Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door frenja
#1361805
Hallo,ik voer mijn Cairn pup van nu 7 maanden barf.
Gaat geweldig,nu een vraagje,van diverse kanten krijg ik te horen dat ik extra vitamines moet bijgeven.o.a.knoflook en biergist en een multivitamine preparaat.
Met mijn dierenarts is hier niet over te praten.
Heeft iemand informatie voor me?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1361822
Biergist is zowieso onnodig, geen twijfel mogelijk. Knoflook is een voedingsonderdeel en heeft vele positieve eigenschappen zoals b.v. zijn bloedzuiverende werking wat het wel nuttig maakt om het met regelmaat te geven.
Of je een multivit-preperaat moet geven hangt af van je menu. Voer je een gevarieerd BARFmenu dan is het niet nodig, voer je een karig BARFmenu dan zou het best wel eens nuttig kunnen wezen.
Door frenja
#1361835
Bedankt voor de reactie.
Ik voer gevarieerd,ik krijg het aangeleverd in porties.
Ik let er op dat Bonnie iedere keer iets anders krijgt.
Omdat het in plastic is verpakt,weet ik nu van lieverlee wat er in zit.
Dus het vitamine verhaal kan ik vergeten.
Wel moet ik me nog verdiepen in het hoofdstuk groenten.
Gaat lukken.
Baas en hond zijn zeer tevreden.
Door Mevroi Kruim
#1361844
Dus je stelt niet zelf samen? Dan zou ik toch eerst eens goed gaan kijken wat de samenstelling is. Zit er bv geen vis in dan zou je vette vis moeten toevoegen of visolie gaan bijvoeren. Bestaat het uit kip en rund dan is de variatie niet voldoende.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1361851
frenja schreef: Bedankt voor de reactie.
Ik voer gevarieerd,ik krijg het aangeleverd in porties.
Ik let er op dat Bonnie iedere keer iets anders krijgt.
Omdat het in plastic is verpakt,weet ik nu van lieverlee wat er in zit.
Dus het vitamine verhaal kan ik vergeten.
Wel moet ik me nog verdiepen in het hoofdstuk groenten.
Gaat lukken.
Baas en hond zijn zeer tevreden.
Als je minstens op 6 diersoorten uit komt waarbij de onderdelen onderling ook nog variëren dan zit je wel een heel eind goed, maar het kan beter. Is dat bij jou niet het geval dan zou ik nog iets verder gaan met verdiepen naast het hoofdstuk groenten.
Door frenja
#1362121
Ik ga mijn leverancier vragen wat het precies is allemaal.
Vis,kip en diverse runder delen zit er zeker bij,ook vuile pens.
Ik ga me er verder in verdiepen.
Bedankt voor de tip.
Door Rachel
#1364267
Hoi! Nu ben ik nog een BARF beginner maar ik ben al 2 weken alles aan het lezen wat ik op het internet kan vinden over BARF en volgens mij las ik op Voer natuurlijk dat groenten niet perse nodig zijn om bij te voeren? Zeker als je vuile pens voert en misschien af en toe wat (ongekruide) tafelrestjes? De uitleg hiervan is dat wat een wolf aan groenten eet eigenlijk niet noemenswaardig is?

Wat is jullie mening hierover?

Ik dacht als ik gevarieerd BARF en ik geef onze honden af en toe de overgebleven groenten van tafel (gewoon gekookt zonder toevoegingen) dat het dan toch goed moet zijn?

Groetjes Rachel!
P.s. Ik heb een boxer reu (Bumper) van 3 jaar oud  en over 3 weken komt ons Amerikaanse Bulldog teefje .
Laatst gewijzigd door Rachel op do 17 sep 2009, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1364669
Onze honden eten niet als een wolf. Ze gaan niet soms dagenlang op zoek naar een wilde prooi, ze jagen er niet urenlang achteraan, en ze vangen geen wilde dieren die ze in hun geheel opeten.

Onze honden krijgen meestal hun barf uit de bio-industrie en dat heeft maar heel in de verte nog te maken met hoe een wild dier in elkaar zit qua voedingsstoffen. Dat wilde dier heeft een passend dieet gegeten (geen granen bv!), het heeft z'n spieren botten en pezen deugdelijk gebruikt en hooguit zoveel vet opgeslagen dat het de winter doorkomt.

Bio-industrie dieren bewegen minimaal, hebben een hoog vetgehalte, eten brokken en granen, stiekeme groiebevorderaars en andere ongein. Hun spieren en botten zijn nauwelijks gebruikt, de samenstelling van zo'n dier qua voedingsstoffen is totaal anders dan van een wild dier. En voornamelijk een stuk ongezonder helaas.

Vuile pens is bijna altijd gespoeld en iig leeggeschud, en als dat niet het geval is zitten er resten in van bio-industrievoer. Niet echt iets waar je hond behoefte aan heeft.

Om daarvoor enigszins te compenseren voeren wij rauwe gepureerde groentes bij. Rauwe groentes bevatten zeer veel enzymen en andere fyto-actieve stoffen en andere nuttige voedingsstoffen die door koken worden afgebroken en vernietigd. Het gaat ons dus niet zozeer om de ijzer en de mineralen, noch om de vitC trouwens (die maken honden zelf) maar juist om die stoffen die in rauwe planten aanwezig zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door