Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Eertje
#1366817
Ik heb de vraag op meerdere forums geplaatst, daar meer gedachten hierover altijd handig is.

Ik heb dus een aantal muskusratten liggen, die ik graag aan mijn honden wil voeren. Nu kan ik er weinig over vinden, of dit nou wel of geen verantwoorde voeding voor een hond is. Wel heb ik gevonden dat het voor mensen heel lekker schijnt te zijn. Een enkeling geeft het wel en een ander begint er niet aan, gezien Leptospirosis (w/o de ziekte van Weil).

Zou iemand dit aan zijn hond(en) geven of pertinent niet en waarom niet?
Maar hoe denken jullie hierover?
Door flin
#1366928
~

Leptospiren treden via wondjes, de gemacereerde huid of slijmvliezen het lichaam binnen.

Daar verspreiden ze zich onmiddellijk in het bloed en de organen. Nadat het aantal leptospiren in bloed en weefsels een kritische waarde heeft bereikt, ontstaan beschadigingen van weefsels, merendeels op basis van vasculitis (beginnend met schade aan het endotheel van kleine bloedvaten met als gevolg o.a. nier- en levercelbeschadigingen, meningitis, myositis), evenals de daarmee gepaard gaande symptomen (zoals bloedingen, geelzucht en geen of weinig urineproductie, spierpijn, hoofdpijn).

Na ongeveer de zevende tot tiende ziektedag verdwijnen de leptospiren uit de bloedbaan en de weefsels maar zij blijven nog enige tijd aanwezig in de nieren. Er bestaat geen documentatie over blijvende orgaanbeschadiging. Ook bij ernstige beschadiging van weefsels treedt waarschijnlijk volledig herstel op.


Bron: LCI protocol Leptospirose (2000/2005)

http://www.kiza.nl/kiza/index.php?tid=8 ... 1&aid=3507

edit:
Besmetting van de mens vindt plaats door direct contact met de (levende of dode) gastheer of zijn urine of indirect via de met urine gecontamineerde omgeving, vooral oppervlaktewater, vochtige planten en modder. Voor infectie is overdracht via wonden of slijmvliezen of misschien ook via de weke huid of door inademing van aerosolen van urine noodzakelijk. Intensief contact met dieren vormt een potentieel risico tot besmetting.

~de vraag is dus of 't waterkonijn besmet is of niet... :-\

  zelf vindt 'k waternijn heerlijk, maar dan wel gestoofd natuurlijk
Laatst gewijzigd door flin op zo 20 sep 2009, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1367091
ik zou niet willen dat mn honden besmet zouden raken ....alleen t risco al , en dan de gevolgen....
verder zijn er genoeg soorten vlees om variatie te houden ...
ik zou het dus niet riskeren :)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1367121
waar komen ze vandaan? Van een fokkerij of uit het wild? ik geloof als ze uit het wild zouden komen, ik ze niet zou voeren. Maar ja Didge heeft vorig jaar ook een heel konijn gehad (na 2 maanden in de vriezer) die hij "gevonden" had en nog niet zo lang dood was.
Door flin
#1367364
trimsalon schreef: waar komen ze vandaan? Van een fokkerij of uit het wild? ik geloof als ze uit het wild zouden komen, ik ze niet zou voeren. Maar ja Didge heeft vorig jaar ook een heel konijn gehad (na 2 maanden in de vriezer) die hij "gevonden" had en nog niet zo lang dood was.
graskenijn of waterkenijn/waterrat met risico op weil zit wel verschil in denkuk....

  daarnaast is lepto een bacterie;  niet dood te vriezen
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door