Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door perle
#137272
Omdat Luna (mijn mechelaar van 1 jaar) om de paar maanden ziek werd (darmontsteking), raadde de DA me nogal belachelijk duur speciaalvoeder aan. Ik zag dit niet zo zitten, en volg nu dus de raad op van mijn oma: je hond eten geven op de 'ouderwetse' manier: er voor 'koken': een combinatie van groenten met vlees en rijst.
(het vlees is meestal Duck)
Ik weet wel welke groenten je mag geven enzo, maar ik ben niet helemaal zeker van de hoeveelheden en de verhoudingen??
Gisteren en vandaag heeft Luna (naar analogie met haar brokken) in totaal 500g eten gekregen (da's dus voor één dag, verdeeld over twee keer). Ik had de volgende verhoudingen gebruikt: 200g gekookte rijst (of pasta, of brood,...) - 200g vlees - 100g groenten.

Dus mijn vraag is:
1. klopt de hoeveelheid per dag (het lijkt zo weinig ???)
2. kloppen de verhoudingen ongeveer

(Het antwoord zal misschien/waarschijnlijk al ergens op het forum staan, maar ik zou het vrij snel moeten weten, en heb niet genoeg tijd om die massa info te lezen, sorry...)

Groetjes!
Door Audrina
#137273
Hoe zwaar weegt je hond?

Ik heb hier een 2 jaar oude duitse herderteef van 30 kilo, die staat op kvv (Carnibest) en "part-time barf" en die krijgt in totaal ook 500 gram op een dag en daar doet ze het goed op.

En je hebt het over koken. Kook je de groente dan ook?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#137276
Hoi Perle welkom op de barfplaats.
Teneerste zou ik het koken achterwege laten.
De grote pre van vers is dat er weinig graan inzit (Duck bevat het meeste graan van alle merken versvoer)Dus ik zou er geen rijst meer bijkoken de granen zijn namelijk ook vaak de oorzaak van alle problemen.
Als je de complete versie van Duck voert hoef je er helemaal niets aan toe te voegen.
Door Peet
#137281
Hai Perle,
welkom op Barfplaats.

Zoals Sylvia al zegt, Duck bevat al vodoende granen. Laat die pasta, brood en rijst maar weg, dat is alleen maar ballast voor je hond.
Duck is kompleet, dus je hond krijgt alles binnen wat 'ie nodig heeft.

Enne....goed advies van je oma!! ;)
Door laura
#137282
Hoihoi!

Verstandige oma ;)

Onze mechelaar is 7 en weegt ongeveer 28 kilo. Ze krijgt 500-600 gram eten op een dag.

Een jonge hond van 1 jaar is toch nog in de groei?
Krijgen deze beestje niet altijd nog iets meer te eten?

Het ligt vooral aan het gewicht van je hond. Bij volwassen honden wordt 20 gram vlees per kilo aangeraden. zo kom je bij 30 kilo uit op 600 gram.

Eigenlijk moet je voeren op wat je ziet, of de hond het er goed op doet. Een beginnersrichtlijn is natuurlijk wel fijn.

Hopelijk is je hond snel van de darmproblemen verlost!
Door Lizzy
#137286
perle schreef: Omdat Luna (mijn mechelaar van 1 jaar) om de paar maanden ziek werd (darmontsteking), raadde de DA me nogal belachelijk duur speciaalvoeder aan. Ik zag dit niet zo zitten, en volg nu dus de raad op van mijn oma: je hond eten geven op de 'ouderwetse' manier: er voor 'koken': een combinatie van groenten met vlees en rijst.
(het vlees is meestal Duck)
Ik weet wel welke groenten je mag geven enzo, maar ik ben niet helemaal zeker van de hoeveelheden en de verhoudingen??
Gisteren en vandaag heeft Luna (naar analogie met haar brokken) in totaal 500g eten gekregen (da's dus voor één dag, verdeeld over twee keer). Ik had de volgende verhoudingen gebruikt: 200g gekookte rijst (of pasta, of brood,...) - 200g vlees - 100g groenten.

Dus mijn vraag is:
1. klopt de hoeveelheid per dag (het lijkt zo weinig ???)
2. kloppen de verhoudingen ongeveer

(Het antwoord zal misschien/waarschijnlijk al ergens op het forum staan, maar ik zou het vrij snel moeten weten, en heb niet genoeg tijd om die massa info te lezen, sorry...)

Groetjes!
Hallo Perle, allereerst welkom op Barfplaats.

In principe ben ik het met jouw oma eens: voer je hond ouderwets en kieper die brokken in de kliko.

Maar.....

Ik denk toch niet dat je zo verder moet gaan, met vlees (geef je dat rauw? Wat voor vlees? Duck? Compleet of niet-compleet?) + rijst/pasta + groente.

Ten eerste denk ik dat jouw hond chronische tekorten krijgt aan vitamines en mineralen, maar vooral aan calcium! (tenzij je Duck compleet voert).

Ten tweede vind ik zoveel rijst/pasta (dus granen) niet gezond. Een hond heeft namelijk geen granen nodig. Het belast het lichaam van de hond veel te veel.

Goed, wat weegt jouw hond? Rond de 30 kilo ofzo? Dan zal hij (afhankelijk van de hoeveelheid lichaamsbeweging) ongeveer rond de 700 gram voedsel op een dag nodig hebben. Daarom zeg ik altijd "voeren met je ogen". Want als hij op 700 gram voedsel te mager wordt, moet je hem gewoon meer geven.

Ik zou je vervolgens aan willen raden om een twee-tal zaken te gaan overwegen (hoewel jouw verhaal mij niet helemaal duidelijk is - je schrijft over voer koken en je schrijft over vlees van Duck en die twee zijn tegengesteld aan elkaar). Je kunt eigenlijk kiezen uit 2 opties:

1)Zet je hond over op een compleet versvleesvoer van bijv. Duck. Maar dan wel de complete versie. En voeg daar even niets aan toe. Er zijn ook andere merken versvleesvoeding te krijgen, maar als je makkelijk aan Duck kunt komen: prima. En geef deze voeding dus ook rauw.

2)Ga zelf samenstellen maar doe dit op een andere manier dan dat je nu doet. Er zijn een flink aantal boeken geschreven over rauwe/verse voeding en hoe je dit zelf moet samenstellen. Koop bijv. het boek Give Your Dog a Bone of The Barf Diet van Ian Billinghurst of download het boek van Mogens Eliasen. Zorg dat je kennis in huis krijgt over hoe je zelf voeding moet samenstellen. Want anders krijgt jouw hond echt problemen met zijn gezondheid. Het zelf samenstellen van voeding voor de hond is echt helemaal NIET moeilijk! Je kunt het echt snel en gemakkelijk leren hoor!

En, begin dan met het langzaam over wennen van jouw hond naar doodgekookte brokken naar een voedzaam en gezond voer dat bestaat uit ongeveer:

60% rauwe vleesbotten (die 50% vlees en 50% bot bevatten) Lees "honden en het eten van botten" in de Barfplaats bibliotheek. Want, je moet langzaam overschakelen en geschikte botten geven.

15% tot 20% rauwe/gepureerde groentes

10% tot 15% orgaanvlees

5% tot 10% gezonde tafelrestjes en/of voedingssupplementen

Hoe je groentepuree moet maken staat op : http://www.barfplaats.nl/barfclub/Groenten.htm

En natuurlijk kunnen wij jou met al jouw vragen en problemen ondersteunen, adviseren en helpen!
Groetjes, Lizzy
Door perle
#137292
Luna weegt 30 kg. Dus 600g ongeveer? of 700? zal het eens proberen.

Met koken bedoel ik eigenlijk alleen de rijst koken, de groenten pureer ik en de Duck voeg ik gewoon rauw toe :D.

Ik dacht dat er in de Duck die ik gaf net geen granen zaten?? (maar ik moet de verpakking nog eens bekijken) Ik heb de Duck Enkelvoudig genomen, niet de Duck Compleet of de Duck Kip en Rijst.

Met botten begin ik liever niet.

Dus als er in de Duck genoeg granen zitten, en ik in totaal 600g (of 700g) zou moeten geven, waarvan 20% groenten; dan zou ik dus dit geven:
120g groenten
480 Duck ?

(jullie zeggen dat het niet moeilijk is? Ik vind het anders niet simpel, iedereen heeft andere samenstellingen en tips :-[ :))
Gebruikersavatar
Door Binno
#137294
Je kan best de compleet-versie van Duck geven.
Wij geven Duck uitmuntend, heeft voor de darmproblemen van onze labrador heel goed geholpen trouwens.
Voor een volwassen hond van 30 kg geven ze een richthoeveelheid aan van ong 720gr per dag, een jonge hond van halfvolwassen gewicht tot volwassen gewicht tot ong. 1000 gr per dag. Dat moet je dus nog een beetje uitzoeken, en voeren "met je ogen". Afwachten en eventueel de hoeveelheid voer aanpassen dus.
Veel sukses, enne, welkom op de Barfplaats! ;)
Door crutz
#137295
Perle,

je hebt t gevonden zie ik ;D
als je duck niet-compleet geeft kan je het idd aanvullen met rijst/pasta oid, maar zeker niet te veel omdat een hond sowieso weinig granen nodig heeft, verder moet je er wel voor zorgen dat als je rijst of pasta geeft dit behoorlijk doorgekookt is (dus TE gaar) omdat ze er anders ook niets mee kunnen

veel lees en schrijf plezier hier (t kost ff wat tijd om alles te lezen, maar er staan genoeg voorbeelden van menu's en opties waar je mee kan starten)
Gebruikersavatar
Door chooky
#137298
Zoals Lizzy al aangaf kun je inderdaad meerdere dingen doen, de ene is makkelijker als de ander, maar in principe is het niet te ingewikkeld. Er zijn alleen een aantal principes waar je rekening mee moet houden.

Ten eerste heeft een hond niet veel aan granen. Sterker nog hij heeft er eerder last van. Veel allergieën, darmproblemen, huidproblemen komen door te veel graan in het voer. De hond is een carnivoor, een prooidier eter. hij mist de enzymen om koolhydraten adequaat af te breken, het kost veel meer moeite en belast het spijsverteringsstelsel.

Ten tweede kun je het beste alles rauw geven. Als je toch eventueel granen aan het voer toe wilt voegen, geef dan graanvlokken (liefst biologisch en dan bijvoorbeeld spelt haver of rogge), deze zijn alleen met hete walsen geplet, als je ze weekt (in bijv. karnemelk) kan je hond er nog wel iets mee.

Ten derde moet het voer wat je geeft aan bepaalde eisen voldoen wat betreft samenstelling. Dit kun je zelf in elkaar draaien, maar dan moet je dus eiwitten, vetten, calcium, fosfor in de juiste verhoudingen geven en mag het niet aan vitamines en mineralen ontbreken.

Je doet dat door een menu in elkaar te draaien waarin je over het tijdsbestek van ongeveer een week je hond alle voedingsstoffen die hij nodig heeft geeft. Je geeft dus niet elke maaltijd een complete maaltijd (waarin alle verhoudingen goed zijn) de balans bereik je over een aantal dagen. Kijk maar eens bij het kopje 'hoe ziet jouw menu eruit?' voor een aantal voorbeelden.
60% vleesbotten (50/50 vlees/bot), mag ook gemalen zijn. je kunt ook vlees aanvullen met gemalen eierschalen, 1 theelepel op 500 gram geloof ik?)
10-15% orgaan
15-20% groente
+restjes, supplementen, etc

Als je niet zelf wilt samenstellen, geef je gewoon een compleet voer. Daar heeft iemand anders het denkwerk al gedaan ;) Daar hoef je helemaal nniets aan toe te voegen. je kunt wel voor de lekker af en toe een maaltijd vervangen, of aanvullen met bijvoorbeeld een rauw eitje, een groentemixje, wat yoghurt, etc.

Je kunt ook een aantal maaltijden per week compleet voer geven en een aantal maaltijden zelf samenstellen natuurlijk. Hoe meer maaaltijden je zelf samenstelt, hoe beter je op de verhoudingen moet letten. Als je bijvoorbeeld 1 maaltijd per week zelf samenstelt, hoef je het niet al te nauw te nemen met de regels, maar bij 66 maaltijden per week natuurlijk vel meer.


-----------
hihi 66 is een beetje veel he? ik bedoelde 6 hoor ;)
groetjes Eva
Laatst gewijzigd door chooky op di 03 aug 2004, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#137321
perle schreef: Luna weegt 30 kg. Dus 600g ongeveer? of 700? zal het eens proberen.
Is jouw hond mager, normaal, dik? Ach, komt niet zo krap. Voer met je ogen. Als hij te mager wordt, geef je meer. Is hij te dik, geef je minder.
Met koken bedoel ik eigenlijk alleen de rijst koken, de groenten pureer ik en de Duck voeg ik gewoon rauw toe :D.
OK.
Ik dacht dat er in de Duck die ik gaf net geen granen zaten?? (maar ik moet de verpakking nog eens bekijken) Ik heb de Duck Enkelvoudig genomen, niet de Duck Compleet of de Duck Kip en Rijst.
Nee, in enkelvoudige Duck zit geen graan. Maar nogmaals, jouw hond heeft geen graan nodig.
Met botten begin ik liever niet.
Dan moet je een andere calciumbron verzinnen. Met bovenstaande menu krijgt jouw hond veel te veel fosfor en te weinig calcium binnen. Als je elke dag op deze manier wilt gaan samenstellen (mijn voorkeur zou het niet hebben want je probeert nu een "iedere-dag-complete-maaltijd" na te bootsen en dat maakt het zelf samenstellen alleen maar veel ingewikkelder) dan moet je wel zorgen voor de juiste verhouding qua calcium:fosfor en vitamines/mineralen.

Waarom eigenlijk geen botten?
Dus als er in de Duck genoeg granen zitten, en ik in totaal 600g (of 700g) zou moeten geven, waarvan 20% groenten; dan zou ik dus dit geven:
120g groenten
480 Duck ?
Nee, alleen in de Duck Compleet zit graan. En nogmaals, deze manier van zelf samen stellen verdient niet de voorkeur en je moet iets met calcium gaan doen. Nogmaals, op deze manier maak je het jezelf erg ingewikkeld...
(jullie zeggen dat het niet moeilijk is? Ik vind het anders niet simpel, iedereen heeft andere samenstellingen en tips :-[ :))
Dat komt omdat je nu jouw eigen methode wilt gaan volgen waarbij je elke dag ongeveer hetzelfde wilt gaan geven en waarbij je een poging doet om de maaltijd compleet te maken. Dat maakt het ingewikkeld, want nu moet je gaan bedenken: Hoeveel fosfor krijgt mijn hond binnen, dus hoeveel calcium moet ik daar tegenover stellen. En je moet dan nu ook maar hopen dat jouw hond alle vitamines en mineralen binnen krijgt.

Wanneer je gaat samenstellen volgens het principe van Ian Billinghurst of Mogens Eliasen of Kymythy Schultze, dan is het dus heel eenvoudig. Maar dan geef je dus geen enkelvoudige Duck. Je geeft dan wel botten met vlees, vlees, orgaanvlees, groentes, rauwe eieren, etc. etc. Wanneer je gaat samenstellen volgens het principe van Tom Lonsdale, dan is het ook heel eenvoudig, dan geef je hele prooidieren (inclusief bot) of je knutselt een denkbeeldig prooidier in elkaar. Bij Ian en Mogens en Kymythy voer je dus niet iedere dag compleet. Je geeft in 1 of 2 weken zoveel verschillende voedingsmiddelen dat de hond in 1 of 2 weken alles binnen krijgt wat hij nodig heeft. Maar omdat je niet iedere dag probeert compleet te voeren, krijgt je hond geen tekorten maar hoef je ook geen ingewikkelde berekeningen voor calcium:fosfor en vitamines/mineralen te maken.

Nog eenvoudiger is om de complete versie van Duck te geven. Daar hoef je niets aan toe te voegen. Geen groentes. Geen rijst of pasta. Niets. En in de tussentijd zou je je dan beter kunnen gaan verdiepen in "wat moet mijn hond eten?" als je toch zelf zijn voeding wilt maken.

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 aug 2004, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door perle
#137789
Stom stom stom stom stom... ::) Maak ik een groentenmengeling/soepje voor Luna, doe ik er met mijn stomme kop 2 uien onder... zal de boel maar weggooien zeker?
Door perle
#137930
Het waren wel 2 uien op een portie groenten van een kilo (voor 5 porties eten te maken), maar toch... nu ja, onze kippen gaan er blij mee zijn ::) :) Inderdaad niet meer maken dus.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door