Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door deja
#1361241
Ik heb daar een vraag over, ik zal even herhalen wat er over geschreven staat en wil daarvan weten of dat ook wel allemaal goed is voor de hond.
Ons VLEES VOOR DE HOND is vermengd naar een goede verhouding.
Spiervlees orgaanvlees dierlijke vetten kraakbeen en beenderen.
Er zitten zoveel mogelijk gelerende eiwitten in.
Dit zijn zenen, aanhechtsel en bindweefsel van het vlees.
Dit zijn de bouwstoffen voor de hond. Voor een fysieke sterke hond.
Het geheel bevat voldoende vitamine en mineralen.
Kan iemand mij antwoord geven op de zin zenen aanhechtsel en bindweefsel.
Hoor ook weer zeggen dat dat helemaal niet nodig is.
Laatst gewijzigd door deja op zo 13 sep 2009, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#1361436
Ik heb het een keer afgehaald, het simpelste voer, en ik ben niet zo tevreden. Het stinkt erg en bevat veel vet en ondefinieerbaar witte "zut".

Ik geloof niet dat ik het nog eens haal. Ik merk hoe sterk ik al gehecht ben geraakt aan het zelf samenstellen, ik wil toch wel graag weten wat ik voer. Maar het is handig wat kvv in huis te hebben voor logeerpartijen, of andere bijzondere gevallen.
Door deja
#1361563
Mij bevalt het eigenlijk heel goed ik geef het alleen s'morgens Beau krijg 300 en Deja 200 s'avonds krijgen ze altijd barf de ene avond spier en groente 1 x per week orgaan op de spiervleesdag en de andere avond bot/vlees daarin zit eenmaal per week vis.
Het gaat heel goed zo met mijn honden zien er goed uit krijg vaak complimenten.
Maar dat vlees uit Abcoude zijn ze ook stapelgek op en het is ook erg compact zeer droog weinig vocht, dat kan je bij Herby niet zeggen daar komt altijd een hele lading vocht van het spiervlees af.
Ik haal het altijd in Zaanstad en heb al 2 maal meegemaakt dat het net was gedraaid de dag ervoor.
Ik heb nu ook de variant met paard dat is dus 4 soorten vlees.
Door ibbi
#1361590
ik heb wat oude topics doorgelezen, en zie toch een aantal minpuntjes,

de samenstelling kan steeds veranderen! ( dit staat op zijn website )
er is geen controle op.
je weet niet wat erin zit - lever? hart?  hoeveel ?  andere orgaan?
het is eigenlijk geen kvv, maar meer zoiets als haaksbarf denk ik, je moet al alle smaken voeren,
( hoeveel smaken zijn er ? ) om compleet te voeren, het is n.l. niet compleet, er zijn geen vitamines ed toegevoegd zoals bij kvv's

stel je voert 25 % van je menu met dit vlees, in de smaak rund, dan voer je 25 % incompleet.

mij bezwaar over dat het vooral bestaan uit vet en zenen, en ik gister zei dat ik liever spiervlees zou geven
aan m'n pup dan een bak zenen, en dat er op zijn website een mooi verkooppraatje over staat, wordt wel
onderstreept door de reactie van Tannetje in een ouder topic hierover ;

 
Er zitten zo veel mogelijk gelerende eiwitten in. Dit zijn zenen, aanhechtsel en bindweefsel van het vlees.

Lekker wel. Lijkt mij niet zulke heel nuttige eiwitten.
persoonlijk zou ik 't niet geven, om bovengenoemde punten.  als ik kvv geef moet het compleet zijn. en van goede ( daardoor dus waarschijnlijk ook duurdere )  kwaliteit.

p.s.
ik kan trouwens uit volle overtuiging zeggen dat jou honden er echt geweldig uitzien deja !!
Door ibbi
#1361592
[quote="Hitam"]
Zenen, aanhechtsel en bindweefsel zijn vrij laagwaardige eiwitten en dus helemaal niet waardevol. Geen idee waar dat idee vandaan komt.
[/quote]

lol  ;D 
wij zitten tegelijk te typen denk ik, ik quotte jou reactie net uit een ouder topic hierover!
Door deja
#1361620
Er zit 15 % kaal bot in dat zijn karkassen van de kip 15 % orgaan dat zal wel eens wisselen long lever nier ik dacht geen hart maar wel altijd 2 soorten en dan 70 % spier dat bestaat uit lam rund en kip ik heb nu ook de variant met paard dus 4 soorten spier.
Wat ze hier aan KVV krijgen is ong. ruim 1/3 derest bestaat uit barf en daarin zit genoeg orgaan botten en vlees.
Door deja
#1361629
[quote="deja"]
Er zit 15 % kaal bot in dat zijn karkassen van de kip 15 % orgaan dat zal wel eens wisselen long lever nier ik dacht geen hart maar wel altijd 2 soorten en dan 70 % spier dat bestaat uit lam rund en kip ik heb nu ook de variant met paard dus 4 soorten spier.
Wat ze hier aan KVV krijgen is ong. ruim 1/3 derest bestaat uit barf en daarin zit genoeg orgaan botten en vlees.
[/quote]
Daarbij wil ik ook nog even vermelden dat mijn honden het er prima op doen als ik ze wel eens smuldier geef hebben ze diaree.
#1361667
Mijn hondje doet het er ook prima op hoor , voor zover ik weet  ;). Ik vind het alleen zelf onprettig en ben niet zo tevreden over de ogenschijnlijke samenstelling. Ik ben verbarft ;D ;D ;D

Het ligt dus meer aan mij  dat ik het niet nog eens koop.
Door deja
#1361781
Ja ik barf ook maar ik merk niet  dat ze daar nou gekker op zijn als op het vlees uit Abcoude heb nu de variant paard dus 4 soorten door elkaar ik snap eigenlijk niet wat jullie bedoelen met dat het niet compleet is.
Er zit 15 % kipkarkas in kaal bot volgens mij zit dat in alle kvv voeren.
15 % orgaan dat zal misschien wel eens wisselen maar doorsnee genomen long lever nier ik geloof niet dat hij met hart werkt en 70 spier dat is dan rund kip lam en in mijn geval nu ook paard.
Met dat orgaan wissel je zelf toch ook wel eens de ene keer geef ik maagjes van de kip hartjes van konijn en lever de andere keer weer eens wat anders.
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat jullie bedoelen met niet compleet er zit alleen geen groente in nou dat voeg ik zelf wel toe.
#1361827
[quote="Madelief."]
Mijn hondje doet het er ook prima op hoor , voor zover ik weet  ;). Ik vind het alleen zelf onprettig en ben niet zo tevreden over de ogenschijnlijke samenstelling. Ik ben verbarft ;D ;D ;D

Het ligt dus meer aan mij  dat ik het niet nog eens koop.


:biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: die is nieuw :biggrin2:







[/quote]
Door ibbi
#1361836
ik zal als voorbeeld carnibest nemen;
daar zit in ;

Vitaminen/mineralen


Alle Carnibest voedingen bevatten optimale hoeveelheden vitaminen en mineralen. Dat wil zeggen, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

Het grootste deel van de Carnibest voedingen bestaat uit natuurlijke vitaminen en mineralen, afkomstig uit vers vlees, botten, verse groenten, rijst en plantaardige oliën.

Een zeer klein deel (1%) vitaminen en mineralen voegen wij handmatig toe aan alle voedingen door middel van een premix welke voor het overgrote deel uit natuurlijke vitaminen en mineralen bestaat. Hierdoor zijn alle vitaminen, mineralen en sporenelementen in optimale hoeveelheden aanwezig in de verse maaltijden.


door deze toevoeging is het voer compleet.
deze premix ontbreekt bij het voer uit Abcoude.
daardoor is het niet compleet.  en dan moet je , net zoals bij haaksbarf, minstens 4 soorten voeren per twee weken ( kip / lam/ paard/ rund ) om tot een compleet menu te komen, net zoals je in een barf menu minstens 4 maar liever meer diersoorten stopt.

al voer je voor 2/3 een barf menu en 1/3 dit voer dan is dus nog steeds 1/3 mogelijk  incompleet en kunnen er tekorten ontstaan.

van de 70 % spiervlees is een groot deel dus zeen en vet - dat is een mindere kwaliteit aan eiwitten dan je in je barfmenu zou doen, zie het commentaar van Tannetje.

daarnaast, is er geen controle op dit voer, hij kan er wel maanden lang alleen lever in stoppen bij wijze van spreken, of veel minder orgaan dan dat hij op de website schrijft, niemand die dat merkt. 
#1361837
[quote="deja"]
Ja ik barf ook maar ik merk niet  dat ze daar nou gekker op zijn als op het vlees uit Abcoude heb nu de variant paard dus 4 soorten door elkaar ik snap eigenlijk niet wat jullie bedoelen met dat het niet compleet is.
Er zit 15 % kipkarkas in kaal bot volgens mij zit dat in alle kvv voeren.
15 % orgaan dat zal misschien wel eens wisselen maar doorsnee genomen long lever nier ik geloof niet dat hij met hart werkt en 70 spier dat is dan rund kip lam en in mijn geval nu ook paard.
Met dat orgaan wissel je zelf toch ook wel eens de ene keer geef ik maagjes van de kip hartjes van konijn en lever de andere keer weer eens wat anders.
Ik snap eigenlijk niet zo goed wat jullie bedoelen met niet compleet er zit alleen geen groente in nou dat voeg ik zelf wel toe.
[/quote]

Volgens zijn site zit er overigens wel groente in verwerkt.

Verder kun je  de wisselende samenstelling niet vergelijken met de wisselende samenstelling van een BARFmenu. b.v. ervan uitgaande dat mensen vaak grote partijen kopen en de hond dus vaak maandenlang uit dezelfde partij zit te eten mag het niet zo zijn dat er b.v. even geen lever inzit, of hart of andere essentiële onderdelen van een menu. Daarbij weet ik als ik BARF voer wat er eventueel mist en kan ik daar andere oplossingen voor zoeken en bij een voorgemalen prakje weet je dus niks noppes nada.

Zenen en bindweefsel mogen best in het voer zitten maar verwacht er niet al teveel van qua voedingswaarde, het is wat mij betreft, net als long en kimmels b.v. een niet noemenswaardig onderdeel van het voer.

Over de kompleetheid kunnen we natuurlijk lang discusiëren, maar wat ik eerder gelezen heb wordt er voer niet door analyse gecontroleerd en ben je dus volledig afhankelijk van de ideeën van de fabrikant wat betreft kompleetheid.  
#1361845
[quote="ibbi"]
ik zal als voorbeeld carnibest nemen;
daar zit in ;

Vitaminen/mineralen


Alle Carnibest voedingen bevatten optimale hoeveelheden vitaminen en mineralen. Dat wil zeggen, de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

Het grootste deel van de Carnibest voedingen bestaat uit natuurlijke vitaminen en mineralen, afkomstig uit vers vlees, botten, verse groenten, rijst en plantaardige oliën.

Een zeer klein deel (1%) vitaminen en mineralen voegen wij handmatig toe aan alle voedingen door middel van een premix welke voor het overgrote deel uit natuurlijke vitaminen en mineralen bestaat. Hierdoor zijn alle vitaminen, mineralen en sporenelementen in optimale hoeveelheden aanwezig in de verse maaltijden.


door deze toevoeging is het voer compleet.
deze premix ontbreekt bij het voer uit Abcoude.
daardoor is het niet compleet.  en dan moet je , net zoals bij haaksbarf, minstens 4 soorten voeren per twee weken ( kip / lam/ paard/ rund ) om tot een compleet menu te komen, net zoals je in een barf menu minstens 4 maar liever meer diersoorten stopt.

al voer je voor 2/3 een barf menu en 1/3 dit voer dan is dus nog steeds 1/3 mogelijk  incompleet en kunnen er tekorten ontstaan.

van de 70 % spiervlees is een groot deel dus zeen en vet - dat is een mindere kwaliteit aan eiwitten dan je in je barfmenu zou doen, zie het commentaar van Tannetje.

daarnaast, is er geen controle op dit voer, hij kan er wel maanden lang alleen lever in stoppen bij wijze van spreken, of veel minder orgaan dan dat hij op de website schrijft, niemand die dat merkt. 


[/quote]

Even voor de volledigheid. De controle van bovenaf op de kwaliteit/kompleetheid van kvv's  (en brok) is zowieso nihil dus echt een graadmeter kun je dat niet noemen. Wel laten een aantal fabrikanten op eigen initiatief hun voer controleren op kompleetheid om te voorkomen dat ze een onvolledig voer aan het maken zijn en moet je ook eens een offciële analyse hebben laten maken om het voer "Kompleet" te mogen noemen.

Dit probleem ondervang je als fabrikant door het dan maar "volledig"  of iets dergelijks te noemen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door