Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door boris2009
#1370155
ik zit al een tijdje te snuffelen op jullie site en haal daar heel veel vanaf en nu wordt het ook tijd om me even voor te stellen. :)
Boris is de naam van onze pup van nu 14 weken die op barf gefokt was, vandaar ook de omschakeling naar kvv en vers hier.
We hebben nu 4 honden en ik kan me eigenlijk al niet meer voorstellen dat ik ze ooit weer op brok zet, ze doen het er alle 4 vanaf het begin erg goed op en ik ben weer favoriet in de roedel  ::), want ik maak het klaar.
Ik voer eigenlijk nu het assortiment van herby, ( grote vriezer) met uitzondering nog van botten daar wil ik mee beginnen in de 3e-4e maand.
Verder biets ik bij de visboer en die heeft elke week een smakelijke bak haringkoppen en weet ik mijn weg naar de poelier ook te vinden voor de karkassen, voor straks als ze dat mogen.
Ik voer op het oog en ik hou me niet echt aan de dagelijkse hoeveelheden, de ene dag eten ze ook meer dan de andere net wat er is en wat ik voer.
Voor straks wil ik de mixen blijven geven in combi met waar ik aan kan komen aan barf spul.

Ik vraag me af hoe de ervaringen zijn in het begin met de kipkarkassen, wij zitten hier met 4 honden en waarvan de pup altijd enorm loopt te schrokken, ik wil natuurlijk dat de botten rustig worden gekauwd en goed gemaald, ik heb daar nog wat bedenkingen over of dat wel goed gaat vooral ook voor de ouderen omdat die het niet zijn gewend en we hebben hier meestal haast met eten.
En ik heb een herder met ed en artrose, die krijgt twee keer in de week vis en dagelijks glucosamine toegevoegd, heeft iemand nog tips verder voor hem ? Wat grappig is bij de herder dat hij echt gek op vis is, toeval ?
En ik heb in het begin meerdere keren per week probiotica bijgevoegd van de groene os, kan je dat afbouwen of blijf je dat met regelmaat geven ?
Door Butch
#1370183
Hoi Boris,

Goed zeg, dat je ze alle vier barft! Je zal zien dat ze het er hartstikke goed op blijven doen. Wat voor honden, naast een herder dus, heb je?

Wat me wel verbaast is dat je ze nu nog geen bot geeft. Een hond, maar zeker een pup heeft calcium nodig hoor? Lees ik het verkeerd of geef je ze helemaal geen bron van calcium, of zit het in de mixen die je geeft?

Ik heb een berner sennen pup en die zat aan zijn eerste kipkarkas toen hij nog bij de fokker was, met zo'n 6 weken. Dat gaat prima hoor, hoe groter de karkas hoe meer ze vanzelf gaan kauwen. Je kunt natuurlijk ook met kippennekken en eendennekken beginnen, maar daar zal je van zien dat ze ze zonder kauwen makkelijk doorslikken. Ook geen probleem hoor, maar voor jezelf misschien eng. Ga maar snel calcium in de vorm van botten voeren.
Verder kan ik je aanraden om zeker in het begin echt een menu te maken, op de gram nauwkeurig wat betreft alle percentages, en pas daarna afronden. Bijv. 347 gram kipkarkas wordt dus 350 gram. En als je dan de ene keer 300 gram en dan de andere keer 400 gram geeft dan is dat prima. Maar zeker in het begin is mijn ervaring (ik heb ook dus vanaf pup gebarft) omdat de hoeveelheden elke keer veranderen is het moeilijk uit de losse pols de juiste hoeveelheden te schatten.
Later als de hoeveelheden hetzelfde blijven is het makkelijker en krijg je gevoel van hoeveel nou 350 gram of 400 gram is, maar dan nog weeg ik het altijd omdat ik de neiging heb om steeds te veel te geven.

De barfrekenhulp kan je makkelijk downloaden en scheelt je heel veel rekenwerk. Gewoon het gewicht en de percentages erin zetten en die rekenhulp doet de rest. Dan kan je ook makkelijk het menu bijv. wekelijks opnieuw even uitrekenen.

Het nadeel van die mixen is dus dat je precies moet weten hoeveel procent bot erin zit en hoeveel vlees. Als je dat verkeerd inschat kun je er goed naast zitten met je hele menu.

Heel veel succes ermee en schroom niet om iets te vragen hoor. Iedereen wil je graag advies geven als je iets niet weet of ergens mee zit. En je kan natuurlijk ook heel veen halen uit de bibliotheek hier op het forum, maar die zal je wel al gevonden hebben.

Succes en veel plezier met je pup!
Door boris2009
#1370311
Boris is een kruizing tussen een flatcoated retriever en een kortharige collie, dan hebben we een duitse herder van 3 (ik denk dat ik die nog het meeste plezier doe het het eten, hij eet werkelijk alles  :)), een kruizing golden retriever x husky/duitse herder van 6 ( nooit fokken deze combi is echt rampzalig) en we hebben een australische kelpie van 7 jaar. De kelpie heeft een slecht gebit, hij staat onder aan de roedel en wil niet kluiven met de andere in de buurt, zijn voortanden stonden scheef en zijn eruit. Hij moet het nu doen met zijn hoek- en zijtanden, dus voor hem wil ik helemaal dat we snel aan het bot gaan. Ik geef ze nu dagelijks een stuk runderkophuid om op te kluiven en neem dat kelpie dan apart.

Ik geef wel bot en dat zit dan in de botmix, maar geen idee wat het percentage daarvan is, ik zal navraag doen hierover, als ze alleen botmix krijgen kan je de volgende dag met de keutels bij wijze van spreken een raam in gooien, vandaar ook dat ik dat weer mix met ander vlees, ze krijgen bijna elke dag mix in combi met ander vlees, gisteren hadden ze zalmmix ( heb ik wat rijst toegevoegd ) en vandaag hebben we gedeelte botmix en daarbij orgaanvlees van fazant. Elke week ook een ei en er ligt nog wel eens een verdwaald ei in de tuin ( kippen lopen dagelijks los hier).
Ik ben niet zo bang voor het tekort aan calcium. Maar zoals vanmiddag het orgaanvlees van de fazant, krijgen ze allemaal 250 gram maar de herder is de enige die alles lust daarvan en die eet dan wat de anderen laten liggen, dus zit die hoger in hoeveelheid. Ik maak me daar niet al te druk om er wordt ook nog wel eens wat van de ander gejat met lappen pens of vlees.
Het is nog niet extreem anders grijp ik in.

Wat ik begreep is dat eerst de zuurgraad goed moet zijn om karkas te verteren, vandaar dat ik wacht daarmee, ik dacht in de 3e-4e maand dat te geven.
Het liefste zou ik ze eerder kipkarkas geven, ook voor het gebit en dat ze een tijd lekker bezig zijn ( of zeg ik nu iets stoms ? :))
Door boris2009
#1370330
ik ga bij herby toch eens wat specificaties vragen van de mixen, jammer dat het niet zo duidelijk op hun site staat vermeld
Door Butch
#1370347
Zo te horen krijgen ze alles wat nodig is, ik ben blij dat je idd bot geeft want ik was even ongerust. Die botmix ken ik, ik heb hem zelf niet dus ik weet niet hoeveel er in zit. Maar misschien is het ook wel variabel. Dat is natuurlijk het nadeel van mixen, je weet het nooit precies.

Volgens mij hoef je echt geen maanden te wachten met kipkarkasjes hoor, dat is zo zacht als wat. Mijn hond  eet 600 gram kipkarkas in 3 minuten, dus kluiven, mwoah, niet echt. Wel gebruikt hij daar echt zijn kiezen voor, dus jou kelpie kan best bot eten zonder tanden. Die tanden gebruiken ze alleen maar om dingen te pakken, niet om te kauwen, net als mensen trouwens.
Als je ze echt langer wil laten kluiven moet je bijv. herteribben (de hele ribbenkast zonder de ruggegraat en borstbeen, die zijn erg hard) geven of een lamskop of zo.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1370412
boris2009 schreef: ik ga bij herby toch eens wat specificaties vragen van de mixen, jammer dat het niet zo duidelijk op hun site staat vermeld
Ik reken bij de botmixen altijd 70% bot, 30% vlees.
Zoek hier maar eens op het forum, is al een paar keer een topic over geweest.

Je kan prima beginnen met een pup met kippennekken, eendennekken, kipkarkas, konijn, kwartel, patrijs.
Als dit goed gaat, kun je ook wat hardere dingen geven, haas, eendkarkas, zachte lams/geitenribben enzo.
Als je wil dat de honden er echt op gaan leren kauwen, zou ik de stukken zo groot als mogelijk geven. Dan moeten ze wel kauwen om het naar binnen te krijgen, doorslikken is geen optie als het daarvoor te groot is.
Door Too
#1370722
Welkom Boris!

Net als mijn voorgangers... bot mag meteen hoor, de verschillende mogelijkheden heb je ook al gekregen
Zo groot mogelijk.. je zou kunnen denken aan een [half] braadhaantje oid, lekker groot en een lekker klusje.

De hertenribben waar Butch over spreekt zou ik eerlijk gezegd maar laten voor wat ze zijn; grote kans dat t knoeterhard is en daarmee een echte tandenbreker [naast t risico van verstoppingen ed omdat zulk hard bot slecht verteerd]
Door Butch
#1370728
Ja, je moet wel jonge ribbetjes hebben. Ik hou altijd aan dat wanneer ik ze met een snoeischaar door kan knippen, dan kan mijn hond ze ook kauwen. Maar idd geen ruggegraat of borstbeen, dat is altijd te hard.
Door boris2009
#1371126
dank jullie barfers  ;)
ik haal morgen kipkarkas en zal ze eens lekker verwennen daarmee, voor de pup ben ik niet bang die was al barfer in het nest, het gaat meer om de andere honden die het nog niet zijn gewend, waarschijnlijk denken ze zelf: Waar heeft ze het over ? :) kom op met die botten !
Dank voor de tips over hertenruggegraat en borstbeen, die gaan we onthouden, waarschijnlijk kan ik die straks ook wel scoren bij de poelier die voor meer mensen spaart.
Ik heb wat zalmkoppen in de vriezer, zou ik die al kunnen geven volgende week dan ....of is dat nog te hard en te vroeg ?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1371242
boris2009 schreef: dank jullie barfers  ;)
ik haal morgen kipkarkas en zal ze eens lekker verwennen daarmee, voor de pup ben ik niet bang die was al barfer in het nest, het gaat meer om de andere honden die het nog niet zijn gewend, waarschijnlijk denken ze zelf: Waar heeft ze het over ? :) kom op met die botten !
Dank voor de tips over hertenruggegraat en borstbeen, die gaan we onthouden, waarschijnlijk kan ik die straks ook wel scoren bij de poelier die voor meer mensen spaart. Ik heb wat zalmkoppen in de vriezer, zou ik die al kunnen geven volgende week dan ....of is dat nog te hard en te vroeg ?
Lees ik hier nou in dat je borstbeen en hertenruggegraat eventueel in de toekomst wil gaan geven?
correct me if iam wrong.
Die 2 soorten nooit geven, te hard en met kans op verstopping.

Iig succes met geven van kipkarkasje, honden zullen er vast erg blij mee zijn!
Ik gaf hier vrij snel zalmkop, na een week, (honden wegen rond de 15kg), en dat ging er prima in.
Door Butch
#1371257
Nee May Lin, Ik heb al eerder de tip gegeven om juist geen borstbeen en ruggegraat te geven! En de ribben alleen als je ze kan knippen met een snoeischaar.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1371267
Butch schreef: Nee May Lin, Ik heb al eerder de tip gegeven om juist geen borstbeen en ruggegraat te geven! En de ribben alleen als je ze kan knippen met een snoeischaar.
yep, had het gelezen idd  ;)
Maar dacht dat uit die zin op te maken, dus dacht dan maar even vragen  ;)
Door Boez
#1371866
Dat 'kauwen' betekent hier dus meer 'kraken'. Honden malen het sowieso niet fijn zoals de mens. De ene hond zal grotere stukken doorslikken dan de andere, dat wel. Maar met grote rassen als de jouwe zou ik niet verbaasd zijn als een kipkarkas na 1-2 keer kraken direct naar binnen wordt gewerkt.
Daar hoef je niet van te schrikken, de stukken bot hoeven ook niet fijngemalen. Het lost vrolijk op in het maagzuur :) en wordt vervolgens verder verteerd.
Door boris2009
#1372492
ze hebben gisteren kipkarkas gegeten en bij de herder gaf het wat problemen doordat onze pup het af wilde jatten en hij het snel naar binnen schrokte, de pup gaat voortaan net als met eten aan de lijn om dit te voorkomen.
De kelpie bleef er lang op kauwen en de herder kauwt 3 x en het is op, de pup was er ook wel even eme bezig en de retriever kauwde ook een keer of 5-6.
Had ik al verteld dat ik favoriet ben in huis hier  :D, de rest durft geen vers vlees te voeren, tja die moeten het compenseren met andere leuke dingen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door