Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Hertog
#1360914
Is het nou echt zo fout om brok en barf te combineren ???

Voordat jullie allemaal over mij heen vallen; Onze vorige hond had altijd een bak vol brokken staan waar hij zelf van at wanneer hij trek had. De bak stond daar 3 dagen vol te staan en werd dan leeg gegeten of hij nam eens wat en een paar uur later weer. Geheel naar eigen wens. Als het op was werd de bak meteen weer gevuld. Verder kreeg hij iedere dag (na ons eten) lams hart. En soms wat restjes van tafel. We hadden een gezonde/speelse/zeer actieve hond waarmee we alleen naar de da gingen voor zijn prik. Hij is nog oud geworden ook. Wat wil je nog meer.

Nu heb ik kennis genomen van barf. Ik heb de nodige variatie in de vriezer. Vind het leuk om te geven en denk dat ik er goed aan doe. Toch blijf ik brok bijgeven. Ik kan het niet laten. Heb gelezen van de zuurgraat in de maag enz en dat zal ook allemaal wel zo zijn. En toch.........is het nou echt zo fout om brok en barf te combineren?

Hertog
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1360925
Nou fout....het lijkt mij niet zo gezond als enkel barf.
Al lijkt half vers mij al beter dan helemaal geen vers.
Waarom wil je brok bij blijven geven?
Door bulldelicious
#1360936
wij hebben het ook jaren gedaan, brok en vlees, maar ik moet zeggen dat de brok dikwijls weggekieperd werd omdat ze het niet aten, nu zijn hun bakjes netjes leeggeten na een half uurtje dus ik geef geen geld meer aan die brok-rommel, het smaakt ze minder en ben volledig overtuigd van het barfen als ik hun vacht nu zie blinken en ze smakelijk zie kauwen  ;)
Door Mevroi Kruim
#1361090
Ach, fout ... als ik lees wat er zoal in de brok zit, en dat is dan nog wat er op het label vermeld staat, ik wil niet eens nadenken over wat er allemaal niet op staat  :-X  dan snap ik werkelijk niet waarom je dergelijke troep aan je honden zou willen geven.

En ik ken ook wel honden die oud geworden zijn op brok, zoals ik ook mensen ken die hun hele leven gerookt hebben en 90 geworden zijn. Volgt daar dan uit dat roken en brok dus wel gezond zouden zijn? Voor elke hond die het leven  houdt op brok ken ik er tig die gewoon ronduit ongezond zijn, kwalen en narigheid hebben en vroeg het loodje leggen. Voor elke tevreden roker ken ik er 10 met akelige en pijnlijke kwalen en ziektes die daar niet oud mee worden.
Door Borke
#1361094
Tja als je zelf iedere dag blikvoer en zakken chips eet dan ga je er ook niet aan dood en als je dan de helft van de tijd gezonde verse voeding gaat eten dan eet je nog steeds de helft van de tijd een veel mindere kwaliteit...
Ik vind het net zoiets als de helft van de week gezond leven en de andere helft niet...

Ik kan me indenken dat mensen uit gemakzucht brokken blijven voeren en geen zin hebben om zich in andere alternatieven te verdiepen en geen zin hebben in een hondenvriezer in huis.
Ik kan me echter niet indenken dat je de voordelen van Barf kent, de moeite ervoor wilt nemen en dan de helft van de tijd brokken wilt voeren.
Maar fout is het niet - het is jouw leven en jouw hond...

Overigens deed onze Borke het ook prima op brokken, maar veel beter op vers.
Sofi leek het prima op brokken te doen, maar bloeide helemaal op met vers.
Betere vacht, mooier uitgezwaard, betere eetlust en daardoor een beter gewicht.

Maar natuurlijk hoeft het niet.
Weet je je hoeft het ons niet uit te leggen en je hoeft je hier voor niemand te rechtvaardigen.
Als je je bericht echter plaatst om medestanders op dit versforum te vinden, dan zul je zien dat je zoekt naar een speld in een hooiberg  8)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1361149
ik kan me alleen maar aansluiten bij Mevroi Kruim en Borke.
Mijn 2 oudste honden zijn ook oud geworden op de brokken omdat ik toen niet beter wist. Maar of het beter is???????
Iedereen is vrij te doen wat hij wil!
Mijn honden staan nu inmiddels alweer 3 jaar op volledig rauw, en wil nooit meer anders, en NEE hier komt echt geen brokje meer de deur in  ;)
Door K&D
#1361246
Misschien heb je geluk gehad met je hond vroeger. Onze eerste hond at naast een beetje gezond ook de grootste bagger (P.Pal) omdat ik toen niet beter wist. Blijkbaar was ze voor niets overgevoelig, ze was nooit ziek en is 14,5 jaar geworden. Ze had wel een slechte huid, verhaarde continue en liet stinkscheten.....
Heb ik het toen goed gedaan? Met de kennis die ik nu heb zeg ik nee. Toen wist ik niet dat slechte brok die droge huid en scheten veroorzaakten. Maar ze ging er ook niet dood aan.
Als ik het overnieuw zou mogen doen ging ze op kvv/barf. Honden zijn opportunisten en kunnen zich op vele manieren in leven houden. Met slecht en goed voer.
De keuze is aan jou: op een natuurlijke en gezonde manier voeren, of niet. Waar voor jou de lat ligt bepaal je zelf.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1361253
Ik heb soms ook het gevoel dat de huidige brokken veel meer problemen veroorzaken dan de ouderwetse brokken. Er zal veel meer troep inzitten.

Onze flatcoat is op een maand na 16 geworden op de Doko (geperste brok). Het stond er altijd en ze at wat ze nodig had. Ze kreeg wel heel regelmatig vuile pens en van die tartaar voor honden, volgens mij toen al van Rodi?? was een soort gehaktkrullen. Overigens kan ik me ook vaag de geur herinneren van de pens, en dat rook zelfs anders. De koeien krijgen vast ook heel ander voer dan toen. Ik praat dan over de periode tussen 1974 en 1990.

En voor een flatcoat is bijna 16 beslist geen kattepis, dat weten we allemaal.

Maargoed, ik ben om en ik vind het nú al spannend dat ik een toekomstig nest (hoop ik) ga afspenen op vers. Gelukkig ken ik steeds meer fokkers die mij daar wat in kunnen bijstaan, haha.
Door sandrra
#1361256
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.

Ik zou t niet doen, maar jij bent degene die bepaalt wat je hond eet.

Onze vorige hond ( mechelse herder) is 12 geworden op brok . Ze kreeg 1x per week vuile pens en lamshart. Ze was levendig, zag er goed uit (dacht ik) Maar als ik nu naar haar foto's kijk weet ik dat ze er nog veel beter uit had kunnen zien. Zeker haar gebit, want die was echt bar slecht.
En nu bij onze meiden kan ik zeggen dat brokken sowieso slecht zijn voor Mazoe, die wordt er nl ziek van. En ja Khami at ze vrolijk en mankeerde niets. Maar als ik nu kijk zie ik dat ze er stukken beter uitziet.  
Dus hier komt geen brok in huis voor de honden.

Maar waarom blijf je brok geven?  Ben je niet helemaal zeker van barf.?
Door Hertog
#1361394
Ben je niet helemaal zeker van barf?

Tja die kwam aan. Je hebt gelijk.
Ik wil wel MAAR.......... en dan komen de bedenkingen en de problemen die allemaal vast uitstekend opgelost kunnen worden als ik maar helemaal overtuigd was.
Inmiddels, sinds gister, doen we niet meer half/half maar 1/4 brok en 3/4 barf. En hoewel ik eigenlijk helemaal geen zin heb in gereken (hoeveel van dit en hoeveel van dat en wat dan morgen) maak ik toch al porties die geloof ik wel gezond zijn. Ik ga er vanuit dat als je zo dicht bij de natuur gaat zitten dat het ook niet uitmaakt als de hoeveelheden niet helemaal kloppen. (probeer die natuurlijk wel te benaderen want Hertog leeft niet in de natuur)
De wolf kan echt niet het hele jaar door kiezen wat goed voor hem was. Wat hij te pakken kijgt wordt gegeten. Het lekkerst het eerst. Of het hele beestje ineens.
Door Mevroi Kruim
#1361407
Kijk, dat is nou net het punt. Wolf eet hele beestjes. Of resten van beestjes maar merendeels toch wel hele. Ga je met je verhoudingen daar nou ver naast zitten dan krijg je wel problemen op den duur. En zo ongelofelijk moeilijk is het nou ook weer niet, je hoeft geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om je hond te kunnen voeren. Alleen ietsje meer nadenken en plannen dan nodig is voor een zak br*k uit het schap trekken.
Door sandrra
#1361412
Hertog schreef: Ben je niet helemaal zeker van barf?

Tja die kwam aan. Je hebt gelijk.
Ik wil wel MAAR.......... en dan komen de bedenkingen en de problemen die allemaal vast uitstekend opgelost kunnen worden als ik maar helemaal overtuigd was.
Inmiddels, sinds gister, doen we niet meer half/half maar 1/4 brok en 3/4 barf. En hoewel ik eigenlijk helemaal geen zin heb in gereken (hoeveel van dit en hoeveel van dat en wat dan morgen) maak ik toch al porties die geloof ik wel gezond zijn. Ik ga er vanuit dat als je zo dicht bij de natuur gaat zitten dat het ook niet uitmaakt als de hoeveelheden niet helemaal kloppen. (probeer die natuurlijk wel te benaderen want Hertog leeft niet in de natuur)
De wolf kan echt niet het hele jaar door kiezen wat goed voor hem was. Wat hij te pakken kijgt wordt gegeten. Het lekkerst het eerst. Of het hele beestje ineens.
De wolf eet hele prooien dus krijgt alles qua verhouding  goed naar binnen. Het is aan ons baasjes om dit voor onze hond na te bootsen aangezien ze t niet zelf uit de vriezer kunnen pakken ;)
Je hoeft t maar 1 keer uit te reken en dan wordt je er steeds handiger in. Ik heb bijv. een spiekbriefje op de koelkast hangen ( voor als ik onverwachts een keer niets thuis ben dan weet manlief of kids wat er gevoerd moet worden).
Ik heb per dag opgeschreven wat ze eten en hoeveel. En op een gegeven moment pak je t uit t hoofd.
Ik portioneer dus nooit voordat t de vriezer in gaat. Wanneer je dit wel doet kan je dat aan hand van zo'n briefje in de vriezer knallen en hoef je t alleen eruit te halen, laten ontdooien en in de bak te doen. Makkelijker kan bijna niet.
En lekker die brokken aan t asiel doneren. Je bent iig al op de goede weg.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1361437
Hertog schreef: Ben je niet helemaal zeker van barf?

Tja die kwam aan. Je hebt gelijk.
Ik wil wel MAAR.......... en dan komen de bedenkingen en de problemen die allemaal vast uitstekend opgelost kunnen worden als ik maar helemaal overtuigd was.
Inmiddels, sinds gister, doen we niet meer half/half maar 1/4 brok en 3/4 barf. En hoewel ik eigenlijk helemaal geen zin heb in gereken (hoeveel van dit en hoeveel van dat en wat dan morgen) maak ik toch al porties die geloof ik wel gezond zijn. Ik ga er vanuit dat als je zo dicht bij de natuur gaat zitten dat het ook niet uitmaakt als de hoeveelheden niet helemaal kloppen. (probeer die natuurlijk wel te benaderen want Hertog leeft niet in de natuur)
De wolf kan echt niet het hele jaar door kiezen wat goed voor hem was. Wat hij te pakken kijgt wordt gegeten. Het lekkerst het eerst. Of het hele beestje ineens.


......hoorde je ook een kwartje vallen....

Het komt niet op grammen aan barfen, zeker de spiervlees en vleesbot niet. Maar een basis als menu zou wel goed zijn.
Lever en nier is dan wel belangrijk goed aantal procenten te geven. En de rest, wat hierboven al schreef het is geen grammen werk, wordt het een ons meer dan wordt een ander verhaal. Maar 50gr meer pens deze week en week erop niet kan geen kwaad. Tenzij je natuurlijk een heel klein hondje hebt die niet zoveel eet, dan is 50gr natuurlijk wel meer naar verhouding.
Reken het eenmalig uit en probeer dat menu te benaderen, dan zit je goed kwa voedingsstoffen en hoef je nergens aan te twijfelen.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1361710
SandRRa schreef: De wolf eet hele prooien dus krijgt alles qua verhouding  goed naar binnen. Het is aan ons baasjes om dit voor onze hond na te bootsen aangezien ze t niet zelf uit de vriezer kunnen pakken ;)
Je hoeft t maar 1 keer uit te reken en dan wordt je er steeds handiger in.
Ik heb bijv. een spiekbriefje op de koelkast hangen ( voor als ik onverwachts een keer niets thuis ben dan weet manlief of kids wat er gevoerd moet worden).
Ik heb per dag opgeschreven wat ze eten en hoeveel. En op een gegeven moment pak je t uit t hoofd.
Ik portioneer dus nooit voordat t de vriezer in gaat. Wanneer je dit wel doet kan je dat aan hand van zo'n briefje in de vriezer knallen en hoef je t alleen eruit te halen, laten ontdooien en in de bak te doen. Makkelijker kan bijna niet.
En lekker die brokken aan t asiel doneren. Je bent iig al op de goede weg.

zo gaat het hier ook ;). Tot voor 2 jaar geleden werkte ik met menu's, zat ik veel te rekenen en rekende mezelf echt wel eens suf, en zag dan echt door de bomen het bos niet meer.
Toen ben ik het wat meer "los gaan laten", heb nu het menu in mijn hoofd zitten, weet wat ze per dag/week binnen moeten krijgen en werk ik ook mee.
Maar even door de bomen het bos niet meer zien, is voor mij (gelukkig) geen reden geweest om de brokkenmeuk weer in huis te halen :biggrin2:
Door **Jolanda**
#1361711
Als je het samenstellen zo moeilijk vind, waarom geef je dan geen KVV? Is nog altijd beter dan brokken  ;) en je hoeft het maar uit de vriezer te halen, laten ontdooien, afmeten hoeveel je moet hebben en in de voerbak te doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door