Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cdnie
#1375776
onze kat moet ontzuren, meer basische ph krijgen, tussen 7 en 7,5
iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1375812
ik snap t niet.
waarom moet de urine minder zuur worden? wil je graag een struvietkat of heeft deze oxalaatgruis?

lijkt mij dat een ideale zuurgraad van rond de 6,5 beter na te streven valt.
Door cdnie
#1379000
had ammonium stenen, lab en DA raden dit aan, om te voorkomen dat hij nogmaals op de operatietafel moet, vandaar.
Door flin
#1379191
een zoveel mogelijke  natuurlijke voeding lijkt me zowieso aan te raden...
daarnaast veel vocht (metabool, of water)
en mocht katzel 't lusten, wat groente door 't voer; daar wordt 't net wat alkalischer van

'k zou je zeker aanraden meetstripjes te gebruiken om de ph in de smiezen te houden,
en me daarnaast afvragen of katzel z'n leverfunctie ok is?
Door flin
#1379238
  Verschillende vormen van blaasgruis:

1 Stenen die bestaan uit struviet-kristallen zijn de meest voorkomende stenen bij honden en katten. Struviet is een stof die is samengesteld uit magnesium, fosfor en ammonium. Struvietkristallen ontstaan als de urine hoge gehaltes bevat aan magnesium en fosfor en de pH-waarde van de urine van uw huisdier te hoog is zodat deze alkalisch wordt.

2 Stenen die bestaan uit calciumoxalaat-kristallen ontstaan als er in de urine hoge gehaltes aan calcium en oxalaat aanwezig zijn. Calciumoxalaatstenen die eenmaal zijn gevormd kunnen niet worden opgelost. In dit geval moet er een operatieve ingreep plaatsvinden.

3 Uraat-stenen komen niet frequent voor. Zij worden met name aangetroffen bij sommige rassen (b.v. Dalmatiërs) of huisdieren met een afwijkende leverfunctie. Ammoniumuraat wordt gevormd wanneer de concentraties aan uraat en ammonium in de urinewegen hoog zijn en de urine zuur is.

4 Cystine-kristallen en -stenen worden alleen aangetroffen bij sommige rassen. Deze kristallen worden gevormd in zure urine met hoge concentraties aan cystine.
Door cdnie
#1379777
het zijn ammoniumuraatstenen, vrij zeldzaam voor een kat
zijn ph meet ik elke dag, zit tussen 5.1 en 6.4, veel te zuur, het moet  naar 7-7,5!
binnenkort volgt bloedprikken voor zijn lever
nu moet zijn zuur naar beneden
Door Mevroi Kruim
#1379819
Maar bij zo'n hoge pH krijg je toch een sterk verhoogd risico op struviet?
En wat is de oorzaak dat hij nitraatstenen maakt? Kan die oorzaak niet beter aangepakt worden?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door