Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ibbi
#1359062
in tegenstelling tot de barfkatten ( kleine droge drolletjes ) produceerd de pup flinke stinkende hopen.
als hij orgaan , groenten, pens eet, is z'n ontlasting dunnig - en wel 3 tot 5 x per dag.  
ik heb groenten al verminderd tot 3 % en orgaan/pens krijgt hij zo'n 17 % nu - ik durf niet minder orgaan te geven.  

z'n penslap heeft hij net weer laten liggen trouwens, hij vind 't niet lekker.
door de groenten had ik gemalen kalkoen vlees gedaan anders eet hij groenten ook niet op.
lever en nier maal ik ook door andere dingen heen - lust hij ook niet.

het lijkt dus wel of de dingen die hij niet graag eet ook voor dunne ontlasting zorgen, net of hij zelf weet dat het niet goed voor hem is  ???  
maar hij heeft het wel nodig...

hoe krijg ik z'n ontlasting beter?

p.s. hij krijgt geen kvv meer, heel soms een bakje smuldier maar dat gaat ook niet goed. carnibest ging wel goed - dat kreeg hij in 't begin naast de barf.
Door ibbi
#1359075
hij krijgt allerlei verschillende soorten spiervlees. ik kan niet ontdekken of er een soort spiervlees is waar hij slecht op reageert of een soort vleesbot.  het zijn echt de dagen dat hij pens/orgaan/groenten eet.
krijgt hij een dag alleen vleesbot+spiervlees gaat 't goed.
ik zit op 50 % vleesbot.

de 17 % is orgaan en pens ( 10 %  orgaan, 7 % pens ) - dus dat vind ik al aan de lage kant ?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359169
Zou de orgaan/pens/groente combineren die dag met vleesbot, dan krijg je hopelijk wat vastere ontlasting.
Ik geef dat ook zo hier, ene dag orgaan met vleesbot, andere dag groente met vleesbot enzo, 6x vleesbot in de week en 1x vis.
Orgaan zou ik niet minderen nog, zou het eerst zo proberen.
Door ibbi
#1359182
dat doe ik al - hij krijgt iedere dag vleesbot ( 1 dag vis )  en dan om de dag spiervlees,
of orgaan/pens. 
de groenten doe ik de ene keer bij de orgaan en een andere keer bij het spiervlees.
groenten krijgt hij niet dagelijks.
vanavond maar een gekookt ei gegeven, naast zíjn groenten - misschien scheelt dat een beetje.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359191
Vreemd dat hij dan nog zachtere ontlasting heeft als je er toch bot bij geeft.
Je zou wel naar 15% kunnen met je percentage orgaan en je bot of spiervlees wat meer geven.
Volgens mij heb je nog een jonge hond dacht ik. Die krijgt dan ook meerdere maaltijden?
Is dan iedere keer z'n ontlasting slecht op zo'n pens/orgaan/groente dag?
En wat als je de orgaan/pens halveert en helft aanvult met spiervlees?
Door ibbi
#1359198
ik ben deze week overgegaan van 3 x per dag naar 2 x per dag.  't is nog een pup ja  :)
da's iedere keer raak ja, soms wat erger dan anders.

niet om de dag spier of orgaan maar iedere dag half om half - dat kan ik wel weer eens uittesten.
dat deed ik de eerste weken ook maar dat ging ook niet echt goed, misschien lukt dat nu wel.
en ietsje meer bot proberen dan maar.
Door Wendow
#1359211
Je pup heeft het wel heel hard zitten ja :-[ Hij zou net zo goed moeten zijn met zijn BARFbaasje!!! ;) Misschien is hij allergisch aan iets? Gevogelte bvb, hoor je wel vaker... :-\
Door Malamoods
#1359229
Ik heb (ook toen ze nog pup waren) het percentage orgaan toch echt naar beneden gegooid hoor! ;) En pens is ook orgaan, dus die 10 of 15 procent die ze kregen daar rekende ik de pens ook bij. Wat ik deed was bijv. de ene week orgaan geven (hart, lever, nier, etc.) en de week erna de pens. Dat deed ik omdat ze dan een lekkere grote portie pens konden krijgen. Ook voer ik orgaan altijd bij 't vleesbot. Dus bijv. lap pens met haaskarkas. Dat gaf bij mijn honden altijd prima ontlasting. Blijft de ontlasting dun, dan zou ik de onlasting laten testen op parasieten (o.a. giardia). ;) Stinkt de ontlasting erg? En groeit de pup wel goed? Hij maakt geen zieke indruk neem ik aan?
Gebruikersavatar
Door kira
#1359261
wellicht bij de orgaan dag vleesbot geven dat erg botterig is? Dus geen konijnbout maar haaskarkas of redelijk kale kipkarkas ipv eendenrug?

misschien de groente even geen mix maar iedere keer een klein beetje van een andere groente om te kijken of dat veschil maakt?
Door Lizzy
#1359269
ibbi schreef: in tegenstelling tot de barfkatten ( kleine droge drolletjes ) produceerd de pup flinke stinkende hopen.
als hij orgaan , groenten, pens eet, is z'n ontlasting dunnig - en wel 3 tot 5 x per dag.  
ik heb groenten al verminderd tot 3 % en orgaan/pens krijgt hij zo'n 17 % nu - ik durf niet minder orgaan te geven.
Pens laxeert. Dus als pens hem niet goed bekomt, krijg je dunne ontlasting. Neemt niet weg dat een pup/hond geen grote stinkende hopen hoort te produceren.

Als je nog geen probiotica geeft, dan zou ik dat aanbevelen.

Wat voor pens geef je? Als je nu lam geeft, probeer dan eens rund. En snijd het voor hem in stukken, want misschien bekomen de lappen hem ook nog niet zo goed. Niet iedere hond wordt met een loei-sterk spijsverteringssysteem geboren dus misschien het hem even wat makkelijker maken.
z'n penslap heeft hij net weer laten liggen trouwens, hij vind 't niet lekker.
door de groenten had ik gemalen kalkoen vlees gedaan anders eet hij groenten ook niet op.
lever en nier maal ik ook door andere dingen heen - lust hij ook niet.
Als jouw pup de kans krijgt om zijn groenten niet op te eten, dan is er iets loos met de mix die je gemaakt hebt. Die is dan te grof.
het lijkt dus wel of de dingen die hij niet graag eet ook voor dunne ontlasting zorgen, net of hij zelf weet dat het niet goed voor hem is  ???  
maar hij heeft het wel nodig...
Dat is niet geheel ondenkbaar hoor. Ik heb hier een hond die gaat spugen van orgaanvlees. En vooral van orgaanvlees dat uit de bio industrie komt. Geef ik haar biologische organen, dan houdt ze het wel binnen.
hoe krijg ik z'n ontlasting beter?
Minder pens, om te beginnen. Je geeft nu 17% orgaan in totaal? Ik zou 5% pens gaan geven en tussen de 5% - 10% ander orgaan zoals lever, nier, hart, tong, long, etc. Je hebt namelijk niet zoveel keus. Je kunt hem moeilijk hoeveelheden orgaan naar binnen laten werken die hij niet aan kan....

En dat zou ik dan gaan verdelen over meerdere maaltijden, desnoods over 7 maaltijden per week. Dus, elke dag vleesbot, elke dag orgaanvlees, 5 a 7 dagen per week wat groenten (desnoods eerst gekookt). En dan eens kijken hoe het gaat wanneer je hem kleinere hoeveelheden per keer geeft.

En snijd het orgaanvlees maar wat fijner voor hem. En meng het met wat spiervlees en een beetje groenten en een beetje biogarde yoghurt. En dan daar nog eens wat probiotica bij.

En ik zou zelf biologisch orgaanvlees gaan geven.
Door ibbi
#1359323
hij heeft tot nu toe alleen runderpens gehad, ik zal eens lamspens proberen.
vanaf dag 1 heeft hij pens en verschillende groentenhapjes niet lekker gevonden,
groenten gekookt gaat iets beter dan ongekookt. 

ik zal de percentages bijstellen -
en met verschillende soorten groenten gaan expirimenteren, en dat over meer dagen in de week verspreiden,
en volgende x eens biologische orgaan bestellen. en probiotica erbij

Hij groeit heel goed, ruim een kilo per week.
ontlasting heeft de kleur van pens of groentenmix. stinkt maar niet vreselijk- niet zo erg dat je er zelf van over je nek gaat  ;)
hij is/wordt op tijd ontwormt.

bedankt voor alle tips, we gaan 't de komende weken uitproberen, en hopen dat 't verbeterd!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door