Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Celicaatje
#1361405
Vandaag ben ik bij mijn dierenarts beland omdat 1 van hondjes ineens doodziek is geworden.
Vanochtend lag ze nog vrolijk te kluiven aan een lamsbot in de tuin om vervolgens 's middags koorts te krijgen (bijna 40 graden) en erg kortademig te zijn.

Mijn hondje heeft Cushing dus ik dacht aan een Addison collapse maar daar leek het toch niet op volgens de DA. Wel vond hij het vreemd dat ik een rauw bot had gegeven, volgens hem had ik deze eerst moeten koken. Maar ja in de vrije natuur hebben ze ook geen gasstelletje om een bot te gaan koken ;) zei ik. Volgens hem had ik het toch moeten doen ivm het kunnen versplinteren van het bot.

Maar goed het lijkt er niet op dat het iets met het bot te maken heeft gehad en bovendien hebben ze alle 4 liggen kluiven buiten....

Nu heeft hij haar anti-biotica toegediend maar ik denk dat ik zo nog bij een kliniek terechtkom want het ziet er verre van goed uit :'(.

Vond het alleen bijzonder dat de DA over dat koken begon en daarom leg ik het toch even hier neer en ben benieuwd naar jullie reactie(s).

mvg
Inge
#1361409
Bah, wat akelig joh! Arm hondje  :-* hopelijk komt het gauw weer goed.

En raar dat die da over koken begint? Nou, ik sla eerder steil achterover van een da die niet verblikt of verbloost van de mededeling dat ze rauwe botten eten  :D de dierenartsen die ook maar een jota verstand van rauw voeren hebben moet je met een lantaarntje zoeken.
#1361411
Mijn dierenarts reageerd ook zo.
Gelukkig zijn er een stuk of 5 dierenartsen waarvan er 1 een symposium over rauw vlees en kvv heeft bijgewoond.
Zij is nu zelf carnibest gaan geven.
Dus als het iets met eten ofzo te maken heeft, vraag ik naar haar.

Sterkte met hondje
#1361441
Beterschap met je hondje! hopelijk knapt ze snel weer op.

Ik kan daar niet inkomen dat een dierenarts dat zegt, zo zegt hij dus eigenlijk tegen z'n klanten geef maar een gekookt lamsbot....wat weer levensgevaarlijk is.
Vindt het maar een nare cirkel, iemand gaat studeren als dierenarts, krijg voorlichting waarschijnlijk vanuit brokkenfabrikant, met daarachter de niet-gezegde boodschap: houdt mensen maar dom, brok is gezond en zo blijven wij verkopen. Dierenarts verteld zijn klanten dit klakkenloos, of erger verteld dat je bot moet koken....nou bij mij gaat het lampje dan uit  :-\
Is al net zo zot geregeld als de gezondheidszorg voor ons....
Door Celicaatje
#1361446
Nou ik vind het ook erg vervelend omdat je mag verwachten dat een DA kundig is. En je begint dan toch erg te twijfelen (ja zo gaat dat natuurlijk). Het doet me goed te lezen dat er veelvuldig DA-en zijn die niet op de hoogte zijn van het geven van rauw voer en de gevaren van brokken. Ja ik snap ook dat ze een groot aandeel hebben in de brokverkoop helaas.
Ik heb al menig mensen in mijn omgeving overtuigd van het geven van rauw.

Hoe dan ook, je gaat twijfelen en zo'n dierenarts kijkt je dan ook aan alsof je een grote misdaad begaan hebt en vervolgens speelt met het leven van je dier. Ik wist zo snel niet wat de gevaren waren van het koken van botten. Maar in discussies had ik ook niet zoveel zin natuurlijk omdat mijn hondje zich zo ellendig voelt.

Morgen heb ik een afspraak bij de kliniek (die stond al voor een simulatietest voor Cushing ivm de doseringsverhoging van Vetroyl) omdat de waardes erg gestegen waren de vorige keer. Misschien staat deze koortsaanval er los van en is ze gewoon grieperig net als bij de mens zo ineens dit kan gebeuren. Ze ligt nu naast me en ademt nog erg snel en voelt erg warm aan. Over enkele uren ga ik even temperaturen.
Door Truus
#1361450
Zolang de Dierenarts de zakken brok op de toonbank heeft staan en ze voor elk probleem wel een andere brok hebben, begin ik niet over mijn wijze van voeren. Ben er in de eerste instantie wél over begonnen maar hij had er geen kaas van gegeten dus...
Belangrijker is nu dat je hondje op gaat knappen en ik ga onwijs duimen hoor ! Als je het niet vertrouwd, zou ik eerder gaan en wellicht naar een andere dierenarts.
Beterschap !
Door Lizzy
#1361463
Celicaatje schreef: Vandaag ben ik bij mijn dierenarts beland omdat 1 van hondjes ineens doodziek is geworden.
Vanochtend lag ze nog vrolijk te kluiven aan een lamsbot in de tuin om vervolgens 's middags koorts te krijgen (bijna 40 graden) en erg kortademig te zijn.
Oh bah joh, wat afschuwelijk!
Mijn hondje heeft Cushing dus ik dacht aan een Addison collapse maar daar leek het toch niet op volgens de DA. Wel vond hij het vreemd dat ik een rauw bot had gegeven, volgens hem had ik deze eerst moeten koken. Maar ja in de vrije natuur hebben ze ook geen gasstelletje om een bot te gaan koken ;) zei ik. Volgens hem had ik het toch moeten doen ivm het kunnen versplinteren van het bot.
Ja, wat een pech dat jouw DA er echt helemaal NIETS van heeft begrepen. En dat is vrij ernstig want zijn advies is echt levensgevaarlijk! Rauw bot splintert niet. Gekookt bot daar in tegen dus wel >:( >:( >:(! Duidelijk een geval van absoluut niet weten waar ie het over heeft en dat baart mij ernstige zorgen. Het is niet te hopen dat hij vaker geconfronteerd gaat worden met onzekere mensen die zelf samenstellen :-\.

Misschien moet hij zelf eens lid worden van Barfplaats, voordat hij doorgaat met het geven van zulke stomme adviezen.
Maar goed het lijkt er niet op dat het iets met het bot te maken heeft gehad en bovendien hebben ze alle 4 liggen kluiven buiten....

Nu heeft hij haar anti-biotica toegediend maar ik denk dat ik zo nog bij een kliniek terechtkom want het ziet er verre van goed uit :'(.

Vond het alleen bijzonder dat de DA over dat koken begon en daarom leg ik het toch even hier neer en ben benieuwd naar jullie reactie(s).

mvg
Inge
Heel veel sterkte met haar! Ik hoop dat ze gauw opknapt.
Door Celicaatje
#1361523
Hoera ik heb net getemperatuurt (met mijn net nieuw aangeschafte dierenthermometer) en het is nu 39.1 en ze knapt wel wat op. Ook heeft ze gegeten net en water gedronken. Snap er niets van maar ze voelt zich beduidend beter en dat is het belangrijkste nu.
Morgenvroeg zal ik het er direct over hebben met haar internist die de test gaat doen, misschien heeft hij een verklaring. Overigens is de internist van de tweedelijn geen tegenstander van rauw voeren. Laatst had ik een 1 van mijn katten ziek en toen zei hij: geef haar vooral wat ze lekker vindt, verse vis bijvoorbeeld.....

Thanx voor jullie reacties, maakt me stukken zekerder...

Groet
Inge
Door Fido
#1361532
Misschien kan je je da dit volgende stukje laten lezen geschreven door een collega da die wel voorstander is van rauw voeren.


Hoe wordt het calcium in het bot bereikbaar voor de hond?

De hond eet niet dragende delen bot zoals ribben, borstbeen, lendenwervels, kippen- en eendenbotten. Dit bot komt in de maag. De maag van een vleeseter heeft een zuurtegraad ( pH ) van één tot twee. Het zoutzuur wordt afgescheiden door de parietale cellen van de maagwand. Zelf heeft de maagwand een dikke slijmlaag. Zo wordt deze beschermd tegen de in werking van het geproduceerde zoutzuur. Door deze lage zuurtegraad denatureren de eiwitten in het bot en komen deze vrij in de maaginhoud. De hoofdcellen van de maagwand scheiden pepsinogeen af welke door de zure inhoud van de maag omgezet wordt tot pepsine. Pepsine is een eiwitsplitsend enzym. De combinatie van én zuur én pepsine leidt tot het oplossen en verteren van al het boteiwit.



Als het bot eiwitloos is geworden, wordt bot slap en zacht. Calcium is dan niet meer gebonden aan de boteiwitten en komt zo vrij in het maag-darmstelsel. Op deze manier kan het worden opgenomen door het lichaam.

Het is dus van belang dat de maaginhoud zuur is.

Verhitte botten hebben het nadeel dat het eiwit opgelost is door het bakken en /of koken. Hierdoor is het bot broos geworden. Dit bot splintert in alle maten en vormen en kan een gevaar vormen bij het inslikken. Vastzittende botdeeltjes in de keel behoort dan tot de mogelijkheden. Uiteraard heeft verhit bot een lagere voedingswaarde voor de kat en de hond. Het is immers verhit en daardoor beschadigt.


Stel dat jouw da hier meer van wil weten dan kan hij/zij contact opnemen met onze praktijk. Op de website staat het heel eenvoudig geschreven maar we willen het best wel even uitleggen op da niveau ;). Het gaat ons er om dat dit stomme bakerpraatje de wereld uit geholpen wordt. Het is net wat Lizzy zegt: het baart ernstige zorgen.
Én men gelooft heilig in de "witte jas".
Lizzy schreef: Oh bah joh, wat afschuwelijk!
Ja, wat een pech dat jouw DA er echt helemaal NIETS van heeft begrepen. En dat is vrij ernstig want zijn advies is echt levensgevaarlijk! Rauw bot splintert niet. Gekookt bot daar in tegen dus wel >:( >:( >:(! Duidelijk een geval van absoluut niet weten waar ie het over heeft en dat baart mij ernstige zorgen. Het is niet te hopen dat hij vaker geconfronteerd gaat worden met onzekere mensen die zelf samenstellen :-\.

Misschien moet hij zelf eens lid worden van Barfplaats, voordat hij doorgaat met het geven van zulke stomme adviezen.
Heel veel sterkte met haar! Ik hoop dat ze gauw opknapt.
Helaas zal een heel groot gedeelte van de da niet zo snel een forum lezen, laat staan lid worden ;)
Door Celicaatje
#1361546
Hallo Fido,
Pff ik weet niet of deze dierenarts er wel van gediend is als ik hem met dit confronteer.
Maar ook ik vind niet dat dit soort adviezen gegeven mogen worden, dus ik denk dat ik morgen nog maar even contact opneem....

Groetjes
Inge
Door Fido
#1361601
Celicaatje schreef: Hallo Fido,
Pff ik weet niet of deze dierenarts er wel van gediend is als ik hem met dit confronteer.
Maar ook ik vind niet dat dit soort adviezen gegeven mogen worden, dus ik denk dat ik morgen nog maar even contact opneem....

Groetjes
Inge
Ik denk ook niet dat je hem een confrontatie moet aangaan (de meeste gaan dan zeker direct in de verdediging en staan nergens open voor ;)) maar meer een gesprek aan kan gaan dat er collega da zijn die zich meer en verder verdiept hebben in voeding voor honden en katten dan alleen de opleiding diergeneeskunde en brokfabrikanten  bieden. Dat je namen van zulke da weet en dat jij weet dat hij deze persoonlijk kan spreken áls hij eventueel toch meer informatie zou willen hebben.
Geef desnoods een briefje af met naam en adres gegevens. Misschien niet direct, maar misschien wat later, wil hij toch wat meer weten en kan dan zonder teveel moeite contact opnemen.
Niet geschoten is altijd mis  ;)
Door Too
#1361602
Celicaatje schreef: Hallo Fido,
Pff ik weet niet of deze dierenarts er wel van gediend is als ik hem met dit confronteer.
Maar ook ik vind niet dat dit soort adviezen gegeven mogen worden, dus ik denk dat ik morgen nog maar even contact opneem....

Groetjes
Inge
Wellicht is hij niet gediend van een printje.... maar je zou  kunnen aangeven dat er collegae zijn die zich verdiept hebben in de voor- en nadelen  ;) van versvoeren [inclusief rauw bot] en dat hij ten allen tijde bereid is daar over van gedachten te wisselen [[web]adres en telnr in de aanslag ]

Zie Fido is sneller met t zelfde idee!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door