Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1337231
Ik had gisteren en voorbeeld menu gevonden en aangepast op mijn dog,zou ik dit kunnen nemen om mee te beginnen en daarna dingen eventueel aanpassen?Ik vind het namenelijk moeilijk om zelf gelijk iets samen te stellen,weet niet wat hij wel en niet lekker vind en om een begin te maken leek mij dit wel handig.

50% Rauwe vleesbotten
20% Spiervlees
15% Orgaanvlees
15% Groentemix/tafelresten


    s'ochtens                                            s'middags

maandag 700 gram Kippennekken 400 gram Kopvlees
dinsdag 700 gram Geitenribben 400 gram Paardenvlees
woensdag700 gram Parelhoenkarkas 400 gram Geitensippers
donderdag700 gram Kippennekken 600 gram Orgaan + groente + ei
vrijdag 700 gram Geitenribben 600 gram Pens
zaterdag 700 gram Parelhoenkarkas 400 gram Lamssnippers
zondag Zalm of andere vis                600 gram orgaan+groente+ei
#1337242
[quote="mirandalit"]
Ik had gisteren en voorbeeld menu gevonden en aangepast op mijn dog,zou ik dit kunnen nemen om mee te beginnen en daarna dingen eventueel aanpassen?Ik vind het namenelijk moeilijk om zelf gelijk iets samen te stellen,weet niet wat hij wel en niet lekker vind en om een begin te maken leek mij dit wel handig.

50% Rauwe vleesbotten
20% Spiervlees
15% Orgaanvlees
15% Groentemix/tafelresten


     s'ochtens                                            s'middags

maandag 700 gram Kippennekken 400 gram Kopvlees
dinsdag 700 gram Geitenribben 400 gram Paardenvlees
woensdag700 gram Parelhoenkarkas 400 gram Geitensippers
donderdag700 gram Kippennekken 600 gram Orgaan + groente + ei
vrijdag 700 gram Geitenribben 600 gram Pens
zaterdag 700 gram Parelhoenkarkas 400 gram Lamssnippers
zondag Zalm of andere vis                600 gram orgaan+groente+ei

[/quote]

Het menu ziet er prima uit. Volgens mij heb je nog een jonge dog? Die zal dus qua hoeveelheden steeds anders eten. Zo lang ze erg jong zijn en ze hard groeien, groeit het percentage (de hoeveelheid) met zich mee. Dan stabiliseert de hoeveelheid zich. En daarna neemt de hoeveelheid langzaam af naar de hoeveelheden voor een volwassen hond.

Ik zou zelf nu nog geen lam of geitenribben geven. Dat is niet echt een beginnersvleesbot. Dus eerst langzaam opbouwen met zachte vleesbotten van kleine dieren. Inderdaad kip en parelhoen maar bijvoorbeeld ook eend, kwartel, etc.

Ik weet niet wat voor orgaanvlees je van plan bent te gaan geven? Het is, zeker voor een jonge hond, belangrijk dat je zowel lever als nier als hart geeft. En pens. Je mag voor een jonge hond ook 20% orgaanvlees geven. Dat is dus wel inclusief pens. Eventueel kun je bijv. 5% minder groenten en 5% meer orgaanvlees geven.
#1337253
Bedankt voor de reactie en voor alle info!Hoetsie is nu bijna 10 maanden oud en weegt bijna 60 kilo,hij komt de laaste 2 maanden niet veel meer aan.Ik weeg hem om de week nu,dus als hij zwaader word zal ik inderdaad het menu aanpassen.

Dit had ik tot nu toe op internet gevonden wat ook bezorgt word en wat volgens mij in zijn menu zou kunnen[ze hadden nog veel meer hoor]:

Kippennekken
Parelhoenkarkas
Paarden vlees 
Hert snippers 
Kippenmaagjes 
Kippenhartjes
Lamshart
Runder pens lap 
Zalm kop 
Zalm lijf 

Volgens mij hadden ze ook eend en kwartel,Ik moet nog op zoek naar niertjes,lever.Ik ga een dezer dagen wel de plaatselijke slager en kippenpolier en op de markt langs!
#1348407
Ben nog steeds op zoek naar een vriezer....maar nog geen geluk gehad,ik woon in  utrecht en heb geen auto[alleen een bakfiets]in de buurt zijn er op dit moment geen diepvriezers[kisten] te vinden,en buiten utrecht willen de mensen 'm niet bezorgen,ik hoop snel wat te vinden zodat ik kan overgaan op barf.
#1362691
Hallo het is een tijdje geleden maar ik ben nu eindelijk in bezit van een mooie diepvriezer!Ik heb een nieuwe gekocht want tweedehands was er helaas niets bijzonders in mijn buurt te vinden en ik vond het te lang duren,want hoetsie heeft nog steeds last van zijn huid[kale plekken en schilverig].Schampo en antibiotica hebben niet geholpen de dierenarts vind het een goed idee dat ik ga uitvinden of barven helpt zo niet dan moet hoetsie verder onderzocht worden.Ik hoop echter dat het door het barfen stopt en dat hij zijn mooi vachtje weer terug krijgt!Mij werd geadviseerd om ook geen kippenvlees te nemen[mocht hij daar niet tegen kunnen]Ik heb het volgende menu nu voor hem samengsteld,graag jullie mening of het goed is:


    s'ochtens                                            s'middags
     
maandag   700 gram eendenekken      400 gram Konijnenkop
dinsdag   700 gram parelhoen karkas   400 gram Paardenvlees
woensdag700 gram kwartel                  400 gram lamsvlees
donderdag700 gram eendenekken       600 gram lamshartjes + groente + ei
vrijdag   700 gram parelhoenkarkas     600 gram runderpens
zaterdag   700 gram eendenekken     400 gram rundvlees
zondag   700 gram kabbeljauw          600 gram runderniertjes+groente+ei
Laatst gewijzigd door mirandalit op di 15 sep 2009, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1362706
Menu ziet er gevarieerd uit!
Hoop dat het gaat werken voor de vacht van je hond, zou erg mooi zijn.

Zou alleen als vis geen witvis nemen, want dat voegt niets toe. Meeste honden zijn ook niet gek op kabeljauw.
Dan kun je beter zalm(kop), sardientjes, markeel enz. voeren.
Wat ik mis in je menu is lever, dat is toch wel een belangrijk orgaan om te voeren. Zo'n 2-3% van de hoeveelheid.
#1362741
Ik zou combineren met niertjes, teveel niertje of teveel lever is ook niet gezond. Omdat het ook organen zijn waar afvalstoffen in opgeslagen worden.
Wat meer hart is niet zo'n probleem.
Je zou dan bijvoorbeeld, 2%lever, 2%nier en 4% hart kunnen voeren.
#1364464
dank je may linn,ik je advies opnemen in hoetsie's weekmenu,Ik ben vandaag begonnen met barfen!Hoetsie heeft vanochtend voor het eerst eendenekken op[had ze wel in 3 stukken gedaan omdat het de eerste keer was]maar hij smikkelde ze lekker op!

Ik had nog 1 vraagje over hoetsies huidproblemen,hij heeft dus last van een hele droge huid en krijgt dan een soort bultjes,als je er over heen gaat dan gaat het schilveren en krijgt hij daar een kaal plekje[zo zit hij nu bijna helamaal onder :'(]Ik hoop dus dat barfen daar verandering in gaat brengen,maar wanneer zou ik ongeveer resultaat moeten zien?En kan ik beter met 1 vleessoort beginnen of gewoon het menu aanhouden wat ik nu gemaakt heb?Ik heb alles namenlijk gisteren voor 2 weken binnen gekregen[besteld bij lupa]en kan niet eerder weer bestellen dan eind volgende week,dus zou ik overmoeten naar 1 vleessoort dan kan dat pas eind volgende week.Ik hoop dat jullie hier misschien ervaringing mee hebben of dat het bekend in de oren klinkt,het is me nog niet gelukt om een duidelijke foto te krijgen van hoetsie's huidprobleem,ik zal het einde middag nog proberen.
#1364518
[quote="May Linn"]
Je zou ook evt kunnen kijken bij de hier bekendere leveranciers, en/of mee bestellen met mensen uit je omgeving.
www.herbyvers.nl
www.lupa.nl
Zijn redelijk goed geprijsde aanbieders en hebben ook lever en nier.

Iig super dat je overgaat op barf!
[/quote]

Ik heb net op de site zitten kijken van Lupa, maar dat kunnen Clynelish & Bowmore echt niet verteren hoor. :-) Peggy
#1364561
[quote="WiClyBo"]
Ik heb net op de site zitten kijken van Lupa, maar dat kunnen Clynelish & Bowmore echt niet verteren hoor. :-) Peggy
[/quote]

Heye jou ken ik, leuk jou hier te zien!
Wat bedoel je met je opmerking niet verteren?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door