Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#1366360
Geen vraag en ook geen probleem, maar de eerste ervaring met rauwe makreel  :) :D

Ik heb de honden al eens een sardientje gegeven en vorige week een maatje en die gleden bijna naar binnen of er werd maar 3x op gebeten ipv dat er netjes op geknaagt werd. En dat knagen vind ik juist mooi om te zien  :) :D

Vandaag dus voor het eerst een makreel gegeven.

Eerst Kyra gegeven omdat zij wel knaagt (op kippenpootjes bijv) en een rustige eter is. Nou dat ging heel goed, heel kort ruiken, proberen te bijten en toch maar uit de voerbak halen, zoeken naar de beste plek om te beginnen en knaagde de staart er af, zo is ze steeds beetje bij beetje naar voren gegaan. Ze heeft wel een klein beetje hulp van mij gehad; ik hield hem, toen ze op de helft was, vast zodat zij er aan kon trekken.

Toen Duster, de grootste schrokker. Die rook nog niet en begon gelijk bij de staart, knaagde die ook er netjes vanaf en at de vis hetzelfde op als Kyra, alleen ietsje sneller, maar geen geschrok!! (daar was ik dus wel bang voor) Hij legde zelfs zijn pootje op een deel van de vis zodat hij er aan kon trekken. Ook accepteerde hij het dat ik de vis even vasthield en at daardoor niet sneller.

Als laatste Tanja. Ik wilde haar een vis geven, maar ze was al bezig 1, uit de voerbak op de tafel er uit, te pikken ::) :D.
Zij is normaal van het snuffelen, 5x likken en dan pas voorzichtig bijten, maar nu zocht ze echt gelijk naar een goed plekje waar ze kon beginnen met bijten. Al knagend begon zij bij de kop, maar halverwege accepteerde ze geen hulp van mij. Ze pakte de vis snel in haar mond toen ik in de buurt kwam en was volgens mij bang dat ik hem af zou pakken, ja dan ga ik niet mijn zin doorzetten. Toen ik weer een stap terug deed liep ze met haar visje ergens anders heen.
Toen die op was kreeg ze de 2e, dat ging nu zonder zoeken en ook nu begon ze bij de kop. Toen ik tegen haar praatte kwispelde ze tevrede en blij.
De derde heeft ze ook gelijk aangenomen en op gaan peuzelen, tussendoor kwam ze even, al kwispelend, bij mij kijken en ging dan maar verder aan de slag met haar vis. Toen het even niet lukte met trekken/scheuren zei ik; leg je poot er maar op. En dat deed ze (uiteraard toevallig) ook nog!

Ik merk echt dat ze alle 3 beter weten om te gaan met de grotere stukken vlees/vis. Ik ben echt wel trots op mijn leerling-barf-honden.
Uiteraard geniet ik van hoe ze eten, smikkelen, smullen en knagen. Durf het alleen niet aan alle 3 tegelijk te geven omdat ik bang ben dat het mis gaat en ik het niet in de gaten zou hebben. Dus ze krijgen de barf-hapjes om de beurt en als ik er naast/bij sta (hierdoor gaan ze dus niet sneller eten)
Nu ik merk dat het beter gaat ben ik wel wat geruster en zal ik met en met een beetje afstand houden.

Ik ga dus nu van de zaterdag een visdag maken  :biggrin2: De ene keer makreel, dan sardientjes of maatjes.
Als het nou te vettig is die vis, is er dan iets wat ik erbij kan geven? Zodat de ontlasting toch goed blijft? (al heb ik de vorige keren met sardentjes/maatjes geen problemen opgemerkt)
Door Alba
#1367901
Dat gaat goed, wat heerlijk dat je van die goede leerlingen hebt :). Hier was de makreel een éénmalig succes en hoeft Alba het niet meer... ik moet zeggen dat ik makreel ook echt heel vies vond ruiken (mijn maag is niet erg vis-bestendig) dus ik vind het niet zo erg. Wij houden het bij zalm.
Ik heb nog niet gemerkt dat Alba's ontlasting anders is daardoor, dus ik denk dat dat wel mee zal vallen. Misschien hebben anderen een andere ervaring?
Door tieneke
#1368233
Hier krijgen ze 1x per week een grote vuile makrelen-maaltijd die er heel snel in gaat  :P :P
Nooit geen dunne ontlasting hier...heeft de hond toch problemen dan vooraf wat kippennekken of ander vleesbot geven om de ontlasting wat kompacter te houden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door