Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1371984
Hoi,

Ik heb nu voor het eerst een paar kalkoennekken gekocht om uit te proberen (zijn denk ik 25 cm lang). Mijn honden zijn wel gewend aan kippennekjes en lams/geit ribben. Is een kalkoennek erg hard of valt het wel mee? Ik heb de zoek gebruikt en lees dat de gevaren vooral zitten in het in 1 keer doorslikken, maar ze zijn hier wel van het kouwen gelukkig. Waar moet ik op letten als ik ze de lange nekken ga geven?

Ik heb ook 2 kwartels gekocht van circa 200 gram. Kopje is eraf en de inhoud (organen) ook. Kan ik verder de kwartel gewoon helemaal voeren?

We zijn een beetje aan het uittesten wat ze allemaal lekker vinden. (alle adviezen zijn welkom)

grtz,
Elles
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1371990
Hmmmm tja dat ligt er heel erg aan. Persoonlijk vind ik de stap van kippennek naar kalkoennek behoorlijk groot, maar je schrijft dat ze ook lams-/geitenribben gewend zijn. Hier worden de kalkoennekken heel goed gegeten, zijn ook erg zacht en worden goed verteerd.

Ik zou beginnen met de hele kwartels, dat vind ik echt beginnersbotjes. Vind ik van geitenribben dus zeker niet. Heb je het bottendocument in de bieb goed gelezen?
Door Xada
#1372007
Ik voer mijn honden altijd kalkoenvleugels. Ze hebben er nog geen problemen mee gehad. Zelfs mijn oudste hondje (berner sennen) van 10,5 jaar eet ze helemaal op, alleen doet ze er wel wat langer over.
#1372023
@ Paulien:

Ja de geiten en lamsribben zijn van jonge dieren en goed zacht. Ik haal ze altijd vers bij de slachter.
Ze vinden die lekkerder dan de kippennekken want die vinden ze vaak maar glibberig  :D

Maar over kalkoen (dij enzo) lees je ook dat het splintert dus vandaar mijn vraag over die nekken.
Door Nynke
#1372143
rheawithpixels schreef: @ Nynke:

Waarom zou je het niet aandurven...zijn ze te hard?
ja, dat is inderdaad mijn idee  :-X :-X  ik lees hier regelmatig dat kalkoen knetterhard is en hardstikke scherpe kanten aan het bot heeft  :-\ :-\ :-\  
#1372149
@ Nynke:

Ja dat lees ik ook wel eens. Ik heb in het begin eens de fout gemaakt om onwettend een kalkoendijtje te geven. Gelukkig was die van een jong dier en kon het geen kwaad.

De nekken ga ik ook eerst even kennis laten maken met de hakbijl om te zien of die er makkelijk doorheen komt en wat er aan punten overblijft  ::)
Bij twijfel verdwijnen ze in de kliko.

Is parelhoen trouwens ook een beetje zacht?
Gebruikersavatar
Door Pauline
#1372151
Weet je... ik zou het idd proberen met de nekken; nogmaals de 2 teckels eten hier met dodelijk gemak kalkoennekken en zelfs de hele grote (zo'n 250 gram per stuk). Joris is echt een tuttebel met te hard bot hoor, dan eet hij het dus niet. Maar deze nekken is geen probleem.
#1372176
Onze honden zijn 18 en 6 maanden. De jongste heeft de bijnaam "schredder"  ;D en had al bijna een ingevroren nek van de keukentafel gestolen. Ze weegt nu 22 kilo. De oudste weegt 30 kilo, maar die heeft momenten dat ze het liefst alles vloeibaar wil hebben :D

Ik blijf er overigens altijd bijzitten als ik ze dit soort dingen geef en bij de kleine houd ik het ook vast, want die kan gulzig zijn.
#1372218
mijn dalmatier uit het asiel eet hier at hier na 2 weken barf al vlot kalkoennekken , maar hij kraakt ook met gemak een runderbot dus zou ik wel je hondje goed in het oog houden als je een kalkoennek geeft . En ik had ook schrik dat kaloen hard was maar zo hard vind ik ze niet hoor
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door