Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Bennie
#1371668
Hoi,

Ik wil binnenkort (vandaag) beginnen om mijn eigen katten KVV te maken. Nu zijn er een aantal ingredienten waar ik goedkoop aan kan komen en wil het met name daarop baseren. Verder wil ik gaan kijken of ik ter afwisseling de katten krijg geleerd om kleine prooidiertjes te eten (als ze leven willen ze wel, maar als ze ontdooit zijn niet meer zegmaar).

Enfin, op basis van de gepinde topics heb ik voorlopig het volgende verzonnen, dat ga ik langzaam in hun huidige CB mengen om ze er aan te laten wennen en wil graag weten wat voor toevoegingen (zoals knoflook etc) en tips jullie op basis hiervan hebben:

1,5 kilo goed bevleesde eendenruggen
500 gr haaskarkas
200 gr lamshart
200 gr kippenmaagjes
200 gr kippenlevertjes
500 gr eendennekken (kan dit ipv spiervlees?)

Alvast bedankt voor de info!
Laatst gewijzigd door Bennie op zo 27 sep 2009, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1371685
Hi Bennie welkom bij de katten!

Tja prooidiertjes... de mijne vinden muis iig drie keer nix.. in geen enkele vorm :D en mij kan t eigenlijk niets schelen, ze komen zo ook aan variatie. Bovendien vind ik t wel heel kostbaar en koop ik dan liever kwartel of duif.
Wil je trouwens blijven malen?
Zelf knagen gaat nl ook heel goed hoor, al zullen er altijd katten blijven die niet weten wat ze met de tandjes moeten doen :D

Helemaal goed dat je andere diersoorten dan de cb hebt

Ik ben bang dat ze stenen gaan poepen van je huidige recept, eendennek is helaas geen alternatief voor spiervlees

Een kattenmenu is nóg eenvoudiger dan een hondenmenu 8)
50% bot, 15% orgaan en 35% spiervlees , groenten komen er niet aan te pas
Net als bij honden af en toe een visje en een eitje is lekker

In jouw voorbeeld heb je enkel [vlees]bot en orgaan
Om 3kg volwaardig maalsel te krijgen zou ik

1500gr vleesbot [ruggen/nekken , haaskarkas], 450gr orgaan en 1050gr spiervlees gebruiken
Succes ermee
Door Bennie
#1371688
Hey Too,

Dank je voor je waardevolle adviezen. De eendenruggen zijn enorm bevleesd,  daarom had ik eea anders ingericht, ik zal  eens in de vriezer kijken wat ik nog aan spiervlees heb, kan het eendenvlees door als spiervlees? Ik vind het gewoon heel  raar om mijn katten rund te voeren, die prooi is toch echt te groot voor ze ;D.
Door Too
#1371693
;D ;D heb ik ook wel hoor, toch krijgen ze hier gewoon koe, paard, schaap, geit

Persoonlijk houdt ik dan wel 50% rmb's aan maaaaar de mate van 'bevleesd' wisselt sterk
dwz zowel parelhoenkarkas [behoorlijk kaal]als bv konijnenbil [veeel vlees en een klein beetje bot] t gaat allemaal onder de noemer rmb.

De dametjes knagen zelf, een wat bottig maaltje wissel ik af met beter bevleesd... dan trek je de % vanzelf weer recht [denk dat je dat met de hond ook doet?]
Door Bennie
#1371705
Met de honden denk ik er eigenlijk helemaal niet meer bij na.. Zolang de ontlasting er mooi uitziet vind ik het prima en ze krijgen 30% KVV als basis (de na de ochtendwandeling maaltijd).
Voor de katten wil ik echter helemaal over, waar koop ik eigenlijk van die handige plastic bakjes? Wat ik wil doen is ze nu al iig een grovere maling geven dan de CB en wellicht dat ze op een later moment ooit met de honden meegaan, maar daar ben ik nog niet over uit.
Ik wil er ook echt goedkoper mee uit zijn, dus zal voor nu even runderspiervlees toevoegen, dan hebben ze ook nog een extra diersoort. Het is voorlopig als vervanger van KVV bedoelt, dus het moet van zichzelf voldoende afwisseling hebben.
Door Too
#1371711
Volgens mij heb je t voor de honden al zó in je systeem zitten dat je er idd niet meer bij nadenkt, tenminste zo gaat dat hier wel [al doe ik heel af en toe een controle-weekje om de nonchalance-/schoonheidsfoutjes er uit te halen]

Handige bakjes. geen idee: Hema, blokker, ikea, de chinees :D, ik kieper alles in milieu-onvriendelijke zakjes.

Ik ben ervan overtuigd dat zelf samenstellen veel voordeliger is dan kvv , helemaal als je grotere hoeveelheden kunt inkopen [met honden in huis moet dat lukken]
Door Bennie
#1371719
Precies, dat katten kvv lijkt mij in samenstelling eenvoudiger en is een stuk duurder dan dat voor de honden, en het lijkt me ook leuk om zelf aan die molen te draaien :).

Dit zijn mijn dames overigens, dan hebben jullie ook beeld:

Jans, in januari uit het asiel gered omdat ze 'vals' en schuchter zou zijn en ik graag een zwarte poes wilde hebben, woont in de krochten van mijn huis en komt steeds vaker te voorschijn:
Afbeelding

Sibe, de ambivalente truttekop ende terreurpoes ;D:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door koekje
#1371832
Bennie schreef:
1,5 kilo goed bevleesde eendenruggen
500 gr haaskarkas
200 gr lamshart
200 gr kippenmaagjes
200 gr kippenlevertjes
500 gr eendennekken (kan dit ipv spiervlees?)

eendenfilets kan je zeker als spiervlees rekenen, wel een beetje decadent. let op het vetgehalte, maar moet niet té zijn.
maar ik geef als spiervlees geregeld koe hoor. hele grote katten (leeuwen enzo) vangen immers ook koeien en koe-achtigen :P
kipfilet, kalkoenfilet en lamsvlees kan ook. t voordeel van bv koe nemen is dat t weer een extra diersoort is (ook als je kvv zonder rund voert).

eten je katten haas? hier vinden ze het niet te knagen.
(tam) konijn kan een hogere acceptatiegraad hebben.
Door Bennie
#1371901
Mijn katten eten nu alleen nog Carnibest. Ik ga deze zelfbouwkvv cq gemalen barf langzaam inmengen zodat ze aan de smaken gaan wennen.
Door flin
#1372073
hai Bennie,

super dat je de moeite wilt nemen om ook je katzels over te zetten!

kwa goedkoper kun je beter niet in kleine prooitjes denken, wat nog wel in aanmerking zou komen is/zijn 1-dagskuikens, met daarnaast dingen als duif (melker in de buurt?) en kwartel, konijn door de meeste katten zeer gewaardeerd...

eend vinden ze hier zeer matig, evenals wild...maar elke kat is eigenwijs, dus probeer 't en je weet 't...

perzzoonlijk zou 'k gewoon naast de cb wat BARF-spul leggen, en n's kijken of ze dat zo weg gaan knagen

  'k her-gebruik zelf de chinees-bakjes; das ruim voldoende voor 2 knagerts, en kan zo in de afwas

mooie foto's van mooie katten!
Door Bennie
#1372438
Het is een groot succes!
Aangezien ik geen mager spiervlees in huis had, vind ik het eindresultaat iets te vet, dus dat doen we de volgende keer anders.
Uiteindelijk heb ik het moeten doen met spullen die ik had en dat is geworden:

250 gram haaskarkas
1250 gram eendenruggen
150 gram kippenhartjes
150 gram kippenlever
150 gram kippenmaagjes
1050 gram rundvlees

Samen maakt dat 2900 gram KVV, dus ergens heeft een van  de honden een stuk vlees gejat ;D.

Vervolgens grof gemalen, en 50/50 gemengd met CB Lam aan de katten voorgeschoteld ter inspectie.
Jans ging als een graafmachine tekeer,  maar die neemt het allemaal niet zo nauw en vond het echt waanzinnig lekker.
Sibe heb ik even moeten helpen, maar in vergelijking met andere smaakwisselingen heeft ze nu wel haar bakje leeg gegeten.

Ik ben dus helemaal blij, nu wandelen met de honden, en dan de vleesmolen schoonmaken <- is daar een topic over? Geen idee hoe ik dat het beste kan doen, gewoon met een sopje en daarna wat olijfolie erop smeren ofzo?

En dan straks, heb ik foto's!
Door Bennie
#1372440
Oh en ik ben helemaal in mijn nopjes met m'n grote vleesmolen die ik voor heel weinig van  marktplaats had geplukt :Y.
Door Bennie
#1372538
1 Alles netjes klaargezet!
Afbeelding

2 De haaskarkassen:
Afbeelding

3 De eendenruggen
Afbeelding

4 De lever en hartjes
Afbeelding

5 De hartjes en maagjes
Afbeelding

6 Het rundvlees
Afbeelding

7 Het eindresultaat, op het dekseltje een stukje CB lammix ter vergelijk
Afbeelding

8 Graafmachine aan het werk
Afbeelding

9 Rot op met die troep
Afbeelding

10 Nou een stukje proeven dan, omdat je zo je best hebt gedaan
Afbeelding

11 Met tegenzin hoor, noteer met tegenzin... :D
Afbeelding

Maar ze at het wel op :P.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door