Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#1364850
Ik heb een nieuw menu voor Chendo en de heren in elkaar zitten knutselen. Willen jullie svp even meekijken. Ben namelijk een klein beetje de kluts kwijt. Ik weet niet meer precies welk percentage ik aan moet houden bij het orgaan.
Hoeveel % van het totaal per dag/week mag pens zijn en hoeveel % lever zijn. Bij Balou heb ik sowieso een probleem want die verdraagt geen pens en geen groente.

Chendo                                             Fjurdy                                            Balou
6 kg x 5%= 2100 gr p/w                   14 kg x 2% = 1960 gr p/w            11 kg x 2,5%= 1960 gr p/w
50% vleesbot = 1050 gr                             980                                      1015 (52%)
10 % groente = 210 gr                               196                                  
15% orgaan = 315 gr                                 294                                      50 (18%)
25% spiervlees= 525 gr                             490                                      85 (30%)

Maandag
150 gr eendennek                                140 gr geitenrib                         145 gr geitenrib
78 gr pens                                              73 gr pens                                 50 gr nier
75 gr lamsvlees                                      70 gr lamsvlees                          85 gr lamsvlees

Dinsdag
150 gr kippennek                                  140 gr kippennek                      145 gr hertenrib
70 gr groente                                          65 gr groente                           50 gr hart
75 gr paardenvlees                                 70 gr paardenvlees                  85 gr paardenvlees

Woensdag
150 kgr kwartelkarkas                          140 gr kwartelkarkas                145 gr lamsrib
78 gr hart                                               73 gr hart                                  50 gr nier
75 gr rundvlees                                      70 gr rundvlees                         85 gr rundvlees

Donderdag
150 gr eendennek                                 140 gr eendennek                    145 gr haaskarkas
70 gr groente                                          65 gr groente                            50 gr hart
75 gr hertenvlees                                   70 gr hertenvlees                       85 gr hertenvlees

Vrijdag
150 gr kippennek                                  280 gr konijn                             145 gr geitenrib
78 gr nier                                                incl. hart/long                            50 gr nier
75 gr haasvlees                                                                                        85 gr haasvlees

Zaterdag
150 gr kwartelkarkas                            140 gr kippennek                      145 gr hertenrib
70 gr groente                                          65 gr groente                           50 gr hart
75 gr geitenvlees                                    70 gr geitenvlees                      85 gr geitenvlees

Zondag
150 gr kippennek                                  140 gr haaskarkas                    145 gr haaskarkas
78 gr pens/lever                                     73 gr pens/lever                        50 gr lever
75 gr rundvlees                                      70 gr rundvlees                         85 gr rundvlees

Het orgaan is afwisselend van kip, rund, lam.

Ik heb om de dag orgaan en groentemix, maar kom dan niet precies op het gewicht wat ze mogen hebben.

Het vlees vervang ik 1x in de week door sardienen.
Eitje, hüttenkäse e.d. heb ik niet mee geteld, dat gaat regelmatig door de groentemix.

Graag jullie mening, hebben jullie misschien nog een idee vwb orgaan voor Balou?
Laatst gewijzigd door tt-tjes op vr 18 sep 2009, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tt-tjes
#1364987
[quote="Nynke F"]
waarom eet Balou anders dan Fjurdy? En waarom specifiek ander orgaan ?

verder tel ik bij Chendo wel 8-9 diersoorten, mooi !!!!!
[/quote]

Omdat Balou kan niet goed tegen gevogelte, pens en groente. Verder blijft er dan aan orgaan alleen hart, nier en lever over. Lever mogen ze geloof ik niet zo veel hebben dus vandaar de vraag of ik nog iets anders zou kunnen geven.
Verder krijgt hij iets meer vleesbot omdat hij het daar beter op doet.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op do 17 sep 2009, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ibbi
#1365065
Balou mag ca. 60 gram lever in de week.  ( 3 % )
kan je 1 x nier laten vallen.
verder zijn kippenmaagjes misschien een idee?

als je bv 20 % orgaan/pens doet kun je 10 % pens geven.
3 % lever, 3 % hart, en de rest nier en kippenmaagjes. of long of milt, net wat je hebt.
dan kun je iets minder groenten geven, da's net wat je wilt natuurlijk
of
15 % orgaan/pens  = 7 % pens, 8 % orgaan= 3 % lever, 3 % hart, 2 % nier.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1365487
Zat ook de denken aan testen, tong. Long kun je ook nog wat geven.
Kan hij ook niet tegen hertenpens? dat miss eens uitproberen.
Konijn zag er niet tussen staan, dan heb kwa vleesbot miss nog wat meer keus.
Wel lastig als je hond zowel tegen gevolgelte,pens als groente niet goed kan.
Ik zit me al te bedenken hoe ik een menu oplos zonder pens, omdat dat hier bij 1 waarschijnlijk ook niet goed verdragen wordt.
Door tt-tjes
#1365669
[quote="May Linn"]
Zat ook de denken aan testen, tong. Long kun je ook nog wat geven.
Kan hij ook niet tegen hertenpens? dat miss eens uitproberen.
Konijn zag er niet tussen staan, dan heb kwa vleesbot miss nog wat meer keus.
Wel lastig als je hond zowel tegen gevolgelte,pens als groente niet goed kan.
Ik zit me al te bedenken hoe ik een menu oplos zonder pens, omdat dat hier bij 1 waarschijnlijk ook niet goed verdragen wordt.
[/quote]

Dan moet je dus automatisch meer van elk ander soort orgaan geven.
Door tt-tjes
#1365698
Als ik het nou goed berekend heb met het orgaan dan zou het dus voor Chendo zijn:

15% orgaan is 315 gr p/w

daarvan
7,5% pens = 157,5 gr
3% lever = 47,5 gr
7% hart/nier = 110 gr

en voor Fjurdy
147 gr pens
44 gr lever
103 gr hart/nier

Heb ik het dan eindelijk door??
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door