111
Dank voor jullie reacties!

Het overstappen op weer een ander merk is juist iets waar ik tegen op zie. Omdat zij zo moeilijk iets binnen houdt vind ik het best zielig om dan haar maag dan weer aan iets nieuws moet laten wennen. Ik denk dat ik Ibbi's manier eerst probeer, toch over 2 weken met theelepeltjes gaan mengen en kijken hoe het valt. En ik maak dan ook gelijk gebruik van de tip om andere versies van CB te proberen.

Gekookte kip lust zij wel, rauwe kip dan weer niet (heb een kippenvleugeltje geprobeerd). Ik had bedacht om haar eerst wat meer gekookte kip te voeren zodat ze het 'kauw-principe' wat snapt, vervolgens probeer ik weer rauw, maar dan ook andere soorten vlees. Hoe is jullie ervaring met rund? Ik wil dan namelijk eerst iets proberen wat makkelijker te verkrijgen is.. maar ik lees rund eigenlijk vrij weinig terug in de menu's op de site.

Mocht dit nu allemaal niet werken, dan ga ik op zoek naar andere merken. Dus mijn laatste vraagjes :-[
- is het een goed idee om heel langzaam aan CB te mengen met haar natvoer? En dan bijv. andere cb soorten?
- valt rund bij katten in de smaak?
- hebben jullie nog andere tips of op -en aanmerkingen?

Alvast bedankt! :)
Door flin
#1378903
Jotoma schreef:

Mocht dit nu allemaal niet werken, dan ga ik op zoek naar andere merken. Dus mijn laatste vraagjes :-[
- is het een goed idee om heel langzaam aan CB te mengen met haar natvoer? En dan bijv. andere cb soorten?
- valt rund bij katten in de smaak?
- hebben jullie nog andere tips of op -en aanmerkingen?

Alvast bedankt! :)
welkom!

- is zeker een goed idee om langzaamaan over te schakelen, dmv mengen
daarnaast stukjes rauw ernaast bij blijven geven/aanbieden; stukje kipfilet,stukje rund (soepvlees oid), stukje hart..., maagje
- rund valt zeker wel in de smaak, 't is meestal vrij prijzig, en de goedkopere versies rund = meestal kopvlees, wat redelijk vet is, en dat weer niet altijd zo makkelijk/lekker 'valt' ...
je kunt nog denken aan paardenvlees, da's meestal iets magerder, en de meeste katzels vinden 't zeer smakkelijk
- duif zijn de meeste katzels wauws/mauws :biggrin2: van
Ik geef trouwens natuurvoer, brownie is een kleine 5 kilo, maar heeft al genoeg aan 65 gr. op 1 dag. Meer eet ze gewoon niet, dus niet denken dat ik mijn katten mishandel Wink Ik heb namelijk wel geprobeerd om meer te geven, maar ook dan komt het spuugprobleem weer om de hoek kijken.
65 gram op 'n dag 's wel heeeel weinig hoor...tè weinig denk ik...

succes in elk geval!
Door Jotoma
#1379178
Oke, dan hou ik het bij de soepvlees! Als t vette verkeerd valt moet zij dat zeker niet hebben.
Paard word m niet... ik rij zelf paard, dus ik kan het niet over mn hart verkrijgen om aan mn katjes te geven  :-\
Oke, duif dus! Waar haal ik dat vandaan?

Ja, 65 is ook te weinig, daarom vulde ik het ook met natvoer aan. Maar ook met brokjes at ze erg weinig, ze mocht 50 gr op een dag, dit kreeg ze in 2en verdeeld en ook dan kreeg ze het niet op. Ook niet als ik het in 4 porties gaf.. raar katje he?
Misschien lust ze wel meer wanneer ze het wat gewend is (dus na t mengen).

Dank je wel voor de tips! Kan ik weer even wat verder!

ps. Wat wel een vooruitgang is, ik moest een nieuwe versie snoezepoes aanbieden (de oude vertrouwde was uitverkocht), dit was echt met stukken vis er in (het leken wel stukken haring, was nog helemaal met velletje enzo) maar ook dit vond ze heerlijk en ze kauwde zelfs! Dus hoera!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1379189
snoezepoes is blik, dus geconserveerd en geen rauw voer. het kan zijn dat de aanpassingen in ph-waarde van de maag toch te gevoelig voor haar zijn. minder blik en meer rauw voeren dan. sommige soorten snoezepoes zitten ook plantaardige toestanden in. plantaardige toestanden verhogen nog meer de ph-waarde van de maag. en het meurt zo.
ot at ook altijd als een zieke kip op brok. sinds ze op rauw staat, doet ze het een stuk beter.
duiven wonen op de dam, maar zijn ook te bestellen bij bv kiezebrink (en leveranciers die producten van kiezebrink in hun assortiment hebben). paardenvlees wat je aan je katten voert, leeft niet meer. de katten hebben daar dus helemaal geen last van.
probeer wel zo veel mogelijk af te wisselen in diersoorten, ook als je geen kroket paard wil voeren. dus niet bv alleen rund als spiervlees, maar bv ook kalkoen of eend of lam of bambivlees hert. hert vinden ze hier erg lekker.
Door Jotoma
#2785912
Bijna 3 jar verder, tevreden gebruikers, goede ontlasting, gezonde vacht en het ging top. Helaas tot vorige week maandag. Beide katten aan het braken, tot 8x per dag met bloed. Geen verhoging, pas sinds dit weekend diaree en verder wel levendig en graag willen eten. Vorige week 2x bij DA geweest, druppels tegen t braken en later pasta tegen de diaree. Een week later nog steeds aan het braken als druppels zijn uitgewerkt.
Gisteravond hebben we bloed laten prikken en vanavond volgt de uitslag. Mijn DA (nieuwe) vreest dat er toch een bacterie in de Carnibest heeft gezeten, ze verwacht niet dat het een virus is, het eten is de het enige dat ze hetzelfde krijgen. Ze komen niet buiten, geen contact met andere dieren etc.

Mijn DA komt uit Duitsland en heeft niets tegen vers vlees. Zelf is ze wel van mening dat de dieren niet allemaal de maagzuur (ik zeg het nu misschien verkeerd) zo hoog hebben dat ze tegen de bacterien kunnen. Het schijnt dat er in Duitsland onderzoek naar is gedaan en op 1/10 vers diepvriesvlees bacterien bevatten. Ook gaat er wel eens mis bij transport van productie (producent, transport, winkel naar consument) wat ook niet bevorderlijk is voor de bacterien.
Als dit mijn katten niet was overkomen, had ik er minder waarde aan gehecht, maar hier ben ik erg van geschrokken. Alle spuug en dunne ontlasting van de afgelopen tijd, erg sneu voor de dieren. Alles is van slag.

Meerdere ervaringen hiermee?

Hoe blij ik ook was met carnibest, dit heeft ons wel doen besluiten om te stoppen met diepvries kvv. We gaan opzoek naar een premium natvoer met zo'n hoog mogelijk natuurlijk vlees erin. Dan maar wat meer bewerkt, maar ik zie daarin minder risico.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2785933
Ik vind het echt heel onzinnig dat je DA zegt dat het aan het voer ligt. Als er hier een kat ziek is, is de ander dat 9 van de 10x namelijk ook. Dat is omdat ze samen in 1 huis wonen en wel eens elkaars bakje uitlikken en samen dezelfde kattenbakken gebruiken etc. Mijn katten zijn ook binnenkatten, maar zijn daarom nog niet in een steriele omgeving. Je loopt toch genoeg mee naar binnen onder je schoen enzo.
Ot en Sien hebben ook wel eens wat gehad, maar dat is overigens zelden. Ik moet wel zeggen dat ze echt veel minder ziek zijn sinds ze rauw eten. Ik word ook wel eens gewoon ziek omdat dat zo is.

En stel dat ze straks op blik weer eens kotseritis krijgen, wat dan? Brok? En als ze op brok kotseritis krijgen?
Door Mowgli
#2786077
Jotoma schreef: Mijn DA komt uit Duitsland en heeft niets tegen vers vlees. Zelf is ze wel van mening dat de dieren niet allemaal de maagzuur (ik zeg het nu misschien verkeerd) zo hoog hebben dat ze tegen de bacterien kunnen.
Als dit mijn katten niet was overkomen, had ik er minder waarde aan gehecht, maar hier ben ik erg van geschrokken. Alle spuug en dunne ontlasting van de afgelopen tijd, erg sneu voor de dieren. Alles is van slag.
Juist door het eten van rauw vers vlees wordt de ph waarde in de maag lager (het was toch hoe lager de ph hoe zuurder?), waardoor het maagzuur dus veel zuurder is als bij een brokken- of blik gevoerde kat. Hierdoor hebben bacteriën, wormen, e.d. minder kans om te overleven. Veel da-en schuiven de schuld vaak al snel in de schoenen van het vers voeren als ze ineens vernemen dat iemand zijn/ haar huisdier vers voert. Heeft jouw da dan een bronvermelding naar dit onderzoek? Ik zou dat zelf namelijk meteen vragen. Ik neem geen beweringen aan zonder een duidelijke bronvermelding, zodat ik zelf alles kan doorlezen. Ik ben trouwens best wel erg nieuwsgierig naar de bron. Een dergelijk onderzoek hier in Duitsland is mij namelijk onbekend.

Verder ga ik helemaal met Koek mee.

Ik zou me niet bang laten maken door de da. En als je de Carnibest niet vertrouwt, dan kun je toch óf overgaan op een andere kvv, zelf gaan malen (dan weet je wat er in gaat), of gaan barfen?

Mijn da hier in Berlijn heeft destijds zelfs beweerd dat het splintertje lood waardoor Mowgli een loodvergifiting heeft opgelopen afkomstig is van mijn gehaktmolen toen ze hoorde dat Mowgli barft! Mijn vriend was hierdoor helemaal over de zeik en ineens helemaal tegen het barfen. Een gehaktmolen kan helemaal niet van lood zijn, omdat a. lood veel te zacht is om in een gehaktmolen te gebruiken en b. lood helemaal niet gebruikt mag worden voor keukenapparatuur / keukenhulpjes.

Maar ok, je bent natuurlijk vrij om zelf te beslissen en je wilt natuurlijk het beste voor je poezels. Eenieder voert waar hij / zij zich het best bij voelt.
Door Lelie
#2786196
Vind je het niet heel erg vreemd dat je nu toevallig twee katten hebt die op dezelfde dag gaan beslissen dat hun maagzuur niet meer voldoet om vers te eten? Dat lijkt me niet zo realistisch, nog afgezien van het waarheidsgehalte van het verhaal van je DA.

Verder helemaal eens met Mogli, verdiep je in de bron van je DA. 'Bacteriën' is namelijk zo vaag als het maar kan. Er is niets mis met de meeste bacteriën namelijk. Er zijn zelfs een massa die goed werk werk leveren voor oa. de darmflora. Dus opzich is bacterie op vlees geen slecht nieuws lijkt me. Ik zou ongeruster zijn als je steriel vlees krijgt, dan is er aan geprutst.
Laatst gewijzigd door Lelie op wo 16 okt 2013, 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jotoma
#2786225
@koekje: bij ons zijn ze nauwelijks ziek, maar als er 1 ziek is, dan is het altijd 1. Ik heb ze werkelijk nooit samen ziek. Mijn DA geeft aan dat zij een oorzaak ziet in het eten, in eerste instantie los staand van het feit dat het vers is. Aan stel dat heb ik niet zoveel. Feit is dat 1 op brok braakt, van natvoer krijgen ze beide dunnen onlasting en nu dit.

Uit het bloedonderzoek is niets gekomen (waardes lever, nieren, alvleesklier, dunne darm, virus). Maar een bacteriele infectie kan je volgens mij alleen uit de ontlasting halen?

Wellicht heb ik het niet goed uitgelegt. Het verhaal over de ph waarde is in zn algemeen en staat even los van wat er nu met de katten is. Die discussie kwam na het onderzoek, omdat ik zelf benieuwd ben naar wat zij ervan vindt.
Mij hoeven jullie er niet van te overtuigen dat vers beter is, ik geef het niet voor niets al 3 jaar. Maar ik geef haar er wel gelijk in, dat er meer bacterien in vers vlees zitten. Hoe katten daarmee om gaan qua maagdarm heb ik ook alleen maar op internet gelezen, dus ik doe een aanname. Ik vind dit wel een heftige reactie, waarvan dus nog niet zeker is dat het van het vlees komt. Mijn DA zegt ook niet dat ik moet stoppen met vers vlees (nu tijdelijk wel omdat alles van binnen van slag is, lage weerstand en daar ben ik het volledig mee eens), maar het zet mij aan het denken.
Kunnen katten goed omgaan met versvlees? Hoe hoog zijn de kwaliteitseisen?
Op het forum lees ik vaker dat katten moeten braken van versvlees, wat is dan de oorzaak?

Ik verdiep me ondertussen weer in natvlees, maar ik kan nog niets geschikts vinden omdat ik nog steeds op zoek ben naar zo hoog mogelijk vlees gehalte en en volledig voer. Nogmaals; zelf ben ik overtuigd van vers vlees, maar dit heeft me aan het denken gezet. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat meerdere ervaringen hierin.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2786227
Jotoma schreef:
Op het forum lees ik vaker dat katten moeten braken van versvlees, wat is dan de oorzaak?

Ik verdiep me ondertussen weer in natvlees, maar ik kan nog niets geschikts vinden omdat ik nog steeds op zoek ben naar zo hoog mogelijk vlees gehalte en en volledig voer. Nogmaals; zelf ben ik overtuigd van vers vlees, maar dit heeft me aan het denken gezet. Vandaar dat ik benieuwd ben naar wat meerdere ervaringen hierin.
Hier dan een kleine tegenhanger: op brok braakten mijn twee katten zéér regelmatig, op vers is het een zeldzaamheid geworden.
Door Martine-Tom
#2786291
Jotoma schreef: Bijna 3 jar verder, tevreden gebruikers, goede ontlasting, gezonde vacht en het ging top. Helaas tot vorige week maandag. Beide katten aan het braken, tot 8x per dag met bloed. Geen verhoging, pas sinds dit weekend diaree en verder wel levendig en graag willen eten. Vorige week 2x bij DA geweest, druppels tegen t braken en later pasta tegen de diaree. Een week later nog steeds aan het braken als druppels zijn uitgewerkt.
Gisteravond hebben we bloed laten prikken en vanavond volgt de uitslag. Mijn DA (nieuwe) vreest dat er toch een bacterie in de Carnibest heeft gezeten, ze verwacht niet dat het een virus is, het eten is de het enige dat ze hetzelfde krijgen. Ze komen niet buiten, geen contact met andere dieren etc.

Mijn DA komt uit Duitsland en heeft niets tegen vers vlees. Zelf is ze wel van mening dat de dieren niet allemaal de maagzuur (ik zeg het nu misschien verkeerd) zo hoog hebben dat ze tegen de bacterien kunnen. Het schijnt dat er in Duitsland onderzoek naar is gedaan en op 1/10 vers diepvriesvlees bacterien bevatten. Ook gaat er wel eens mis bij transport van productie (producent, transport, winkel naar consument) wat ook niet bevorderlijk is voor de bacterien.
Als dit mijn katten niet was overkomen, had ik er minder waarde aan gehecht, maar hier ben ik erg van geschrokken. Alle spuug en dunne ontlasting van de afgelopen tijd, erg sneu voor de dieren. Alles is van slag.

Meerdere ervaringen hiermee?

Hoe blij ik ook was met carnibest, dit heeft ons wel doen besluiten om te stoppen met diepvries kvv. We gaan opzoek naar een premium natvoer met zo'n hoog mogelijk natuurlijk vlees erin. Dan maar wat meer bewerkt, maar ik zie daarin minder risico.
Even relativerend...ze zijn in 3 jaar tijd 1 keer ziek en dan komt het door het voer, zou het dan niet logisch zijn dat ze dat al veel eerder geworden waren? ;)

Die bacterien kunnen ze prima de baas hoor, kijk eens hoeveel katten en honden hier naar volle tevredenheid op vers staan. Dat ze samen ziek zijn, tja kan gebeuren. Mss samen een virus opgepikt ergens, of stress, of.... het kan zoveel zijn, en hoe vervelend ook het kan gewoon gebeuren.
Als je je zorgen maakt over CB probeer je toch een ander merk?

Als je zelf overtuigd bent en ze zijn 3 jaar gezond en tevreden geweest, waarom dan stoppen als het een keer tegenzit? ;)

Ik voer zelf amper CB, de katten hebben het vorig jaar een paar weken gehad op vakantie en dat ging goed, mijn hond werd er ziek van, geen idee waarom maar die krijgt dus geen CB meer, dus probeer gewoon eens een ander merk, zijn er genoeg tegenwoordig :)
Door Jotoma
#2786307
@martine tom: als je werkt met vers vlees, is dat iets anders dan een product die uit de fabriek komt en bewerkt is zodat de kwaliteit nagenoeg altijd gelijk is. Daarnaast is dit niet de eerste keer dat ze op carnibest braken, kip en kalkoen spuugt 1 van mijn katten ook uit. Verder smuldier en nog een ander merk geprobeerd (kan even niet op de naam komen), maar op CB deden ze het 't beste. Het is dus niet specifiek carnibest, en wat ik niet weet is of er dus ook bacterien voor kunnen komen in vers vlees, waar ze niét tegen bestand zijn en is dit dan wat er nu gebeurd is? Dat is wat mij aan het denken zet. Ik ben er dus wat minder van overtuigd, dat de katten die bacterien kunnen verwerken.
Ik weet nog niet zeker of ik wil stoppen, het is niet de eerste keer dat het tegenzit, maar inmiddels al 1,5 week lang braken door medicijnen heen en de ontlasting zo dun al water, 4 dierenartsbezoekjes (dus een hoop stress) en dat maakt wel dat ik extra nadenk over in dit geval het voer. Ook van brok en natvoer ben ik niet overtuigd, dus op dit moment heb ik geen idee wat ik ze moet gaan voeren als ze weer beter zijn.

Ik denk dat het alleen maar goed is dat ik bewust bezig ben met wat er met mijn katten gebeurd en probeer te onderzoeken wat de oorzaak is. Het voer is daarvan een mogelijkheid. Als jij als mens een keer enorm ziek bent geweest van eten, ga je dat zelf ook niet zo gauw weer eten omdat je wil voorkomen dat het een tweede keer weer gebeurd. Ik probeer dus in te schatten of het wél een bacterie uit het eten is geweest en hoe groot de kans is dat dit ons weer gaat gebeuren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door