Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pipp!
#1375377
:-\nou ik weet het niet meer. morgen heb ik een afspraak bij de dierenarts om mijn hondje ( nieuw) van 7 jaar te laten castreren en mijn teefje van 12 mnd ongeveer te laten steriliseren. ik heb in de bibliotheek gelezen maar ht duizelt me ... het reutje plast overal in huis ( hij is hier nu zo'n week of 6) en is behoorlijk fel en eigenzinnig en vertoond rijgedrag vaak. en het teefje zou ik doen omdat de dierenarts het had over suikerziekte schijnzwangerschap en baarmoederontstekingen enzz.... nou ja iedergeval 1 moet er aan geloven want anders wil ht niet. het teefje is niet voor haaar eerste loopsheid gedaan omdat haar precieze leeftijd onbekend was. graag wil ik van jullie je mening over dit onderwerp want ik weet het echt niet meer wat nou het beste is. het reutje is een kruizinkje van een terriertje en de teef een kruizing herder collie achtig iets kleinerig. hopend op reacties groetjes van een verwarde pip
Door Xada
#1375557
Ik zou beide doen. Het is mogelijk dat het reutje minder dominant wordt door een castratie. Echt zeker ben je hier nooit van. En het teefje ook. Ik wacht ook altijd totdat ze loops zijn en dan 3 maanden later laat ik ze steriliseren. Dit omdat hier in Portugal ontzettend veel baarmoederontstekingen voorkomen en dat is toch een behoorlijke operatie met behoorlijk wat risico. Dus liever voorkomen dan genezen.
Maar dit is natuurlijk alleen mijn mening. Anderen kunnen er door wat voor reden dan ook anders over denken.
Door pipp!
#1375664
ja idd had ik al eerder deze vraag neergezet. ik was de reactie kwijt daarom opnieuw gesteld, nou na nog een keer alles gelezen te hebben laat ik het toch maar doen omdat ik ook niet weet hoe het anders moet samen in een huis. het blijft wel een bizar iets . heb er nooit aan getwijfeld maar opeens vind ik het raar om in zo'n beestje te snijden en ze idd tock te veranderen.

heel erg bedankt voor de reacties , groetjes pip
Door Truus
#1375692
Zo'n beslissing is en blijft altijd een naar gevoel houden. Je beslist voor de honden die eigenlijk lichamelijk niets mankeren en laat daar dus in snijden. Dat maakt het juist zo moeilijk. Wij hebben beiden laten helpen in Dierenkliniek Sleeuwijk omdat je er zo goed bij betrokken bent. Je mag erbij blijven voor de narcose, die overigens op maat is . Achter het glas kun je meekijken en daarna weer gelijk in de uitslaapkamer om te knuffelen als ze wakker worden en dat was heel snel. Ik had er een heel goed gevoel over en ze hebben beiden maar amper wat gemerkt.Daags erna liepen ze weer vlot op 't veldje.
Ik wens je veel succes met de beslissing.
Door tieneke
#1375716
Hier wordt er gewoonweg niet gesneden in een gezonde hond,van te voren wist ik waar ik aan begon met een reu en teef toch?
Vandaag is het trouwens dag 14 dat Tara loops is en gisteren heb ik ze pas apart moeten doen....is nog nooit gebeurt dat ze zolang bij elkaar konden zonder gevaar voor dekking.
Hij loopt nu voor het eerst wat te piepen maar is verder heel rustig,Tara is helemaal rustig en ligt lekker op haar matras in een aparte kamer.
Nog een paar dagen en alles is weer voorbij,kan Tinus weer gezellig met zijn zussie spelen.
Door Xada
#1376220
Ik laat ook niet snel een gezonde hond opereren. Mac was gecastreerd voordat hij bij mij kwam en Wamão kijkt alleen naar loopse dagen als ze echt dekrijp zijn. Dus ook geen probleem. Maar ik kon nu laten opereren op de meest gunstige tijd en zonder verzwakt te zijn door een baarmoederontsteking. Baarmoederontstekingen komen hier heel veel voor (ca. 3/4 van alle teefjes krijgt het vroeg of laat) dat was dus de reden dat ik het wel heb laten doen.
Door frenja
#1377866
Ik heb mijn Cairn Terrier teefje laparoscopisch laten steriliseren toen ze 6 maanden was.
om half 2 bracht ik haar en om half 4 kon ik haar weer meenemen.Beetje suf nog wel,maar niet te vergelijken met een open buik operatie.3 kleine gaatjes met een hechtinkje er door.Die hechtingen zijn vanzelf opgelost.Ik heb deze beslissing genomen omdat ik toch geen nest wil en haar  zo weinig mogelijk kans op baarmoederontsteking of tumoren bij de tepels wil laten krijgen.Het schijnt zo te zijn bij deze manier van steriliseren,alleen de eierstokken er uit.Ze ontwikkelt zich prima wat grootte en bouw betreft.Mocht je interesse hebben,kijk op www.pijnlozesterilisatie.nl. :D :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1377879
[quote="frenja"]
Ik heb mijn Cairn Terrier teefje laparoscopisch laten steriliseren toen ze 6 maanden was.
om half 2 bracht ik haar en om half 4 kon ik haar weer meenemen.Beetje suf nog wel,maar niet te vergelijken met een open buik operatie.3 kleine gaatjes met een hechtinkje er door.Die hechtingen zijn vanzelf opgelost.Ik heb deze beslissing genomen omdat ik toch geen nest wil en haar  zo weinig mogelijk kans op baarmoederontsteking of tumoren bij de tepels wil laten krijgen.Het schijnt zo te zijn bij deze manier van steriliseren,alleen de eierstokken er uit.Ze ontwikkelt zich prima wat grootte en bouw betreft.Mocht je interesse hebben,kijk op www.pijnlozesterilisatie.nl. :D :)
[/quote]

mits de baarmoeder er goed uit ziet, anders word het alsnog een complete buikoperatie.
Er zijn hier al vele discussies geweest over vroeg laten castreren/steriliseren. Ik ben er geen voorstander van, maar zoveel mensen zoveel meningen ;)
Door Xada
#1378570
[quote="frenja"]
Ik heb deze beslissing genomen omdat ik toch geen nest wil en haar  zo weinig mogelijk kans op baarmoederontsteking of tumoren bij de tepels wil laten krijgen.Het schijnt zo te zijn bij deze manier van steriliseren,alleen de eierstokken er uit.Ze ontwikkelt zich prima wat grootte en bouw betreft.Mocht je interesse hebben,kijk op www.pijnlozesterilisatie.nl. :D :)
[/quote]

Maar als je de baarmoeder laat zitten heb je dus toch nog kans op een baarmoederontsteking volgens mij. Of zit ik hier fout mee?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1378574
[quote="Xada"]
Maar als je de baarmoeder laat zitten heb je dus toch nog kans op een baarmoederontsteking volgens mij. Of zit ik hier fout mee?
[/quote]

Nee, dat klopt niet. Baarmoederontstekingen ontstaan door de hormonen die de eierstokken produceren. Die hormonen zorgen voor veranderingen in de wand van de baarmoeder (cystes) waardoor er makkelijk ontstekingen ontstaan. Door het verwijderen van de eierstokken valt de hormoonproduktie weg en treden er geen veranderingen op aan de baarmoederwand.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door