Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door MaaikeNoa
#1375854
Ik geef mijn hond naast kvv en 2 dagen barf graag nog iets van vis erbij. Voorheen gaf ik haar sardientjes, maar die kan ik hier in de buurt niet meer voor een fatsoenlijke prijs krijgen (7 a 8 euro voor 1kg  ). Nu heb ik al verschillende soorten vis geprobeerd waaronder zalmstaarten, makreel en panharing, maar eigenlijk lust ze die niet en daarnaast is het een hoop geklieder. Ze laat na 3 keer opnieuw aanbieden nog steeds het overgrote deel liggen. Nu dacht ik er zelf aan om koolvis of tilapia uit de vriezer te kopen. maar ik vraag me af of zalmolie misschien niet een betere oplossing is zodat ze ook die omega 3 en 6 binnenkrijgt. Wat is jullie mening hierover? 1 Keer per week tilapia cq koolvis of regelmatig een scheut zalmolie.

Groetjes, Maaike
Door Lizzy
#1375916
Vette vis geef je voor de omega 3, niet voor omega 6. Omega 6 zit in ruime mate in niet biologisch/niet wild vlees (dus uit de bio industrie, zeg maar) en in de meeste plantaardige olie zoals zonnebloem. Witte vissoorten zoals koolvis of tilapia bevat weinig omega 3. Dus mocht je denken dat je hond te weinig omega 3 binnen krijgt (en dus weinig wild, biologisch vlees, vette vis, algen, chlorella en groenten), is het verstandiger om visolie (een keer of 2 a 3 per week ofzo) te geven dan witte vis, denk ik. Je kunt ook bijv. 1 keer per week visolie geven en dan bijv. 1 keer per week een blikje sardien of zalm. Liefst iets dat niet in zonnebloem olie zit, anders heft de omega 6 de omega 3 weer op. Als ze dat lust natuurlijk. Of je kunt natuurlijk meer wild/biologisch gaan voeren en wat meer algen gaan geven. De minder je dan met vette vis aan hoeft te kliederen ;D
Door MaaikeNoa
#1375955
Ik heb zelf dus het idee dat ze te weinig omega 3 binnen krijgt. Ze krijgt nu op ma. smuldier 1 x pens en 1 x vlees, di. kippennekken met kippenlever en mager rundergehakt, wo. rodi lam/rijst, do smuldier 1 x pens en 1 x vlees, vr. kippennekken met kippenlever en mager runder gehakt, za. en zo. smuldier vlees (voorheen kreeg ze naturis, maar dat viel eigenlijk boven mijn budget). Ze krijgt dus geen wild. Zou haar dat wel graag willen geven, maar dan moet ik nog een barf dag inbrengen en vraag me af of ze dan wel voldoende van alles binnenkrijgt. Ben er namelijk nog niet in thuis  ;). En wat zou ik haar dan eventueel erbij kunnen geven? Ik vraag me ook al of ze naast haar week menu niet nog wat groente nodig heeft. Ze krijgt nu wel iedere dag wat fruit van me (mandarijn, banaan).
Je hebt het trouwens over algen en chlorella. Waar zit dat o.a. in?
Door Eef+Stippels
#1375971
Als ik moet kiezen tussen (diepvries)koolvis en zalmolie kies ik voor zalmolie (of capsules).
Koolvis valt volgens mij onder de magere vis, dus weinig omega 3.

Als ze geen vette vis lust zou ik dus een kwalitatieve visolie(capsule) gaan geven.

Heb je geen makro in de buurt? Daar kosten de sardientjes geloof ik tussen de 3,- en 4,- per kg.

Ik geef zelf wel groente, maar de meningen verschillen hierover. In smuldier zit geloof ik ook groente toch?

Ik zou zelf denk ik wat minder orgaanvlees voeren, omdat dat over het algemeen al ruim in kvv zit. En ik zou de lever 1x per week doen ipv 2x.
Door Lizzy
#1375978
MaaikeNoa schreef: Ik heb zelf dus het idee dat ze te weinig omega 3 binnen krijgt. Ze krijgt nu op ma. smuldier 1 x pens en 1 x vlees, di. kippennekken met kippenlever en mager rundergehakt, wo. rodi lam/rijst, do smuldier 1 x pens en 1 x vlees, vr. kippennekken met kippenlever en mager runder gehakt, za. en zo. smuldier vlees (voorheen kreeg ze naturis, maar dat viel eigenlijk boven mijn budget). Ze krijgt dus geen wild. Zou haar dat wel graag willen geven, maar dan moet ik nog een barf dag inbrengen en vraag me af of ze dan wel voldoende van alles binnenkrijgt. Ben er namelijk nog niet in thuis  ;). En wat zou ik haar dan eventueel erbij kunnen geven? Ik vraag me ook al of ze naast haar week menu niet nog wat groente nodig heeft. Ze krijgt nu wel iedere dag wat fruit van me (mandarijn, banaan).
Je hebt het trouwens over algen en chlorella. Waar zit dat o.a. in?
Ik denk dat je er goed aan doet om haar visolie capsules te geven. En ja, ik vind dat een hond wat groenten nodig heeft. Chlorella is een alg. Spirulina is dat ook. Misschien is deze site interessant voor je: http://www.chlorella-alg.com
Door MaaikeNoa
#1376042
Oke, ik ga haar dus vanaf heden zalmolie bijvoeren.
De Makro ligt niet echt in de buurt (3 kwartier tot een uur rijden). Ik kom wel eens bij de Makro, maar ik zou dan het liefst een paar kilo sardientjes kopen (woon nog thuis en mijn moeder heeft een een hond en ze eten dan samen een kilo per week), maar ik heb maar een kleine vriezer en kan dat niet kwijt, helaas. Ze is trouwens wel gek op haring. Ze krijgt als ik haring heb gegeten de staatjes. Hoe goed of slecht is haring eigenlijk?
Er zit inderdaad groente in smuldier, maar ja, net als met alles in kvv, hoeveel zit ervan in? Heb ook wel eens gehoord van gedroogde groente. Kennen jullie dat? En is het dus beter, om naast haar kvv en wat fruit per dag met straks de zalmolie, nog groente bij te geven?
Misschien is het ook wel beter om te minderen met kippenlever bij de kippennekken. Of is het beter om er helemaal mee te stoppen, omdat er al genoeg orgaanvlees zit in kvv. En waar kan ik de kippennekken dan het best mee aanvullen? Ze krijgen nu al 125g mager rundergehakt erbij.
Die algen site is ook interessant. Ga hem eens goed doorlezen.
Door boris2009
#1376247
ik ben ook wel benieuwd naar de haring, ik heb een herder met ed en die krijgt zeker 2-3 x in de week wat vis, woensdag heeft de visboer altijd 5-6 haringkoppen per hond voor me en van de week had ik ook een blikje sardientjes opengetrokken en dan krijgt hij er twee. Ik denk dat ik capsules er niet inkrijg bij de mannen hier..
Door MaaikeNoa
#1376624
Ik heb even de zoekfunctie gebruikt voor zalmolie en lees er verschillende meningen over. Zo wordt er gezegd dat het gekweekte vis is en dat dat niet goed is enz. Er wordt ook veel gesproken over visolie. Wat is nu beter voor de omega 3 vetzuren: zalmolie of visolie? En hoeveel visolie geven jullie dan, de aanbevolen hoeveelheid voor een mens dus per kilogewicht? En ik kan alleen sardines uit blik krijgen in olie. Mag dat wel?
Door AmStaff
#1376840
Vanaf vandaag ga ik onze stafford ook zalmolie geven.
Ik ga het langzaam opbouwen en wil het uiteindelijk maar 2 of 3x in de week gaan geven en dan 2 pompjes per keer.
Maar eerst dus rustig aan opbouwen en kijken hoe het gaat o.a. qua ontlasting.
suc6
Door Lizzy
#1377293
MaaikeNoa schreef: Ik heb even de zoekfunctie gebruikt voor zalmolie en lees er verschillende meningen over. Zo wordt er gezegd dat het gekweekte vis is en dat dat niet goed is enz. Er wordt ook veel gesproken over visolie. Wat is nu beter voor de omega 3 vetzuren: zalmolie of visolie? En hoeveel visolie geven jullie dan, de aanbevolen hoeveelheid voor een mens dus per kilogewicht? En ik kan alleen sardines uit blik krijgen in olie. Mag dat wel?
Visolie bevat meestal olie uit diverse vette vissen zoals sardien, zalm ansjovis, etc. Zalmolie is alleen van zalm en komt vaak van gekweekte zalm. Tja, wat is beter........ Ik geef zelf de voorkeur aan visolie. Ben niet zo dol op gekweekte vis.

Qua chlorella doe ik trouwens een dotje. Ik denk dat ik tussen de 1 en 3 gram per dag geef (poeder).

Ik zou qua visolie kijken naar het gewicht van de hond. Een hond van 20 kg zou ik maximaal de helft van de mensendosering geven.

Sardien uit blik mag, maar dan op olijfolie en niet op zonnebloemolie of andere onbestendige plantaardige olie.
Door MaaikeNoa
#1377729
Oke, bedankt voor de antwoorden  :).
Ik heb even bij de hema gekeken en visolie omega 3 gevonden. Die wil ik wel bij haar proberen. De dagelijkse behoefte voor een mens is 3 maal daags 1 softgel, dus ik denk dat ik met 1 softgel wel goed zit (ze is 35kg), toch?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door