Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1368788
Vanochtend heb ik bij mijn lokale slagertje voor het eerst lamskoppen gekocht, die ik een dezer dagen aan mijn beessies hoop te voeren. Een paar vraagjes daarom:
- De koppen zijn iets minder dan 20 cm groot (dus van voortanden tot nek) - is dat een goede omvang voor een lam, of wijst dat erop dat het al wat oudere modellen zijn?
- Ik heb ze door de slager in de lengte in tweeën laten hakken (heb dus twee helften per kop met in iedere helft een oog), en thuis heb ik er even de snoeischaar in gezet om de hardheid te controleren. Ik kom erdoorheen, door de schedel, op diverse plekken; moet er wel effe m'n spierballen voor gebruiken, maar nogmaals, de snoeischaar gaat erdoor. Ik heb dus alleen de schedel uitgeprobeerd, in de veronderstelling dat dat het hardste bot is. Klopt dat, of zit er binnenin nog ergens bot dat veel harder is en dat ik dus beter kan verwijderen?
- Kan ik de koppen ook aan m'n puppedup Laika (zes maanden) geven? Die is wat lui qua kauwen, maar verteert wel heel prachtig alles wat ik haar tot nu toe heb voorgezet (ze barft sinds een maand of twee). Of zeggen jullie: wacht nog maar even, eerst een paar echt fatsoenlijke tanden ontwikkelen?
- Kan ik de ogen gewoon laten zitten? Ik wens vurig van wel... :D
- Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten? Het is de eerste keer dat ik een kop voer, als je de hele konijnen niet meerekent.

Alvast mijn dank voor eventuele reacties!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1368789
Met een paar vragen kan ik je wel helpen.
Ja je kan de ogen laten zitten, is ware delicatesse  :biggrin2:
De onderkaak met tanden is vaak het hardste deel van de kop.
Kan zo met die cm niet zeggen of het een jong of oud exemplaar is, die hier zullen ook zo ongeveer zo groot zijn.
Mijn honden eten ze redelijk makkelijk weg, (1 van 11kg en 1 van 15kg). Alleen laten ze een klein stukje onderkaak met tanden erin liggen.
w.b. je jonge hond durf ik niet te zeggen of hij zit al wegkrijgt, miss eerst eens kijken hoe hard ze zijn voor je volwassen hond.
dan kun je zien of dat ook haalbaar is voor je jonge hond.
Door Xada
#1369245
Ik had hier een schapekop en daar liep Querida al twee dagen mee te zeulen. Zij is een Rafeiro do Alentejo en 2 jaar oud. Het is dus beslist niet een klein hondje. Na twee dagen heb ik de kop aan Mac gegeven, tijdens het aanpakken kraakte hij de schedel al doormidden en ca. 15 minuten later was alles op. Mac is 4 jaar en een berner sennen hond. Dus volgens mij kun je het alleen testen door het uit te proberen.
Die ca. 20 cm is van de voorkant tanden tot de nek, maar hoeveel is het van voorkant bek tot achterkant schedel en dan wel hoog gemeten. Ik denk dat het om jonge dieren gaat.
Laatst gewijzigd door Xada op do 24 sep 2009, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1369695
Xada schreef: Ik had hier een schapekop en daar liep Querida al twee dagen mee te zeulen. Zij is een Rafeiro do Alentejo en 2 jaar oud. Het is dus beslist niet een klein hondje. Na twee dagen heb ik de kop aan Mac gegeven, tijdens het aanpakken kraakte hij de schedel al doormidden en ca. 15 minuten later was alles op. Mac is 4 jaar en een berner sennen hond. Dus volgens mij kun je het alleen testen door het uit te proberen.
Die ca. 20 cm is van de voorkant tanden tot de nek, maar hoeveel is het van voorkant bek tot achterkant schedel en dan wel hoog gemeten. Ik denk dat het om jonge dieren gaat.
Heb je dan de kaak eraan vast laten zitten, Janneke? Dus toen je hem aan Mac gaf? Want daar kom ikzelf met de snoeischaar niet doorheen, maar ik vermoed dat mijn Max hem zo naar binnen rost, hard of niet. Die beschouwt alle bot tot nu toe als chips...
Door calimero_a
#1369699
ze eten hier de onderkaak gedeeltelijk op (de zachtere zijkant), maar het harde stuk + de tanden/kiezen laten ze liggen, de rest wordt met smaak opgepeuzeld. Ze zijn er hier altijd lekker lang mee bezig en daarna heerlijk uitbuiken  :biggrin2:

Je hoeft er niks uit te peuteren ofzo, gewoon zo geven, op een stoeltje erbij gaan zitten en genieten maar  :-* :-*
Door Anne in Zweden
#1369713
Ah, dat klinkt goed! Ik liet de halve koppen gisteren aan mijn vriend zien, zo van: en daar is de tong, en daar zitten de hersenen... o wacht, daar mist iets... *even in de verpakking kijken* ... ah, de hersenen dus, die zijn eruitgevallen... *plop, hersenen teruggestopt* en dat daar is... Toen ik opzij keek, zag ik mijn vriend héél bijzonder kijken...

Hij is beslist niet kleinzielig maar volgens mij dacht hij heel even: is dit dezelfde vrouw op wie ooit verliefd ben geworden..?! :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1369722
Anne in Spanje schreef: Ah, dat klinkt goed! Ik liet de halve koppen gisteren aan mijn vriend zien, zo van: en daar is de tong, en daar zitten de hersenen... o wacht, daar mist iets... *even in de verpakking kijken* ... ah, de hersenen dus, die zijn eruitgevallen... *plop, hersenen teruggestopt* en dat daar is... Toen ik opzij keek, zag ik mijn vriend héél bijzonder kijken...

Hij is beslist niet kleinzielig maar volgens mij dacht hij heel even: is dit dezelfde vrouw op wie ooit verliefd ben geworden..?! :D
;D
Door Butch
#1369730
Anne in Spanje schreef: Ah, dat klinkt goed! Ik liet de halve koppen gisteren aan mijn vriend zien, zo van: en daar is de tong, en daar zitten de hersenen... o wacht, daar mist iets... *even in de verpakking kijken* ... ah, de hersenen dus, die zijn eruitgevallen... *plop, hersenen teruggestopt* en dat daar is... Toen ik opzij keek, zag ik mijn vriend héél bijzonder kijken...

Hij is beslist niet kleinzielig maar volgens mij dacht hij heel even: is dit dezelfde vrouw op wie ooit verliefd ben geworden..?! :D
Weet je zeker dat hij begreep dat het voor de honden was? Misschien dacht ie wel dat je met het avondeten bezig was. ;D
Door Xada
#1369948
Anne in Spanje schreef: Heb je dan de kaak eraan vast laten zitten, Janneke? Dus toen je hem aan Mac gaf? Want daar kom ikzelf met de snoeischaar niet doorheen, maar ik vermoed dat mijn Max hem zo naar binnen rost, hard of niet. Die beschouwt alle bot tot nu toe als chips...
Ik heb alles eraan laten zitten, en wat te hard is eten ze echt niet op hoor. Mac eet wel alles op en heeft daar later ook geen last van. Hij kauwt wel goed.
Ik heb eens een foto geplaatst op een ander forum van een schapekop op een emmer. De tong hing er half uit en ook de ogen zaten er nog in. Als kopje heb ik gezet  "Tosca heeft een nieuw vriendje". Ik heb er veel commentaar op gekregen.  ;D Ik had Tosca in de binnen kennel gedaan omdat ze nogal fel was op eten en heb de schapekop in de buitenkennel gelegt, maar toevallig zo dat als Tosca uit de binnenkennel kwam ze het schaap meteen in de ogen keek. Maar toen ik het luik omhoog trok en Tosca de kop zag vloog ze weer achteruit de binnenkennel in. Ze heeft een uur om het hoekje zitten kijken wat die vreemde indringer daar moest. Ik heb me kapot gelachen. ;D
Door Gradje
#1369965
[quote="Xada"]
Ik heb alles eraan laten zitten, en wat te hard is eten ze echt niet op hoor. Mac eet wel alles op en heeft daar later ook geen last van. Hij kauwt wel goed.
Ik heb eens een foto geplaatst op een ander forum van een schapekop op een emmer. De tong hing er half uit en ook de ogen zaten er nog in. Als kopje heb ik gezet   "Tosca heeft een nieuw vriendje". Ik heb er veel commentaar op gekregen.  ;D Ik had Tosca in de binnen kennel gedaan omdat ze nogal fel was op eten en heb de schapekop in de buitenkennel gelegt, maar toevallig zo dat als Tosca uit de binnenkennel kwam ze het schaap meteen in de ogen keek. Maar toen ik het luik omhoog trok en Tosca de kop zag vloog ze weer achteruit de binnenkennel in. Ze heeft een uur om het hoekje zitten kijken wat die vreemde indringer daar moest. Ik heb me kapot gelachen. ;D
Ik heb eens een foto geplaatst op een ander forum van een schapekop op een emmer. De tong hing er half uit en ook de ogen zaten er nog in. Als kopje heb ik gezet   "Tosca heeft een nieuw vriendje".  Begrijpelijk ::)
Laatst gewijzigd door Gradje op do 24 sep 2009, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1370387
Update over de lamskoppen: Max heeft gisteren zijn eerste halve kop gekregen, en heeft daar lekker een minuut of tien op liggen knagen en knabbelen, wat voor hem een absoluut record is; al het botwerk tot nu toe ging naar binnen alsof het brokken waren, zo snel. Uiteindelijk heb ik alleen het laatste stukje kaak en wat tanden van hem afgepakt, meer omdat ik het zelf wat griezelig vond dan dat hij er problemen mee zou hebben gehad. Hij keek me tenminste tamelijk teleurgesteld aan...

Vandaag verkeert hij in goede gezondheid, dus we kunnen de lamskop als geslaagd beschouwen en vaker op het menu zetten. Voor Laika is het ding qua kauwvereisten echter nog een treetje te hoog, geloof ik, dus die moet even nog wachten op haar eerste schedel.

Ik zag bij de slager in "mijn" markthalletje vandaag ook geitenkoppen, met de baard er nog aan, zeg maar. Is dat ook barfmateriaal, of zijn die écht te hard?
Gebruikersavatar
Door pike
#1373163
Ik weet niet hoe groot de lamskoppen bij mij zijn, maar ik denk dat het gewicht meer zegt over de slachtleeftijd dan de grootte. Ik heb ze gehad van 900-1000 gram, maar ook van 1200-1300 gram.
Ik geef graag af en toe een halve kop (een hele is veels teveel voor die van mij) omdat ze dan echt aan het werken zijn met hun gebit, en ook hun snijtanden gebruiken om er eers vanalles lekkers uit te pulken. Alle andere vleesbot is altijd zo weg namelijk.
Pike laat alleen 1 of 2 kiesjes over, de rest gaat helemaal naar binnen. Armagnac laat enkele kiesjes en een klein stukje bot van de kaak liggen, Duc laat kiezen, een langer stukje van de kaak en nog wat ondefinieerbare kleine stukjes bot liggen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door