Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door kimkok
#1361971
Mag een hond ook een beetje tonijn uit blik als tussendoortje?

groet, madeleine
Door ibbi
#1361978
ik denk het wel.  ik geef het eens per maand aan de katten als lekkernij,
wel tonijn in water, en niet vaker geven want er zitten zware metalen in tonijn.
Door Mevroi Kruim
#1362002
En bij de reguliere vangst van tonijnen komen heel veel dolfijnen om doordat ze in de netten verstrikt raken of doordat de vissers ze expres vangen en doodslaan (dolfijnen lusten nl ook graag tonijn)  :-X
Door Alba
#1362817
Als ik het goed heb, mag je niet te vaak tonijn geven ivm zware metalen die erin kunnen zitten. Dus niet elke dag, maar wel af en toe. Mijn hond vind het heerlijk!
Door Bosliefje
#1363071
Maar sardien uit blik vinden ze ook heerlijk!
Dat geef ik vééél liever dan tonijn. Als je een keer op tv hebt gezien hoe de dolfijnen (als 'bijvangst') in de netten verstrikt raken en verdrinken, dan koop je nooit meer tonijn! (Ik niet tenminste).
Door Ons Elftal
#1363094
Je hebt ook tonijn die "dolfijnvriendelijk" gevangen wordt. Er staat dan op het blikje een vierkantje met een dolfijntje er in.
Maar gevangen worden is voor de tonijn lijkt mij ook niet vriendelijk. Voor geen één vis trouwens.
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1363568
Geldt het zware metalen verhaal ook voor makreel bv??
(volgens mij heeft er toch mee te maken dat vette vissen zware metalen opslaan in het vetweefsel??, dus dan zou het toch voor alle vette vissoorten moeten gelden??)
Door flin
#1363602
makreel is ook 'n roofvis, yup...

en 't zal ook te maken hebben met de leeftijd van 't gevangen dier....

Jansen analyseerde de situatie aan de hand van de keten: het voedsel van de vis, vis bewaren, bereiden en eten. Hij berekende bijvoorbeeld de inneming van dioxine en PCB’s.  ‘De limiet is 14 picogram TEQ (toxiciteitequivalenten) per kg lichaamsgewicht per week.  Voor iemand van 70 kg ligt de grens dus bij 1000 picogram per week.  Als je een rekensommetje maakt naar aanleiding van het advies om 1 à 2 keer per week vis te eten, dan komt je uit op een inneming van circa 670 picogram per week. Dat is tweederde van de grens. Acceptabel, maar je vult de veiligheidsgrens wel een aardig stuk op.’

Sommige vissoorten die vis als hoofdvoedsel hebben, bevatten hogere gehaltes aan zware metalen (cadmium, kwik en lood) door de prooidieren, maar ook door opgenomen gronddeeltjes en contaminanten in voer.

‘Maar het gaat vooral om vissoorten als zwaardvis, haai en tegelvis die in Nederland zelden worden gegeten.’ Dergelijke vissoorten moeten niet worden gegeten door zwangeren, zogenden en kinderen.
Maar op basis van de in ons land gegeten vissoorten wordt de limiet van zware metalen niet overschreden, concludeerde Jansen. ‘De aanwezigheid van contaminanten  vormt dus geen belemmering voor het eten van 1 à 2 porties vis.’



www.gezondheidenmilieu.nl/SITE/Vis_dioxinen.pdf


deze is handig:

http://www.goedevis.nl/Home
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door