Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Wendow
#1359082
Hoi!

Zo heel binnenkort ga ik Loeki BARF geven... Nu heb ik dus eindelijk wat adresjes gevonden in de buurt (Belgie is nogal moeilijk op dat vlak) en zag op een lijst van een verdeler oa kuikens, muizen, ratten, hamsters enzo staan. Ik vroeg mij af of kuikentjes kunnen gegeven worden en of iemand daar ervaring mee heeft? Ook muizen en ratten zou ik eventueel wel eens willen voeren? Iemand die daar iets over kan vertellen. Vooral waarom/waarom niet? :)

Wendy
Door ibbi
#1359086
ik vind dat meer geschikt voor katten -  
muizen/ratten e.d. zijn te duur per kilo om aan een hond te voeren,
en kuikens... die zijn wel goedkoop maar ook zo klein - geeft ook heel veel troep -  
de katten smullen er hier lekker van, de hond krijgt groter werk  :)


( bij complete prooidieren voor een hond denk je eerder aan een konijn, haas, kip, kwartel, en andere dieren van die grote )
Laatst gewijzigd door ibbi op di 08 sep 2009, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door calimero_a
#1359093
de honden hier zijn gék op kuikens, ze vinden het het lekkerste wat er is... Muizen en ratten vind ik te duur  :biggrin2:
Door Wendow
#1359094
En hoeveel weegt zo'n kuiken ongeveer? Want ik denk niet dat ik het fijn ga vinden als ik die ik stukken moet snijden :'( Helaas is er zo weinig te vinden van karkassen in België... Echt hatelijk, ik zoek mij suf... Naar nederland rijden is minstens 2u... :-[
Door Wendow
#1359096
O, en kan dat als beginners 'bot' gezien worden? Dus een volledige maaltijd, maar zoals kwartels dan, dat ze ze ook in het begin mogen krijgen...
Door ibbi
#1359109
nee, een kuiken heeft bijna geen calcium - zijn meer ei op pootjes, dus tellen eigenlijk als extraatje.
je kunt ze niet als vleesbot of compleet voeren!

in een kilo gaan er een stuk of 20 á 25 geloof ik .
Door Wendow
#1359114
Ooh echt? :-[ Dacht nu: hé, lekker makkelijk, kwarteltje, kuikentjes en de week is bijna om! (bij wijze van spreken hé ;))... Niet dus... Moet ik het dan rekenen als spiervlees? :)
Door Wendow
#1359141
Aah, en dus ook zo meetellen, aha, nu ben ik mee... Dan zal ik het laten in het eerste menu.. Zie dat ik van de eerste levering in tranen uitbarst en nooit meer BARF wil geven... Niet goed! :p Ik vroeg mij ook af hoeveel een makreel ongeveer weegt?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359170
kan je niet vertellen hoeveel een makreel weegt.
Maar miss loont het de moeitte eens te informeren in de buurt bij poelier (kippennekken/karkassen, eend miss of patrijs) en of slagerij of islamitische slagerij, die zijn er in belgië ook vast wel. en kun je sommige dingen waarschijnlijk stukken goedkoper krijgen.
Door Wendow
#1359180
Tot nu toe heb ik alles gevonden behalve konijnenvlees (wil ik graag voeren omdat het een beetje wild is, maar niet helemaal), maar dat zal ik vast in de supermarkt vinden. Ook eend vind ik niet (nekken dan vooral om de eerste weken voldoende afwisseling te hebben). In de plaats van markeel zal ik dan sardienen op mijn eerste week zetten, dat is gemakkelijker te dozeren :) Is patrijs een beginners prooidier? Is dat veel groter dan een kwartel? Ik heb namelijk een heel klein hondje ;) Een islamitische slagerij zou ik echt niet weten zijn :s Ik heb misschien wel vrienden aan wie ik het kan vragen... :)
Door ibbi
#1359183
patrijs zou je prima kunnen voeren.
tegen het eind van het jaar kun je vast makkelijk aan wild komen ( konijn en haas, hertenvlees e.d. )

lastig dat er zo weinig adressen voor je zijn.  informeer eens bij een slachthuis, kippenslachthuis, poelier,
islam. slager inderdaad - die hebben meestal heel veel.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359187
Patrijs is idd niet zo hard, wel wat groter dan kwartel. Meer formaatje kip zeg maar, maar bot is net zo zacht.
Konijn (karkas,kop,vlees) en eend hebben ze miss wel bij poelier/wildwinkel (hoe noem je dan??).
Door Wendow
#1359209
Het probleem bij groter dan kwartel is dat ik dan in de problemen kom met haar hoeveelheid: Ze mag maar 225g per dag en een kwarteltje weegt al iets van 150-180gram heb ik gezien?? Dus nog groter/kipformaat is nogal groot en ik zou graag niet van de eerste dag gaan knippen aangezien ik het nog helemaal niet gewoon ben en dus nog een beetje zielig ben met al die diertjes ::)

Ik ga eens mijn menu online zetten... Heel vreemd, ik heb 1575 te verdelen en als ik het verdeel en optel kom ik aan 1522,8?? :D Eens online zetten voor fouten enzo dus :)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1359210
ahzo bedoel je, patrijs is niet erg hard om in stukken te hakken.
Maar kan me voorstellen dat je eerst even wil wennen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door