Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1371189
Heb net een Porkert 20 gekocht. Met wat extra schijfjes en een houten stopper. Ben een beetje ongeduldig, dus ik dacht zo'n grote Porkert is lekker snel en ik wil ook botten kunnen malen. Maar goeie help, wat een groot en zwaar monster!!! Als ik hier ooit een insluiper aantref sla ik hem met mijn Porkert! >:(
Ik heb nog een oude workmate, daar past hij op. Heeft er iemand ervaring met de Porkert 20? Het is mijn eerste vleesmachine. Er zit wel een lekker lange zwengel aan, maakt dat het malen lichter? En als hij valt, breekt hij dan omdat hij van gietijzer is? :-[
Laatst gewijzigd door Nirac op ma 28 sep 2009, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1371519
ik denk dat je eerder een gat in je vloer hebt dan  :P

ik denk dat zo'n grote juist zwaarder maalt. er zit een groter maalwerk in en dat is nu eenmaal zwaarder. je zult meer kracht moeten zetten om zo'n groter maalwerk aan het draaien te krijgen.
Door flin
#1371827
Nirac schreef: Als ik hier ooit een insluiper aantref sla ik hem met mijn Porkert! >:(
en vermaal hem gelijk.. :o
Ik heb nog een oude workmate, daar past hij op. Heeft er iemand ervaring met de Porkert 20? Het is mijn eerste vleesmachine. Er zit wel een lekker lange zwengel aan, maakt dat het malen lichter? En als hij valt, breekt hij dan omdat hij van gietijzer is? :-[
geen ervaring...we zijn benieuwd naar jouw ervaring!
Door Nirac
#1372268
Nou, hij heeft z'n vuurdoop gehad, nummer 20: een kilo stoofvlees en 500 gram kippenvleugels. Beide uit de supermarkt, dus 2x zo duur als Bibi kvv ???.....  Maar goed, dit was Porky's eerste keer. Er zat een schijfje met gaten van 4,5 mm. bij. Ik heb ook nog schijfjes met 8, 12 en 16 mm. erbij gekocht. Ik heb deze keer de 8 mm. gaten gebruikt.

Na wat testen en steeds ruiger maalwerk blijkt dat Porky nr. 20 hele kippenvleugels aankan. Verder hoef ik een dikke lap stoofvlees met grote stukken zeen erin alleen maar een beetje in dikke repen te snijden, de repen lossnijden hoeft niet, de laatste lap rundvlees ging er (íngesneden) in z'n geheel in.
Het is een enorme toeter en loeizwaar, maar het draaien aan de hendel valt me erg mee. En ik ben een typje met slappe armpjes en kleine handjes.  Even kracht zetten en doordraaien als er een kippenvleugel langs het mesje ging, maar omdat de hendel groot is en erg comfortabel ging dat zonder veel problemen.  Ik denk dat ik de weekvoorraad van 3 katten wel in een uurtje er doorheen draai. Nu alleen nog goedkope adresjes vinden voor het vlees, want het is wel de bedoeling dat het goedkoper wordt dan Bibi (euro 2,10 voor 500 gram). En de Porkert moet ook nog terugverdiend worden (70 euro + Porkert ditjes en datjes = 106 euro). Ja, als ik iets doe, doe ik het goed  :-\

Nog een grappige fout gemaakt: een bruine boterham erdoorheen gedraaid om het laatste vlees eruit te krijgen. Het laatste beetje vlees gaat daarom vannacht in een bakje in de tuin voor de buitenpoezen van de buren. ;)

Op dit moment eten mijn 3 pubers al 2 maanden kvv. Dat ging gelijk erg goed. Vorige week kippennekjes geprobeerd en voor de lol een kippenpootje. Dat ging redelijk. Grappig ook dat ze met ongemalen barf zoveel meer moeite moeten doen dat ze na de maaltijd niet meer om eten zeuren. Maar omdat ik steeds gereed sta met de heimlich greep wordt ik zelf erg moe van al het opletten. Vandaar voorlopig kvv en een eigen Porkert-mengsel. :)
Laatst gewijzigd door Nirac op zo 27 sep 2009, 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#1372897
Dank je wel voor alle suggesties!!! Ik heb vandaag op de websites zitten kijken en vergelijken. Er zit er ook een bij mij in de regio (Diervoeder-online), ik heb vandaag o.m. rundersnijlingen besteld. 90% spiervlees, 1 kg. voor euro 1,75. Lijkt me erg (te?) goedkoop. Ben benieuwd hoe het eruit ziet.
Door Bennie
#1373047
Hahaha, mijn mentale beeld bij de TT was een hele grote dikke rooie jeweetwel-herplaats-kater die mocht blijven :D.
Heb zelf gisteren voor de eerste keer met een soort vergelijkbaar monster gespeeld, maar dan de Alexanderwerk 20 en nee die wil je niet op je tenen krijgen. Je kunt hem overigens door een schroevendraaier dwars door het gat van het draaidingus te steken harder vastdraaien, dan komt ie echt niet meer los hoor.
Werkte het schoonmaken met die bruine boterham een beetje? Wat doe je verder om hem in conditie te houden?
#1373162
ik had eerst een porkert 8.. maar die brak af toen ik hem vast draaide.. met een theelepel..  >:(
(dus bennie.. pas op hoor)
nu heb ik een nr 12.. en die draait veeeeeeeeeeeel lichter juist!!
koekje, ik denk dat je idee van groter = zwaarder niet klopt..
eu.. wel qua gewicht, niet qua malen.. :)
de nr 12 kun je vast schroeven met echte schroeven.. :)
dus als die vast zit, zit hij vast..
ik moet alleen nog een schijf met grotere gaten hebben..
Door Bennie
#1373165
spreeuwtje schreef: ik had eerst een porkert 8.. maar die brak af toen ik hem vast draaide.. met een theelepel.. >:(
(dus bennie.. pas op hoor)
;D

De tafel waar ik hem op klem is van relatief zacht hout, dus zal zo'n vaart niet lopen, er zitten al gebruikssporen in nu, maar dat vind ik wel charmant. Ben wel bang dat tijdens het draaien mijn tafel afbreekt, dus tzt moet ik nog een andere oplossing bedenken :biggrin2:.
#1373442
koekje schreef: ik gok op vet.
Ik ook! ;D
Bennie schreef: Hahaha, mijn mentale beeld bij de TT was een hele grote dikke rooie jeweetwel-herplaats-kater die mocht blijven :D.
Heb zelf gisteren voor de eerste keer met een soort vergelijkbaar monster gespeeld, maar dan de Alexanderwerk 20 en nee die wil je niet op je tenen krijgen. Je kunt hem overigens door een schroevendraaier dwars door het gat van het draaidingus te steken harder vastdraaien, dan komt ie echt niet meer los hoor.
Werkte het schoonmaken met die bruine boterham een beetje? Wat doe je verder om hem in conditie te houden?
;D Ook mijn Porkert wordt geen herplaatser, hoor, hij bevalt me wel. Maar ik ben wel stikjaloers op jouw koopje van MP, natuurlijk :groenvanjaloeziesmiley: . Gefeliciteerd met je aanschaf!!!!! Ik las in een ander topic dat de Alexanderwerk beter te bevestigen is dan de Porkert. Porkey zit hier stevig genoeg op de workmate gelukkig. Porkey is zwaarder dan mijn eettafel, denk ik.
Schoonmaken met een bruine boterham om het laaste restje eruit te halen was een rare fout als je probeert rauw voer te maken om de granen te vermijden. Ik las in de maal-les van Koekje dat ze organen als laatste maalt om de vleesmachine schoon te maken.
Voor het in conditie houden van Porkey heb ik hem na gebruik alleen afgewassen met heet water, dus zonder afwasmiddel, zodat hij een beetje vet blijft.

Hij is trouwens wel roestgevoelig. Hij is nieuw van En Garde (website), maar op de schroefdraad aan de uitgang èn aan de binnenkant bij de hendel zie ik al wat roest. Hebben anderen ook die ervaring? Misschien zijn er nog tips hiervoor????
Laatst gewijzigd door Nirac op ma 28 sep 2009, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
#1373544
die van mij gaat wel in de dreft. en ik heb hem zelf nog nooit ingevet (mag op zich wel eens een keer, want hij piept een beetje als ik droog maal). ik heb een heel klein beetje roest aan de schroefdraad van de ring, maar daar komt geen vlees langs en krijg ik niet zo makkelijk met mn schuursponsje weggepoetst.
t laatste t orgaan malen, kwam die keer zo uit. meestal maal ik niet expres orgaan als laatste, maar hoe t in de bak ligt  :D
vleesbot meestal wel als eerste, want dan heb ik t zware werk dan al gedaan als ik moe word.
#1373583
Nirac schreef: Ik ook! ;D

;D Ook mijn Porkert wordt geen herplaatser, hoor, hij bevalt me wel. Maar ik ben wel stikjaloers op jouw koopje van MP, natuurlijk :groenvanjaloeziesmiley: . Gefeliciteerd met je aanschaf!!!!! Ik las in een ander topic dat de Alexanderwerk beter te bevestigen is dan de Porkert. Porkey zit hier stevig genoeg op de workmate gelukkig. Porkey is zwaarder dan mijn eettafel, denk ik.
Schoonmaken met een bruine boterham om het laaste restje eruit te halen was een rare fout als je probeert rauw voer te maken om de granen te vermijden. Ik las in de maal-les van Koekje dat ze organen als laatste maalt om de vleesmachine schoon te maken.
Voor het in conditie houden van Porkey heb ik hem na gebruik alleen afgewassen met heet water, dus zonder afwasmiddel, zodat hij een beetje vet blijft.

Hij is trouwens wel roestgevoelig. Hij is nieuw van En Garde (website), maar op de schroefdraad aan de uitgang èn aan de binnenkant bij de hendel zie ik al wat roest. Hebben anderen ook die ervaring? Misschien zijn er nog tips hiervoor????
Ik had gegokt en laag geboden, kreeg meteen een mailtje dat het oke was. Pure mazzel dus ;D.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door