Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1376732
Hallo,

Ik ben met onze Powderpuffpup begonnen met het mengen van de brokjes met Carnibest. Totaal krijgt hij 120 gram brok/kvv per dag.

Maar ik lees in de bieb van BP dat een pup van een klein ras ongeveer 10 % eet van zijn huidige gewicht, dat zou dan dus 185 gram zijn. Dan voer ik nu dus te weinig! Zal ik dan de hoeveelheid carnibest al verder gaan verhogen? En dat hij toch uitkomt op die 185 gram? Of moet ik die
hoeveelheid pas aanhouden als hij helemaal op de kvv staat?

Uiteraard wil ik ook met Gibbs echt gaan barfen. Maar ja, zo'n krummeltje als dit moet waarschijnlijk toch iets ander aanbod qua groote krijgen dan een Airedale, wie heeft tips voor mij? Ik wil namelijk ook weer een visdag erbij doen, maar een hele zalmkop lijkt me wat veel!

Ik merk dat ik toch wel weer wat onzeker ben ook al had ik het barfen met Maud al goed onder de knie, dit is zo'n ukkie!

Misschien dat Edith en Ilse mij op weg willen helpen?

Alvast bedankt!

Groetjes Paula
Laatst gewijzigd door Paula1976 op zo 11 okt 2009, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#1376742
Hoi hoi,

Heb geen ervaring met zulke mini-hondjes, maar miss wel wat ideeën.
Hij krijg nu brokjes samen met carnibest, brokken bevatten veel minder vocht en zul je naar verhouding ook minder van geven.
Vandaar ws de hoeveelheid die je nu geeft, 120gr.
Denk dat je ervan uit gaan als je helemaal over bent op carnibest, dat je (zeker in het begin) meer grammen gaat voeren.
Maar kijk vooral met je ogen.

Barfen kan in mijn ogen met zo'n klein hondje ook prima.
De hardere botten voer je dan gewoon niet. Maar zo'n formaat hond zal ws geen enkele moeitte hebben met kip,konijn,kwartel,patrijs,eend.
Qua vis kun je of gewoon zalmmoten voeren of bijvoorbeeld sardientjes, dat moet ook goed gaan.
#1376779
ook met een kleine hond kun je prima barfen lijkt me. de botten zullen dan meer richting konijnenkarkas, kipkarkas, kippen nekken, kipkarkas, eenden nek ed gaan.  Visjes zijn ook klein te maken; een sardientje snij je zo doormidden. van spier en orgaanvlees is alles makkelijker te verdelen dus daarvan kan je alles voeren, Dan kun je naar mijn idee toch een prima menu maken lijkt me.

pups geef je tussen de 5 tot 10% van het lichaamsgewicht, maar belanrijker: voer met je ogen, dan kun je zien of je meer naar de 5 of naar de 10 moet. Stel je begint nu met 8% dan ga je  na een paar dagen wellicht zien of hij dikker wordt of afvalt. dan stel je dat iedere keer bij. Helemaal bij een hond in de groei moet je iedere keer bij blijven stellen. En dan kan het in de winter ook wat meer zijn ivm het energie verbruik om het lijfje op temperatuur te houden buiten.
#1376816
Ja, ik dacht ook wel dat dat moet lukken met kippenekjes e.d. Maar die 8% doe ik dat van zijn huidige lichaamsgewicht of van het gewicht dat hij moet worden? Neehhhh, vast van zijn huidige gewicht, anders moet ie wel heel veel eten denk ik.

Nu wil ik dus ook een visdag doen, maar ik kan eigenlijk niet vinden of dat meetelt in het menu of niet? Als ik uitreken wat hij per dag zou moeten hebben en dan x 7, deel ik dat dan weer door 6 en heb ik zo een kompleet menu? Telt die visdag dan gewoon als extra, of moet ik dan gaan uitrekenen wat dit aan eiwit, bot e.d. levert? Ik verdeelde het bij mijn vorige hond Maud wel over 6 dagen en de vis als extra, maar ja, dat was een grote hond, op de een of andere manier voelt dat anders.

Ik ga eerst maar eens van brok over naar kvv en dat maar is een paar weken doen en dan van tijd tot tijd daar wat extra bij aanbieden, kijken wat hij daar mee doet. En dan kan ik geleidelijk een menu gaan maken.

Pfff...moet er weer ff in komen hoor!
#1376982
Na gistermiddag en vannacht diarree, had Gibbs zojuist vaste ontlasting!

Net heeft hij weer Carnibest gehad met wat brokjes en hij eet niet maar vreet!! Prachtig! Hij vind de kvv dus in elk geval erg lekker!

Dus hoe eerder kvv hoe beter! Ben al aan het neuzen bij Gelukkig Dier wat er zoal is geschikt is voor onze mannetje en mijn vingers jeuken om vast wat te bestellen: sardientjes, kwartel, kippennekjes, haaskarkas.

Met 150 gram per dag vind ik het denk ik nog wel lastig om het in een beetje leuke porties te verdelen! 75 gram kippekarkas, 30 gram spiervlees, 25 gram orgaanvlees en 25 gram groentemix......haha.....das niet zo veel!  :D
En dat dan nog verdelen in 3 porties!

Dan denk ik dat ik 's ochtends botvlees geef, 's middags orgaanvlees met groentemix en 's avonds spiervlees. Maar dat kan dan ook pas als hij op 3 voedingen zit ipv 4 zoals nu. Ach....eerst maar eens helemaal op de kvv.

En ik hoef natuurlijk niet elke dag een complete maaltijd te maken maar zo deed ik het bij mijn Airedale en dat beviel eigenlijk wel goed.

Wordt vervolgd!
#1377560
Paula1976 schreef: Na gistermiddag en vannacht diarree, had Gibbs zojuist vaste ontlasting!

Net heeft hij weer Carnibest gehad met wat brokjes en hij eet niet maar vreet!! Prachtig! Hij vind de kvv dus in elk geval erg lekker!

Dus hoe eerder kvv hoe beter! Ben al aan het neuzen bij Gelukkig Dier wat er zoal is geschikt is voor onze mannetje en mijn vingers jeuken om vast wat te bestellen: sardientjes, kwartel, kippennekjes, haaskarkas.

Met 150 gram per dag vind ik het denk ik nog wel lastig om het in een beetje leuke porties te verdelen! 75 gram kippekarkas, 30 gram spiervlees, 25 gram orgaanvlees en 25 gram groentemix......haha.....das niet zo veel!  :D
En dat dan nog verdelen in 3 porties!

Dan denk ik dat ik 's ochtends botvlees geef, 's middags orgaanvlees met groentemix en 's avonds spiervlees. Maar dat kan dan ook pas als hij op 3 voedingen zit ipv 4 zoals nu. Ach....eerst maar eens helemaal op de kvv.

En ik hoef natuurlijk niet elke dag een complete maaltijd te maken maar zo deed ik het bij mijn Airedale en dat beviel eigenlijk wel goed.

Wordt vervolgd!
Ik heb Pip wel 1 hele week op 4 porties per dag gehad... Ik deed dan 's ochtends bot, dan een portie half spier, half groente.. daarna een portie half orgaan, half groente en 's avonds voor het slapen gaan de andere helft spier en orgaan...
Na die week ben ik overgegaan op 's ochtends bot, tussen de middag orgaan of spier met groente en 's avonds orgaan of spier (als hij dus 's middags orgaan had, kreeg ie 's avonds spier en andersom)
Nu zit ze op 2x per dag (ze is nu bijna 5 maand en ik merkte aan haar dat ze ging zeuren als ik op 3 bleef) en krijgt ze 's ochtends bot en half orgaan, 's avond half orgaan, spiervlees en groente
#1377564
En ik hoef natuurlijk niet elke dag een complete maaltijd te maken maar zo deed ik het bij mijn Airedale en dat beviel eigenlijk wel goed.

Hoe kleiner het dier (hond/kat) hoe lastiger het wordt om compleet te geven elke dag, omdat je dan wel heel kleine porties krijgt (zoals je zelf al aangaf), het is makkelijker als je het over een aantal dagen verdeeld, dan krijgt hij ook af en toe een wat groter stuk om op te knagen.
#1377637
Hey Paula,
Onze dame zat eerst ook op brokjes, ik heb direct de brokken overboord gegooit en volledig kvv gegeven, 10% van het lichaamsgewicht? Dan zou je 75 gram kvv geven! ik denk dat ik zo'n 30 gram per keer zou geven. Mijn puff was iets ouder toen ze hier kwam.
Als ze die kvv goed eet, en de darmpjes gewent zijn, kun je beginnen met eens een nekje, of een kuikentje( doe ik niet vindt in eng) Bij mij moet het niet al te herkenbaar zijn!
Kipkarkas eet ze ook, lamsstrotjes, eendenkarkas- nek, klein lamsribje! Als ik het handmatig kan breken, durf ik het te geven.

Mijn andere hond krijgt groter spul en ik merk dat ik Starcey véél voorzichtiger ben qua voeding dan bij Candy!
Succes ermee!
groetjes Ilse
#1377701
*Ilse schreef: Onze dame zat eerst ook op brokjes, ik heb direct de brokken overboord gegooit en volledig kvv gegeven, 10% van het lichaamsgewicht? Dan zou je 75 gram kvv geven! ik denk dat ik zo'n 30 gram per keer zou geven.
Waar baseer je die 75 gram nu op want ik mis ff hoe je aan dat gewicht komt. 10% van het huidige lichaamsgewicht is 185 gram, ik hou 8% aan en dan krijgt hij 150 gram per dag en dat verdeel ik op dit moment in 3 porties. Evt. ga ik terug naar 4 voedingen maar ik wil even kijken hoe het gaat. Hij krijgt nu alleen nog maar carnibest en geen brok meer.
#1377816
Paula1976 schreef: Waar baseer je die 75 gram nu op want ik mis ff hoe je aan dat gewicht komt. 10% van het huidige lichaamsgewicht is 185 gram, ik hou 8% aan en dan krijgt hij 150 gram per dag en dat verdeel ik op dit moment in 3 porties. Evt. ga ik terug naar 4 voedingen maar ik wil even kijken hoe het gaat. Hij krijgt nu alleen nog maar carnibest en geen brok meer.


Oeps, rekenfoutje!!
Ik denk dat ik het al gehalveerd had of zo!!
Sorry!
Denk dat je de 10% wel gaat halen, als je extraatjes gaat geven, bijv een kippennekkie, en dat kan ook helemaal geen kwaad. Star is een heel actief hondje,Gibbs waarschaanlijk ook, dus dat extraatje gaat  ie wel gebruiken hoor!
Als ze los gaan, rennen etc nou dan is een beetje energie erbij geen overbodige luxe!
Wat ik zelf wel gemerkt heb, zeker in het begin, dat de portie's niet te groot en niet te koud konden zijn. Dan kwam het er zo weer uit namelijk!
Gister heeft ze voor het eerst een lams-tongetje gehad, maar dat was lekker!!!!
't blijft leuk, maar lastig met zo'n umpiedumpie!
Laatst gewijzigd door *Ilse op za 03 okt 2009, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door