Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door yennah08
#1367970
Hoi allemaal!

Wil hierover toch nog wat kwijt. Mijn buurman had me er al eerder voor gewaarschuwd maar ik was eigenwijs en dacht dat het wel zo'n vaart niet kon lopen, maar nu ga ik hem toch echt geloven. Hij zei dat er in tennisballen glasvezel zit wat de tanden doet slijten en idd bij Yennah beginnen nu de hoektanden al bot te worden dus denk toch dat het waar is wat hij zei. Ik heb hierover wel al het een en ander gelezen en sommigen zeggen dan dat het komt door het zand aan tennisballen. Yennah is nl bij elke wandeling wel met een tennisballetje in de weer. Wat is nou waar of niet waar?  En het zou ook nog slecht voor de heupen en zo zijn wanneer je vaak met een t bal gooit?! Wie weet raad?

Groetjes Ada.
Door henneke
#1367976
twee keer ja , de tanden slijten ervan ( en niet zo zuinig ook ) en voor de heupen en gewrichten is het steeds onbeheerst draaien en remmen erg slecht als ze het te vaak doen .
bij mij mogen ze af en toe een keer met een tennisbal spelen maar dat is echt niet meer dan 1 a 2 keer in de twee weken .
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1367988
Ik heb rubberen ballen van Rogz for Dogs, zijn een stuk tandvriendelijker.
Maar dan nog gooi ik bij hoge uitzondering een bal, want het is niet echt goed voor de gewrichten.
Door tiny
#1368023
jajajajajajaja, dat komt van de tennisballen. Het vachie van de tennisballen houdt heel veel zand vast dus het wordt een grote schuurbal. Alle tennisballen de deur uit. Hier komen alleen rubberen of tobyballen erin.
Door yennah08
#1368064
nou, dat heb ik dan maar mooi aan mezelf te danken :-[ Ik dacht dat het wel los zou lopen maar nu heb ik er natuurlijk spijt van. Yennah is nog maar 1 jaar. Ga echt niet meer met die dingen spelen met haar. Weet iemand nog een ander leuk spelletje voor onderweg? Stokken is ook niet goed en trekspelletjes is ze zo beu.

Gr. Ada.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1368070
ook 2x ja.
Ik had diezelfde gedachte vroeger, met als gevolg dat m'n oudste border hele zielige hoektandjes heeft.
Gooien deed ik al lang niet meer, behalve in het water. Mijn herder kreeg last van atrose en toen bleek dat die daar erg slecht tegen kon.
Dus ook slecht voor gewrichten ja.
Ik gebruik nu als ik een bal gebruik een rubberen of zo een ook van rubber, maar lijkt op een net in vorm van een bal.
Spelletjes onderweg, idee-tjes:
Leuk trucjes doen onderweg voor wat lekkers of voor die bal waar ze lekker op mag 'kauwen'?
Zwemmen?
Jou opzoeken?
balletje speuren in wat hoger gras?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1368080
Een leuk spel voor onderweg? Mijn hondjes vinden gedroogde stukjes vlees najagen en zoeken een erg leuk spel. Ze zijn gewoon teleurgesteld wanneer ze hun beloning zo uit de hand krijgen.
En verstoppertje vinden ze ook nog steeds erg leuk.
Door Marieke24
#1368475
Ik heb voor mijn kruising Jack Russell een bal van rubber, maar ook bij hem zijn de hoektanden wat versleten. Is een bal echt zo slecht voor de gewrichten? Hij speelt elke dag met de bal :o
Door danielle1980
#1368483
minx van mij is gek op ballen en speelde jaren lang met tennisbal, nu nog trouwens, ze heb bijna geen boektanden meer, maar ach ze heb lol erin ;D
andere ballen vind ze gewoon minder leuk en dat t slecht is voor alles, tja dat is enige wat ze echt leuk vind om te doen, en dat telt voor mij meer
Door Fido
#1368493
Onze Border Collie is gek op ballen  ::) en dat is dan jammer voor hem want wij doen er niets mee omdat het slecht is voor gebit en gewrichten.
Hij is ook gek op stokken  :-\  wederom jammer voor hem want ook dat is slecht voor het gebit en kan nog gevaarlijk zijn als de hond sneller is en naar de stok hapt en deze verkeerd in de bek komt (een paar keer per jaar hebben we zo'n patiënt in de praktijk).

Wij nemen een frisbee mee.
Die kan je veel gecontroleerde gooien en blijft langer in de lucht zweven. Daardoor leert de hond naar de frisbee te kijken, zich te concentreren en dan het liefst uit de lucht happen.
Als hij als een malloot al begint te rennen brengen we de rust terug door de frisbee eerst achter ons rug te halen en dan moet Fido deze volgen (zo voorkom je vooruit rennen van de hond) of we laten de frisbee tussen ons benen doorgaan en de hond ook.

Het blijft altijd een compromis, ook met een frisbee maken ze wel eens een rare sprong of rare stop maar het is vele malen minder dan met een bal die stuitert en een stok die ook stuiteren kan. Een frisbee valt op de grond en blijft liggen  :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1368500
Ik heb van het zomer een pup van ons te logeren gehad. Zij is nu 5 jaar.
De hoektanden zijn nog ongeveer 1/3 hoog, er missen diverse voortandjes, die gewoon helemaal afgesleten zijn. Allemaal door een tennisbal. Ze heeft echt een bekkie van een hoogbejaarde hond en die zien er meestal nog wel beter uit. Zelfs de voorste kiezen zijn aangetast, er zit gewoon geen punt meer op, helemaal vlak.

Dus echt stoppen met de tennisbal. Het is het vilt wat er omheen zit, wat de tanden zo beschadigd.

Zeker voor een jonge hond kan het heel belastend zijn om achter een bal aan te rennen ivm de gewrichten.
Als ze wat betere spieropbouw hebben, is het wat beter te doen, maar het blijft een aanslag op de gewrichten.
Als je wel met de bal gaat spelen, zorg er dan iig voor dat je rechtlijnig gooit, de hond pas vertrekt als de bal is gegooid, zodat hij/ zij de bal kan zien en geen abrubte sprongen hoeft te maken.

Zelf heb ik groene rubberen ballen, een soort Denta bal, waar ze ook op kunnen kluiven en het gebit schoon te maken. Of dat laatste ook echt waar is, weet ik niet, want ze krijgen de bal alleen als we er mee gaan spelen en dan wordt de bal gebracht en gaan we er niet op kauwen. Na het spelen gaat de bal op de kast en mogen ze zich vermaken met een floss, of pedigree speeltjes. Die zijn redelijk onsloopbaar. De oudsten gaan al een jaar of 5 mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door