Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#1360891
Kep wat haast vandaag, en dus geen tijd om mezelf in de barfbieb te verliezen met de zoekfunctie, vandaar even langs deze minstens zo sympathieke weg de volgende vraag:

Ik heb een adresje gevonden waar ik prachtige konijnen (zonder jas) kan kopen, die meestal net iets onder de kilo wegen (d.w.z. met alle ingewanden nog op de plek van oorsprong). Dat zijn dus complete maaltijden, maar hoe verwerk ik die in een menu? Hoeveel moet ik van de totale behoefte aan bot/vlees/orgaan aftrekken om de juiste percentages te behouden?

Voorbeeld: Laika krijgt 7000 gram voer per week, verdeeld over 7 dagen. Daarvan is 3500 gram (50%) vleesbot, 1750 gram (25%) spiervlees, 1040 gram (15%) orgaan en 690 gram (10%) groentemix. Als ik van die 7000 gram over 7 dagen een konijn van afgerond 1000 gram aftrek, hoeveel procent spier/orgaan blijft er dan over voor de overige 6 dagen? Is een konijn te verdelen in rekeneenheden van bv. 20% bot, 15% orgaan en 65% vlees?

En vooral: is er een methode om zoiets heel snel uit te rekenen zonder eerst raketwetenschap te moeten studeren..?

Alvast bedankt!
#1360898
Als het een echt compleet konijn is, dus met orgaan, dan kun je het gewoon ook niet meerekenen. Dus, jouw hond eet 1 kilo per dag, toch? Nou, dan doe je dus 6 x 1000 gram = 6000 gram per week. Dat is dan 3000 gram vleesbot per week, 1500 gram spiervlees, 900 gram orgaanvlees en 600 gram groenten.

(je neemt de barf rekenhulp en vult daar net zo lang getallen in bij gewicht en percentages totdat je op 6000 gram voer per week zit).
#1360908
Holy, heb jij een bieper of zo, dat je melding krijgt van ieder nieuw bericht zodat je meteen kunt reageren?! Geweldig!

Oké, da's inderdaad goed te doen, voor Laika, omdat die op een kilo per dag zit en die konijnen ook zoiets wegen. Maar hoe doe ik dat met Max? Die krijgt 580 gram per dag, dus hem geef ik maar een half konijn, maar wel met alle organen erin. Dan is de verhouding vlees/bot/orgaan bij hem dus anders. Natuurlijk kan ik nieren, lever, longen, hart, tong en hersenen er wel uit halen en apart wegen  :P, maar ik vind het nou juist zo leuk om hem de hele nijn te voeren. Bij ieder nieuw orgaan dat ie tegenkomt reageert ie alsof het kerst is en er nóg een pakje uit de hoge hoed komt!

Of luistert het allemaal niet zo nauw met die organen, en kan ik voor de overige dagen gewoon het normale orgaanpercentage aanhouden? Ik zit met name met de lever te worstelen, dat ie daar niet te veel van krijgt. Misschien moet ik die toch maar een keer op de weegschaal leggen.
#1360917
Hele complete beesten in 1 keer da's pas makkelijk  ;)

Is t een idee om Max t konijn over 2 dagen te geven.... dwz 2 dagen zijn dan compleet [2x 580gr aftrekken van je weektotaal] op t resterende deel de verdeelsleutel loslaten
#1360929
Anne in Spanje schreef: Holy, heb jij een bieper of zo, dat je melding krijgt van ieder nieuw bericht zodat je meteen kunt reageren?! Geweldig!
Nee, maar je zei dat je haast had :biggrin2:
Oké, da's inderdaad goed te doen, voor Laika, omdat die op een kilo per dag zit en die konijnen ook zoiets wegen. Maar hoe doe ik dat met Max? Die krijgt 580 gram per dag, dus hem geef ik maar een half konijn, maar wel met alle organen erin. Dan is de verhouding vlees/bot/orgaan bij hem dus anders. Natuurlijk kan ik nieren, lever, longen, hart, tong en hersenen er wel uit halen en apart wegen  :P, maar ik vind het nou juist zo leuk om hem de hele nijn te voeren. Bij ieder nieuw orgaan dat ie tegenkomt reageert ie alsof het kerst is en er nóg een pakje uit de hoge hoed komt!
Nee, welnee, zo krap komt dat niet. Die geef je ook gewoon een half konijn en die reken je dan niet mee. Dat is wel zo makkelijk en zo krap komt het allemaal niet joh!
Of luistert het allemaal niet zo nauw met die organen, en kan ik voor de overige dagen gewoon het normale orgaanpercentage aanhouden? Ik zit met name met de lever te worstelen, dat ie daar niet te veel van krijgt. Misschien moet ik die toch maar een keer op de weegschaal leggen.
Ja nee, precies, het luistert niet ZO nauw. Dus gewoon het halve konijn niet meetellen. Op zich heeft een hond niet zoveel lever nodig hoor. Als je 1 keer per week 100 gram leve aan Max geeft, is dat genoeg.
#1361063
[quote="Hertog"]
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je de berekening niet per maaltijd hoeft te doen maar ook bv per week kan doen. Dus bv; maandag pens, dinsdag hart, woensdag kopvlees, donderdag kippenpoot enz.
Klopt dat?

[/quote]

Dat kan inderdaad. Zolang ze maar in iedere 4 weken alles krijgen wat ze nodig hebben.
#1361100
[quote="Hertog"]
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je de berekening niet per maaltijd hoeft te doen maar ook bv per week kan doen. Dus bv; maandag pens, dinsdag hart, woensdag kopvlees, donderdag kippenpoot enz.
Klopt dat?

[/quote]
Klopt als een bus, zo doe ik het ook.
Het gaat echter wel mis als je onvoldoende bevleesd bot geeft, maar dat geef ik niet.
Bij sommige honden gaan ze aan de race als ze pens krijgen zonder iets erbij, maar daar hebben ze hier geen last van, zelfs Sofi niet die behoorlijk gevoelige darmen heeft  :biggrin2:
#1361211
[quote="Hertog"]
Als ik dit zo lees zou ik denken dat je de berekening niet per maaltijd hoeft te doen maar ook bv per week kan doen. Dus bv; maandag pens, dinsdag hart, woensdag kopvlees, donderdag kippenpoot enz.
Klopt dat?

[/quote]

Zo werk ik in ieder geval: ik koop de totale hoeveelheid vleesbotten, spiervlees en orgaan (allemaal van verschillende dieren) die ik voor beide honden in één week nodig heb, en in de loop van de week voer ik dat dan aan ze. Dan heb ik alleen nog een weegschaaltje nodig om iedere dag de juiste hoeveelheid af te meten, en verder onthoud ik wel wat ze de dagen ervoor hebben gehad aan bot en vlees zodat ze niet twee dagen achter elkaar hetzelfde krijgen (orgaan en groentenmix wissel ik af, elk drie keer per week).
#1361213
[quote="Too"]

Is t een idee om Max t konijn over 2 dagen te geven.... dwz 2 dagen zijn dan compleet [2x 580gr aftrekken van je weektotaal] op t resterende deel de verdeelsleutel loslaten
[/quote]

Zou inderdaad ook een mogelijkheid zijn, lijkt me. Maar ik heb nu een menuutje gemaakt aan de hand van Lizzy's aanbevelingen, en hak Max' konijn dus onder de nieren doormidden, geef hem het bovenlichaam met alle organen, en de konijnenpoten die ik dan overhoud, voeg ik toe aan de wekelijkse portie vleesbot.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door