Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1355102
Hallo Barvers  :biggrin2:

Ik ben nog een leek met BARF (net een week bezig), maarr, na veel inlezen heel enthausiast geworden over deze manier van voeren. Maarrrr ik heb een aantal vragen en ik hoop dat de wat meer ervaren mensen me antwoord willen geven.

Ik heb een Rottweiler reu van 7 maanden en hij weegt 40 kilo en een Rottweiler teefje van 12 weken en ze weegt 15 kilo. Allebei behoorlijk stevig dus.

Maar ik kom er maar niet uit hoeveel gram ik van wat moet geven. Wie zou voor mij een voedingsschema willen maken? Nu doe ik het maar een beetje op gevoel met 4x per week KVV.

Allebei hebben ze al vanalles gekregen eendennekken, kippenlever, drumsticks, paardenkopvlees met bot, lamshart, runderpenslappen, zalmkoppen  en..(ja zelfs biefstuk :P)

Alles wordt prima gekraakt; ik heb niets platgeslagen oid. Ze laten keurig de te harde botten (paard) liggen. Gaat perfect en is een genot om te zien. Maar ze hebben allebei drellerige stinkende ontlasting...dat zal het ontgiften wel zijn denk ik.

Maar ik kom er niet uit hoeveel gram ik van wat moet geven per dag  :-\. Ik ben echt een RAMP met rekenen  :-[

De ellende is ook dat bijna alles per pond ingevroren verpakt zit, waardoor ik dan bij orgaanvlees eigenlijk weer te veel overhoud. En om alles wat ze in een week mogen nou in 1x te geven lijkt me niet verstandig omdat ik al had gelezen dat het laxerend zou werken.

Wie o wie wil voor mij een voorbeeld maken van hun menu?
Ayrton, 7 maanden en 40 kilo
Espa, 12 weken en 15 kilo

Alvast heel erg bedankt.   :-*
Laatst gewijzigd door Oetoort op do 03 sep 2009, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
#1355146
Welkom!
Fijn dat ook jij de stap hebt gemaakt naar Barfen met je honden  ;)

Dat van dat rekenprobleem is voor mij heel herkenbaar, maar ik kan je ook uit ervaring zeggen dat het niet werkt als iemand anders een menu voor je maakt.
Het gaat het beste als je dat zelf doet en dan helpen we je daarna wel verder op weg.
Jouw probleem is echter hoe je moet starten...
Daar heeft een van de leden iets op bedacht, gebruik de zoekfunctie even en zoek op 'rekenhulp' en dan vind je een excelsheet waar je alles heel handig kunt invullen, ook als je geen verstand van excel hebt.
Dan zie je precies hoeveel gram je per dag moet geven, heoveel orgaan enz.

Als jij paardenbot geeft aan je honden, dan vraag ik me af of je de beginnersinformatie hier gelezen hebt, want zulke botten moet je gewoon niet geven, ook niet als je honden ze laten liggen, zeker niet bij een pup!

Die slechte ontlasting kan komen van het ontgiften, maar ook omdat je te weinig bot geeft en te veel orgaan, en/of te veel lever.

Zeker als je een pup hebt, is het belangrijk om goed te weten wat je voert.
Zo lang dat nog niet het geval is, kan je beter een dag of 4 in de week kvv geven, dat is in ieder geval compleet en daarnaast wat starten met Barfen.

Ik denk namelijk dat je je nog niet voldoende hebt ingelezen als ik jouw bericht zo lees.
je bent echter enthousiast genoeg, niet iedereen geeft zijn hond biefstuk, dus dat komt vast wel goed  :biggrin2:
#1355213
ha leuk te hore dat we weer een fan hebben voor je het weet weet je alles wat je wel en wat je niet mag geven . En ja je gaat fouten maken , dat heb ik in het begin ook gedaan hoor . Je eerst goed inlezen , vlees bestellen en je bent vertrokken , en met de exelbestand is het een amkkie ik gebruik hem nog altijd , heerlijk simpel . Als je hier eens goed kijkt dan ben je al veel wijzer : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
#1355226
Ja dat heb ik wel gelezen, en ook op de site Barf-natuurlijk waar ook veel te vinden is. (Ik moet er nog wel aan wennen, want ik kan niet alles onthouden  ???, maar dat zal wel goedkomen denk ik.)

Voor de zekerheid dan ook 4 x per week compleet voer (glutenvrij). Dit bestel ik in oud vossemeer (úút Zeeland  :biggrin2:)

Maar het is in het begin zo leuk om te zien hoe lekker ze er van eten en hoe superblij ze zijn.

Ik heb ook nog behoorlijk wat pakken compleet voer van Renske, dat is vacuum verpakt en ook 100% natuurlijk. Iemand hier ervaring mee?
http://www.renske.com/puppy.html
#1355472
Hoi je bent iig lekker enthousiast en je gaat nog veel enthoisiaster worden naarmate je steeds meer ervaring krijgt. ( wordt meer een verslaving  ;D)

Je kan vlees en zeker orgaan gewoon opnieuw invriezen als je teveel overhoudt.
En zolang je nog niet zeker ben van je zaak en in aan t lezen ben gewoon kvv geven zodat je zeker weet dat ze alles binnen krijgen.
Maar let wel in de meeste kvv's zit veel orgaan dus dat zou ik dan als barf er niet extra bijgeven.

Dat voer van Renske is geen vers vlees maar is gestoomd. Ook zit er rijst bij wat een hond niet nodig heeft.
#1355508
hmmm.... ik heb nog ongeveer 60 pakken staan  :o
maar voor de vakantie geef ik het maar hoor, ik heb ook vakantie hihiihhi leek me een tipje hiervoor. Affijn
Espa en Ayrton smullen en smullen en ik vind het geweldig te zien.
Bedankt voor de tip dat orgaanvlees opnnieuw ingevroren kan worden...scheelt een stuk.. ik ben soms nogal laks en laat ze eten wat ze opkunnen. niet goed, maar heej ik ben nieuw en ik geniet van wat en hoe ze eten  :D

Ik moet het leren hoor. Voor morgen ligt er dus alweer 3 kilo kant en klaar BARF klaar  :P ::)

Oh ja...gerookte/gedroogde runderstrotjes = diarree....ik gooi het meteen weg.

Nu hebben ze allebei een eigen kennel, sliepen eerst in de bijkeuken. Daar hadden ze de voorraad geplunderd aardappelen, uien, kluiven alles eigenlijk.
Stront tegen de muren aan... :o ellende

Ik leeer en ik ben blij met jullie reacties...mijn god, net een windje van Espa.....wat een lucht zeg hahahha
#1360736
Nou ik ben terug van vakantie en dat Renske is toch wel goed hoor. Ze vinden het heerlijk en de ontlasting was compact. Het is wel erg duur dus ik zou alleen voor vakantie adviseren; met meerdere grote honden is het gewoon onbetaalbaar. ( 1,69 voor 395 gram  :o)
Maar nu zijn we thuis en ze hebben alweer heerlijk een kalkoenkarkas opgevreten  ::)

De beestjes doen het super !!! En glimmen dat ze doen  8)
#1360753
In de vakantie hebben ze ook kwartel gegeten  :-\ het koppie zat er nog aan, dat was ff wennen voor mij hoor  :'( en dat vind ik erg moeilijk.
Maar de beesten aten het met smaak op. Ook hebben ze naast de renske nog kippenpoten gegeten om lekker te kluiven en nog onze biefstuk die over was (gebakken in knoflook...dat hebben we geweten haha) :-X
Gebakken = totaal geen voedingswaarde maar lekker dat ze het vonden  ;D

Ach jaaaaa...wij hebben ook meer gesnoept en gesnackt in de vakantie  ::)

Er kwamen nog vragen in me op en ja ik plaats ze hier maar; ik hoop dat een deskundige dit leest, het gaat voornamelijk over granen e.d:

1) Is er ook onderzoek gedaan naar de spijsvertering tijdens verschillende seizoenen?...ik bedoel... in de winter is er minder voedsel en om te overleven moet je dan naar andere middelen zoeken.. hoe zit dat? Want met de granenen ben ik er zo zeker niet van dat ze die niet mogen hebben (wat te denken van veldmuizen die JUIST van granen leven? en waarvan de maaginhoud wellicht volit hiervan?)

2) Mensen voerden hun honden vroeger tafelresten, waaronder: brood!!! Het zorgde voor een vetreserve en die beesten werden vroeger gewoon 15 jaar oud...dat was echt geen uitzondering..
Ikzelf vind in deze (slechts mijn mening) dat je honden niet moet vergelijken met wolven....wij zijn óók niet te vergelijken met apen qua levensstijl...apen zijn vegentarisch...mensen alleseters.. en waarom zijn apen niet verder ge-evolutioneerd als wij daarvan afstammen?

Pff zware kost voor deze vrijdagavond haha, maar ja daar dacht ik toevallig ffe aan  ??? :o
#1360768
Zijn goede vragen die je stelt.
1e vraag, volgens mij zijn er niet specifiek onderzoeken naar gedaan, naar verschillen in hoeveelheden/soorten die nodig zijn in de winter.
maar hierin kun je dan niet zo goed de wolf en huishond vergelijken. de huishond ligt en is toch voornamelijk binnen voor de haard en hoeft weinig op te bouwen tegen de kou. Een wolf daarin tegen wel, en deze zal dan ook meer energie verbruiken dan in de zomer.
Kan zijn dat een hond ietsje meer nodig heeft in de winter, maar das hetzelfde vindt ik als dat hij wat meer nodig zou hebben als bijvoorbeeld wat traint ofzo.
Das gewoon kijken hoe de hond het doet.

Vraag2, honden mogen wel granen hebben, ze zijn opzich niet gelijk schadelijk en zeker niet in kleine hoeveelheden.
Maar het is gewoon een minder goede leverancier van voedingsstoffen. (vandaar ook al die vitamine's die ze aan hondenvoer toevoegen).
Op enkel maïs kan je hond niet leven.
Je hebt gelijk dat een muis graan eet en de wolf/hond de muis kan eten.
Maar hoe groot is een maag van een muis? en hoeveel muizen moet hij dan eten. sect gezien is dan de hoeveelheid vlees die hij van de muis krijgt, vele malen groter dan de mini-inhoud van de maag/darmen.

Het spijsverteringkanaal komt voor 99,99% overeen tussen een wolf en een hond. En deze soorten kunnen ook vruchtbare nakomelingen krijgen.
Wat in de wetenschap wil zeggen dat ze tot 1 soort behoren.
Mensen stammen af van de apen, maar behoren niet tot dezelfde soort.
Ik weet niet in hoeverre het spijsverteringkanaal van een aap overeenkomt met dat van een mens, maar logische gok zal zijn geen 99,99%.

W.b.t. dat van vroeger voeren. ook dat is zelfs gezonder dan brokvoer, want deze honden kregen naast brood ook wel vlees en afval.
Dat was wat voor handen was. Vandaar dat de hond het ook zo goed gedaan heeft en nog doet in gezeldschap van mensen.
Een hond is zo taai dat ie kan overleven op bijna alles, zelf op vegetarisch.... maar of dat wat hij krijgt ook optimaal is, of is waar zijn lichaam het het beste op doet. Dat is toch op rauw vlees en botten/ prooidieren en kadavers.

Hoop dat de vragen zo wat beantwoord zijn  :)
#1360769
[quote="Oetoort"]
Nou ik ben terug van vakantie en dat Renske is toch wel goed hoor. Ze vinden het heerlijk en de ontlasting was compact. Het is wel erg duur dus ik zou alleen voor vakantie adviseren; met meerdere grote honden is het gewoon onbetaalbaar. ( 1,69 voor 395 gram  :o)
Maar nu zijn we thuis en ze hebben alweer heerlijk een kalkoenkarkas opgevreten  ::)

De beestjes doen het super !!! En glimmen dat ze doen  8)


[/quote]

Zou daar wel beetje mee oppassen met kalkoenkarkas. kunnen behoorlijk scherpe stukken aan zitten en hard zijn.
Ik voer het om die rede niet.
#1360775
Hmmm, oke, bedankt voor de tip  :nerves:

Maar het gaat zo goed, ik durf ze met alle vertrouwen te voeren terwijl ik echt een muts ben in dat soort dingen. Ze hebben zelfs paardenkopvlees gegeten. Mar ze zijn allebei nog jong dus misschien scheelt dat. Wat ze niet kunnen eten, eten ze niet. Die kan en klaar kluiven (je weet wel die ronde van buffelhuid) die vind ik zelf enger....die slikt Espa als ze wat zachter zijn van het kluiven in een keer door als ze de kans krijgt. De botten van vers vlees, vindt ze veel te lekker en daar knaagt za langer aan terwijl die juist zachter zijn dan gedroogde buffelhuid....

Ik vind het moeilijk om een keuze te maken, maar ik heb zoiets van: ze doen het perfect en ik laat ze het doen. Ik kom ook nooit restjes bot tegen in ontlasting, alles wordt keurig verteerd.

Alleen wat minder was dat Ayrton met zijn karkas op de bank ging liggen omdat hij bang was dat Espa het af zou pakken nou jaaaaa ...lummel hihiihi mietje is het  ::)
#1360781
Iedereen moet het natuurlijk zelf weten wat ie voert  ;)
Ikzelf vindt het alleen wel eng om kalkoen te geven, zeker omdat er zoveel andere dingen zijn die niet die risico-factor hebben.
Buffelhuid ben ik ook niet zo'n voorstander van, helemaal niet als de laatste stukje proberen in te slikken  :-\

;D zie dat al lekker liggen met karkas op je bank....gadver.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door