Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1362710
Nou ik ben aan het stoeien hoor. Volgens mij had ik al de nodige stapje in de goede richting gezet. Nog onzeker ben ik over bv spiervlees. Want alles leuk en aardig het hondje gaat echt geen kipvile krijgen. Krijgt hij het dalijk nog beter dan mijn kinderen. Die zullen dat niet in dank afnemen.

Menu;
1e dag  750 gr kipkarkas. Dan heb ik een goede bot en spiervlees combi te pakken.
2e dag 750 gr lams/runder pens. Orgaan aan de ruime kant.
3e dag zalm kop of graat. Heb ik weer een goede bot en vlees combi.
4e dag 500 gr kopvlees en schapenbot. Nog een goede dag.
5e dag 750 gr konijn met alles erop en eraan. Ook ok maar waar haal ik dat vandaan?
6e dag 200 gr hart en 2e gedeelte konijn. Of het hele konijn op de 5e dag en pech op de 6e dag.


En dan? ? ?
Houd mijn fantasie op. Vooral wat betreft het spiervlees geloof ik. Wie weet raad? Ik ga voor eenvoudig en goedkoop en Hertog lust geen wild.
Heb ik dus op 1 a 2 dagen een probleem.

Groentes zijn tafelrestjes. Net zo variabel als zonder kruiden mogelijk is.
Een ei, al dan niet gekookt, tussendoor als hij een heel actieve dag heeft gehad. Overigens kan ik ze net zo goed schillen want meneer likt het ei er keurig tussenuit en laat de schilletjes liggen.

Wie heeft een (goedkope) tip voor de 5e en de 6e dag.

Hertog
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1362740
Ik mis nog de orgaanmix in het geheel.
Eend is vaak ook een niet zo'n duur product.
Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens in de buurt naar leveranciers voor producten.
Schapenbot zou ik niet geven, te hard. Lamsribben kan wel, maar zou ik niet geven in het begin. Eerst beginnen met zachtere botten.
Ik geef als spiervlees voornamelijk rund en paard, dat zijn niet zulke dure soorten. En probeer dan ook de karkassen zo te kopen dat flink wat vlees aan zit.
Runderstrotten kun je ook nog geven als spiervlees.
Patrijs is ook niet zo duur is m'n ervaring, maar wel weer een soort van wild.
Geitenspiervlees is ook nog wel betaalbaar.
Een heel konijn is naar mijn idee duurder, dan konijnkarkas of konijnkopjes.
5-6 soorten is prima om te voeren, daar kom je zo wel aan denk ik.
Door Xada
#1363034
Kalkoenvleugels kosten hier niet veel (meestal minder dan 2 euro per kilo)
Vanmiddag ben ik toevallig een aantal supermarkten afgelopen voor goedkoop vlees. Je weet dan niet wat je ziet. Rundergehakt voor 2 euro per kilo. Vis 1,35 per kilo, kipvleugels 1 euro per kilo.
Dus als je wat tijd kunt vrij maken kun je een hoop besparen.
Ook vanuit slachthuizen verkopen ze vaak vers vlees, pens, hart, boekmaag etc. Dat is ook echt goedkoop.
Door Mevroi Kruim
#1363666
Je kunt ook hele kippen voeren. Bij de Lidl zijn die uit de diepvries goedkoop en compleet met hart, maag, lever en nek. Hoef je niet aan te rekenen ook  :D

Pensmaaltijd zou ik 1x per 2 weken geven, dan zit je beter in verhouding. Ik mis de lever, is een belangrijk orgaan, en als je nier kunt scoren is dat ook mooi.

Voor grote sortering idd bij Herby kijken; misschien kun je met meer mensen bestellen?

Enne schapenbotten .... die zijn echt veel te hard en de moord voor de tandjes. Lamsribben, bekken, schouderblad, nek, dat gaat nog mits geen oud lam, de rest lekker bij de slager laten.
Door ibbi
#1363678
1e dag  750 gr kipkarkas. Dan heb ik een goede bot en spiervlees combi te pakken.
2e dag 750 gr lams/runder pens. Orgaan aan de ruime kant.
3e dag zalm kop of graat. Heb ik weer een goede bot en vlees combi.
4e dag 500 gr kopvlees en schapenbot. Nog een goede dag.
5e dag 750 gr konijn met alles erop en eraan. Ook ok maar waar haal ik dat vandaan?
6e dag 200 gr hart en 2e gedeelte konijn. Of het hele konijn op de 5e dag en pech op de 6e dag


kipkarkas is geen bot en spiervlees.  het is alleen vleesbot wat je dus op maandag hebt.
kom je in verhouding dus spiervlees tekort in je menu. 
lever/nier is belangrijk, waar is dat? bij de pensdag ?  denk om 't laxerend effect.

wat eerder genoemd wordt = kalkoenvleugels, dat bot is te hard. niet geschikt dus.

Ik bestel alles bij herby en kiezebrink. 
betaalbaar en je hebt altijd minstens 10 diersoorten om uit te kiezen.
Door Hertog
#1365512
Tja wat de 1 betaalbaar vind is voor de ander duur  ;)
Pens en hart geven geen problemen. Van de lever ging hij geweldig aan de dunne.

Nu heb ik pakjes gemaakt voor een week. 3 x 250 gr. 1 x lever, 1 maal maag en 1x hart. Alles van de kip. Als het begint te minderen in de vriezer zal ik zien wat rund/lam te krijgen voor de afwisseling.
Nier ga ik zo nu en dan toevoegen. 1 x per maand ofzo.

Hoe zit het nou met de karkasjes. Ik lees zowel dat het alleen als bot geteld moet worden als dat het bot met spiervlees is.  ???
En strotjes? Ook hiervan lees ik soms bot (kraakbeen)soms spiervlees. Wie weet hoe het echt zit :-\
De schapenbotten heb ik van iemand die zelf ook barft gekocht en ik ga er vanuit dat het wel goed zit. Hertog is er een poosje zoet maar eet ze helemaal op.

Het is een hele puzzel maar ik vergelijk het maar met de maaltijden die ik het gezin voorzet. Dan wil ik ook de juiste hoeveelheden groente, fruit, eiwitten, zuivel en koolhydraten. Voor de hond dus ook ! :yes:
Door *loes*
#1366003
Karkasjes vallen onder bot, strotjes onder spiervlees omdat dat geen bot is maar kraakbeen.
schapenbotten is hier een no no .

Herby heeft idd een grote sortering wat betreft spiervlees
Door Boez
#1383062
[quote="Hertog"]
Tja wat de 1 betaalbaar vind is voor de ander duur  ;)
Pens en hart geven geen problemen. Van de lever ging hij geweldig aan de dunne.

Nu heb ik pakjes gemaakt voor een week. 3 x 250 gr. 1 x lever, 1 maal maag en 1x hart. Alles van de kip. Als het begint te minderen in de vriezer zal ik zien wat rund/lam te krijgen voor de afwisseling.
Nier ga ik zo nu en dan toevoegen. 1 x per maand ofzo.

Hoe zit het nou met de karkasjes. Ik lees zowel dat het alleen als bot geteld moet worden als dat het bot met spiervlees is.  ???
En strotjes? Ook hiervan lees ik soms bot (kraakbeen)soms spiervlees. Wie weet hoe het echt zit :-\
De schapenbotten heb ik van iemand die zelf ook barft gekocht en ik ga er vanuit dat het wel goed zit. Hertog is er een poosje zoet maar eet ze helemaal op.

Het is een hele puzzel maar ik vergelijk het maar met de maaltijden die ik het gezin voorzet. Dan wil ik ook de juiste hoeveelheden groente, fruit, eiwitten, zuivel en koolhydraten. Voor de hond dus ook ! :yes:
[/quote]

Lever werkt inderdaad erg laxerend, net zoals pens. Daarom geven veel mensen het in combinatie met vleesbot, want bot stopt juist.

De termen vleesbot en spiervlees zijn enigszins verwarrend. Vleesbot is (kauwbaar) bot met spiervlees er nog aan, in verhouding ongeveer 50% bot en 50% vlees. Spiervlees is wat wij normaal gewoon 'vlees' noemen. Je hebt dus naast zo'n 50% van het totale menu aan vleesbot ook nog zo'n 15-20% aan spiervlees nodig.

Goedkoop spiervlees is zoals al hierboven vermeld vaak rund, paard en ook kalkoen. Dat komt mooi uit want de vleesbotten van deze soorten zijn niet geschikt.
Goedkoop vleesbot is bij mij met stip kipkarkas en zalmkop is een goeie tweede. Verder zijn er allerlei vleesbotsoorten die wat duurder zijn maar leuk om in kleinere hoeveelheden te geven voor de variatie.

1 keer per maand 'ofzo' nier toevoegen is volgens mij echt niet voldoende. Lever, nier, hart en pens zijn essentieel onderdeel van het barfmenu. Nier en lever zijn per kilo duurder maar je hebt er in verhouding erg weinig van nodig. Neemt niet weg dat het een belangrijke bron van vitamines is! Ik zou je ook aanraden niet alles van kip te nemen.
Bij de online leveranciers kan je deze orgaantjes ook kopen.

Verder staan er af en toe op barfplaats echt gouden aanbiedingen, maar dan moet het wel te bereizen zijn...
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door