Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Boez
#1373956
Ik heb al wat gezocht op deze zoekterm en ook gekeken bij de vitaminetabel, maar zou graag toch even van gedachten wisselen met jullie.
Gisteren zat er na het spelen wat bloed op het touwbotje. Ik in Cas zijn bekje kijken en ik zag wat wondjes op het tandvlees, en rond de tanden rode randjes. We hebben niet wild gespeeld dus ik denk niet dat het daarvan kwam. Afgelopen zondag is hij wel voor het eerst in contact geweest met schapen (LEUK!), dus wellicht heeft meneer de enthousiasteling gewoon zijn bekkie beschadigd toen hij de wol van zo'n arm schaap greep. (Hij snapte niet direct dat die bolletjes op pootjes wat anders zijn dan de bal ;) ) De wondjes zijn inmiddels verdwenen maar rondom de tanden is het tandvlees nog steeds rood.

Wat ik me vooral afvraag is of hij wellicht tekorten kan hebben, of dat het raadzaam is om hem tijdelijk een suppelement of een hogere dosering van bepaalde voedingsstoffen te geven.
Het is namelijk zo dat hij vorige week donderdag ontzettende spuitpoep had, DA gebeld maar die zei geef hem licht verteerbaar voer en als het vrijdagmiddag niet betert kom even langs. Gelukkig werd het gaandeweg wel beter, en hoewel zijn ontlasting nog steeds niet top is leek het mij meer een incident. Dat heb je nou eenmaal wel eens, diarree.
Daarbij heeft hij ook ontzettend last van ontstoken oogjes, veroorzaakt door zand en kleine stofdeeltjes. Nu het zo droog is geweest ontkom ik er haast niet aan dat z'n oogjes geirriteerd raken, als het ene oog wat is bijgetrokken begint het andere weer. (Mij is regen beloofd maar heb er helaas nog niet veel van gezien.)

De mensen bij mijn dierenartsenpraktijk zijn allemaal toppers, maar helaas hebben ze geen kaas gegeten van verse voeding.
Voor de volledigheid: Cas is een border collie reu van bijna een jaar. Ik barf full time met hem, maar doe dat wel behoorlijk uit de losse pols. In die zin dat ik niet meer porties sta af te wegen, maar voer op het oog en 'op ontlasting'.

Hoor graag wat jullie hiervan denken. :)
Door Lizzy
#1375650
Ik weet niet hoe het er precies uit ziet dus dat is lastig beoordelen zo. Misschien kun je er een fotootje van maken? Het gebit is verder wel schoon? Hoe oud is hij egeinlijk? Om te kijken of jouw hond voldoende binnen krijgt, zouden we toch een overzicht moeten zien van wat hij in een week eet. Anders is het niet te beoordelen.
Door Boez
#1376233
Bedankt dat je even mee wilt denken Lizzy en voor je reactie.
Ik kan helaas geen foto plaatsen :( Heb geen camera of telefoon waar dat mee kan. Wellicht kan ik van het weekend even een camera lenen en een plaatje neerzetten.
Maar zijn tandvlees ziet er gewoon goed roze uit, de tanden zijn niet vies of aangekoekt. Alleen precies rond de tanden, waar het tandvlees de tanden raakt, zit een dun rood lijntje. Bij de hoektanden het meest opvallend, maar het zit over het hele gebit.

Mijn boevemans is overigens bijna 1, 14 okt geboren.

Ik snap je opmerking dat je eigenlijk precies moet weten wat zijn voeding is, om wat te kunnen zeggen over zijn voeding. Het probleem is dus dat ik dat niet een vast menu voor hem heb.
Hij krijgt ongeveer 50% vleesbot, 20% vlees, 10-15% orgaan, rest groente, ei, soms yoghurt. Geen probiotica. Aan orgaan krijgt hij hart, lever, nier en pens, soms een lamstongetje.
Qua vleesbot is de basis kipkarkas, met als variatie de afgelopen tijd eendennek, haaskarkas, kwartel, lamsribben. De zalmkoppen waren en tijdje op maar staan nu ook weer op 'tafel'.
Qua spiervlees heeft hij rund, paard, kalkoen gekregen.
Qua orgaan krijgt hij zo'n 125 gr lever per week en twee lamsniertjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt qua info. Was vooral benieuwd of mijn tandvlees-opmerking bij iemand een belletje doet rinkelen van 'ja let daar en daar op'.

Maar wellicht is het een goed idee om zijn voer weer wat strakker te doseren en een echt menu op te stellen.

Overigens heeft zijn tandvlees niet meer gebloed dat ik heb gemerkt, en hij heeft zojuist met een zalmkop gevochten. En gewonnen :D
Door Lizzy
#1376863
Boez schreef: Bedankt dat je even mee wilt denken Lizzy en voor je reactie.
Ik kan helaas geen foto plaatsen :( Heb geen camera of telefoon waar dat mee kan. Wellicht kan ik van het weekend even een camera lenen en een plaatje neerzetten.
Maar zijn tandvlees ziet er gewoon goed roze uit, de tanden zijn niet vies of aangekoekt. Alleen precies rond de tanden, waar het tandvlees de tanden raakt, zit een dun rood lijntje. Bij de hoektanden het meest opvallend, maar het zit over het hele gebit.

Mijn boevemans is overigens bijna 1, 14 okt geboren.

Ik snap je opmerking dat je eigenlijk precies moet weten wat zijn voeding is, om wat te kunnen zeggen over zijn voeding. Het probleem is dus dat ik dat niet een vast menu voor hem heb.
Hij krijgt ongeveer 50% vleesbot, 20% vlees, 10-15% orgaan, rest groente, ei, soms yoghurt. Geen probiotica. Aan orgaan krijgt hij hart, lever, nier en pens, soms een lamstongetje.
Qua vleesbot is de basis kipkarkas, met als variatie de afgelopen tijd eendennek, haaskarkas, kwartel, lamsribben. De zalmkoppen waren en tijdje op maar staan nu ook weer op 'tafel'.
Qua spiervlees heeft hij rund, paard, kalkoen gekregen.
Qua orgaan krijgt hij zo'n 125 gr lever per week en twee lamsniertjes.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt qua info. Was vooral benieuwd of mijn tandvlees-opmerking bij iemand een belletje doet rinkelen van 'ja let daar en daar op'.

Maar wellicht is het een goed idee om zijn voer weer wat strakker te doseren en een echt menu op te stellen.

Overigens heeft zijn tandvlees niet meer gebloed dat ik heb gemerkt, en hij heeft zojuist met een zalmkop gevochten. En gewonnen :D
Ik heb hier een boek voor me waarbij het randje langs de tanden niet een beetje rood is maar echt knal, bloederig rood. Helaas kan ik er geen plaatje van op het Internet vinden, anders had ik het even laten zien. Maar, ik ga er vanuit dat als het er zo uit had gezien, je al bij de DA had gezeten, want da's echt heftig. Ik denk dat je het gewoon even aan moet kijken. Aan je menu mankeert echt niks. Goede afwisseling. En als ie zalmkop aan kan, dan zal hij echt nergens last van hebben :biggrin2:
Door Boez
#1376991
Lizzy schreef: Ik heb hier een boek voor me waarbij het randje langs de tanden niet een beetje rood is maar echt knal, bloederig rood. Helaas kan ik er geen plaatje van op het Internet vinden, anders had ik het even laten zien. Maar, ik ga er vanuit dat als het er zo uit had gezien, je al bij de DA had gezeten, want da's echt heftig.
Yep, dan had ik bij de DA gezeten, pro barf of niet. Klinkt niet als mijn hond, gelukkig.
Ik denk dat je het gewoon even aan moet kijken. Aan je menu mankeert echt niks. Goede afwisseling. En als ie zalmkop aan kan, dan zal hij echt nergens last van hebben :biggrin2:
Thanks, dat stelt gerust. Het is ook niet 'echt' last van hebben, nogmaals dan is de DA toch ook het aangewezen adres. Ik zocht meer naar aanbevelingen in het voer, om het verschil tussen 'niet ziek' en 'topfit' te overbruggen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hartstikke bedankt voor het opzoeken en het meedenken :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1377021
Doet me denken aan m'n eigen tanden....als tandvlees wat geirriteerd is, bloed dat ook wat rond de tandhals.
Miss door met dat dat speelbot dat getriggerd heeft.
Denk kan geen kwaad (net als bij mezelf), maar check af en toe wel even z'n mond.
Door Boez
#1377054
Ja, wellicht. Ik denk dat het bloeden inderdaad te maken had met het touwbot/speeltje, en misschien ook met de schapen de dag ervoor. Sindsdien heeft het ook niet meer gebloed, maar die rare rode randjes blijven. Maar ik hou het in de gaten, wie weet trekt het weg. Ach ik doe maandag gewoon een telefoontje naar de DA, eens kijken wat zij zeggen.
Thanx May Linn voor het meedenken :)
Door Lizzy
#1379390
Dep het tandvlees anders met Echinacea Extra Forte van Bloem, met Cat's Claw en Plantago. Het geeft niet als je hond dat binnen krijgt, het is ook prima om de weerstand op te krikken. Maar dit werkt dus erg goed bij dit soort dingen. Het werkt helend en versterkt het weefsel.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1379400
ik weet niet of je er wat aan hebt en of dit hetzelfde is..
maar 1 van mijn katjes, noezels, had jaaaaren geleden ook rode randen langs haar tandvlees..
ik was toen niet zo into kennis.. :shy:
en mijn d.a. van toen was nogal happig op "actie" dus die zei, kan ik mij herinneren, dat ze allergisch was voor haar eigen tanden en kiezen.. en toen heeft hij op de ergste plaatsen (wat volgens mij helemaal niet zo erg was) kiezen en tanden getrokken..  :-X
als ik er nu aan denk kan ik in janken uitbarsten.. want dat ging allemaal wel heel makkelijk en heel erg snel.. en ik had toen niet de moed om haar tegen te spreken.. (t was nogal een kenau)

een van de katjes van yuki11 heeft ook problemen met zijn/haar tandjes..
misschien eens vragen aan haar of dat vergelijkbaar is?
Door Boez
#1381045
Thanks voor de tip Lizzy, dat ga ik doen. :) Wat hulp bij de weerstand kan hij denk ik sowieso wel gebruiken.

Jeetje Spreeuwtje dat is wel een heel voortvarende dierenarts  :-\

Gelukkig voor mij en Cas lijkt het probleem zich nu vanzelf op te lossen, het rood is bijna weg. Maar ik hou het in de gaten.
Door Esje
#1382310
Hallo boez.

Bij de Dobermann is dit een van de symptomen van vWd (von Willebrand disease) wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit bij jouw hond ook het geval is. Ik wilde het je ter overdenking melden.

Groet,

Esther
Door Boez
#1382834
Dank voor de tip Esther :)

Ik heb er even wat over gelezen, maar ik denk niet dat dat het is. Het tandvlees heeft niet meer gebloed, alleen de randen rond de tanden zijn wat rossig in plaats van gewoon roze zoals de rest van het tandvlees.
Cas roust wel eens door braamstruiken enzo  :-X en daar heeft ie dan wel eens wondjes van, maar die genezen gewoon normaal. Verder is me nooit opgevallen dat hij overmatig bloedt - gelukkig ook weinig aanleiding gehad om te bloeden! En we kunnen echt wel wild spelen op zijn tijd, en als hij met zijn beste vriendin 'tante' Kaat speelt gaat het er soms hard aan toe  :o
Dus ik schrik er vooralsnog niet van, maar zal het wel in m'n achterhoofd houden.

Thanks again :)
Door Iza
#1397934
Ben erg laat met mijn bericht plaatsen (ben net nieuw op barfplaats, van daar), maar wil je toch nog even geruststellen.

Ik ben een mondhygienist dus van menselijk tandvlees weet ik veel. Tandvlees is tandvlees dus dier of mens reageert hetzelfde op bacterien in de mond/bek. Tandplaque bestaat uit 80% bacterien. Plak zit voornamelijk op de rand van het tandvlees. Tandvlees reageert op al die bacterien door aanmaak van bloedvaten om afweer er heen te sturen zodat de gifstoffen van de bacterien bestreden kunnen worden. Dus het tandvlees wordt rood (doorbloedt) langs de randen van de tanden. Bij het spelen kan dat gaan bloeden. Als je hond minder fit is kan (maar hoetf niet) dat meer ontstoken raken. Heb vermoeden dat je hond vrij jong is. Waarschijnlijk heeft hij dan nog geen tandsteen. Dus je kan wat te knagen geven om zijn gebit op natuurlijke wijze schoon te houden. Of je gaat zijn tanden poetsen (met bijvoorbeeld gaasje op je vinger).

Verhaal van die katten die allergisch zijn voor hun eigen tanden heb ik ook gehoord van een dierenarts die tandheelkunde bij katten en honden doet. Dit komt waarschijnlijk niet bij honden voor.

Al met al, het is een lichte vorm van tandvleesontsteking (gingivitis). Tandplaque weg= ontsteking weg. ;)

succes!
Iza
Door Boez
#1400492
Thanks Iza! :D

Mijn hondje is pas 1 en ik kan  niet echt plak ontdekken op zijn gebit, of is dat met het blote oog niet te zien?
Door Iza
#1400972
Tandplaque kan je zien op de tanden net langs het tandvlees. Het ik licht geel (jong plaque is bijna wil, oud plaque kan donker geel zijn). Je kan het met je nagel afschrapen. Meeste honden zijn niet zo geduldig dat je de plaque goed kan ontdekken. Bij zo'n jonge hond zou ik me geen zorgen maken. Bij het wisselen hebben zij ook last van ontstoken tandvlees (hond van 1 jaar wisselt niet meer). Maar houd het in de gaten dat het niet te vurig rood wordt en bij het aanraken van het tandvlees niet spontaan gaat bloeden.

Groetjes. Iza
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door