Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Rachel
#1364289
Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wilde me even voorstellen, wel zo netjes dacht ik zo!

Ik ben sinds 2 weken aan het inlezen op internet over BARF. Onze Boxer reu Bumper van 3 jaar ben ik inmiddels rustig aan het overschakelen op BARF (maar hij wil nu zijn brokken al niet meer dus ik moet snel gaan bestellen!!). Over 3 weken krijgen we er een pup bij, een Amerikaanse Bulldog teefje.

Ik wilde 3 jaar geleden al overschakelen op BARF maar toen lukte het me niet om aan voldoende variatie vlees te komen. Nu lijkt dat makkelijker met de div. internet adressen waar je kunt bestellen.

Nu heb ik ook nog wel een paar vraagjes; Hier op het forum staat uitgelegd dat je iedere dag een samenstelling geeft van 50-60 % vleesbot, 15-25 % orgaanvlees, 15-25% spiervlees. Maar op andere informatieve sites lees ik dat je dit ook mag verdelen over een week. Dus bijv. 1 dag orgaanvlees, 2 dagen spiervlees, en 4 dagen vleesbot. Als ze bijv. over een periode van 1 à 2 weken maar aan de bovengenoemde percentages komen. (Snappen jullie het nog?)

Bijvoorbeeld dit menu vond ik op internet, gewicht komt ongeveer overeen voor onze boxer;

Volwassen hond van 30 kilo
Uitgegaan van 2,5% mag 750 gram per dag. 
Maandag : Lamsnek en 150 gram lever 
Dinsdag : Orgaanpakket
Woensdag : Paardenspiervlees
Donderdag : Kipkarkas
Vrijdag : Vuile pens
Zaterdag : Haasspiervlees 
Zondag : Kippenbouten
* dit menu is een voorbeeld, beter is het nog het menu van week tot week te laten variëren en meerdere vleessoorten te gebruiken.

Dit lijkt mij een stuk makkelijker ipv iedere dag een menu samen te stellen. Hoe staan jullie hier tegenover?

Ook wel of niet groente bijvoeren verschilt nogal per site. Sommige sites hebben het over groenteprutjes terwijl andere zeggen dat vuile pens en eventueel wat tafelrestjes voldoende is? Ik vind de uitleg dat wat een wolf aan groente binnenkrijgt niet noemenswaardig is wel overtuigend, dus graag hoor ik ook hier de meningen over.

Dit is trouwens een geweldig forum met veel handige tips! Als iemand nog tips heeft voor vleesadresjes in de Bermuda driehoek  :) Breda - Den Bosch - Tilburg dan hoor ik dat ook graag! Woon zelf in Waalwijk.

Ik wil nu een bestelling plaatsen bij Herby of Richard zodat ik kan starten en daarna hoop ik hier in de omgeving adresjes te vinden.

Alvast bedankt!
Groetjes Rachel
Door Too
#1364344
Welkom Rachel!

Bumper weet precies wat lekker is... ;), wat goed dat je nu definitief overstapt op vers

Je hoeft echt niet elke dag alle onderdelen te geven, t is een beetje afhankelijk van je hond
Sommige honden hebben moeite met een complete orgaan maaltijd of [te] kaal bot [in t eerste geval te dunne poep in t tweede.. veel te hard]in dat geval is t beter om er iets anders bij te geven .
Bv vleesbot met extra spiervlees of orgaan met wat vleesbot
Als je over 1 of 2 weken compleet voert zit je helemaal goed

Wat de groenten betreft circuleren er idd verschillende meningen, op Barfplaats geven de meeste hondenbazen wel een groentenmix.
Het bio-industrie vlees dat je geeft is wel iets anders dan t 'wilde wild' dat een wolf zou vangen en eten, om dat verschil te ondervangen is een groentenmix een goede toevoeging
Verder zijn eitjes en  een visje ook erg lekker en gezond

Succes!
Door Lizzy
#1364350
Rachel schreef: Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en wilde me even voorstellen, wel zo netjes dacht ik zo!

Ik ben sinds 2 weken aan het inlezen op internet over BARF. Onze Boxer reu Bumper van 3 jaar ben ik inmiddels rustig aan het overschakelen op BARF (maar hij wil nu zijn brokken al niet meer dus ik moet snel gaan bestellen!!). Over 3 weken krijgen we er een pup bij, een Amerikaanse Bulldog teefje.

Ik wilde 3 jaar geleden al overschakelen op BARF maar toen lukte het me niet om aan voldoende variatie vlees te komen. Nu lijkt dat makkelijker met de div. internet adressen waar je kunt bestellen.

Nu heb ik ook nog wel een paar vraagjes; Hier op het forum staat uitgelegd dat je iedere dag een samenstelling geeft van 50-60 % vleesbot, 15-25 % orgaanvlees, 15-25% spiervlees. Maar op andere informatieve sites lees ik dat je dit ook mag verdelen over een week. Dus bijv. 1 dag orgaanvlees, 2 dagen spiervlees, en 4 dagen vleesbot. Als ze bijv. over een periode van 1 à 2 weken maar aan de bovengenoemde percentages komen. (Snappen jullie het nog?)
60% vleesbot voert bijna niemand. Dat is ook wat veel. 50% is wel max. Ik vind 25% orgaanvlees ook teveel. 20% vind ik max. En ja, je kunt dat inderdaad verdelen over 1 of 2 weken.
Bijvoorbeeld dit menu vond ik op internet, gewicht komt ongeveer overeen voor onze boxer;

Volwassen hond van 30 kilo
Uitgegaan van 2,5% mag 750 gram per dag. 
Maandag : Lamsnek en 150 gram lever 
Dinsdag : Orgaanpakket
Woensdag : Paardenspiervlees
Donderdag : Kipkarkas
Vrijdag : Vuile pens
Zaterdag : Haasspiervlees 
Zondag : Kippenbouten
* dit menu is een voorbeeld, beter is het nog het menu van week tot week te laten variëren en meerdere vleessoorten te gebruiken.

Dit lijkt mij een stuk makkelijker ipv iedere dag een menu samen te stellen. Hoe staan jullie hier tegenover?
Niemand stelt per dag een menu samen. Iedereen doet dat voor 1 of 2 weken. Maar gebruik maken van een voorbeeld menu vind ik persoonlijk geen fijn idee. Want het hele idee achter zelf samenstellen is dat jij het menu zelf samenstelt. Dat jij zelf begrijpt wat en waarom je wat moet geven, hoeveel en last but not least: moet het menu aangepast zijn aan het individu. Want misschien kan jouw hond er wel helemaal niet tegen, om 3 keer per dag vleesbot te eten. Wanneer je bij het menu geen gewichten, zet, valt er eigenlijk erg weinig over te zeggen.
Ook wel of niet groente bijvoeren verschilt nogal per site. Sommige sites hebben het over groenteprutjes terwijl andere zeggen dat vuile pens en eventueel wat tafelrestjes voldoende is? Ik vind de uitleg dat wat een wolf aan groente binnenkrijgt niet noemenswaardig is wel overtuigend, dus graag hoor ik ook hier de meningen over.
Vuile pens is tegenwoordig meestal knap waardeloos. Daar de gemiddelde koe niet eens meer buiten komt, kuilgras en runderbrok eet. Verder heb ik een duidelijke mening waarom je wel groenten wilt voeren. Een uitleg over het nut van groenten, valt hier op het forum meer dan eens te lezen. Zoals hier:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg521270

Over de zin en onzin van pens en pens inhoud heb ik ook meerdere keren geschreven.

Bijv. in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg555360
Dit is trouwens een geweldig forum met veel handige tips! Als iemand nog tips heeft voor vleesadresjes in de Bermuda driehoek  :) Breda - Den Bosch - Tilburg dan hoor ik dat ook graag! Woon zelf in Waalwijk.
Staat er niks in de A La Carte van Femke?
Door Rachel
#1364363
@Lizzy; de A la Carte lijst is inderdaad al erg handig, alleen zijn helaas de meeste toch wat ver weg. Lupa in Budel is wel de moeite waard voor mij omdat ze daar veel keus hebben en het dan de moeite waard is om ervoor te gaan rijden. De andere adresjes hebben wat weinig keus en dan moet ik een hele reis gaan maken om alle adressen af te gaan om toch een aardig menu te hebben.

Wat berteft het menu, bovenaan het weekmenu staat dat het de bedoeling dat de hond dan per dag ca. 750 gram krijgt. Ik ga ervanuit dat dit een goede richtlijn is en dat ik aan de hand hiervan op het oog kan gaan voeden.

Verder bedankt voor de tips! Het topic over groente zal ik zeker gaan lezen.

Ook Too bedankt voor de tips, eitjes geef ik inderdaad al aan Bumper, voor visjes moet ik inderdaad eens gaan informeren. Ik hoop toch eigenlijk bij de plaatselijke visboer zalmkoppen mee te krijgen, aangezien ik daar iedere week al voor onszelf kom.
Laatst gewijzigd door Rachel op do 17 sep 2009, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door