Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Wendow
#1359215
Hoi!

Ik heb na 4 dagen verslaafd lezen en opzoeken en denken en weer opzoeken eindelijk een menu'tje voor onze lieve kleine hond. Graag commentaar en tips! Graag ook even narekenen, want ik had 1575 gram te verdelen en als ik alles optel kom ik aan 1522,8 vreemd genoeg. Ik ga wel nog naar kefir zoeken, want ik verwacht na 8jaar brok toch wel een hoop ontgiftingsproblemen en zou dus niet willen dat ze aan de diarree gaat :) Kan mij iemand vertellen hoe vaak en hoeveel ik daarvan best geef? Dankje!

Loeki: 9 kg, 8jaar, 2,5%
1575gram/week - 2 kwartels (gemiddeld 160 gram (klopt dit??) omdat die compleet zijn = 1255gram/week
40% vleesbot: 502gram/week, 25% spiervlees: 313,75gram/week, 15% orgaan: 188gram/week (100gram pens (8%), 31,4gram lever (2,5%), 50,2gram nier + hart (4%), 6,3 maagjes (0,5%) (omdat ik ze zo leuk vind en loeki er dol op is (heeft ze al vaker als afwisseling gehad), ik hoop alleen dat 1tje niet meer dan dat weegt, haha)), 10% groenten: 125,5gram/week, 10% vis: 125,5gram/week
Dagtotaal gemiddeld: 225gram

Menu:

Maandag: 229,8g
Kippennekken: 100g
Rundsvlees: 99g
Groentenmix: 31,4g

Dinsdag: 226,5gram
Kwartel: ong. 170g
Orgaan: nier: 25,1g
Groentenmix: 31,4g

Woensdag: 234,8g
Kippennekken: 100g
Paardenvlees: 78g
Orgaan: hartjes: 25,1g, maagjes: 6,3g
+ eitje

Donderdag: 225g
Kippennekken: 125g
Orgaan: Pens van Duck: 100g

Vrijdag: 199,9g
Sardientjes: 125,5g
Groenten: 31,4g
Konijnenvlees: 43g

Zaterdag: 224,4g
Kwartel: ong. 150g
Groentenmix: 31,4g
Konijnenvlees: 43g
+ eitje

Zondag: 182,4g
Kippennekken: 150g
Paardenvlees: 51g
Orgaan: levertjes: 31,4g

Ik hoop dat ik konijnenvlees vindt, anders zal het ander vlees worden, misschien hert of wat anders dan. Als ik nog ergens eendennekken op de kop kan tikken vervang ik een aantal keren kippennekken door eendennekken, maar in Belgie kan ik helaas geen verdeler vinden...

Wendy

ps: Klopt mijn redenering dat ik voor Loeki beter teveel dan te weinig voer van mijn hoeveelheden omdat ze een klein ras is en ik dus beter tegen de 3% aanleun dan tegen de 2%?
pps: Ik weet dat er vaak getallen na de komma staan, maar die zal ik natuurlijk afronden eens ik de porties verdeel :)

edit: typfoutje in titel aangepast
Door Lizzy
#1359254
Wendow schreef: Hoi!

Ik heb na 4 dagen verslaafd lezen en opzoeken en denken en weer opzoeken eindelijk een menu'tje voor onze lieve kleine hond. Graag commentaar en tips! Graag ook even narekenen, want ik had 1575 gram te verdelen en als ik alles optel kom ik aan 1522,8 vreemd genoeg. Ik ga wel nog naar kefir zoeken, want ik verwacht na 8jaar brok toch wel een hoop ontgiftingsproblemen en zou dus niet willen dat ze aan de diarree gaat :) Kan mij iemand vertellen hoe vaak en hoeveel ik daarvan best geef? Dankje!
Geen idee hoe vaak je kefir moet geven. Ik heb er niks mee, met dat spul.... Ontgiften kan. Het hoeft niet.
Loeki: 9 kg, 8jaar, 2,5%
1575gram/week - 2 kwartels (gemiddeld 160 gram (klopt dit??) omdat die compleet zijn = 1255gram/week
40% vleesbot: 502gram/week, 25% spiervlees: 313,75gram/week, 15% orgaan: 188gram/week (100gram pens (8%), 31,4gram lever (2,5%), 50,2gram nier + hart (4%), 6,3 maagjes (0,5%) (omdat ik ze zo leuk vind en loeki er dol op is (heeft ze al vaker als afwisseling gehad), ik hoop alleen dat 1tje niet meer dan dat weegt, haha)), 10% groenten: 125,5gram/week, 10% vis: 125,5gram/week
Jeetje, dat is op detail uitgewerkt! Ik denk dat kwartels wel 1,5 a 2 ons wegen ja, maar zo krap komt dat allemaal niet joh! Gelukkig :biggrin2:
Dagtotaal gemiddeld: 225gram

Menu:

Maandag: 229,8g
Kippennekken: 100g
Rundsvlees: 99g
Groentenmix: 31,4g

Dinsdag: 226,5gram
Kwartel: ong. 170g
Orgaan: nier: 25,1g
Groentenmix: 31,4g

Woensdag: 234,8g
Kippennekken: 100g
Paardenvlees: 78g
Orgaan: hartjes: 25,1g, maagjes: 6,3g
+ eitje

Donderdag: 225g
Kippennekken: 125g
Orgaan: Pens van Duck: 100g

Vrijdag: 199,9g
Sardientjes: 125,5g
Groenten: 31,4g
Konijnenvlees: 43g

Zaterdag: 224,4g
Kwartel: ong. 150g
Groentenmix: 31,4g
Konijnenvlees: 43g
+ eitje

Zondag: 182,4g
Kippennekken: 150g
Paardenvlees: 51g
Orgaan: levertjes: 31,4g
Het ziet er prima uit! Zit er ook nog iets van rundvlees in je menu? Of lam? Het is inderdaad, zoals je hier onder zelf aangeeft, een beetje veel kip. Het zou mooi zijn wanneer je ook wat dingen als parelhoenkarkas enzo kunt geven. Ik zou in ieder geval zelf niet alleen kippennekken blijven geven maar ook andere delen van kip.
Ik hoop dat ik konijnenvlees vindt, anders zal het ander vlees worden, misschien hert of wat anders dan. Als ik nog ergens eendennekken op de kop kan tikken vervang ik een aantal keren kippennekken door eendennekken, maar in Belgie kan ik helaas geen verdeler vinden...

Wendy

ps: Klopt mijn redenering dat ik voor Loeki beter teveel dan te weinig voer van mijn hoeveelheden omdat ze een klein ras is en ik dus beter tegen de 3% aanleun dan tegen de 2%?
pps: Ik weet dat er vaak getallen na de komma staan, maar die zal ik natuurlijk afronden eens ik de porties verdeel :)

edit: typfoutje in titel aangepast
Ja, kleine honden eten/verbruiken in de regel meer dan grotere honden.
Door Wendow
#1359404
Op maandag zit rundsvlees :) Lam wil ik pas later gaan voeren omdat het toch eerder vet is dacht ik? Ik ben namelijk nu al een beetje bang voor dunne ontlasting, hoewel ze die eigenlijk nog nooit gehad heeft. Ze krijgt nu al een aantal dagen in de week wat maagjes, hartjes, kippenvleugeltjes en pens... Veel te weinig variatie natuurlijk, maar we beschouwen tot nu doe brokken dus ook als 'basis'. Als ik alles ik huis heb gaan we echt rauw voeren :) Vleugeltjes doet ze echt goed! Eerst niet, dan wou ze die in ene keer doorslikken :D We houden ze nu dus vast... We wisten ook niet dat we ze moesten inknippen, gaan we in het vervolg dus wel doen :) Eerste week wil ik echt de 'richtlijnen' volgen door geen vleugeltjes te geven maar enkel zachte botjes omdat ik haar spijtvertering tijd wil geven om aan te passen. Met parelhoenkarkas hetzelfde probleem als met eend: Nog niet gevonden in Belgie... Toch niet dat ze leveren in de buurt :rolleyes2: Ik ga zo snel mogelijk nog wat rondbellen naar slagerijen enzo... Hopelijk heb ik snel een goeie voorraad bij elkaar... Bedankt voor je uitgebreide commentaar! :) Ik laat weten of ze het er goed op doet :) Volgende week ben ik helaas op vakantie, mijn zus ook, dus vanaf dan is het mogelijk dat ik ga rauwvoeren... Mijn ouders willen er namelijk niet mee helpen uit schrik dat ze er voor zullen moeten opdraaien :D Nog een vraagje: Als ik in porties invries en ontdooi, haal ik die dan de avond voordien uit de diepvries en zet ik die in de koelkast, of doe ik dat beter smorgens? Ze eet altijd rond 18u, juist na ons...
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359705
Je kan het de avond van tevoren eruit halen en in koelkast laten ontdooien, en dan een uurtje voor het eten op kamertempratuur laten komen.
Of er bijvoorbeeld s'ochtends uitleggen, maar dan niet in de koelkast, want ik denk dat het dan niet ontdooit is tegen die tijd.
Door Wendow
#1360293
Dankje voor je antwoord! :) Ik ga het dan de dag voordien uitleggen, 'smorgens is altijd zo onvoorspelbaar ;D Of ik moet nog snel eten en naar school, of ik slaap uit ;) Goe dat 'savonds geen probleem is dus :)
Door Marein
#1362542
Wendow, je menuutje ziet er toppie uit  :thumbsupup:
Op 1 puntje na en dat is in mijn ogen de pens van Duck  :banned: Ik heb helemaal geen goede ervaringen met duck-vlees en het verschil tussen het geven van pens-duck en rauwe pens is in mijn ogen een hemelsbreed verschil...

Als ik een pensmaaltijd geef (ze krijgen hier 1 keer per week pens) geef ik enkel pens, en niets anders erbij. Pens is tamelijk "compleet" als maaltijd, ook voor wat mineralen, calcium en fosfor betreft (ik geloof dat pens een ca-phos verhouding van 1:1 heeft).
Met het overschakelen van brok naar rauw heb ik de eerste week enkel en alleen pens gegeven, dagelijks. En vanaf de 2de week beginnen variëren.

Ik ben ook nog niet zo lang bezig hoor, nog maar van januari - maar ik heb alleen maar "moeilijke" honden, met diverse aandoeningen, wat betekent dat het wel wat zoeken en vooral vééééééééél lezen en opzoeken was om na te gaan wat ze wel en niet mogen eten en hoe ik het evenwichtigst (en ik beken: ook het makkelijkst voor mij, want 17 verschillende maaltijden op 1 dag zie ik écht niet zitten  :-X) kon voeren zonder de een te kort te doen.

M'n honden met EPI, CNI en levercirrhose krijgen apart eten, de rest eet hetzelfde.
Door Wendow
#1366142
Ik heb nu ook penslappen besteld! Dus nu ben je volledig eens met mijn menu? ;) Ik heb helaas geen konijn gevonden, dus dat wordt geit en runds tot nu toe. Misschien vind ik nog wel wat spiervlees, maar ik wil vooral niet veel te veel betalen voor het geen het is... Bovendien heb ik nu 1 eitje in het menu voorlopig omdat mijn zus 2 eitjes voor 'zo'n klein hondje' wel teveel vond... Misschien komt er dan 1 kuikentje per week in het menu als ik deze tegen een redelijke prijs kan vinden :) Lijkt mij echt leuk voor het hondje (en helemaal niet voor ons :'( maar de hond gaat voor! ;D)
Door nikèdog2000
#1366201
misschien kun je in belgie paarden vlees vinden
en ik wil je aanraden
wat er ook gebeurd aan diaree of pukkels
dat kan namelijk door het ontgiften
BLIJF VLEES GEVEN
veel succes
Door Wendow
#1372262
Ik heb al een aantal bestellingen en het lijkt erop dat ik volgende week definitief zal kunnen overschakelen! Voorlopig gaf ik slechts 4á5 dagen per week barf en de rest nog brokjes... Ik heb namelijk niet voldoende variatie in mijn vriezer zitten, maar daar komt dus verandering in! Ik heb ook hertensnijlingen gevonden! Misschien heb ik binnen 2 weken ook paard, we gaan zien wat er nog allemaal in de diepvries gaat :) Het menu is drastisch geweizigd door alles wat onvindbaar was en ook omdat ze nu al zonder problemen een kwarteltje op krijgt en dus geen kippennekken meer moet krijgen om te oefenen... We zien opmerkelijk veel verschil, bedankt iedereen voor de tips en alle anderen voor het bij elkaar sprokkelen van de info in de bib. Ik heb er erg veel aan gehad  :thumbup: (en zal er nog veel aan hebben hoogstwaarschijnlijk!)
Door cindybijl
#1415776
heel handig dit topic! ik pik je menu ook hoor voor mijn lieve cavaliertjes, geweldig!
doet je hondje het er nu goed op? en hoe ging het ontgiften?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door