Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nouchka
#1374921
Ik ben nu al 8 maanden aan het barfen met mijn honden.  Eerst heb ik kvv Smuldier gegeven, ze deden het er super op, maar ik vond het zelf samen stellen veel interessanter.  Tot nu....
Door Sam, mijn Ierse setter begin ik te twijfelen.  Toen ze Smuldier kreeg was ze van gewicht vrij goed, niet mager maar ook niet dik.  Ze kreeg hier 800 gr van per dag.  Na het overschakelen begon ze te vermageren.  Ze ziet er schitterend uit; ze glanst, ze heeft energie maar je ziet haar ribben. Ik ben al verhoogd naar 1 kg per dag ; ik geef eend, kip, rund, lam, parelhoen, kwartels, duif,.....  Maar ze komt dus geen gram aan.
Nu ben ik een weekje op vakantie geweest en Sam is naar een vriendin gaan logeren.  Die zag het botten geven niet zo zitten, dus heb ik haar Smuldier gegeven.  Eén kilo per dag.  Ik kwam haar na een week halen en man man man, ze zag er goed uit.  Ze is bijgekomen en je ziet haar heupbeenderen en ribben niet meer zo uitsteken.
En dan sla ik weer aan het twijfelen hé  Mist ze niks in haar voeding?  Zou ik niet beter enkele dagen barfen en enkele dagen kvv?
Of moet ik nog verhogen met barfen?  Ze weegt 26 kg en krijgt nu 1 kg per dag. 
Door Hertog
#1374953
Ik ben zelf nog een beginner en tob wat af maar............. wat is erop tegen om een aantal dagen in de week kvv te geven voor het gemak en om zeker te weten dat "alles" erin zit en enkele dagen "echt" te barfen omdat het zo mooi is om te zien hoe ze aan het werk zijn met lappen/botten enz. Mij bevalt het prima. Gemaks dagen voor als de kinderen of man hem eten geven (of als ik zelf druk ben geweest met werk) en verwen dagen als er tijd en voer voor is.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1374963
Dit is natuurlijk een beetje wat je zelf wil  ;)
Denk dat er aan beide (barf+kvv) voor en nadelen zitten.
Aan jou wat je prettig vindt.
Ikzelf geef voorkeur aan barf, maar das meer omdat ik dan precies weet wat erin zit.
Tekort doe je je honden niet met Barf, mits je natuurlijk goede verhoudingen voert. Dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Wat je eventueel wel kan doen mocht je eerst willen uitproberen met barf haar goed op gewicht te houden, haar wat meer vettere diersoorten voeren.
En daarbij wat verhogen.
Werkt dit niet zou je altijd nog over kunnen gaan om smuldier zou ik denken.
Al lijkt het me vreemd dat ze van ene vers vlees wel aankomt en andere niet.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1374974
Nouchka schreef: Ik ben nu al 8 maanden aan het barfen met mijn honden.  Eerst heb ik kvv Smuldier gegeven, ze deden het er super op, maar ik vond het zelf samen stellen veel interessanter.  Tot nu....
Door Sam, mijn Ierse setter begin ik te twijfelen.  Toen ze Smuldier kreeg was ze van gewicht vrij goed, niet mager maar ook niet dik.  Ze kreeg hier 800 gr van per dag.  Na het overschakelen begon ze te vermageren.  Ze ziet er schitterend uit; ze glanst, ze heeft energie maar je ziet haar ribben. Ik ben al verhoogd naar 1 kg per dag ; ik geef eend, kip, rund, lam, parelhoen, kwartels, duif,.....  Maar ze komt dus geen gram aan.
Nu ben ik een weekje op vakantie geweest en Sam is naar een vriendin gaan logeren.  Die zag het botten geven niet zo zitten, dus heb ik haar Smuldier gegeven.  Eén kilo per dag.  Ik kwam haar na een week halen en man man man, ze zag er goed uit.  Ze is bijgekomen en je ziet haar heupbeenderen en ribben niet meer zo uitsteken.
En dan sla ik weer aan het twijfelen hé  Mist ze niks in haar voeding?  Zou ik niet beter enkele dagen barfen en enkele dagen kvv?
Of moet ik nog verhogen met barfen?  Ze weegt 26 kg en krijgt nu 1 kg per dag. 
Het enige wat ik in jouw geval kan bedenken is dat jouw menu minder vet is dan de Smuldier. Verder biedt Smuldier geen "voordelen" ten ozpichte van het zeer gevarieerde menu wat je nu voert.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1374979
Hertog schreef: Ik ben zelf nog een beginner en tob wat af maar............. wat is erop tegen om een aantal dagen in de week kvv te geven voor het gemak en om zeker te weten dat "alles" erin zit en enkele dagen "echt" te barfen omdat het zo mooi is om te zien hoe ze aan het werk zijn met lappen/botten enz. Mij bevalt het prima. Gemaks dagen voor als de kinderen of man hem eten geven (of als ik zelf druk ben geweest met werk) en verwen dagen als er tijd en voer voor is.
Het feit dat je helemaal niet zeker weet of alles erin zit. Dat hoop je dan maar van harte omdat een voor jou verder wildvreemd persoon dat op de verpakking zet en je vertrouwd erop, maar zeker weten......neuh. Schijnveiligheid noemen we dat hier. Neemt niet weg dat je om wat voor reden dan ook best wat kvv-dagen mag inlasten, maar als je het puur omwille van het "zeker weten dat alles erin zit" geeft dan sla je wat mij betreft de plank mis.  :-\
Door Lizzy
#1374982
En/of Smuldier bevat meer koolhydraten. Door de rijst. En dat zet lekker aan. BARF beats Smuldier meerdere malen op alle fronten. Dus ik zou persoonlijk niet overstappen, terug op Smuldier. Ik zou meer en vetter voeren en je kunt wat koolhydraatrijke groenten geven zoals bataat, pompoen, etc. Verder weet ik niet hoeveel maaltijden per dag je geeft maar het wil nog wel eens goed helpen om over te stappen naar 1 maaltijd per dag (in plaats van 2). Sommige honden benutten hun voer dan beter.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1374983
Lizzy schreef: En/of Smuldier bevat meer koolhydraten. Door de rijst. En dat zet lekker aan. BARF beats Smuldier meerdere malen op alle fronten. Dus ik zou persoonlijk niet overstappen, terug op Smuldier. Ik zou meer en vetter voeren en je kunt wat koolhydraatrijke groenten geven zoals bataat, pompoen, etc. Verder weet ik niet hoeveel maaltijden per dag je geeft maar het wil nog wel eens goed helpen om over te stappen naar 1 maaltijd per dag (in plaats van 2). Sommige honden benutten hun voer dan beter.
Maar dat is ook maar rond de 5% :-\
Door maddoc
#1375000
Bij veel KVV's wordt ook nog olie toegevoegd, of dat bij Smuldier ook zo is weet ik niet maar zou je op de verpakking terug moeten kunnen vinden,
dat geeft ook extra calorieen.
Door Nouchka
#1375176
Die vettere diersoorten zijn toch ; parelhoen, eend, lam,...  Of ben ik fout?  Dat geef ik dus al meer.  Bataat geef ik, maar pompoen niet, dus zal daar ook eens mee beginnen.    Nog suggesties?
Ik vind een kilo eten per dag al zo veel voor een hond van 26 kilo.  Vinden jullie niet? 
Ik denk niet aan het gemak, want ik weet idd liever wat ik mijn beestjes geef.  En dat dat wat meer moeite is maakt mij niet uit.  Maar ben bang dat ik haar tekort doe. 
Door **Jolanda**
#1375342
Ik zou hetzelfde doen als wat jij nu in gedachten hebt. Half/half.
Of barf en ipv spiervlees, vlees van smuldier geven.

1kilo vind ik ook best veel hoor, als ik bedenk dat mijn sint (a 60kilo) 1,2kilo kvv per dag krijgt (en af en toe 1,2kilo barf)
Door Happy Tail
#1375366
kan zo gauw niet vinden hoe oud je hond is, wellicht nog even een stukje groei dat ermee te maken kan hebben. dus uitzwaren?
en ik weet graag wat ik mijn honden geef, dus ik ga zeker voor barf. Smuldier kan een stuk vetter zijn dat wanneer je zelf samengesteld hebt, geloof dat ze er namelijk ook schapenvet doorheen doen.

vettere diersoorten  zij  ook geit en schaap. En de ene hond verbruikt meer dan de andere.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1375431
Energie heeft er wel mee te maken.
Ik heb hier een hondje van 13kg die krijgt 400-500gr per dag.
En nu normaal op gewicht.
Denk dat je dus weinig kan zeggen hoeveel een hond nodig heeft.
Tekort zul je haar niet met barf, das zeker.
Alleen is de samenstelling anders dan kvv, dus zou je moeten kijken op welke samenstelling barf ze goed op gewicht blijft.
Voer je ookal vette vis?
Door Miss_Carmen
#1375469
Ha Shirley,

Frustrerend he om die 'vervelende' setters op gewicht te krijgen.
Ik kan je alleen maar aanraden om je gevoel te volgen.
Misschien dat de kwark-honing-banaan mix iets voor jou is.
Rocko deed het er super op en weegt op dit moment al 31 kilo :mbounce:

Groetjes Carmen
Door sandrra
#1375749
Ik sluit me aan bij Lizzy. In smuldier zit graan en ik dacht schapenvet.

En ja net als bij de mens verbruikt de een wat meer dan de ander.
Mazoe is zwaarder dan Khami, maar heeft 200 gram minder nodig. Maar ja Mazoe doet alles op haar gemak en Khami is een springboon.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door