Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1376116
Hallo,

Als de zoveelste beginnende BARFer heb ik, ik zou bijna zeggen uiteraard, ook wat vragen :-[
Gewoon om te weten of ik op het goede spoor zit.

Na veel lezen m.n. hier op Barfplaats besloten om onze Feng, Siamees poezebeest van bijna 7 maanden, over te zetten op Barf.
Afgelopen weekend CB worst gekocht en eende-nekken om te kijken of Feng makkelijk over te halen was om rauw bot en vlees te knagen.
Ze bleek makkelijk over te halen :D.
Daarna volgens het aangepaste prooidiermodel 'onze methode' dat ik hier heb gevonden, haar andere dingen voorgezet. Heb de verhouding die daarin staat vermeld aangehouden 30 gr eendenek + 60 gr rund + 3 a 5 gr kippenlever + 10 gr kippenhart. Heb deze verhouding aangehouden omdat ik die makkelijk vond naast kvv.
's Ochtends geef ik haar nu nog CB kvv omdat ik er zeker van wil zijn dat ze alles volgens de juiste verhouding binnen krijgt zodat ik daarnaast kan uitproberen wat ze wel en niet lekker vindt. Eendenek, kwartel, kippevleugel wordt tot nu toe lekker opgepeuzeld.
Maal dit bot en vlees niet, hak er kleinere stukjes van en dat vindt ze prima zo.

Als ik mij echter hou aan de berekening van 3% lichaamsgewicht (ze weegt 3 kg) dan kom ik uit op een gemiddelde van 75 - 100 gr per dag. Nou dan begint ze spontaan aan mijn kuiten te knagen! Zit op 200-250 gram per dag.

Als ik de verhoudingen helemaal goed doorheb en het 'onze methode' (niet de mijne maar die van een gevorderde collega barfer) prooirdiermodel loslaat, dan moet ik
50% bot + 35% spiervlees + 15% orgaan per maaltijd geven of 50% bot + 20% vlees + 15% orgaan + 15% bijprodukt

Ik wil dan CB kvv helemaal weglaten.

Doe ik het dan goed? Wil natuurlijk niet dat ze iets te kort komt en ziek wordt.

Zoals ik al had gelezen, maar toch tot mijn verbazing, is er in korte tijd veel veranderd. Toen ze nog brokjes kreeg dronk ze tussen de 4 en 5 bakjes water per dag, nu nog geen kwart. Met kvv en barf drinkt ze amper, maar in de kattenbak zitten veel meer 'urineklonten'.
Keutels zijn in hoeveelheid met meer dan de helft afgenomen en heel licht van kleur, niet wit maar beige (weet ff geen andere kleurbeschrijving te geven).
Haar vacht is veel zachter dan toen ze nog brokjes kreeg. Misschien is dit verbeelding maar ik vind van wel.

Heb vandaag duif, konijn en kippenekken gehaald. Nekjes voor 1 euro/kg. Lijkt mij niet duur maar heb dan ook geen ervaring. En de eendekarkassen kreeg ik gratis omdat de poelier er anders toch niets mee doet.
Lamshart en lamsvlees met bot (nek) kreeg ik ook gratis van de slager omdat het voor de poes is.
Hele aardige meedenkende mensen :biggrin2:

Als ik het goed heb vallen die karkassen onder de 50% bot en dan voeg ik 35% spiervlees toe en 15% orgaan. Klopt dat?

Maar hoe moet ik dat doen met het lamsvlees en het konijn? Moet ik eerst als het vlees ervan af halen totdat ik en karkas over heb? En dan de boel wegen en verdelen?

Meng ik een eierdooier door het voer? En de yoghurt ook? Moet ik dat dan in mindering brengen op spiervlees of is dat een extra toevoeging?
Gelezen dat een eierdooier 1 x pw meer dan genoeg is, geldt dat ook voor yoghurt?

Na een paar dagen veel eten heeft ze vandaag zoiets van "ppffff ff niet, ik zit vol, laat het avondmaal maar zitten, ik heb van de week als een dolle van alles geproeft en gegeten".

Voor nu nog 1 ding: heb van de man in de dierenwinkel een eendagskuiken gekregen om te proberen. Deze kan ik toch als snack geven of niet?

Ik hoor graag van jullie!

Monique
Laatst gewijzigd door MoniqueR op do 01 okt 2009, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
#1376166
Hi Monique, welkom op Bp!

Goed zeg dat Feng zo makkelijk t vers eten op pakt, je hebt vast ook gelezen dat dat niet vanzelfsprekend is.

Als ik t zo lees is Feng zich even enorm te buiten gegaan, 250gr/dag :o, ik zou maar even terugschakelen naar zo'n 125/150gr dat is nog wel royaal maar als t goed is groeit ze nog wat.
Zolang je maar 'met je ogen en handen voert' en dus bijstelt als ze wat te rond of te schraal wordt komt t wel goed.

Ik zelf houd 50% bevleesd bot, 15 % orgaan en 35% spiervlees aan,1x per week een visje en het sporadische eitje [wit én geel gehusseld] tel ik niet echt mee. Lepeltje yohurt krijgen ze ook af entoe maar dat is vnl voor t lekker
Je hoeft deze percentages niet dagelijks te geven , als je na 1week [of 2 weken] maar compleet gevoerd hebt is t goed.
Het kan wel zijn dat veel orgaan of [te] kaal karkas wat problemen met ontlasting geeft, dat is een kwestie van proberen

In de praktijk komt hier neer op 1 'maaltijd met bot en 1 andere maaltijd per dag.


Lamsvlees met bot... dat zou ik even lossnijden, lamsbot is geen geschikt bot voor poezen
Konijn en eendenkarkas zijn aanmerkelijk harder dan kwartel, duifen nekken k zou heel even wachten tot ze helemaal is ingesteld op t verteren van bot.
Maar dan hoef je daar niks anders mee te doen dan meal-size porties te knippen

Qua orgaan : kijks of je ook maagjes kunt krijgen [kip en eend zijn meestal makkelijk te vinden] misschien s een [lams]nier.. allemaal waardevol voedsel

Eén enkel kuikentje mag je best als snackje geven wanneer je t dagelijks geeft zou ik t wel verrekenen.


Heb ik nu alles gehad? ;D Laat t maar weten!
#1376173
Hoi en welkom! En hartstikke goed dat jouw Feng lekker vers gaat eten (heb je al een Shui trouwens?  :D)
En mooi datttie het ook allemaal lust, daar bof je dan weer mee ...

Hoeveelheid: zoveel dat jouw kat het er goed op doet. Met 7 maanden is ze nog volop in de groei, en daarnaast hebben katten na de overgang naar vers vaak duideljk meer honger terwijl ze aan het omschakelen zijn van koolhydraat-stofwisseling naar vetten en eiwitten. Is hun lichaam eenmaal goed ingesteld dan wordt dat vanzelf minder. Dus voorlopig kun je gerust meer voeren, je ziet vanzelf wanneer ze ton-proporties gaat aannemen  8)

Meestal houden wij hier idd de verhouding 50% vleesbot (let op: GEEN BOT! vleesbot bestaat gemiddeld voor 50% uit bot en voor 50% uit spiervlees. Per saldo dus 25% bot.), 15% orgaan en de rest spiervlees en andere leuke zaken als eieren aan. Als je zorg voor voldoende afwisseling aan diersoorten en iig lever, hart en nier als orgaan voert (en dan meer lever dan hart, zoals ook in het prooidier), liefst ook van verschillende dieren, dan kan er eigenlijk niks mis. Eitjes mag je in hun geheel voeren, dus inclusief eiwit, dat beetje biotine dat dan verdwijnt kan ze makkelijk  missen, er zit nog meer dan zat in.
Vet visje erbij is trouwens ook aan te bevelen. Hiero gaan ze vooral voor zalm maar sardien is ook prima.
Dan heb je een beter menu dan met de CB trouwens  ;)

Lamsnek is leuk voor wat grotere honden, die van mij werken dat wel in z'n geheel weg, maar een kat kan niks met dat bot. Is dus idd leuk voor het spiervlees. Je kunt Feng ook lekker zelf laten kluiven, hard werken is goed voor katten  :biggrin2:  Kippennekken voor 1 euro de kilo is keurig! Konijn kunnen katten iha prima verwerken dus gewoon lekker in stukken geven. Eventueel kun je op de harde botten van poten nog een paar meppen met een hamer geven.

Als die eendenkarkassen kaal zijn dan voeg je wat meer spiervlees toe, zit er veel aan dan is 35% prima. Ga voor ong. 50/50 bot en spier in je vleesbot, de ene keer heb je kale, de andere keer juist dik bevleesde. Steekt allemaal niet op een grammetje.

Yoghurt mag, hoeft niet, ei is dus nutting maar dan helemaal. Hoef je niet woest aan te rekenen, gewoon als extra is prima. Je hoeft ook echt niet de maaltijden op de gram nauwkeurig te wegen, een keer wat minder of wat meer is juist wel prima.

En eendagskuikens zijn prima voer, dus gewoon meerekenen als je ze regelmatig geeft. Zolang ze niet de hoofdmoot van je menu zijn, prima.
#1376226
Dank voor jullie hartelijk welkom :daisy: en snelle reakties!

Had inderdaad gelezen dat het overzetten moeizaam kan gaan, dus ben erg blij dat Feng niet moeilijk doet.

Bot karkas/vlees verhouding is mij nu dankzij jullie uitleg duidelijk.

Too:
Het zijn toktok nekken hoor geen nekjes van de tortels 8). Die van de toktok kan ze toch al wel eten of heb ik me nou echt niet goed ingelezen?

Zal de lamsnekken ontdoen van het vlees, bot exit en vlees voor Feng.

Kreeg vandaag ook lamsniertjes aangeboden alweer gratis.........dacht er niet goed bij na en heb ze gelaten.....niet zo handig dus.........zaterdag even terug en dan maar hopen dat ie ze nog heeft. Maagjes zal ook wel lukken.

Met de eendekarkassen en konijn dus nog even wachten tot ze meer ingesteld is. Kun je mij zeggen hoe lang dat ongeveer duurt? Hoe zie/weet ik dat?

Mevroi Kroi:
Ik heb wel een Shui maar ongetwijfeld een andere dan die jij bedoeld.....volledig heet ze Feng Shui......dat was ook niet wat je bedoelde denk ik ;)

Hou zeker goed in de gaten dat ze geen bijzettafeltje wordt ;D, zal mijn ogen goed gebruiken. Er zijn al te veel aan te dikke honden, poezen en katten.

Moet ik meer lever dan hart geven? Dacht dat het andersom was. Dank voor deze waardevolle info!

Volgens jou kan ik de zachtere botdelen van het konijn dus wel geven?

Voor nu hak ik met het hakmes de grotere botdelen nog ff klein en fijn maar niet zo klein dat ze haar poezelige tandjes niet hoeft te gebruiken, eea maakt lekker krakend geluid.

Heb wel door nu dat ik het niet te veel op grammen aan moet laten komen. Ene keer beetje meer van dit andere keer beetje meer van dat.


Even nog een ander vraagje: haar bakje eten van deze avond heeft ze nog niet aangeraakt. Laten jullie zo;n bakje dan staan en wat er morgen nog inzit haal je weg en geef je vers voer? Of haal je het eerder weg?
#1376265
;D Toktoknekken zijn ideaal oefenvoer, kwartel en duif zijn ook superzachte botjes en makkelijk te verteren
als t vleugeltje er ook netjes 'doorheen' is gegaan kan je wat mij betreft ook best een stuk eendenkarkas of nijn geven.
Kijk gewoon hoe t gaat.

Mijn dames vinden dat in nijnen- en kippenpootjes soms erg harde stukjes zitten, dat laten ze dan netjes schoongeknaagd liggen.

Als ze hier al s een keer niet eten [en niet ziek zijn] dan gaat na een minuut of 10 t bakje in de koelkast, volgende maaltijd weer een kans.
#1376420
Mijn katten, de 'jongeren', eten konijnenpoten zo, of een paar keer geknipt met de snoeischaar. De rest van het konijn, behalve de kop, gaat zo naar binnen. Kippenvleugels zijn ongeveer even hard.
Niertjes mooi meenemen, als ze ze eet is dat prima!
In een prooi zit ongeveer 3x zoveel lever als hart. Leg maar eens een lamashart en een lamslever naast elkaar. Volgens het principe Ma Nature knows best is het handig om de verhoudingen van een prooidier als richtlijn te hanteren.

Niet eten = ook hier bak weg en morgen weer een kans.
#1376766
Fengebeest is in hongerstaking na al dat gevreet  :-X

Na 2 hapjes van de verrukkelijke zalm vanmorgen hield ze het mooi voor gezien. Jullie wijze advies opgevolgd, bakje na minuutje of 30 weer in de koelkast gezet. Misschien is zalm geen goed ontbijt maar zal het beter dienen als diner  ::).
'Vroeger' zette ik de bakken van de honden ook altijd weg na 15 minuten, eigenlijk logisch dat het met poezekattebeesten ook zo werkt.
Maar ja het is de eerste van deze soort hier in huis. Even je weg vinden, komt wel goed.

Zojuist het eendagskuiken neergelegd......... >:( "wat  moet ik hier in vredesnaam mee" leek ze te willen zeggen. Na even wat geklooi ermee hield ze het hiermee ook voor gezien. Haar reaktie was er meer een van 'heee joh aan zo'n pluizig ding hoort een dikke elastische draad en een stokje  :o Het kuiken ligt weer in de koelkast. Zal het later nog eens proberen maar ik heb een vaag vermoeden dat dit niet op haar menu zal komen te staan.
#1388299
Wel na een aantal keren proberen met eendagskuiken heb ik het opgegeven hoor.  Heb het kuiken doormidden getjopt en weer aangeboden. Na wat gesnuffel en een paar tikken ertegenaan hield ze het mooi voor gezien. Met een grote boog eromheen. Volgens mij was de enige mogelijkheid die overbleef dat IK het zou ontpluizen en voorkauwen. Die schrap ik gewoon uit mijn lijstje. Misschien probeer ik het nog eens wanneer ze ouder is.
#1388425
Je zou hem nog een minuutje in kokend water kunnen gooien, dat wil ook nog wel eens helpen. Pas wel op dat ie er niet te lang in zit, die dingen hebben de neiging te ontploffen als ze te lang in kokend water zitten (en half gekookt eigeel krijg je lastig van de mure af  ::)
#1388541
Okeeeeee, euuhhhh denk dat ik ff pas hoor  :biggrin2:.

Probeer het in de (verre) toekomst nog wel een keer. Zie het al helemaal voor me: sta ik dat kuiken in warm kokend water te dompelen, brand ik mijn vingers, ding ontploft, alles onder en mevrouw Feng denk:  :2funny:  en    :tease:  eet jij dat maar fijn zelf op.

Monique
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door