Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1370316
Volgens mij heeft één van onze katten een ontstoken oog. Gister kneep hij `m zijn rechteroog wat dicht.
Toen heb ik even gekeken maar zag niets behalve wat spul in zijn ooghoek maar dat heeft hij wel eens vaker en de ander ook trouwens.
Even later had hij zijn oog ook weer gewoon normaal. Vanmorgen had hij zijn oog weer zo dicht geknepen toen heb ik wat beter gekeken in het daglicht kun je het ook wat beter zien en toen zag ik dat het wit van zijn oog rood was, roder in vergelijking met zijn andere oog. En nu houdt hij hem de hele tijd half dicht en is wat sloompjes.

Iemand hier ervaring mee? Kan ik het af met een paar keer gekookt water? Of is  het misschien verstandiger om direct druppels te halen bij de DA?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1370339
ik zou het het weekend nog even aanzien, er vanuit gaande dat het vandaag niet ineens veel slechter wordt.
als het zondagavond nog niet beter is, maandag langs de dokter, voor eventueel een zalfje en kijken of het oog zelf niet beschadigd is.

schoonmaken met een steriel gaasje (geen watje, dat pluist) en gekookt en afgekoeld water kan. ik doe dat eigenlijk nooit.
Door IzMi
#1370344
koekje schreef: ik zou het het weekend nog even aanzien, er vanuit gaande dat het vandaag niet ineens veel slechter wordt.
als het zondagavond nog niet beter is, maandag langs de dokter, voor eventueel een zalfje en kijken of het oog zelf niet beschadigd is.

schoonmaken met een steriel gaasje (geen watje, dat pluist) en gekookt en afgekoeld water kan. ik doe dat eigenlijk nooit.
Dat dacht ik ook al! Gisteren was het moeilijk te zien omdat het ook al donker was. Maar goed, vind het wit van het oog sowieso wat moeilijk te zien dan moet je het oog wel héél ver openen. Gelukkig laat hij het goed toe!
Had al even contact gezocht met DA, die zei gekookt water af laten koelen en met een WATJE!! En druppels halen...
Daarom dacht ik": "eerst maar eens barfplaats..". Gekookt water hoeft tegenwoordig niet persé meer. Is volgens mij iets wat vanuit vroeger is blijven hangen maar tegenwoordig zit er niet zoveel bacteriën meer in het water.
Kan je ook met een spuitje het water in zijn oog doen/eroverheen laten lopen, kan me voorstellen dat het dan goed schoon spoelt.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1370358
dat zou ik niet doen. traanvocht is enigzins zout en daarmee wellicht beschermend. met een spuitje spoel je dat weg en het prikt vreselijk.
ik zou het bij schoonmaken aan de buitenkant (van buitenste ooglid naar binnenste en dan richting neusbrug) met gaasje houden, maar alleen als hij het zelf niet schoonhoudt.
Door IzMi
#1370371
koekje schreef: dat zou ik niet doen. traanvocht is enigzins zout en daarmee wellicht beschermend. met een spuitje spoel je dat weg en het prikt vreselijk.
ik zou het bij schoonmaken aan de buitenkant (van buitenste ooglid naar binnenste en dan richting neusbrug) met gaasje houden, maar alleen als hij het zelf niet schoonhoudt.
Oké! Dus niet het gaasje deppen/vegen op/in het oog.. Ik heb dan gewoon zo`n gevoel dat het dan niet werkt? Zijn oog is ontstoken door iets? en dat moet er toch uit?
Of is dat iets te logisch beredeneert?  :)
Hij heeft zijn oog trouwens nu al weer open.. JEEEEJ!! Hopelijk valt het mee en gaat het vanzelf over..
Gebruikersavatar
Door koekje
#1370382
nee, zo onder zn ooglid vegen met gaasje. net als je zelf doet om er een haartje uit de halen. of als er veel prut zit, heel zachtjes en voorzichtig net in het randje van zn ooglid, als je dat goed kan zonder dingen kapot te maken of hem te pijnigen.

zn oog kan ook ontstoken zijn door een virusje of bacterie. die krijg je ook niet weg dmv vegen in het oog met een gaasje.
door niet te veel te gaan prutsen en frunniken geef je het lichaam zelf de kans om te herstellen. mocht dat niet lukken (merk je zondagavond al wel bij geen verbetering), kan je naar de dokter voor passende maatregelen.
Door IzMi
#1370397
koekje schreef: nee, zo onder zn ooglid vegen met gaasje. net als je zelf doet om er een haartje uit de halen. of als er veel prut zit, heel zachtjes en voorzichtig net in het randje van zn ooglid, als je dat goed kan zonder dingen kapot te maken of hem te pijnigen.

zn oog kan ook ontstoken zijn door een virusje of bacterie. die krijg je ook niet weg dmv vegen in het oog met een gaasje.
door niet te veel te gaan prutsen en frunniken geef je het lichaam zelf de kans om te herstellen. mocht dat niet lukken (merk je zondagavond al wel bij geen verbetering), kan je naar de dokter voor passende maatregelen.
Lichaam zelf de kans geven is een goede! Ik kijk het sowieso aan en probeer het schoon te maken als het nodig is.

Bedankt!!!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door