Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Petra de Jong
#136511
Een van mijn honden (Lurch) schrokt altijd heel erg. Dat is met versvleesvoer zo mogelijk nog erger. In minder dan een milliseconde heeft ze een burger naar binnen (gister jatte ze er toen ik even niet oplette ook nog eentje van Doerak). Het lijkt me niet bevorderlijk voor de spijsvertering om zo te eten, dus ik probeer manieren te vinden om haar iets rustiger te doen eten. Een manier die ik gebruik is het uitsmeren van het vlees over de bodem van haar voerbak, zodat ze het eraf moet schrapen. Zijn er mensen die nog andere tips hebben?
Door Francisca
#136512
Een kong. Versvlees in de kong doen, goed aanstampen. daar doen ze wel even over. Mika is best wel even zoet met de kong.
Gebruikersavatar
Door chooky
#136519
Ik vind schrokken bij kvv niet zo'n probleem (dwz als het dus gemalen is en het dus geen vleesbotten zijn).
Wij mensen moeten goed kauwen om de celwanden van ons eten stuk te malen en om de enzymen in onze mond de kans te geven met de spijsvertering te beginnen.
De hond daarentegen heeft deze enzymen überhaupt niet, en het stukmalen van celwanden kan hij niet en is ook niet nodig. De meste carnivoren schrokken hun eten in zulke stukken naar binnen dat het net past.
Oplossingen; lekker laten gaan, een kong, of af en toe wat grotere stukken vlees geven (bijv. een runderlap, leg je een kleedje neer speciaal daarvoor bedoeld, met daarop de bak met vlees; op het kleedje of in de bak eten mag, zodra de hond met het vlees wil gaan slepen zeg je op neutrale toon 'nee' pak je het vlees en leg je het weer terug in de bak.) is nog goed voor de tandjes ook ;) :D
Door Netty
#136526
ik denk dat het ook per hond verschillend is.
Mijn ene teckel vrat als een idioot zijn bak leeg, als hij een runderlap kreeg ging het bijna in z'n geheel naar binnen en met botten was hij ook snel klaar.
De andere is een muts met eten, het is net een bolsadvocaatje, alles lekker langzaam.
Ik denk dat je met een Kong al een aardig stuk kunt afremmen als je het wat langzamer wilt hebben.
Maar als ze zo snel eten en daarna rustig gaan slapen, is dat toch niet zo'n ramp?
Door Petra de Jong
#136539
Nou, als het geen enkel gevaar oplevert, dan laat ik het gewoon zo. Ik dacht dat het misschien problemen zou kunnen opleveren (teveel lucht naar binnen? meer kans op maagtorsie? dat soort dingen...)
Gebruikersavatar
Door Binno
#136544
[quote="Petra de Jong"]
Nou, als het geen enkel gevaar oplevert, dan laat ik het gewoon zo. Ik dacht dat het misschien problemen zou kunnen opleveren (teveel lucht naar binnen? meer kans op maagtorsie? dat soort dingen...)
[/quote]

Nee, het schijnt dat het gevaar voor maagtorsie bij versvoer veel kleiner is dan bij brokkenvoer... ;) ;D
Door Petra de Jong
#136547
[quote="Binno"]
Nee, het schijnt dat het gevaar voor maagtorsie bij versvoer veel kleiner is dan bij brokkenvoer... ;) ;D
[/quote]

Dat is heel fijn om te weten. Ben daar altijd wat bang voor; een hond van een vriendin heeft het niet zo lang geleden gehad. Gelukkig wel overleefd maar het heeft echt maanden geduurd voor hij weer helemaal op krachten was...
Door Lupa
#136551
hoi petra,
na de heftig discussie( ;D0 weet ik niet meer wat vor honden je hebt ???
kun je je zelf voorstellen aan de bar?
het is altijd leuk te weten wat voor honden in huis lopen en wat je doet met ze enz enz.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#136552
In de natuur doen honden hun prooi in stukken scheuren en slikken ze hele brokken vlees zinder kauwen in, honden kauwen eigenlijk zelden op vlees.
Zo'n hamburger bestaat uit gemalen vlees(orgaan meestal) dus valt in de maag zo uit elkaar . Eigemlijk is het voor de maag beter als er wat grotere brokken vlees gevoerd zou worden, des te langer moet de maag goed werken om te verteren.De maag laat de voeding pas doorgaan als de deeltjes een bepaalde maat hebben.
Door Petra de Jong
#136562
[quote="Lupa"]
hoi petra,
na de heftig discussie( ;D0 weet ik niet meer wat vor honden je hebt ???
kun je je zelf voorstellen aan de bar?
het is altijd leuk te weten wat voor honden in huis lopen en wat je doet met ze enz enz.
[/quote]

Een uitgebreide beschrijving van mijn beide honden staat in het topic over 'Hoe heb je je dieren gekregen?' (of zoiets)? Het zijn twee stabij/wetterhûn bastaarden (Friese boerderijhonden, krullen, zwart/wit, mollenvangers/jachthondjes). Het zijn gewone huishonden, ik doe geen speciale dingen met ze. Heb ook nog een Maine Coon kat van 3 jaar, ex-kater, grijs/wit gestreept.
Door Netty
#136709
Petra

als ik jou was zou ik je honden ook een bot geven om af te kluiven.
ik weet dat je er niks van moet hebben, maar toch, het is beter voor het gebit van je honden.
neem een kalfs of lams bot, geen dragende delen, dus ribben zijn goed.
als je het heel vies vindt om te zien, doe ze dan in de badkamer geven, ik ken je situatie niet, maar dan kun je het daarna schoonmaken, met de sproei.
je honden vinden het heerlijk en je portemonee ook, is een stuk voordeliger dan schoon laten maken bij de dierenarts. doe het niet meteen, maar wacht even tot je honden gewend zijn aan versvoer.
pens is ook een goede tanden schoonmaker, maar ik kan me voorstellen dat je dan helemaal rilt ;)
Door Petra de Jong
#136725
[quote="Netty"]
Petra

als ik jou was zou ik je honden ook een bot geven om af te kluiven.
ik weet dat je er niks van moet hebben, maar toch, het is beter voor het gebit van je honden.
neem een kalfs of lams bot, geen dragende delen, dus ribben zijn goed.
als je het heel vies vindt om te zien, doe ze dan in de badkamer geven, ik ken je situatie niet, maar dan kun je het daarna schoonmaken, met de sproei.
je honden vinden het heerlijk en je portemonee ook, is een stuk voordeliger dan schoon laten maken bij de dierenarts. doe het niet meteen, maar wacht even tot je honden gewend zijn aan versvoer.
pens is ook een goede tanden schoonmaker, maar ik kan me voorstellen dat je dan helemaal rilt ;)
[/quote]

Pens is inderdaad 1 van de laatste dingen die ik zou kopen. ;D Maar ik heb besloten om voorlopig de Farmfood kauwchips te kopen, en voor allebei een Nylabone. Badkamer is beetje te klein om twee honden in te voeren...
Laatst gewijzigd door Petra de Jong op ma 02 aug 2004, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Netty
#136729
om en om, beetje creatief :D
kunnen ze niet knokken ook.
en neem maar van mij aan dat ze het heerlijk vinden, hoewel....mijn ene teckel is erg lui, kun je ook aan haar gebit zien!!!! en de schrokop is jammer genoeg niet meer in leven.
in ieder geval is het erg goed voor de tanden en kiezen.
Door Petra de Jong
#136883
[quote="Netty"]
om en om, beetje creatief :D
kunnen ze niet knokken ook.
en neem maar van mij aan dat ze het heerlijk vinden, hoewel....mijn ene teckel is erg lui, kun je ook aan haar gebit zien!!!! en de schrokop is jammer genoeg niet meer in leven.
in ieder geval is het erg goed voor de tanden en kiezen.
[/quote]

Je bedoelt 1 Nylabone en dan om en om? Juist dan gaan ze knokken... Dan zit er eentje de hele tijd te loeren totdat ze 'm van de ander kan afpakken. Als ze allebei eentje hebben willen ze wel graag ook die van de ander hebben (zucht...), maar dan gaat het er toch meestal wat vriendelijker aan toe...
Laatst gewijzigd door Petra de Jong op ma 02 aug 2004, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door