Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1368799
Na twee maanden barfen weet ik min of meer wat er hier in Spanje aan barfmateriaal beschikbaar is. Ik wil het nu allemaal even op een rijtje zetten en laten controleren of de variatie in orde is zo.

Qua vleesbotten/karkassen: kip, lam, konijn, kwartel, vis met graten. Ik kan ook aan kalkoenpoten komen, maar daar haal ik het vlees af en de botten knikker ik weg.

Qua spiervlees: kip, kalkoen, rund/kalf, lam, konijn, vis. Kwartels beschouw ik als vleesbot.

Qua orgaan:
- hart: lam, kip, konijn
- lever: lam, kip, konijn
- nier: lam, konijn
- maag: kip
- long: lam, konijn
- hersenen: lam, konijn
- tong: lam, konijn

Hele prooidieren: konijn en kip.

Wat algemene vragen: zijn kip, kalkoen en kwartel echt drie verschillende soorten met verschillende voedingsstoffen, of valt het meer onder één noemer, namelijk: gevogelte?

Idem: rundvlees en kalfsvlees. Is dat echt verschillend, of gewoon allebei rund?

Ik heb inmiddels ook een mogelijk adresje voor kalfsorganen, zodat ik daar een beetje uit het cirkeltje lam-kip-konijn kom. Heel misschien kan ik daar ook aan vuile pens komen, want dat is nog het moeilijkst te verkrijgen hier.

Verder krijg ik van de slager het lamshart en de longen aangeleverd met een stuk luchtpijp (vermoed ik) eraan, oftewel met zo'n flexibel stuk glibberige stofzuigerslang. Waar valt dat onder? Of kan ik die gewoon als extraatje geven?

Wat denken jullie: is dit gevarieerd genoeg om gezond te kunnen barfen? Ik heb alleen de diersoorten vermeld; ik koop die zo, en geef iedere dag de benodigde hoeveelheden bot/vlees en orgaan en groentemix (die ook eieren en vis uit blik bevat).

Bedankt voor het meekijken!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 23 sep 2009, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1368803
Ik tel 6 diersoorten + vis.
Lijkt me als basis prima om te voeren.
Ik reken kalf niet onder een ander diersoort, is ook een rund. Alleen schijnt kalfvlees wat minder voedinsstoffen te bevatten dan rundvlees.
Dus zou liever voor rundorganen kiezen als je dat als variatie wil voeren.
Al die gevogeltesoorten bevatten verschillende voedingsstoffen ja.
Ze eten vaak ook wat anders enzo. Anders zou er een heel stuk minder te kiezen zijn als alle vogels onder gevogelte vallen.

Die luchtpijp is voornamelijk kraakbeen, niet erg voedzaam. Maar kun je wel geven als extraatje. Zou hem wel even halveren, voor je hem geeft.
#1368847
[quote="May Linn"]
Die luchtpijp is voornamelijk kraakbeen, niet erg voedzaam. Maar kun je wel geven als extraatje. Zou hem wel even halveren, voor je hem geeft.
[/quote]

In de lengte, bedoel je toch?
#1370484
Bleh, pens gaat nog steeds niet lukken. Heb vanochtend nog een andere slager aangeschoten, en die zei dat vuile pens in Catalunya niet verkocht mag worden in verband met BSE en zo. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat een hersenziekte was?

Maar hij gaat me wel runderhart en andere runderorganen bezorgen (lever niet, ik heb op barfplaats begrepen dat ik beter kalfslever kan nemen voor m'n hondjes, toch?), dus het lijstje organen wordt iets veelzijdiger daardoor. Overigens heb ik wel rundernieren besteld; kan dat, gezien de afvalstoffen, eigenlijk kwaad, vraag ik me nu af?

Verder had hij het over rundermilt. Ik heb er eentje besteld (kost sowieso drie keer niks hier), maar ik lees nu dat ook milt niet te veel gevoerd mag worden. Kan één keertje echter kwaad?

Zo, dan ga ik nu even tot drie tellen in afwachting van de reactie van May Linn  ;D - die is altijd zo supersnel met antwoorden, echt geweldig!
Door Too
#1370727
;D ;D ik denk dat ze me nu ook weer voor is..

T blijft tobben he met die pens.. wel geweldig dat je nu een meewerkende slager lijkt te hebben gevonden.
T zou idd t mooist zijn als je kalfs-/lamslever kunt bemachtigen, in mijn ogen zou dat ook voor nier en milt gelden.. van een wat jonger dier
Ik denk overigens dat een kleine hoeveelheid milt helemaal geen probleem is... t maakt je zelfgeknutselde prooidier alleen maar completer
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1370740
;D verslikte me al bijna in de laatste zin.
Laat ik nou nu net ook weer kijken.... :P

Over bse, afgeplukt van rijksoverheidsite:
Ziekteverschijnselen BSE bij dieren
BSE veroorzaakt microscopisch kleine holten in de hersenen van de dieren die gedragsveranderingen (schrikreacties, overgevoeligheid voor licht) en bewegingsstoornissen tot gevolg kunnen hebben. Uiteindelijk sterven dieren aan BSE.


Ikzelf ben niet zo heel erg happig op runderorganen, zeker niet op lever nee.
Idd vanwege de afvalstoffen erin, wat weer te maken heeft met het voer wat runderen krijgen.
Kalf leeft simpelweg minder lang, dus lever minder vervuild denk ik dan. Al durf ik dat ook niet met zekerheid te zeggen.
Hier zou ik dus liever niet teveel voeren.
Maar ik denk dat er wel een verschil zit, hier en daar bij jou. Waar je veel moeitte moet doen om afwisseling te krijgen in je dieet.
Dus de vraag is dan heb je van meer soorten lever en nier? zoja zou ik dit niet zozeer voeren.
Wel bijvoorbeeld hart, tong, beetje long van rund, dan heb je toch dat diersoort qua orgaan in je menu.

Mild kun je prima een keer beetje van voeren. Ik las wel hier op forum tijdens zoeken dat het erg laxerend werkt, dus al vanwege dat zou ik er geen grote stukken van geven.

Snel genoeg  :D
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1370741
[quote="Too"]
;D ;D ik denk dat ze me nu ook weer voor is..

T blijft tobben he met die pens.. wel geweldig dat je nu een meewerkende slager lijkt te hebben gevonden.
T zou idd t mooist zijn als je kalfs-/lamslever kunt bemachtigen, in mijn ogen zou dat ook voor nier en milt gelden.. van een wat jonger dier
Ik denk overigens dat een kleine hoeveelheid milt helemaal geen probleem is... t maakt je zelfgeknutselde prooidier alleen maar completer
[/quote]

Mis gegokt  ;D
Ga ik hier nu maar eens aan de koffie  :P
#1371784
[quote="May Linn"]

Dus de vraag is dan heb je van meer soorten lever en nier? zoja zou ik dit niet zozeer voeren.
Wel bijvoorbeeld hart, tong, beetje long van rund, dan heb je toch dat diersoort qua orgaan in je menu.

Mild kun je prima een keer beetje van voeren. Ik las wel hier op forum tijdens zoeken dat het erg laxerend werkt, dus al vanwege dat zou ik er geen grote stukken van geven.
[/quote]

Tja, alleen van megaprooidieren als kip en konijn en lam... Ik kreeg zes lamstongen mee gisteren (à 60 cent), zonder schedel, wat ik heel prettig vond want bij het andere slagertje kan ik de tong alleen mét kop bemachtigen. En aangezien Max maar een halve kop per keer krijgt, zou me vriezer straks vol met schedels zitten anders! (Wel leuk als je gasten krijgt die mee willen helpen in de keuken: "Hé, kun je even wat ijsblokjes uit de vriezer pakken?" .... "IIIIIIIIKS!")

Ik zal die nieuwe slager de volgende keer om kalfsorganen vragen, ik heb daar ook een beter gevoel bij dan bij grotemensenkoe. Ben wel erg benieuwd naar dat runderhart dinsdag, ik hoop dat ie de auto past! :D
Door Boez
#1371878
[quote="Anne in Spanje"]
Bleh, pens gaat nog steeds niet lukken. Heb vanochtend nog een andere slager aangeschoten, en die zei dat vuile pens in Catalunya niet verkocht mag worden in verband met BSE en zo. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat een hersenziekte was?

[/quote]

Volgens mij geldt dat hier ook zo. Zal wel Europees zijn vastgesteld dan. De slagers die niet zelf slachten kunnen er niet aan komen, want het mag niet vervoerd worden. Dat is dus wat anders dan niet verkocht. Wellicht kan je een zelf slachtende slager opsnorren en zo aan pens komen?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door