Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1360377
Voeren jullie inderdaad allemaal strikt volgens menu??

Mij is dat nooit gelukt. Eerst stelde ik omslachtig samen. Rekende uit hoeveel er van wat in een complete dagmaaltijd zou moeten zitten en maakte allemaal kleine porties. Oei wat een werk!!
Dat werd al snel een rommeltje en op zich geen punt, want zo nauw komt het niet en ik had altijd wel wat van...ehm.....ze heeft wat weinig bot gehad dus nu weer wat bot..

Groentenmixjes werden nog wel eens vergeten, maar echt wakker kon ik daar niet van liggen en eens in de zoveel tijd krijg ik de geest en maak weer een hele bak.

Doordat ik met mijn handblessure niet meer zo goed verdelen kon, en ik het tijdrovende ervan ook wel in begon te zien doe ik het nu anders.
Mijn berekeningen blijven het zelfde. Ik heb de uitersten berekend van de verschillende vers-methodes (NRV en BARF) en die omgerekend naar elkaar zodat ik ze exact vergelijken kon. Daar blijkt een flinke marge in te zitten .
In het midden zit ik ongeveer. Omdat ik dan zonder al te strikt te zijn, binnen de marges blijf van wat ervaren wordt als "goede voedermethodes". Tenslotte zijn zowel de NRV-ers als de BARF-ers tevreden...

40% vleesbot (50:50)
30 % spiervlees
15 % orgaan
15 % overig (10% groenten, 5 % vanalles)

Nu heb ik er een simpel systeem van gemaakt. 10 % is 1 eenheid. En ze eten 2 eenheden per dag. Dat komt dus neer op voor Yanthe, die 800 gram op een dag krijgt...

4 x 400 gr vleesbot
3x 400 gr spiervlees
1,5 x 400 gr orgaan (3 x 200)
1,5 x 400 gr groentenenzo (3 x 200)

In 5 dagen is het menu dan compleet (10 eenheden in 5 dagen, verdeeld over 2 porties per dag). Op dit moment is dat wat ik als basis geef, en de andere twee dagen vul ik op met vis, pens , eitjes, yoghurt, kefir, kvv of wat anders zoals runderstrotten oid.

Maar ik heb dus geen strak menu. Ik schrijf op wat ze eten en tel de eenheden. Heb ik ze gehad is het "balletje weer rond" en kan ik opnieuw tellen. Die "5 dagen" zitten ook niet persé naast elkaar. Maar ik weet dat als ik dit aantal eenheden heb gehad dat we alles binnen hebben 

Haha, klinkt best ingewikkeld, maar het is erg makkelijk vind ik zelf, en omdat ik al vrij snel compleet ben, hoef ik niet erg nauwkeurig te zijn, omdat ze zeker met de variatie aan ingrediënten echt wel voldoende binnenkrijgen. En omdat het maar om beperkte hoeveelheden gaat kan ik zelfs als ik niets opschrijf wel voldoende onthouden wat er al gevoerd is.

Ben wel benieuwd of jullie volgens strakke schema's voeren of dat er ruimte voor enige nonchalence is
Door Xada
#1360403
Ik voer zeker niet volgens een strak schema. Ik kijk in de winkel wat ik kopen kan en ik weet ongeveer wat de richtlijnen zijn. Ik hou wel bij wat ik gevoerd heb, zodat ze niet snel ergens te veel of te weinig van krijgen. Ook voer ik hele prooidieren, dus dan voer je eigenlijk al compleet.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1360420
Oja...met hele prooidieren zit je al snel goed ;-)

Ikzelf voel me er ongemakkelijk bij, bij hele prooidieren. Ik vind het niet erg om "afval" te voeren, maar zou het moeilijker vinden als het konijn "speciaal" voor mijn honden gemaakt en geslacht moet worden. Maarja, dat wordt het konijnenafval dat ik voer ook ergens voor een mens, ik weet het. Een beetje krom dus. Ik zou zelfs het liefst mijn eigen vlees produceren, maar ik weet vrijwel 100% zeker dat ik niet mijn eigen kippen, konijnen of kalfjes kan (laten) slachten....

Misschien in de toekomst, ooit. Tenslotte heeft een kip die fijn geleefd heeft én gezonder vlees én..fijner geleefd  ;D (en een stuk langer als het goed is). En je hebt er ook nog eieren van 8)
Door Xada
#1360428
Ik fok dus ook mijn eigen dieren voor de honden. Dat omdat ik hier weinig tot geen barfspullen kan kopen. Ik fok kippen, kwartels en parelhoenders en waarschijnlijk neem ik nog konijnen. Soms slacht ik een schaap met mijn buurman. Maar als ze hier weten dat het voor de honden is kan ik geen schaap oid meer kopen omdat ze bang zijn dat de honden dan later achter de schapen aan gaan. En dat terwijl de honden hier tussen de kippen lopen. Alles vrij door elkaar.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1360433
Oh haha, dat is ook toevallig, dat ik dat net zeg tegen iemand die het ook echt doet. En het kost je geen moeite? Nouja, ik snap wel dat het niet leuk is natuurlijk. Ik denk dat je je er toch ook op instelt. Op zich vind ik het dus een mooi gegeven (ik eet tenslotte zelf ook vlees, zij het biologisch)...zowieso het idee zelfvoorzienend te zijn en te weten wat je eet en voert!

Je woont niet in nederland neem ik aan (gezien je honden iets spaans/portugees oid?..nouja, portugees dus denk ik ;-)). Petje af hoor dat je het aankunt. En dan maar niet zeggen dat het voor de honden is..en zelf een lekker boutje klaarmaken zodat het echt ook voor jezelf was.
Door Bennie
#1360435
Lijkt mij ook erg leuk om zelf het kringetje rond te maken, maar dan zal ik toch eerst een stuk groter moeten gaan wonen, althans meer tuin. Denk dat m'n buren ook niet echt blij worden van gevogelte naast m'n honden en katten :P.

Ik voer niet volgens een menu. Ze krijgen 20% kvv en verder trek ik 'savonds de vriezer open en daar haal ik dan iets uit dat ik al lang niet meer gegeven heb. Woensdag is visdag en tot zover mijn structuur ;D.
Door Xada
#1360471
[quote="Madelief."]
Oh haha, dat is ook toevallig, dat ik dat net zeg tegen iemand die het ook echt doet. En het kost je geen moeite? Nouja, ik snap wel dat het niet leuk is natuurlijk. Ik denk dat je je er toch ook op instelt. Op zich vind ik het dus een mooi gegeven (ik eet tenslotte zelf ook vlees, zij het biologisch)...zowieso het idee zelfvoorzienend te zijn en te weten wat je eet en voert!

Je woont niet in nederland neem ik aan (gezien je honden iets spaans/portugees oid?..nouja, portugees dus denk ik ;-)). Petje af hoor dat je het aankunt. En dan maar niet zeggen dat het voor de honden is..en zelf een lekker boutje klaarmaken zodat het echt ook voor jezelf was.

[/quote]

Leuk is het niet, maar ik stel me er zeker op in. Verder doen vogels mij ook niet heel veel en ik weet dat ze een goed leven hebben gehad en een snelle dood met zo weinig mogelijk stress. De dragende delen die de honden niet mogen hebben eet ik inderdaad zelf op.
Ik woon sinds 2,5 jaar in Portugal. In Nederland kon ik niet aarden en ook van het klimaat werd ik steeds zieker. Dus toch maar de stap gezet en naar Portugal gegaan. Het bevalt mij hier opperbest en hoop niet terug te hoeven keren naar Nederland.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1360477
Wow, wat een stap. Ik kan het me goed voorstellen en fijn dat je het daar zo naar je zin hebt!  Ik vind Portugal een prachtig land en de mensen ook geweldig. Heb eens een portugese vlam gehad ook.  Heb toen ook nagedacht of ik er zou kunnen aarden. Ik denk absoluut van wel.
Voorlopig blijft het echter bij één van mijn favoriete vakantielanden ;-)
Door Xada
#1360517
Ik heb hier ook twee vakantiehuisjes te huur. Honden ed. zijn ook welkom. Eén vakantiehuisje heeft er een afgesloten stukje grond bij, zodat de hond los kan lopen daarbinnen. Ook zijn er twee kennels voor als je eens weg wilt zonder honden. Ik zit ook niet in een toeristisch gebied, wel zo mooi en rustig.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door