Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1361177
Zit me suf te denken, maar tot nu toe is het lastig een antwoord te vinden op m'n vraag.
Wat is nu het geval.
Ik barf sinds mei met de honden hier, 1 hond van mij (9jaar) woont bij m'n moeder. Zij krijgt hetzelfde menu als de dames hier.
Dames hier doen het helemaal prima. maar de hond bij m'n moeder, Kaya, heeft al sinds mei wisselende ontlasting.
Soms goed, soms wat zacht, en soms echt waterdiaree (minimaal 1x per week).
In eerste instantie zag ik haar opknappen, ze stonk minder uit haar bek, en werd wat dikker.
Nu stink ze weer uit haar bek, verder ziet ze er wel goed uit en ook doet ze niet ziek aan.

Nu heb ik voor haar kvv gekocht (carnibest en energique), ontlasting was gelijk weer goed de volgende dag. Is nog even afwachten wat ze op langere termijn doet hiermee.
Enige wat ik zo kon bedenken is dat ze voor een bepaald diersoort gevoelig/allergisch is ofzo.
En zat dan ook te denken, 1 voor 1 soorten barf toe te voegen aan kvv om zo te kijken of ze er tegen kan.
Wil haar namelijk erg graag weer op de barf.

Zijn er nog meer dingen waar het aan zou kunnen liggen?
En gaat dat werken die manier van soorten toevoegen?
Laatst gewijzigd door May Linn op vr 25 sep 2009, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1361180
May Linn schreef: Zit me suf te denken, maar tot nu toe is het lastig een antwoord te vinden op m'n vraag.
Wat is nu het geval.
Ik barf sinds mei met de honden hier, 1 hond van mij (9jaar) woont bij m'n moeder. Zij krijgt hetzelfde menu als de dames hier.
Dames hier doen het helemaal prima. maar de hond bij m'n moeder, Kaya, heeft al sinds mei wisselende ontlasting.
Soms goed, soms wat zacht, en soms echt waterdiaree (minimaal 1x per week).
In eerste instantie zag ik haar opknappen, ze stonk minder uit haar bek, en werd wat dikker.
Nu stink ze weer uit haar bek, verder ziet ze er wel goed uit en ook doet ze niet ziek aan.

Nu heb ik voor haar kvv gekocht (carnibest en energique), ontlasting was gelijk weer goed de volgende dag. Is nog even afwachten wat ze op langere termijn doet hiermee.
Enige wat ik zo kon bedenken is dat ze voor een bepaald diersoort gevoelig/allergisch is ofzo.
En zat dan ook te denken, 1 voor 1 soorten barf toe te voegen aan kvv om zo te kijken of ze er tegen kan.
Wil haar namelijk erg graag weer op de barf.

Zijn er nog meer dingen waar het aan zou kunnen liggen?
En gaat dat werken die manier van soorten toevoegen?
Maar, heeft ze op een vaste dag waterdunne ontlasting? Ik neem aan dat je dan weet wat ze de dag ervoor gegeten heeft?

Het zou kunnen dat Kaya wat gevoeliger is. En bijv. moeite heeft met een orgaanmaaltijd. Of dat ze nou net dat rauwe ei (zou je dat al geven) niet kan behappen. Of misschien is het de vette vis. Of het is de combinatie die haar niet lekker valt, ik noem maar wat: vet lamsvlees met eendennek, beide vet.

Heb je een vast menu?

Heb je wel eens geprobeerd haar chlorella te geven? Dat helpt bij ontgiften maar ook bij een vieze lucht uit de bek. Nou zie ik dit niet als oplossing (want dat moet je, denk ik, toch zoeken in het eten), maar het kan bijdragen.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1361190
thnx voor het meedenken.
Ik heb niet een vast menu kwa soorten, wel kwa verhoudingen.
Is ook niet dat het altijd na orgaan, of na vis of na groente is.
Wel valt op dat af en toe na het eten van pens is, dit eet ze ook niet graag.
Zover was ik dan ook, pens even wat minderen en/of tijdelijk weglaten.
Miss zou een vast menu kwa soorten helpen, dan is het beter te herleiden waar het vandaan komt denk ik dan.
Ga ik eens even bekijken, vette soorten en vis/pens zouden dan in begin weggelaten kunnen worden.

Chlorella krijgt ze al dagelijks. Ze heeft altijd uit haar bek geroken, na over op vers was het even bijna weg, en nu weer terug. Dat vindt ik vreemd.
Vraag me ook af waar het aan zou kunnen liggen, want lijkt me een teken dat iets niet klopt.
Ze heeft wel wat tandsteen, maar niet dat je nou zegt wat veel of dat het tandvlees ontstoken is.
Door Xada
#1361223
Ik denk dat je met een vast menu wel verder komt, dan kun je in ieder geval bekijken of het na een bepaald soort eten komt.
Een eliminatie menu is ook goed als het vorige niet werkt. Dan krijgen ze vlees van één soort dier (vaak begint men met geit of schaap) en dat gedurende 9 weken. Krijg je geen problemen kun je een volgende soort toevoegen en dan weer kijken gedurende 9 weken etc.
Ook zou ik even een bloed- en urineonderzoek laten doen. Daar kun je vaak al heel veel uit afleiden.
Sterkte
Door Deesje
#1361234
wat soms bij een wisselend menu goed werkt is een dagboekje bijhouden.. opschrijven wat je voert en wat voor reacties je bemerkt.. na een tijdje zou je mogelijk conclusies kunnen trekken... (met een vast menu is dat nog makkelijker)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1361240
dank jullie voor de ideeën!

Medische problemen heb ik ook aan gedacht, maarja waar te zoeken dan? wat te testen?
Mijn da is niet zo thuis is vers enzo en vondt begin zomer geen aanleiding om een bloedonderzoek te doen.
Dus zou het fijn als ik iig weet waarop te testen als dat nodig is.
Want ze oogt gezond, is fier, goed in de vacht. Alleen heel wisselende ontlasting.

Een vast menu is idd geen slecht wat ik al zei, ga hier vandaag eens mee knutselen met wat ik in huis heb.
En dan maar aan m'n moeder vragen of ze dagboek voor Kaya wil bijhouden.
Daar eerst maar eens mee beginnen voordat elimineren in beeld komt.
Voorlopig blijft ze maar even op kvv, want dat gaat tot nu toe goed (na 4 dagen), totdat ik dat menu voor elkaar heb.
Door Xada
#1361426
Dat is heel goed dat jullie daaraan denken. Zeker de tussendoortjes kunnen een hoop roet in het eten gooien. Als je moeder een dagboek bij zou houden, zet ze dan echt alles daarin?
Mijn honden kregen eigenlijk nooit een tussendoortje, maar toen een vriendin "naast" mij kwam wonen en we iedere dag samen aten gaf zij ze toch tussendoortjes zonder dat ik daar iets van wist. Ze deed het stiekum omdat ik het niet wou.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1361431
Mevroi Kruim schreef: Dat dacht ik net ook, krijgt ze bij je moeder echt alleen barf of ook andere dingen? Dat zou ik iig willen weten in jouw geval.
kwa eten krijgt ze alleen barf...maar nu je het zegt krijg ze wel tussendoortjes, gewone koekjes enzo. Al is dat niet zo vaak.
Ik vertrouw m'n moeder volledig als ze een dagboek zou schrijven of ze zegt dat ze niets zou geven.
Zij is ook diegene die er s'nachts uit moet als ze diaree heeft, dus geloof dat ze er echt wel wat mee wil. Ook voor kaya zelf natuurlijk, maar aantal keer s'nachts je bed uit wordt je ook niet vrolijk van.
Heb er niet zo snel aan gedacht dat tussendoortjes ook nog weleens vervelend konden vallen.
#1371040
Nou ben weer een tijd verder.
Kaya is hier die tijd in huis geweest zodat ik kon uitproberen met voer.
Waar kan ze niet tegen.

Resultaat, hier nergens last van, zelfs niet bij vis en orgaanmaaltijden.
Ik snap het niet meer (wat zou ze bij m'n moeder krijgen wat ze hier niet krijgt?)
Maar ga nu wel een menu maken voor haar met de dingen erin die ze hier gehad heeft, dan hoop dat het daar ook weer gewoon goed gaat.
#1371132
May Linn schreef: Nou ben weer een tijd verder.
Kaya is hier die tijd in huis geweest zodat ik kon uitproberen met voer.
Waar kan ze niet tegen.

Resultaat, hier nergens last van, zelfs niet bij vis en orgaanmaaltijden.
Ik snap het niet meer (wat zou ze bij m'n moeder krijgen wat ze hier niet krijgt?)
Maar ga nu wel een menu maken voor haar met de dingen erin die ze hier gehad heeft, dan hoop dat het daar ook weer gewoon goed gaat.
Ik weet niet of je er in gelooft, maar omdat ze bij jou alles kan verdragen en bij je moeder niet, zou er dan iets verkeerd zitten met aardstralen oid? Verkeerde energiën, ik noem maar wat.
Heeft je moeder nog meer huisdieren, bv. katten of konijnen oid. en als ze die heeft hoe is het daar dan mee?
Ik zit zomaar even te filosoveren.
#1371184
Misschien heeft ze spanning/stress? Wij dachten ook dat één van onze honden een (voedsel)allergie had. Uiteindelijk, met behulp van holistisch dierenarts bleek uiteindelijk dat het spanningen waren in huis met één van de andere honden wat de jeuk veroorzaakte. En nu? De stress is over en de jeuk dus ook!
#1371229
Mmm interessante antwoorden!
Kaya is daar enig huisdier. Had haar liever hier gehad, maar dat gaat helaas niet in de zomer.
Heb het idee dat hier meer stress is dan daar, hier heeft ze nog weleens woorden met andere dame o.a.
Ook met andere honden gaat het daar veel beter, ze is zowaar een stuk vriendelijker geworden.
"verkeerde energie' daar is er wel, ikzelf voel me er ook nooit zo prettig in dat huis.
Maarja ben dan ook wel weer zo nuchter, zou het kunnen dat ze daar aan de dunne van raakt?
Ik ga er denk ik nog eens een nacht over slapen, miss dat antwoord me dan te binnen schiet....
#1371291
Op verkeerde energiën kun je heel ziek worden en in het uiterste geval overlijden. Zowel mensen als dieren. Ik geloof er wel in, net als wiggelroede lopen. Ik heb het zelf geprobeerd en zag die dingen in mijn handen gewoon vanzelf bewegen als ik een bepaald richting op liep en ik ben echt niet een zweverig type.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door