Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1372602
Zoals ik al vaker verteld heb, heeft Yuki een probleem met (de stabiliteit in) zijn achterhand.
Yuki heeft spondylose in zijn nek- en lendewervels (en waarschijnlijk ook in veel wervels ertussen in  :-\ )
Geregeld zakte hij ineens door 1 van zijn achterpoten, alsof er een prikje in zijn voetzool gegeven werd, zeg maar.
Dat was voornamelijk rechts achter (en leek mij een gevolg van compensatie van, al jaren, chronisch mank lopen links voor).
Nu is het voornamelijk links achter* en wel zodanig, dat als hij die poot extra moet bijzetten, bij bv een stoeprandje, hij er direct doorheen zakt (en dus zijn achterhand even omvalt)

Nu vraag ik mij het volgende af:
Ligt de oorzaak in de bespiering
of
ligt de oorzaak in zenuwen

Hoe is dat aan te tonen?

en
Wat is er in beide gevallen eventueel nog aan te doen??
Ofwel, wat zou de gemiddelde dierenarts hiervoor inzetten??


*hij is bij osteopaath in behandeling en daar is ie uit zijn 'compensatie-modus' gehaald, om van daaruit verbetering te kunnen bewerkstelligen. Dus wat dat betreft zou dit aangeven dat het tot nu toe werkt  :-\
#1372654
Lizzy schreef: Volgens mij is de oorzaak een degeneratie/beklemming/afsterven van zenuwen waardoor in de spieren atrofie optreedt?
Dus de spieratrofie is een bijverschijnsel. Kun je dan zeggen dat bv spiersupport geen zin zou hebben en andere spieropbouwende middelen ook niet, omdat het de oorzaak niet aanpakt??

En wat gebeurt er dan met zo'n zenuw?? Zit die geheel tijdelijk klem?? Of een beetje tijdelijk klem en/of beschadigd ( sterft daardoor af??) de zenuw door het af en toe klemzitten??

Is er iets te doen aan die zenuwinklemming??

:-\  :-\  :-\ ik wil zo graag begrijpen wat er mis gaat bij hem.....  :(
#1372684
yuki11 schreef: Dus de spieratrofie is een bijverschijnsel. Kun je dan zeggen dat bv spiersupport geen zin zou hebben en andere spieropbouwende middelen ook niet, omdat het de oorzaak niet aanpakt??

En wat gebeurt er dan met zo'n zenuw?? Zit die geheel tijdelijk klem?? Of een beetje tijdelijk klem en/of beschadigd ( sterft daardoor af??) de zenuw door het af en toe klemzitten??

Is er iets te doen aan die zenuwinklemming??

:-\  :-\  :-\ ik wil zo graag begrijpen wat er mis gaat bij hem.....  :(
Brutus heeft LSI en Cauda Equina. De ruimte voor de zenuwen is kleiner dan het zou moeten zijn. Ik ben er zeker van dat dit bij Brutus genetisch is. Zijn moeder had dit ook (eerst 1 poot verlamt, daarna 2 en toen was het einde oefening) en zijn broer heeft dit ook.

Doordat de zenuwen klem zitten, geven die niet meer goed pulsen door aan de spieren (zoals ik het begrepen heb). Zijn achterpoot spieren worden daardoor slapper. Hij kan ze moeilijker optillen, valt vaak om, etc. Hij heeft geen pijn. Maar zonder spier support zou hij inmiddels niet meer hebben kunnen lopen, dat weet ik zeker. Ik ben er namelijk een paar keer mee gestopt. Met heeeeel slecht resultaat.

Of het afsterft weet ik niet. Bij Brutus zitten ze trouwens permanent in een te kleine "behuizing", zeg maar. Je kunt dat mooi op deze rontgenfoto's zien.

Afbeelding

En vergelijk dat eens met een gezonde rug:

Afbeelding

Brutus ziet eruit als foto 1.

Dat verbetert dus niet meer. Of er iets aan te doen is? Men schijnt het te kunnen opereren (cauda equina). Met matig resultaat. Spondylose is volgens mij niet te opereren. Ken je dit al?

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=44

Bij Yuki heb je wel spondyvetsem/puur spondy geprobeerd he?
#1372691
yvette_van_alert schreef: Door middel van een contrast foto kunnen beknellingen in de rug zichtbaar gemaakt worden. Misschien is dat iets? http://www.ossehoofd.nl/diagnostiek.html#myelogram

Of een CT of MRI scan.
Thanks!!
Er staat alleen bij dat dat voornamelijk voor kleine honden en katten een optie is....geen idee waarom niet bij grote honden  :-\
Zal mij eens gaan verdiepen in de CT en MRI, want ik heb geen idee wie wat doet en wat de voor- en nadelen zijn...
#1372696
Lizzy schreef: Brutus heeft LSI en Cauda Equina. De ruimte voor de zenuwen is kleiner dan het zou moeten zijn. Ik ben er zeker van dat dit bij Brutus genetisch is. Zijn moeder had dit ook (eerst 1 poot verlamt, daarna 2 en toen was het einde oefening) en zijn broer heeft dit ook.

Doordat de zenuwen klem zitten, geven die niet meer goed pulsen door aan de spieren (zoals ik het begrepen heb). Zijn achterpoot spieren worden daardoor slapper. Hij kan ze moeilijker optillen, valt vaak om, etc. Hij heeft geen pijn. Maar zonder spier support zou hij inmiddels niet meer hebben kunnen lopen, dat weet ik zeker. Ik ben er namelijk een paar keer mee gestopt. Met heeeeel slecht resultaat.

Of het afsterft weet ik niet. Bij Brutus zitten ze trouwens permanent in een te kleine "behuizing", zeg maar. Je kunt dat mooi op deze rontgenfoto's zien.

Afbeelding

En vergelijk dat eens met een gezonde rug:

Afbeelding

Brutus ziet eruit als foto 1.

Dat verbetert dus niet meer. Of er iets aan te doen is? Men schijnt het te kunnen opereren (cauda equina). Met matig resultaat. Spondylose is volgens mij niet te opereren. Ken je dit al?

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=44

Bij Yuki heb je wel spondyvetsem/puur spondy geprobeerd he?
Brutus heeft toch geen spondylose? De hond op foto 1 heeft gewoon echt een hele slechte rug, die laatste lendewervel is helemaal misvormd.
Er zijn overigens klinieken waar ze spondylosebruggen verwijderen. Maar je moet het je hond maar aan willen doen, zo'n zware operatie.
#1372698
yuki11 schreef: Thanks!!
Er staat alleen bij dat dat voornamelijk voor kleine honden en katten een optie is....geen idee waarom niet bij grote honden  :-\
Zal mij eens gaan verdiepen in de CT en MRI, want ik heb geen idee wie wat doet en wat de voor- en nadelen zijn...
Ik zou nooit een contrastonderzoek laten doen bij mijn hond. Dat contrastmiddel op zich is al heel slecht voor het ruggemerg, ze kunnen nog slechter worden alleen van het onderzoek. Het beste kun je een MRI laten maken, maar dat is wel behoorlijk prijzig.
#1372700
*Dorothea* schreef: Brutus heeft toch geen spondylose? De hond op foto 1 heeft gewoon echt een hele slechte rug, die laatste lendewervel is helemaal misvormd.
Er zijn overigens klinieken waar ze spondylosebruggen verwijderen. Maar je moet het je hond maar aan willen doen, zo'n zware operatie.
Nee, Brutus heeft geen spondylose. Maar bij LSI zie je (volgens mij, maar dat weet jij beter dan ik) vaak ook wel spondylose. Ik moet eens kijken of ik de rontgenfoto's van Brutus z'n rug nog heb. Daar kon (volgens mijn toenmalige DA) een blinde op zien dat Brutus z'n rug zwaar puin was. Ook de 2de DA constateerde (na het maken van een rontgenfoto) direct LSI/CE.
#1372703
Hier trouwens een mooie foto van spondylose (dat had Whoofer echt in erge mate en zij is verlamt geraakt na het afbreken van zo'n brug. Whoofer had het erger dan de hond op deze foto):

Afbeelding

En dit weer in vergelijking met een gezonde rug:

Afbeelding
#1372704
Lizzy schreef: Brutus heeft LSI en Cauda Equina. De ruimte voor de zenuwen is kleiner dan het zou moeten zijn. Ik ben er zeker van dat dit bij Brutus genetisch is. Zijn moeder had dit ook (eerst 1 poot verlamt, daarna 2 en toen was het einde oefening) en zijn broer heeft dit ook.

Doordat de zenuwen klem zitten, geven die niet meer goed pulsen door aan de spieren (zoals ik het begrepen heb). Zijn achterpoot spieren worden daardoor slapper. Hij kan ze moeilijker optillen, valt vaak om, etc. Hij heeft geen pijn. Maar zonder spier support zou hij inmiddels niet meer hebben kunnen lopen, dat weet ik zeker. Ik ben er namelijk een paar keer mee gestopt. Met heeeeel slecht resultaat.

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=44

Bij Yuki heb je wel spondyvetsem/puur spondy geprobeerd he?
Wat een ellende hè... :(
Ik heb vaak gedacht dat het bij Yuki ook wel bijna iets erfelijks moet zijn, aangezien er nog maar 3 honden leven uit het nest van 11....de andere 8 hebben de 10 jaar niet bereikt, maar ik kan niet precies uitvogelen wat ze precies hadden. Van 2 weet ik dat ze achterhand problemen hadden en uiteindelijk niet meer konden opstaan/lopen.
Ik mag dus blij zijn dat het bij Yuki langzamer gaat (BARF??  ;) )

Bij Yuki heb ik wel t idee dat ie pijn heeft. Wat me verder opvalt is dat ie nog wel stabiel kan poepen....tenminste het ziet er niet gammel uit en het gaat ook altijd goed.
Opstaan gaat momenteel moeizaam, hij heeft er moeite mee om zijn achterpoten onder zijn lichaam te krijgen, als hij op zijn zij ligt.
Lopen gaat moeizaam, maar gaandeweg iets beter.

Ik heb backpain&spasm, spondyvetsem, pijncompositum en volgens mij nog 1 geprobeerd, maar zie geen verschil. Zal het nog eens proberen, misschien moet ik het wat langer volhouden.
Hoe geef je die homeodruppels?? Vanaf een lepeltje in zijn bek gieten of heb je een handigere manier???

Spiersupport heeft Yuk ook gehad, zonder resultaat overigens, dus ik ben er mee gestopt.
Ik ga overwegen om naar Atjo Westerhuis te gaan....maar ben bang dat hij eerst een diagnose wil stellen dmv wat dan ook, waar een narcose voor nodig is   :-X  :-X
#1372706
*Dorothea* schreef: Brutus heeft toch geen spondylose? De hond op foto 1 heeft gewoon echt een hele slechte rug, die laatste lendewervel is helemaal misvormd.
Er zijn overigens klinieken waar ze spondylosebruggen verwijderen. Maar je moet het je hond maar aan willen doen, zo'n zware operatie.
Nee, dat zal ik ook zeker niet laten doen. Maar is er niks te doen aan die zenuwbeknelling, zonder de bruggen te verwijderen???
Zou zo ook echt niet weten wat hoor...
Geen idee bv of er ook sprake is van een zwelling, dus als je daar iets voor zou geven, dat het dan minder zou kunnen worden...
#1372709
yuki11 schreef: Wat een ellende hè... :(
Ik heb vaak gedacht dat het bij Yuki ook wel bijna iets erfelijks moet zijn, aangezien er nog maar 3 honden leven uit het nest van 11....de andere 8 hebben de 10 jaar niet bereikt, maar ik kan niet precies uitvogelen wat ze precies hadden. Van 2 weet ik dat ze achterhand problemen hadden en uiteindelijk niet meer konden opstaan/lopen.
Bij de duitse herder wordt er vaak een afwijking gevonden aan de facetgewrichtjes op de lumbosacrale overgang, waardoor ze vaak LSI hebben.
#1372711
yuki11 schreef: Nee, dat zal ik ook zeker niet laten doen. Maar is er niks te doen aan die zenuwbeknelling, zonder de bruggen te verwijderen???
Zou zo ook echt niet weten wat hoor...
Geen idee bv of er ook sprake is van een zwelling, dus als je daar iets voor zou geven, dat het dan minder zou kunnen worden...
Als er zwelling is dan werken corticosteroiden in het algemeen beter dan NSAID's.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door