Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door lolpugz
#1368274
Hallo

ik heb een paar vraagjes mijn hondjes krijgen nu nog kvv en brokken (4 dagen vlees 3 dagen brokken) en af en toe krijgen ze een lapje pens of een visje of iets. nu merk ik dat de brokjes niet zo heel snel gaan de kvv is binnen 5 seconden op dus echt genieten doen ze er lijkt mij nie van en van die vis en pens wel en dat barfen zie ik eigenlijk wel zitten heb me al aardig ingelezen maar wat ik me nu afvraag hoe zit het met koekjes en snoepjes kunnen ze die er wel gewoon naast krijgen en dan bedoel ik gewoon van die gewone uit de winkel. of mag dat dan niet meer? want ik ga showen met mijn hond en moet dan veel oefenen en dus kleine snoepjes/koekjes geven die hap slik weg zijn

en ik had een vraagje over het samenstellen van het menu als je eenmaal een goed weekmenu hebt kan je dat dan keer op keer gebruiken of moet je elke week een ander menu maken?

Groetjes Carola
Door *loes*
#1368278
Niet mogen is natuurlijk een groot woord, hier krijgen ze gedroogde pens al beloning, snoepje.

Je kunt je menu gewoon blijven gebruiken met evt een wisseling van soorten spiervlees,bot etc .

Zeker als je de beginnersbot fase voorbij bent kan je wat meer gaan afwisselen.
Door lolpugz
#1368289
ik heb namelijk echt een kast vol koekjes snoepjes botjes en dergelijke en nou ja vind het dan ook weer zonde om het weg te gooien want ze vinden het wel erg lekker maar het is meer kan het kwaad?
Door Butch
#1368295
Waarom ga je niet gewoon alle dagen kvv geven en dan langzamerhand barfhapjes erbij doen?

Natuurlijk hoef je niet elke week een nieuw menu te maken, dan blijf je bezig. Gewoon een menu van 7 dagen maken waar alle verhoudingen kloppen en dan zet je bijv. vleesbot/kip op maandagochtend op het menu. Dan kan het best zijn dat het de maandag erop geen kip is omdat het op is, maar parelhoen of eend of zo. Als je over een periode van twee weken een beetje varieert met zo veel mogelijk soorten dan is het prima. Je kan natuurlijk ook heel precies alle soorten vlees in je menu vastleggen, maar als er dan geen hert te krijgen is omdat het seizoen is afgelopen dan moet je toch iets anders geven.
Ik heb gewoon een menu waar vleesbot op alle ochtenden staat en dan kijk ik zelf wat ik ontdooi, varieer daar gewoon zo veel mogelijk in, maar ik heb altijd wel 5 of 6 soorten vleesbot in de vriezer liggen. En dat geldt dan ook voor de organen, het vlees en de pens.

Beloninkjes voor de shows of trainingen kunnen natuurlijk die gewone zijn, dat is helemaal wat jij wilt. Maar als je hondjes bijv. huidproblemen hebben door alle granen die er in de brokken zitten dan moet je wel helemaal stoppen met die gewone snoepjes ook.
Als je echt helemaal optimaal wil geven, volgens de barfregels, dan kun je ook in de winkel een aantal soorten beloninkjes krijgen (stukjes gedroogd kipfilet, stukjes runderstrot, etc) maar zelf drogen kan ook, iin je oven of in een speciale droogmachine. Het is natuurlijk aan jou wat je doet, het is geen kwestie van mogen of niet mogen.
Let er wel op dat als je veel beloninkjes geeft dat je dat in het menu meeneemt. Als je bijv. een ons  gedroogde kipfilet geeft als beloning, dan kan je dat in mindering brengen op zijn vlees bij de maaltijd. Maar als het niet veel is zou ik er geen probleem van maken.
Gebruikersavatar
Door choopy
#1368313
lolpugz schreef: nee ze hebben geen huidproblemen hoor geen granen allergie kunnen ze dit wel krijgen dan als ik volledig ga barfen?
Je kunt het best geven als ze er geen last van hebben. Tis alleen niet helemaal zoals Barf hoort te zijn. Maar wij eten ook weleens iets wat niet zo goed is voor ons.
Mijn ervaring is dat je eenmaal begint richting barf, dat je vanzelf ook dingen gaat drogen.
Bij mij begon dat in maart met 1/2 KVV en 1/2 Barf, wat al snel barf werd en al snel gaan drogen in de oven. Dit beviel niet, was te klein, dus maar een droger aangeschaft via dit forum.
Ondertussen wordt de droger veelvuldig gebruikt en heb ik zelfs mensen uit de omgeving die vlees aanleveren wat gedroogd moet worden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1368338
Het meeste is al gezegd denk ik.
Kwa menu hoef je idd niet elke week een nieuwe te maken.
Ikzelf zet er nooit de diersoorten bij maar enkel welk stuk van het dier, dus bijvoorbeeld: maandag: 500gr vleesbot + 300gr spiervlees.
Welk diersoort het is bekijk ik dan per dag.
Door m008
#1368474
ik schrijf in mijn menu wel echt de diersoorten, maar dit is in het begin voor mij wat makkelijker. Dan wordt je je bewust van de verschillende vleessoorten enzo. Ik zie bij mezelf al gebeuren dat ik vaak "het lekkerste" uit de vriezer zal halen en dan dus niet aan 5 soorten kom.
Maar als ik eenmaal goed in het barfen ben, dan denk ik dat ik ook elke avond kijk wat ik ze de volgende dag ga geven, ipv van het menu af te lezen.
Ik geef zelf wel gewone snoepjes, maar heb zelf nooit koekjes gegegeven. Altijd gedroogde pensstaafjes, bullepees, oren en met training gebruik ik frolicjes.

Groetjes!
Door Butch
#1368551
lolpugz schreef: nee ze hebben geen huidproblemen hoor geen granen allergie kunnen ze dit wel krijgen dan als ik volledig ga barfen?
Nee hoor, als ze al die tijd granen en andere troep hebben gegeten via die brokjes, dan krijg je geen problemen als je de hoeveelheid granen reduceert tot alleen maar een paar snoepjes.  Als je gaat barfen met een paar snoepjes, dan is dat al zoveel gezonder dan brokken blijven geven, jou hondjes gaan er alleen maar op vooruit. En als je dan al je voorraad op is, kun je rustig eens kijken wat er aan gezondere dingen zijn, maar ik zou me echt geen zorgen maken om een paar snoepjes, net wat jij wilt.
Net als kinderen die elke dag fruit en groente krijgen en volkoren brood en noem maar op. Als ze dan thuis komen krijgen ze ook wel een koekje bij de thee. Is dat gezond? Nee natuurlijk, maar ze krijgen er ook niks van, normaal gesproken.
Door Too
#1368940
m008 schreef: ik schrijf in mijn menu wel echt de diersoorten, maar dit is in het begin voor mij wat makkelijker. Dan wordt je je bewust van de verschillende vleessoorten enzo. Ik zie bij mezelf al gebeuren dat ik vaak "het lekkerste" uit de vriezer zal halen en dan dus niet aan 5 soorten kom.
Maar als ik eenmaal goed in het barfen ben, dan denk ik dat ik ook elke avond kijk wat ik ze de volgende dag ga geven, ipv van het menu af te lezen.
Ik geef zelf wel gewone snoepjes, maar heb zelf nooit koekjes gegegeven. Altijd gedroogde pensstaafjes, bullepees, oren en met training gebruik ik frolicjes.

Groetjes!
Zo ben ik ook begonnen en nog controleer ik mezelf zo heel af en toe een weekje door t even te noteren
Soms krijg ik ineens t gevoel dat bv. een  heel kippig menuutje is.. omdat dat bovenaan ligt
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door