Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bonny
#1374017
Onze hond is afgelopen zondag met spoed opgenomen bij de Tweede Lijn in Wilhelminaoord omdat het vermoeden was dat ze een slokdarm/maagbloeding vermoeden bij haar.Je verteld dan dat je Barft met je hond, en dan kijken ze je aan of het in Keulen donderd bij wijze van spreken, ze hadden er nog nooit van gehoord, hoe kun je je hond nu rauwe botten voeren. En dan vertel je hierover, en dan kun je zien dat ze het maar vreemd vinden, en denken dat je niet goed wijs bent.Maar goed er is dus niets uit gekomen, gelukkig maar. Ze heeft verschillende onderzoeken gehad maar de slokdarm en maag zagen er goed uit, geen wondjes, geen littekens.Wat het nu is geweest, zal een vraagteken blijven.
Ze had dus haar laatste maaltijd thuis om 16.30 gehad, en ze is zondagavond om 23.30 opgenomen in Drente.De echo hebben ze maandagmiddag laat in de middag gedaan, en ze vonden nog eten in haar maag.Dit vonden ze niet goed, volgens hun moet een maaltijd binnen 8 uur verteerd zijn.Hoe zit dit eigenlijk, ben hier ook wel benieuwd naar.Ik weet natuurlijk ook wel dat brokken eerder verteren dan vlees.
Door Lizzy
#1374031
Dit is het normale gemiddelde verteringsproces bij vlees. Ik weet dus niet of dit inclusief bot is. Dat zou wel eens nog trager kunnen verteren, hetgeen dan natuurlijk prima is. We praten hier tenslotte over de meeste natuurlijke vorm van eten (en als je in een kliniek komt waar ze nog nooit van BARF hebben gehoord, dan is dat zeker een zeer groot "achter je oor krab moment" want een beetje kliniek weet natuurlijk wat BARF is!):

Na 2 tot 4 uur is ongeveer 1/3 deel van het vlees nog terug te vinden in de maag.
Na 6 uur was dat nog 1/4 deel.
Na 9 uur was dat nog maar 1/10 deel terwijl na 12 uur niets meer was terug te vinden.

Bij pups gaat het wat sneller. Bij pups van 5 weken is al het voedsel verdwenen na ongeveer 10 uur.

Kleine rassen verteren sneller dan grote rassen en beweging remt de spijsvertering terwijl rust de spijsvertering bevordert.

Wat was er eigenlijk aan de hand met je hond, dat ze een slokdarm/maagbloeding vermoedde?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1374049
Mmmmmm, ik was daar ook al eens en toen is voeding ook besproken. En een assistente van daar is hier ook lid, dus het zal wel een kwestie van selectief niet willen weten geweest zijn :-\


Over die vertering vind ik ze ook wat kort door de bocht. Het lijkt me geen geschreven wet dat alles binnen 8 uur verteerd moet zijn. Ze rekenen er met operaties wel altijd op dat als je zoveel uur vantevoren de laatste keer voert dat de maag dan leeg is tegen de tijd dat de hond op tafel ligt. Zonder daar op in te gaan weet ik dat ze dan hoogstwaarschijnljk uitgaan van brok of gemalen voer. 


Sterkte met je hond, hopenljk heeft ze verder niks ernstigs.
Door Bonny
#1374052
Ze spuugde bloed zondagmiddag, kompleet met dikke stolsels.Dit was een tijdje na het eten, dus ik schrok hier erg van.Ze had trouwens parelhoen en rundvlees gehad, dus geen harde botten.Raar is dat je toch het eerst denkt aan bot, of iets anders scherp.Wat het nu geweest is blijft een vraagteken.De arts wist het ook niet, het zou ook nog kunnen zijn dat in de plooien van de keel een wondje is ontstaan, dit was met de scopie niet te zien.Gelukkig goed afgelopen, ben alleen 1000 euro lichter geworden  :-[

Maar onze hond eet 1 keer per dag, zo tegen 16.30, dan is de maaltijd van de vorige dag nog niet verteerd, dan is het dus geen probleem als ze een nieuwe maaltijd op de maaltijd van de vorige dag krijgt zeg maar ::)
Door **Jolanda**
#1374402
Ik denk dat het verteren ook deels te maken heeft met de beweging van de hond.
Van mensen en paarden weet ik dat als ze beweging hebben de darmen (harder) gaan werken, dat zal bij een hond net zo zijn. Dus als jouw hond in de kliniek is en dus minder beweegt lijkt het me normaal dat het eten niet zo snel verteerd word als normaal.

Jouw maag zal ook niet volledig leeg zijn als je je volgende maaltijd neemt, denk ook maar eens aan tussendoortjes. Dus denk dat eten boven op 'oud' eten in de maag geen kwaad kan.

Wel rot natuurlijk dat je 1000euro lichter bent en nog niet precies weet wat je hond nou mankeerde.

Hier mocht ik de hond 12uur voor een roesje niks meer geven.
Door Bonny
#1374461
[quote="Sietie"]
hey Irma,

Hoe gaat het nu met Bonny?

groetjes Sietie

[/quote

het gaat wel goed met haar, nog wel een beetje rustig, maar ja die heeft ook de nodige onderzoeken gehad.Was wel blij dat ze er weer was.Brahms was helemaal door het dolle heen.Ze had natuurlijk ook vreemde luchtjes bij haar, en werd helemaal besnuffeld door Brahms, hij vloog door de kamer, volgens mij dacht hij dat er een vreemde hond in de mand lag, blaffen en gek doen, kon hem niet rustig krijgen. :biggrin2:
Door Sietie
#1374719
[quote="Bonny"]
[quote="Sietie"]
hey Irma,

Hoe gaat het nu met Bonny?

groetjes Sietie

[/quote

het gaat wel goed met haar, nog wel een beetje rustig, maar ja die heeft ook de nodige onderzoeken gehad.Was wel blij dat ze er weer was.Brahms was helemaal door het dolle heen.Ze had natuurlijk ook vreemde luchtjes bij haar, en werd helemaal besnuffeld door Brahms, hij vloog door de kamer, volgens mij dacht hij dat er een vreemde hond in de mand lag, blaffen en gek doen, kon hem niet rustig krijgen. :biggrin2:
[/quote]he gelukkig maar ! Niks aan zulke dingen...haha zooooo blij was die natuurlijk dat zn vriendinnetje terug was, prachtig! ;D ;D
Door Bennie
#1374814
1000 euro  :o.

Ik weet het niet hoor maar is er geen andere DA in je omgeving?

Die van mij was met de castratie van Kayla erg benieuwd wat de vorm van de darmen zou zijn en of ze daar uit af kon leiden wat ze gegeten had  :biggrin2:.
Door yvette_van_alert
#1374844
23.30 - 16.30= ...... volgens mij toch 7 1/2 uur of ben ik nu kippig???  Dus dat is nog in het normale verteringsbereik.

Een hond die 1 x per dag eet. Dus 1 x per 24 uur... Lizzy stelt dat alles in 12 uur verteerd moet zijn... hoe zo heeft een hond die 1 x per dag eet om 16.30 dan nog eten van de vorige dag in zijn maag????
Door Bonny
#1374882
Bonny heeft zondagmiddag om 16.30 uur gegeten.Ze is zondagavond om 23.30 uur opgenomen bij de Tweede lijn.De scopie is maandagmiddag laat in de middag gebeurd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1375328
[quote="Bonny"]
Bonny heeft zondagmiddag om 16.30 uur gegeten.Ze is zondagavond om 23.30 uur opgenomen bij de Tweede lijn.De scopie is maandagmiddag laat in de middag gebeurd.
[/quote]
Dat betekent dus dat Bonny na bijna 24 uur nog eten van de vorige dag in de maag had. Misschien verteerde ze op dat moment "gewoon" niet goed. Ik heb bij Joep weleens gehad dat hij resten braakte van een maaltijd die hij 2 dagen eerder had gegeten. Heb er niet eens over nagedacht dat dat vreemd is.... :-[

Gelukkig dat het weer goed gaat met Bonny!
Door Antonia
#1375542
Lizzy schetst het "normale", het "gemiddelde" spijsverteringsproces. Er zijn echter heel veel factoren die van invloed kunnen zijn op dat "gemiddelde" proces. Iets eten wat lastig verteert (bijvoorbeeld verkeerde koolhydraten), te koud eten, een klein virusje, stress en ga zo maar door ... Persoonlijk vind ik dat niet vreemd of verontrustend, zolang ik maar weet of kan inschatten wat er aan de hand is.

Dat men in de Tweede Lijn in Wilhelminaoord nog nooit van Barf heeft gehoord is niet juist, ik heb daar in het verleden menig discussie over gevoerd. Het niet kennen, of het er niet mee eens zijn, zijn totaal verschillende zaken.

Maar fijn dat Bonny nu weer aan het opknappen is!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door