Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anne in Zweden
#1367072
Bleh, moet even chagrijnen. Kan iemand mij een hart onder de riem steken en zeggen dat alle honden uiteindelijk wel op rauw voer overstappen? Ik krijg mijn husky Scotch maar niet enthousiast. Ben nu al een week of drie bezig hem rauw te leren eten, maar het gaat zo verschrikkelijk moeizaam... Iedere keer als ik een nieuwe vleessoort introduceer (keurig met kokend water overgoten, alles), eet hij eerst zijn bak leeg (soms rustig, soms tergend traag), om de boel vervolgens meteen weer uit te kotsen. En niet opnieuw op te eten, uiteraard, want getsie... Het is ZO'N VERDIMMESE MIEP!
Het enige waar hij met enig enthousiasme - voor hem dan - aan begint is spiervlees van kip, kalkoen of rund in kleine blokjes en overgoten met heet water, vermengd met brokken. Dit houdt hij ook binnen. Ik maal om de dag kippenvleugeltjes klein en meng die erdoor zodat hij aan z'n calcium komt, maar als een stukje bot ook maar iets te groot is (= groter dan een halve nanomolecuul), dan mikt hij het al naast zijn bak neer.

Is er hoop? Krijg ik deze hond ooit echt aan het barfen? Boehoehoe en wèèèh?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op zo 20 sep 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anne in Zweden
#1367086
Toegegeven, het is een mix, van husky en labrador of iets dergelijks. Levert een malamutachtige schoonheid op, met een zachtere vacht, grotere oren en rondere ogen dan een echte husky; als je op de foto onder Anthraciets berichten naar de hond helemaal rechts kijkt, zie je zijn spiegelbeeld!

We hebben hem vanaf dat ie vijf weken oud was; we woonden toen nog in Portugal, en voor de mensen bij wie hij vandaan komt (geen fokkers) was het een kwestie van: of iemand neemt hem mee, of hij vliegt de straat op (hij komt uit een nestje van drie, en de andere twee waren al weg toen wij Scotch afhaalden, kun je nagaan). We denken wel eens dat hij te weinig hond is geworden doordat hij zo vroeg bij ons kwam. Hij kan de andere reu ook echt op een menselijke manier jennen; toen we de honden nog recreatiebotten van de dierenwinkel gaven, liet hij zijn eigen bot altijd liggen, om vervolgens het bot van Max af te pikken en daar dan niet op te gaan kauwen maar gewoon op een meter afstand te gaan liggen en te genieten van de steeds nerveuzer wordende Max. Dat soort dingen...
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 21 sep 2009, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1367208
Is hij goed op gewicht?
Eet hij wel kvv?
Is hij gezond?
Dat zijn vragen die mij rijzen als ik dit zo lees.
Zou voornamelijk eerst willen weten of hij verder helemaal gezond is.
Want na iedere keer opgeven lijkt me niet goed.
Als dat zo is kun je verder kijken waarom hij zo miept.
Door Sandra K
#1367222
Hier is Peppy net zo begonnen. Eerst moest ik alles malen, ook het spiervlees. Dus een prut van gemalen spiervlees en gemalen bot. Op een gegeven moment half gemalen spiervlees en de andere helft aan hele fijne snippertjes erdoor. De snippertjes steeds groter. Na ongeveer 3 maanden at ze blokjes van goulash of nasi formaat. Toen het eerste kippennekje plat geslagen en in stukjes geknipt. Dat opgebouwd tot ze zelf een heel kippennekje kauwde. Ik ben afgelopen januari overgestapt van kvv naar zelf samenstellen. Nu eet ze sinds een paar weken ook kippenvleugelstjes en konijnenpootjes. De eerste paar keer was dat ook echt een kwestie van doorzetten.
Ik heb ook vaak aan opgeven gedacht. Maar door het echt stap voor stap op te bouwen, is het toch gelukt.
Door Anne in Zweden
#1367269
@ May Linn: ja hoor, hij is prima op gewicht, er mag zelfs nog wel een kilootje van af. Gezond is hij verder ook, hij geeft in ieder geval geen tekenen van onbehagen of pijn en wekt ook verder niet de indruk anders dan anders te zijn.
Kvv is in Spanje niet verkrijgbaar, dus hoe hij daarmee zou omgaan, weet ik niet. Zijn (graanloze) brokken gaan er in ieder geval in als pap (ik mix altijd nog een beetje brok door zijn versvleesmaaltijd, anders begint hij er helemaal niet aan), dus eten wil hij wel.

Het is niet zo dat hij iedere keer opgeeft, maar dus wel iedere keer dat ik hem iets nieuws voorzet (uiteraard gecombineerd met iets wat hij al wel eet). De eerste keer dat ik hem een stukje rauw rundvlees uit de hand gaf, at hij het met veel smaak op, maar het is net of er dan binnen in hem een knop omgaat, zo van: 'hé, wageffe, dit ken ik niet', om vervolgens braaf alles weer op te hoesten. Maar inmiddels eet hij een mix van blokjes rundvlees en kalkoenspiervlees, overgoten met kokend water, gemengd met een klein handje brokjes wel goed op. Ik ben alleen bang dat hij tekorten krijgt als er niet af en toe ook wat gemalen botjes door z'n eten gaan.

Na ja, eens kijken hoe het vanavond gaat...

In ieder geval ben ik blij te lezen, Sandra, dat er nog hoop is! Ik zal dus maar gewoon stug doorzetten met Scotch...
Door Too
#1368950
T lijkt echt op katten-overzetten  ;)

Om een evt calcium-tekort tegen te gaan zou je [tijdelijk] gemalen eierschalen kunnen over t vlees kunnen doen
Rauwe schillen, afspoelen, goed drogen en fijnmalen als ik t goed heb : 1 theelepel per pond vlees
Door Anne in Zweden
#1369500
Too schreef: T lijkt echt op katten-overzetten  ;)

Om een evt calcium-tekort tegen te gaan zou je [tijdelijk] gemalen eierschalen kunnen over t vlees kunnen doen
Rauwe schillen, afspoelen, goed drogen en fijnmalen als ik t goed heb : 1 theelepel per pond vlees
... en dan heb ik ook nog een kat die niet wil barfen, en op de zeldzame momenten dat ze toch een hapje rauw neemt, alles een paar uur later weer uitkotst... Maar dat project heb ik even stopgezet; eerst Scotch, en dan dat onwillige poezebeest.

Voor Scotch meng ik de groentenmix inderdaad met een theelepeltje eierschalen. Hij heeft de afgelopen dagen zijn vleesblokjes (kip, kalkoen, kalf) braaf opgegeten, maar ik moet er wel steeds vis uit blik doorheen doen... ::) Raar beest. Maar goed, hij houdt het in ieder geval binnen nu. Vanavond gaat we maar weer een kippenpootje vermoorden en dat erdoor doen, voor de botjes. Ben errug benieuwd...
Door Lizzy
#1370144
Maar met honden kun je toch iets rigoreuzer te werk gaan dan met katten. Bij een hond zou ik namelijk een bak voer voorzetten, miepen en niet alles binnen 2 tellen opeten? Weghalen en de dag erop weer exact hetzelfde voor zetten. En als dat zo bleef klooien, dan ging ik langzaam om de dag voeren (4 keer per week). Dat zou ik natuurlijk wel langzaam introduceren. Dus eerst 1 maaltijd steeds wat groter maken en de andere maaltijd wat kleiner. Totdat je de ene maaltijd (de steeds kleiner wordende dus) over kunt slaan. Ik denk dat miepende honden gebaad zijn bij een beetje stevige behandeling. Persoonlijk.
Door Anne in Zweden
#1370363
De afgelopen dagen heeft hij zijn bordje keurig leeg gegeten, kan ik verheugd mededelen, en gekotst is er ook niet meer. Ik moet wel bekennen dat ik er nog steeds gekookt water over schenk en er een blikje vis (sardientjes of makreel, in olijfolie en zoutloos) door doe, maar dan glijdt het ook naar binnen. Gisteren had hij kalkoenvlees, een lamslong en een halve kwartel in stukjes gesneden, en hij verorberde het moeiteloos. Of dat ook zo zou zijn als ik de vis weglaat, weet ik niet - of liever gezegd, weet ik wel, namelijk niet... - maar dat ga ik volgende week ook afbouwen.

In ieder geval hou ik je strenge-juf-methode in m'n achterhoofd, mocht er geen andere uitweg zijn!
Door lightning
#1370543
ik ben niet iemand met heel veel verstand er van en leer hier ook nog steeds bij maar ik las in je eerste berichtje iets over brokken? als je die nou weg laat en alleen barf geeft? hij is waarschijnlijk genoeg voldaan omdat hij ook nog brokken erbij krijgt? of heb ik het verkeerd gelezen?
Door Anne in Zweden
#1370568
Klopt, ik deed een week geleden nog een handje (graanloze) brok door zijn eten, om te voorkomen dat hij tekorten opliep. Hij at toen één keer per dag.
Inmiddels mix ik brok en barf niet meer, maar krijgt hij na de lange ochtendwandeling een klein handje brokken; voornamelijk omdat Max en Laika dan ook iets te eten krijgen, en dat is weer omdat Laika nog een pup is en ik het nog te vroeg vind om op één keer per dag over te gaan, maar om de hiërarchie duidelijk te maken aan Laika geef ik Max eerst iets en dan haar pas.

Scotch krijgt 's avonds dus alleen nog barf, en heeft dat de afgelopen drie avonden ook keurig en vrij snel opgegeten. Zodra hij weer begint te miepen, is de brok 's ochtends natuurlijk het eerst wat er van het menu geschrapt wordt. En als hij heel érg gaat miepen, gaan we in Tante-Lizzy-Modus, namelijk: eten of de boom in!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door