Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Badu
#1364926
Lees net in het boek "elementaire kynologische kennis" dat honden voor allerlei functies koolhydraten nodig hebben. Liefst helft van het dieet.
Ik voer mijn drie schatjes barf + een beetje kvv (CB-BIO). Weinig koolhydraten dus.
Hoe doen jullie dat?
Door Staftime
#1365020
Een hond heeft helemaal niet zoveel koolhydraten nodig, dat is één van de grootste misverstanden.
Ik geef onze honden ook gewoon BARF en af en toe wat vleesmixen van Herby.
Daarnaast af en toe wat gekookte groente die ik over heb, en heel soms krijgt Romeo wat rijst omdat ik het anders weg moet gooien, maar ik geloof niet dat hij daar iets aan heeft.

Het spijsverteringsstelsel werkt voor bijna 100% gelijk aan dat van een wolf, dus heeft een hond net zoveel koolhydraten nodig als een wolf.
BARF is gebaseerd op de natuur, dus kijk gewoon wat een wolf eet, en trek je conclusie  ;)
Door Mevroi Kruim
#1365028
Nou, daar heeft iemand de klok horen luiden maar die klepel he .... :D,
Spieren werken op glucose en dat is een koolhydraat, en glucose is ook de energiebron voor cellen. De denkfout zit 'm erin dat de hond koolhydraten in z'n dieet zou moeten hebben om glucose te maken. Da's dus niet waar. Hij kan glucose maken uit vetten, en dat is voor onze barfhonden de primaire bron van energie, en ook uit eiwitten, de tweede energiebron. Dus koolhydraat in het dieet is nog steeds nergens voor nodig.
Overigens zit er ook een minieme hoeveelheid glucogeen, brandstof voor spieren, in spiervlees, dus een pietsje krijgt hij wel binnen, en da's ook gelijk genoeg.
Door Badu
#1366040
Dank voor de tips!

Heb ik nog een vraag:
Als vet de belangrijkste leverancier van glucose is, is het dan goed om het vet - aan bijvoorbeeld eendenfilet - te laten zitten? Of toch beter het gedeeltelijk te verwijderen?
Heb nu ook rundvlees dat voor zeker 25% uit dik vet bestaat. Kunnen ze daar qua stofwisseling iets mee? Zijn dat de vetten die ze nodig hebben?

Ik voer ook zeker 3 keer per week in de ochtend vuile pens, ook een leverancier van koolhydraten.
Door Antonia
#1366311
Er bestaan veel verschillende soorten koolhydraten, net als er veel verschillende soorten vitamines zijn.
Honden hebben geen behoefte aan en kunnen in hun spijsvertering niets met complexe koolhydraten. Onder complexe koolhydraten verstaan we: disaccharides en polysaccharides.
Dit betekent voornamelijk dat je zaken als brood, crackers, koekjes, rijst, pasta, aardappelen, mais, suikerbevattend en melkbevattend voedsel uit het menu zou moeten schrappen.
De koolhydraten die een hond wél nodig heeft zijn de monosachariden. Die vind je in: vlees, vis, groenten en fruit.

Bij een goed samengesteld menu voor een beginner doe je dan bijvoorbeeld:
- Spiervlees van bijvoorbeeld rundvlees, kalkoenfilet, schapenvlees, paardenvlees en vis.
- Orgaan (niet te veel, werkt laxerend), bijvoorbeeld hart (rund, lam, kip, eend) en een beetje lever en pens.
- Wat vleesbotten voor beginners (kippennekjes, eendennekjes)
- Licht gekookte fijngemaakte groene groenten, zoals broccoli, andijvie, een beetje spinazie en wat gekookte worteltjes.
- Tussendoortjes: stukjes appel, stukjes komkommer.

Ik weet niet hoeveel pens je per keer geeft, maar drie keer in de week klinkt mij een beetje veel in de oren. Je moet even goed kijken naar de samenstelling van je menu. Plaats hem desnoods even op het forum, dan zijn er altijd wel mensen die mee willen kijken.
Laatst gewijzigd door Antonia op zo 20 sep 2009, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1366379
Badu schreef: Dank voor de tips!

Heb ik nog een vraag:
Als vet de belangrijkste leverancier van glucose is, is het dan goed om het vet - aan bijvoorbeeld eendenfilet - te laten zitten? Of toch beter het gedeeltelijk te verwijderen?
Heb nu ook rundvlees dat voor zeker 25% uit dik vet bestaat. Kunnen ze daar qua stofwisseling iets mee? Zijn dat de vetten die ze nodig hebben?

Ik voer ook zeker 3 keer per week in de ochtend vuile pens, ook een leverancier van koolhydraten.



Als je 2x daags je honden te eten geeft is dit prima maar geef je ze 1x daags eten dan is dit veel teveel orgaan in verhouding tot het totale barfmenu
Laatst gewijzigd door tieneke op za 19 sep 2009, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Badu
#1366500
Wel, ik voer ze tweemaal per dag. Zo'n 20 procent in de ochtend. Rest in de avond.
Geef pens omdat ze verder geen groente krijgen. Wel fruit tussendoor.
Verder koop ik een keer per maand (ongeveer):
10 kilo eendennekken
15 kilo rundvlees
5 kilo konijn
2 kilo runderlever
Kilo haas
2 kilo kalkoenvlees
1 kilo eendenhartjes

Tussendoor haal ik nog CB-bio en gemalen vuile schapenpens voor het ontbijt. Is gemakkelijk...
Daarnaast nog tilapiafilet of hele sardines
En twee keer per maand kippenbouten.

Hondjes zijn tussen 8 en 9 kilo.
Krijgen 275 gram per dag. Ze zijn mooi slank.

Maar..., mijn vraag was: of het verstandig is (met het oog op de koolhydraten) om het vet van het vlees te snijden.
Of is het beter het te voeren?
Door Antonia
#1366908
Badu schreef: Wel, ik voer ze tweemaal per dag. Zo'n 20 procent in de ochtend. Rest in de avond.
Geef pens omdat ze verder geen groente krijgen. Wel fruit tussendoor.
Verder koop ik een keer per maand (ongeveer):
10 kilo eendennekken
15 kilo rundvlees
5 kilo konijn
2 kilo runderlever
Kilo haas
2 kilo kalkoenvlees
1 kilo eendenhartjes

Tussendoor haal ik nog CB-bio en gemalen vuile schapenpens voor het ontbijt. Is gemakkelijk...
Daarnaast nog tilapiafilet of hele sardines
En twee keer per maand kippenbouten.

Hondjes zijn tussen 8 en 9 kilo.
Krijgen 275 gram per dag. Ze zijn mooi slank.

Maar..., mijn vraag was: of het verstandig is (met het oog op de koolhydraten) om het vet van het vlees te snijden.
Of is het beter het te voeren?
Het antwoord is minder eenvoudig dan de vraag. Zoals je in mijn eerdere bericht kunt lezen en zoals Olga ook al aangeeft zijn er meerdere voedselbronnen die als koolhydraatleverancier fungeren. Het antwoord ligt in het samenstelling van het totale menu. Als ik kijk naar wat je aan producten koopt dan lijken mij die over het algemeen niet erg vetrijk. Als ik er vanuit ga dat je honden gezond zijn dan zou ik het dan aan het vlees laten zitten.
Door Badu
#1366955
Antonia schreef: Het antwoord is minder eenvoudig dan de vraag. Zoals je in mijn eerdere bericht kunt lezen en zoals Olga ook al aangeeft zijn er meerdere voedselbronnen die als koolhydraatleverancier fungeren. Het antwoord ligt in het samenstelling van het totale menu. Als ik kijk naar wat je aan producten koopt dan lijken mij die over het algemeen niet erg vetrijk. Als ik er vanuit ga dat je honden gezond zijn dan zou ik het dan aan het vlees laten zitten.
Tnx!
Heb ook je uitgebreide toelichting elders op het forum gevonden over dit onderwerp. Geeft aardig wat inzicht.
Zal voortaan het vet laten zitten, weet nu wat het doet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door