Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kim666
#1360826
Een vriendin van mij, een heel goede fokker trouwens, voert haar honden 1/3 gierst/boekweit (50/50 ,gekookt en een prutje van gemaakt) ) 1/3 vers gemalen vlees mix en 1/3 groente mix

Maar ik hoor steeds dat granen niet goed zijn,....
Hoe zien jullie dit dieet,...........
De honden zien er top uit,maar dat eten lijkt wel kots in mijn ogen, slappe pap eigenlijk,............... :-[
Door kim666
#1360840
spickenstef schreef: buiten de granen zal het wel heel goed zijn voor hu tanden , ik wil die honden hun tanden wel eens zien vol tandplak ?
Haha daar zeg je wat,.. wij fokken periaanse naakthonden, die hebben over het algemeen vrij weinig tanden in de bek zitten,( incompleet gebit is normaal, helaas).. ..
Maar nee hoor, wat er aan ivoor in de bekken zit is schoon,  maar ze krijgen dan ook onbeperkt vleesbot te kauwen er bij, dat zal het zijn denk ik.

Maar nu wet ik nog niet of het goed of fout is wat ze voert,..
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1360846
Ik kom dit soort menuuutjes wel vaker tegen en als diegene er tevree mee is, be my guest, maar biologisch verantwoord is 1/3 granen niet. Het valt in ieder geval ruim buiten het begrip 'BARF".
Door kim666
#1360853
Angelique schreef: Ik kom dit soort menuuutjes wel vaker tegen en als diegene er tevree mee is, be my guest, maar biologisch verantwoord is 1/3 granen niet. Het valt in ieder geval ruim buiten het begrip 'BARF".
Ja dat iedee had ik toch ook al,.... die fokt al 30 jaar en voert die slobber aan oud en jong,. super honden met dito huid en conditie,.....
K vroeg me gewoon af of r nog andere zijn die t op deze manier doen,.. t lijkt gewoon op opvulling zo he?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1360866
kim666 schreef: Ja dat iedee had ik toch ook al,.... die fokt al 30 jaar en voert die slobber aan oud en jong,. super honden met dito huid en conditie,.....
K vroeg me gewoon af of r nog andere zijn die t op deze manier doen,.. t lijkt gewoon op opvulling zo he?
Oh ja, er zijn nog veel meer mensen die zo voeren. Het is wat mij betreft beter dan brok, maar mijn prakje is het gewoon niet. Of je louter van "vulling" kunt praten, betwijfel ik want dan zouden ze het veel eenvoudigere witte macroni wel gebruiken, of oud brood ofzo. 
Honden passen zich gewoon goed aan aan de leefomstandigheden, dat blijkt wel weer. En ik denk dat in dit geval gewoon ook meespeelt dat het ook erg belangrijk is wat ze NIET binnen krijgen.
Door 202Spots
#1360874
Gierst en Boekweit word ook in brokken gebruikt. :-\
Ik heb voor Tor ook moeten koken, maar dan had ik eigenlijk liever boekweit gebruikt inplaats van gerst/barley of rijst.
Boekweit is dus GEEN graan...
De gierst  ...tsja dat heb ik als vogelvoer..en vind ik minder geschikt voor de hond.
Maar wanneer je vriendin zelf wil koken,dan vind ik dat in ieder geval al goed van d'r hoor,
en ik kan niet zeggen dat haar recept er zo slecht uit ziet...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boekweit
De vorm van het boekweitzaad komt sterk overeen met die van beukennootjes, al zijn ze beduidend kleiner, ongeveer 6 mm lang. Het zaad werd tot meel gemalen, hoewel boekweit beslist geen graan is. Boekweit is een 'pseudograan': de zaden, het meel en alle andere afgeleide producten van boekweit bevatten geen gluten.
Boekweitmeel bevat veel magnesium, kalium en fosfor. Het is voedzaam en licht verteerbaar. Tegenwoordig wordt het ook geteeld voor de geneeskunde.
Boekweit lijkt een graanproduct, maar is het dus niet. Het meel ervan kan goed worden gemengd met dat van granen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gierst
De korrels zijn glutenvrij en bestaan bij de meeste gierstsoorten voor 60 tot 80 % uit koolhydraten, 6 tot 20 % eiwit met belangrijke aminozuren en 1 tot 6 % vet.

Boekweit word ook in zelfgekookt eten gebruikt voor hond met  Calcium-Oxolate-Stones
http://en.allexperts.com/q/Dog-Food-Can ... es-dog.htm

Oh...was dit rauw vlees en rauwe groente? Dan vind 't 't echt niet zo slecht hoor!
1/3 vers gemalen vlees mix en 1/3 groente mix
Laatst gewijzigd door mahuni op za 12 sep 2009, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Roef & Hidde
#1360881
ik heb begrepen dat er in gierst veel selicium zit en dat dat goed is voor de pezen. ik geef roef 1 a 2 keer in de week een schep gekookte gierst door zijn groente prut,deze tip kreeg ik van meerdere members op het labradorforum(deze members voeren ook rauw) nadat roef moest revalideren van een peesblessure.
Door Lizzy
#1360901
kim666 schreef: Een vriendin van mij, een heel goede fokker trouwens, voert haar honden 1/3 gierst/boekweit (50/50 ,gekookt en een prutje van gemaakt) ) 1/3 vers gemalen vlees mix en 1/3 groente mix

Maar ik hoor steeds dat granen niet goed zijn,....
Hoe zien jullie dit dieet,...........
De honden zien er top uit,maar dat eten lijkt wel kots in mijn ogen, slappe pap eigenlijk,............... :-[
Maar is er dan nog een bron van calcium die ze geeft? En wisselt ze dan nog de vlees en groentenmix af? Ja, ik kan het niks vinden, zo'n prakje. Ik houd sowieso niet van gemalen voer. En ja, de hoeveelheid gierst en boekweit vind ik veel te hoog. Maar ja, ik zou liever dit geven dan brokken, dat wel. Tenminste, bij voldoende afwisseling van vlees en orgaanvlees soorten. Geeft ze wel eens vis? Merkt ze geen omega 3 tekort, in dit menu?
Door Lizzy
#1360903
roefje schreef: ik heb begrepen dat er in gierst veel selicium zit en dat dat goed is voor de pezen. ik geef roef 1 a 2 keer in de week een schep gekookte gierst door zijn groente prut,deze tip kreeg ik van meerdere members op het labradorforum(deze members voeren ook rauw) nadat roef moest revalideren van een peesblessure.
Bedoel je silicium, kiezelzuur? Heermoes, brandnetel en biet bevat namelijk ook veel kiezelzuur.
Door Roef & Hidde
#1360931
Lizzy schreef: Bedoel je silicium, kiezelzuur? Heermoes, brandnetel en biet bevat namelijk ook veel kiezelzuur.
ja dat bedoelde ik idd :),bedankt voor de tip lizzy,bietjes heb ik eigenlijk altijd al door de groente mix heen,dus mischien kan ik dan beter de gierst schrappen.
als ik brandnetel door de mix zou doen hoeveel heb je dan nodig?en heermoes heb je toch alleen in het voorjaar?
Door flin
#1361080
Lizzy schreef: Maar is er dan nog een bron van calcium die ze geeft?
kim666 schreef:   maar ze krijgen dan ook onbeperkt vleesbot te kauwen er bij, dat zal het zijn denk ik.
Door 202Spots
#1361082
kim666 schreef: Haha daar zeg je wat,.. wij fokken periaanse naakthonden, die hebben over het algemeen vrij weinig tanden in de bek zitten,( incompleet gebit is normaal, helaas).. ..
Maar nee hoor, wat er aan ivoor in de bekken zit is schoon,  maar ze krijgen dan ook onbeperkt vleesbot te kauwen er bij, dat zal het zijn denk ik.
Maar nu wet ik nog niet of het goed of fout is wat ze voert,..
Ik denk dat Kim d'r eigen honden de vleesbot kauwen...
Door spickenstef
#1361387
ik heb hier een opvangertje  uit het asiel van een jaar , en die zijn bek zat vol tandplak . Wat die voor troep heeft gekregen weet ik eigenlijk niet maar met spickel die ondertussen 3 is heeft geen spatje van tandplak , en die heeft het eerste jaar ook brok gehad . Ik kreeg die hond die kon niet kauwen , die heb ik de eerste weken z'n eten moeten malen  op den duur stukjes kippennek van 1 cm en zo opgebouwd , je moet hem nu eens zien niet gek een maand verder . Lamsribben gaan er nu in als koek gisteren nog een kalkoennek , was wel de eerste keer smullen dat hij nu doe , hij heeft gewoon moeten leren kauwen , hij had  volgens mij nog nooit geen degelijk kauwmateriaal gekregen . daarom dat ik effe reageerde op je menutje
Door Marein
#1362536
Op zich is het niet zo slecht hoor, vooral boekweit is gezond (ik dacht dat het vooral selenium bevatte, samen met magnesium en fosfor - waardoor het goed is voor de spieropbouw én voor het zuiveren van lever en vooral nieren. Selenium is dan ook weer een natuurlijk middel dat uitstekend is voor het ondersteunen van de prostaat  ;)).
Gierst is dan weer wel een graan, maar eentje die glutenvrij is en vooral koolhydraten bevat - op zich ook niet verkeerd, toch?

Granen zijn trouwens niet per definitie "slecht" ook niet voor honden. Eén van m'n honden heeft levercirrhose en zij staat op een leversparend dieet waaraan juist granen moeten toegevoegd worden. Bepaalde granen bevorderen de ammoniakafbraak in de lever, wat bij honden met een leveraandoening wel noodzakelijk is (naast het geven van een vetarme en minder eiwitrijke voeding waardoor er minder ammoniak wordt aangemaakt). Als "graan" heb ik zilvervliesrijst en havermout in huis voor de honden, maar boekweit (ok, is per definitie geen graan) wil ik ook proberen  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door